A világításhoz
feltétlenül külön akkumulátort kell a modellbe építeni, hogy az ne a meghajtó
akkut terhelje. Egy-egy lámpa ugyanis kb. 30 mA-t vesz fel, és legalább öt izzó
szükséges a minimális külső világításhoz. A hajó belsejében lévő fények
általában halványak és szinte csak sejtetik a belső teret.
Ha nem felosztott a hajótér, akkor egy rejtett rizsszem izzó is elég fényt ad.
Amennyiben látszik a lámpa, azt opálburával fedjük le. Az utastérbe többnyire
mennyezetvilágítás kell, amelynek kábelét a kabin sarkában fektetve vezessük el.
Ügyeljünk arra, hogy a lámpák fénye ne világítsa át a modell anyagát! Erről
sötét szobában gyorsan meggyőződhetünk. Ezt a hibát vastag beltéri aláfestéssel,
vagy vékonyabb sötétszínű karton beragasztásával előzhetjük meg.
Ne feledjük, hogy a kivilágított hajó belsejébe a nagyobb ablakokon át is
beláthatunk, ezért lényeges a belső berendezésük. Ezt mellőzhetjük, ha az
ablakokat füst színű (smoke) spray-vel fújjuk le.
Semmiképpen ne világítsuk túl a belső tereket, még akkor se, ha kellően
berendezettek. Az izzók soha ne égjenek teljes feszültséggel, mert az nemcsak
valószerűtlen, hanem veszélyes is az izzók gyors felmelegedése miatt. Zárt kis
helyiségeket ajánlatos szellőzötté tenni. A híd, vagy a kormányfülke
kivilágítása szinte csak a műszerek fényére korlátozódjon. Esetenként itt
rejtett, két-három sorbakötött izzóval tompított gyenge fényű
mennyezetvilágítást is alkalmazhatunk.
A külső fények elhelyezéséhez érdemes némi előtanulmányt végezni, hogy melyik
hajón, milyen fények, milyen elrendezésben és mikor használatosak. Némely
helyzetfény csak bizonyos szögből látszik, pl. a két oldalsó pozíciólámpa, amiket
csak elölről, illetve oldalról szabad látni. Az oldalfények helye és színe
szabályokhoz kötött, meghatározásukhoz a Hajózási Szabályzathoz igazodjunk. Az
izzókat clear-festékkel festhetjük a kívánt színekre, a kis izzók fényét pedig
egy áramkörön belül sorbakötésükkel csökkenthetjük. Mivel a parányi izzóknak
nincs foglalatuk, a kivezetéseikre forrasztott és műanyagcsövekkel leszigetelt
tűcsapos csatlakozókkal könnyíthetjük meg a cseréjüket.
Meg kell terveznünk a hajó
kapcsolási rajzát is, mégpedig aszerint, hogy melyik lámpát szeretnénk önállóan
kapcsolni, és melyeket együtt. Azt is ilyenkor kell eldöntenünk, hogy a kapcsolás
távirányítású vagy manuális lesz e. Utóbbi esetben ahány különálló
világítási áramkört terveztünk, annyi kapcsolót kell a modellbe építenünk, és
így azokat mindig az adott helyzetnek megfelelően kapcsolhatjuk. Többcsatornás
berendezés esetén a fények be- és kikapcsolását távirányítóval vezéreljük,
mert pl. a keresőfényszórókat csak időszakosan használják.
Ha van elegendő szabad csatornánk, akkor már csak annyi elektronikus kapcsolót kell
beszereznünk, ahány kapcsolható áramkört terveztünk a hajóba, majd az adó oldalon
is a készülékbe kell építeni a megfelelő vezérlőkapcsolókat. Az egyes sorba
kapcsolt izzókat így már az adón keresztül tudjuk működtetni.
Az sem nagy baj, ha négy vagy
öt világítás-kört terveztünk, a vevőben pedig csak két szabad csatlakozási pont
van. Ilyenkor van szükség a "nautic-modul"-ra, amely egy csatornát használva
akár tíz funkció végzésére is képes. A modult - gyakorlatilag hasonlít egy
szokványos vevőre -, a meglévő vevőhöz kell csatlakoztatni és általa újabb tíz
csatlakozási pontot kapunk. A modul kezelőszerveit természetesen az adón is ki kell
építeni, ami kis átalakítással elvégezhető. Azt azonban meg kell vallani, hogy bár
a "nautic-modul" használata rendkívül praktikus, de egyáltalán nem olcsó
mulatság. Segítségével viszont számos más fedélzeti berendezés, pl. csörlők,
daruk stb. működtetését is megoldhatjuk, amire egyébként nem lenne módunk.
Kivilágított R/C-s hajók
A távirányítható modellek kivilágítását is érdemes megoldani. Ez különösen szürkületi időben nagyon látványos, mivel ilyenkor már jól látszanak hajónk fényei, de a hajó navigálásához még elégségesek a természetes fényviszonyok. A külső világítás a hajók helyzetének felismerését segíti elő, valamint a hajó tevékenységéről is tájékoztatást ad a többi hajó részére, mármint a valóságban. Ezt kell követnie a modellünknek is. Ezeken kívül még lehetnek különféle külsőkereső lámpák, reflektorok, de a hajó belsejét megvilágító fények is jól látszanak kívülről, ezeket is érdemes a modelleken megjeleníteni. A világítás kiépítésekor néhány szempontot azonban érdemes figyelembe vennünk.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Alternatív „csónakok”
A nyári időszakban a vízpartokon számtalan vízi járművet lehet látni. A puccos motoros jachtok, sport csónakok mellett azonban időnként felbukkannak furcsa vízi eszközök is. Ezek formájuk,...
Ozmózis a műanyag hajókon
Az ozmózis a folyadékok diffúziója az anyagok porózus részecskéin keresztül. Ez az üvegszál erősítésű vízi járműveken is előfordul, ami veszélyt jelent a számukra, mert a víz áthatolva a gél...