Daráló- és aprítógépek

Háztartási gépszerviz sorozatunkban ezúttal a talán leggyakrabban használt eszközöket vizsgáljuk meg alaposabban. Ezek az aprító- és darabológépek, gyűjtőnéven a darálók. Működési elvük szerint két alapcsoportot különböztetünk meg, az egyik a nyírás elvén működő darálók, a másik az őrlés-zúzás elvén alapulva fejti ki tevékenységét.

A nyíráskor a nyírandó anyagot egy késpár között (ollószerűen) darabolunk fel. Ilyen eszköz a húsdaráló, ahol a késpár egyik eleme egy forgó mozgást végző, négy vágóéllel rendelkező kés, míg a másik eleme egy "rosta" alakú több lyukkal ellátott tárcsa (1), melyben a vágó éleket a furatok pereme képviseli. A furatok mérete és száma határozza meg a darálandó anyag darálás utáni állagát, méretét. A darálandó anyag továbbítására egy csiga alakú "extrudert" alkalmaznak (2). Szándékosan nem húsról beszélünk, mert ezzel a daráló típussal gyakorlatilag bármilyen, amúgy késsel vágható anyagot olyan méretűre apríthatunk, mint amilyen méretű a "rosta" furata. Az alkalmazott fordulatszám igen alacsony, általában 60 fordulat percenként. A működtetése történhet kézi erővel vagy elektromos motorral, de elvében egyforma a két készülék.
1 Az elektromos darálók meghajtásáról egy nagyteljesítményű villanymotor gondoskodik, háztartási gépek esetében általában ez a motor szénkefés, a méretek csökkentése érdekében, míg ipari jellegű vagy ipari kivitel esetében szinkronmotorral történik az extruder forgatása. A szénkefés motorok fordulatszáma magas, tehát megfelelő áttétel segítségével történik a fordulatszám csökkentése, erre a legmegfelelőbb a csigakerék és csigaorsó használata. A csigakerekes áttételnél a fordulatszámváltozást a csigakerék fogszámának és a csigaorsó bekezdéseinek (hány menetből áll az orsó) a hányadosa határozza meg. Például egy 50-es fogszámú kerék és egy, egybekezdéses csigaorsó esetében a fordulatszám 50-ed részre csökken. Gyakorlatban ez annyit jelent, hogy egy átlag 3000 f/perc fordulatszámú szénkefés motor csigatengelyének fordulatszáma 60 f/perc lesz. A hajtómotor tengelyén helyezhető el a csigaorsó, míg a csigakerék az extruder tengelyére kerülhet. Ez a hajtóműház méretét tekintve kedvező kivitelezést tesz lehetővé.
2 A szénkefés motorok meghibásodási lehetőségeiről már számtalan cikkünkben írtunk, de ismétlésként elmondjuk, hogy a hibák leggyakrabban a szénkefe kopásából és a túlterhelésből keletkeznek. Ezek a háztartási kisgépek csak rövid idejű üzemeltetésre készültek, folyamatos használatuk esetén túlmelegszenek, és ez a forgórész tekercsvégeinek a kiolvadásához, vezet. Ez a jellegű hiba csak a forgórész cseréjével orvosolható, ami jelentős összegbe kerül. Legjobb a hibát megelőzni, és nem utólag javítani. Elektromos hibakeresésnél - a már jól bevált áramutas- módszer alkalmazásával - a hálózati dugót, a kapcsolót és az egyetlen aktív elem, a meghajtómotor üzemképességét kell ellenőrizni. Elektromos szempontból rendkívül egyszerű szerkezetről van szó, lényeges és gyakoribb meghibásodás a mechanikus hiba. A vágóélek kopása azt eredményezi, hogy a daráló csak "roncsolja" és nem vágja az anyagot. Ennek a hibának az elhárítására egyszerű és házilag is kivitelezhető módszer a következő.
Szereljük szét a darálót olyan módon, mintha tisztítani szeretnénk használat után, ezzel hozzájutunk a két vágóelemhez. A forgókést egyszerűen lehet utánköszörülni, de csak a ferde aláköszörülési szögét (3) szabad élezni, a síklapú részét, mellyel a rostához illeszkedik nem. A vágó egység nehezebben élezhető tagja a rosta, de ezzel is könnyen elbánhatunk, ha ismerjük a hiba okát. Valójában azért nem vág megfelelően, mert az ott elhelyezett furatok élei képezik a vágóelemet, és ezeknek a furatoknak a pereme kopik meg.
4 Gyárilag a rosta síkköszörű gépen lett készre élezve. Mivel háztartási körülmények között ezzel nem rendelkezünk, ezért egy egyszerűbb módszerrel síkba csiszolhatjuk a kopott furatok éleit. Csiszolópor és olaj keverékéből remek csiszolómasszát nyerhetünk. Üveglapon vagy járólapon (maradék általában mindenhol akad), körkörös mozgások segítségével 15-20 perc alatt kiválóan le tudjuk csiszolni azt a néhány mikronnyi vastagságot, ami az újraélezéshez szükséges (4). Csiszolópapíron vagy vásznon nem célszerű ezt a műveletet végezni, mert ezeknek a használata során a rosta síklapúsága elvész. Ha nincs kéznél csiszolópor, akkor könnyen nyerhetünk a kívánt finomságú csiszolópapír elégetése révén. A csiszolószemcsék a hordozó papír elégetése során nem sérülnek meg, a hátramaradó korommal és néhány csepp olajjal keverve kiváló csiszolómasszához lehet jutni.
Alapos öblítés után összeszerelhető az immár újjávarázsolt daráló. Vigyázzunk rájuk, mert ezek a gépek általában roppant takarékos anyaghányaddal készülnek, törésük, leesésük viszonylag gyakran okoz megoldhatatlan problémákat. A váz szerkezet kialakítása olyan, hogy az egyben az alkalmazott alkatrészeket is rögzíti. A műanyag alkatrészek ragasztása nehezen járható út. Vigyázzunk a kisgépekre, hogy ne essenek le!
Őrlő berendezéseket leggyakrabban olyan anyagok őrlésére-zúzására használunk, melyek alapvetően kemény szerkezetűek, pl. kávé, mák, cukor stb.
7 Legelterjedtebb a kávédaráló, amely roppant egyszerű kisgép, csupán egy nagyfordulatszámú szénkefés villanymotorból áll, melynek tengelyén közvetlenül található az őrlő lapát. A készüléket működtető motorral sorba van kötve a hálózati kapcsoló (5), amely egyben a biztonsági kapcsoló (6). Erre azért van szükség, hogy a kisgép csak zárt tetővel legyen képes elindulni. A nyitott készülék fokozottan balesetveszélyes és az őrölni kívánt anyagot is szétszórná. A szénkefés motorra a viszonylag nagy teljesítmény és az ehhez tartózó magas fordulatszám miatt van szükség.
A darálók esetében is a hiba kialakulásának a megelőzése a legjárhatóbb út. Soha ne terheljük túl ezeket a kisberendezéseket, de ha már meghibásodott a motor, azt csak szerelt egységként lehet cserélni. A gazdaságosság ezt már nem indokolja, mert az új motor ára a készülék fogyasztói árának akár a 2/3-át is kiteheti. Ha mégis a javítás mellett döntünk, úgy lényeges szerelési szempont, hogy az őrlőlapát a motor tengelyére menettel csatlakozik (7), de ez a menet balos. Ezt el kell távolítani, és ekkor szerelhető ki a burkolatból a motor. A szétszerelés művelete tehát a következő.
Távolítsuk el a fenéklemeztartó műanyag lapot, ezt 2-3 db csavar rögzíti, majd a szabaddá váló tengelyvég hornyába illesztett csavarhúzóval rögzítsük a motor forgórészét (8). A tengelyvég egyes típusoknál egy furaton (9) keresztül is elérhető, így az őrlőlapát cseréjéhez a tengely a fenéklemez leszerelése nélkül is hozzáférhető. Ezután a már említett őrlőlapátot, ami balos menetű, egy fogó segítségével csavarjuk le. A motort 3 db csavar rögzíti a műanyag házhoz. Cseredarab segítségével a hibás motort cseréljük ki. A biztonsági kapcsoló átkötése szigorúan tilos!
Hasonló elven üzemelnek a turmixgépek is, a különbséget az jelenti, hogy ezeknél a készülékeknél a keverő tér önmagában is egy zárt egység, és általában gyorscsatlakozóval levehető a meghajtómotor tengelyéről. A zajtalan és biztos kapcsolatot ebben az esetben egy gumiból készült átvezető betét biztosítja. Ezeknél a készülékeknél is alapelv, hogy csak rövid ideig használhatóak, és fokozottan leesés veszélyes kisgépek. Általában a konyhapult szélére kerülnek, mert csak ott marad már számukra hely a sütés-főzés előkészületi munkái alatt.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: daráló, aprító, szerviz

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Elő az ágaprítókkal!

„Itt van az ősz, itt van újra”, a cikk olvasása közben sokunknak eszébe jut majd Petőfi Sándor méltán híres verse, azonban témánk nem erről fog szólni, hanem az egyik legfárasztóbb, de mégis az...


Hasznos kerti apróságok

Rengeteg olyan kerti kisgép kapható, amelyek egy-egy nagyon speciális munkafolyamat elvégzésére alkalmasak - és csak arra. Ezek nélkül meg lehet lenni, fenntartható egy kert, de az egyedi...