Régi anyag, új technológia
A fa csónakok köztudott hátránya volt, hogy a fa még holtában is „élt”, ami rendszeres és nagyon alapos felületvédelmi felújítást igényelt. Ráadásul az építési technológia sem változott szinte semmit. Ám a faanyagokba szerelmes hajóépítők ötvözték az új technikai eljárásokat a hagyományos faanyagok újszerű használatával, és ezzel újra felvirradt a fahajók hibrid változatainak a napja.
Az eredmény pedig valóban szemet gyönyörködtetően míves, egyedi, szinte már „műalkotás”. A megoldás lényege, hogy vaskos farönkökből hosszú, 7-10x40-50 mm szélességű, simára gyalult cédrus, vagy más szép erezetű egzota fa törzséből léceket készítenek. Ezek éleit egyik oldalukon ívesen domborúra, a másikat pedig – azonos rádiusz mérettel – homorúra marják. Az építő vázszerkezet sablon bordáit fémszelvényű gerendára rögzítik, majd erre helyezik fel a léceket, egymást követő sorokban. A lécek éleit természetesen előbb egykomponensű ragasztóval vonják be, és szorosan egymáshoz préselik. A lécek hornyolt él kialakítása teszi lehetővé, hogy ideálisan kövessék az építő bordák ívelt kontúrjait, és bár lehetséges élek kialakítása is, ám ez egyáltalán nem szükségszerű.
A léceket természetesen a fenékoldalon és az ahhoz csatlakozó részeken pontosan egymáshoz igazodóan alakra vágva kell rögzíteni és ragasztani. A speciálisan palánkolt hajótörzset, és a fedélzeti részt egy munkafolyamatban készítik el, csak egy megadott vonalban a léceket nem ragasztják össze. A felületek lehántolása és finom csiszolása után leemelik mind a két különálló részt az építővázról, és a szükséges légkamrák falainak beépítése után külön-külön finomítják a felületeket kívül-belül tökéletesen simára.
Az eredmény egy bordázat nélküli, nagyon könnyű és kiváló szilárdságú héjazat, amelyet azonban előbb belülről, majd kívülről finom és nagy szilárdságot adó üvegszövettel laminálnak be. Belső erősítő rétegként kevlár szövetet is használnak, ám a fedélzet nélküli csónaktesteken inkább hagyják érvényesülni a faanyag természetes mintázatát, és az üvegszövetet még több rétegben felvitt epoxigyantával teszik testessé és időtállóvá. A külső felületeknél hasonlóan járnak el az építők, majd a végén a felületek simára csiszolását követően speciális coat réteget visznek fel a hajótestre, amit utólag már könnyű tükörfényesre polírozni.
Ez dióhéjban az építési technológia, amit természetesen sokféle módon lehet variálni. Eredményként szemet gyönyörködtetően egyedi szépségű és szinte hihetetlen mintázatú csónakok kerülnek ki a hozzáértő építők keze alól. Ez több esetben a lécek vonal vezetésében és a különböző színtónusú faanyagok variálásával érhető el, ám nem ritka az intarzia jellegű díszítés sem. A kajakoknál pl. a hátracsapott orrvonal és a lekerekített oldalélek is megszokottak.
Természetes, hogy az ilyen hajóhoz míves kivitelezett evezők is dukálnak, amik a kajakoknál és kenuknál faberakás jellegű változatban is megrendelhetők. A fényesen csillogó, mondhatni művészi igénnyel megépített hajótestek hihetetlenül könnyűek, és karbantartást szinte nem igényelnek. Legfeljebb szezononként egy utópolírozást, majd legfeljebb évek múltán egy külső coatréteg felújításra lesz szükségük. Egy ilyen hajót birtokolni biztosan különös öröm és büszkeség, de nem is olyan olcsó mulatság.
A mart élű
lécekkel jól követhető az építőbordák íveltsége, a csúcsban összefutó lécek
összevágott élükkel ragaszthatók egymáshoz
A nagyobb
csónaktesteket belülről kevlár borítás teszi szilárddá, ez még jobban kiemeli a
tartozékok igényes kivitelezését is
A csónak külső
felülete üvegszövettel erősített több rétegű epoxigyanta, ellenálló felülete
tükörfényesre polírozható
A hajótesteknek
az alsó felülete is igényes minta szerint kialakított, különleges igénnyel
kivitelezett palánkolás eredménye
Új, lekerekített
forma, hátracsapott orr, amely egyben kiváló siklást és vízállóságot biztosít
az ilyen kajakoknak
Hihetetlen, hogy
a műgyanta csónakokhoz hasonló, keresztbordázat nélküli hajótest fából is
készíthető
A lécezett
héjalás meghódította a SUP (álló szörf) deszkákat kedvelőket is a változatos
mintázat és a kis súly miatt
E tengeri kajak
lécezése a faberakáshoz hasonló, ám szilárdsága ennek ellenére, az üvegszövetes
bevonásának köszönhetően mégis rendkívül nagy
A lécborítással
kialakított hajótestek mellett a formára préselt vékony, falemezes borításnál
is alkalmazható az üvegszövetes erősítés és a tükörfényes felület
Meghökkentő ez a
faberakásos szélű fedélzet, és a kör alakú díszítés, amely az utólag kimart
aljazás után került a lécezéssel szintbe
A különféle
fajtájú és színű falécekkel nagyon változatos mintázatok kialakítására van
lehetősége a kreatív hajókészítőknek, amit főként a csónakok fedélzetén szoktak
megjeleníteni
Akinek az
evezőinél is fontos az egyedi és míves kialakítás, ezt az igényt is kielégítik
a szakavatott csónaképítők, hiszen e kellékek elengedhetetlen tartozékai az
ilyen különleges hajóknak