Hibrid fa sportcsónakok

2020-10-21 08:20:18 | Módosítva: 2020-10-21 08:42:16

A hajógyártás legrégebben használt alapanyaga a fa, amit azonban a laminált műanyagok fokozatosan kiszorítottak. Az anyag szépségét háttérbe szorították a korszerű technológiák, és a szépség fogalma is megváltozott e műtárgyak esetében.


Régi anyag, új technológia

A fa csónakok köztudott hátránya volt, hogy a fa még holtában is „élt”, ami rendszeres és nagyon alapos felületvédelmi felújítást igényelt. Ráadásul az építési technológia sem változott szinte semmit. Ám a faanyagokba szerelmes hajóépítők ötvözték az új technikai eljárásokat a hagyományos faanyagok újszerű használatával, és ezzel újra felvirradt a fahajók hibrid változatainak a napja.

Az eredmény pedig valóban szemet gyönyörködtetően míves, egyedi, szinte már „műalkotás”. A megoldás lényege, hogy vaskos farönkökből hosszú, 7-10x40-50 mm szélességű, simára gyalult cédrus, vagy más szép erezetű egzota fa törzséből léceket készítenek. Ezek éleit egyik oldalukon ívesen domborúra, a másikat pedig – azonos rádiusz mérettel – homorúra marják. Az építő vázszerkezet sablon bordáit fémszelvényű gerendára rögzítik, majd erre helyezik fel a léceket, egymást követő sorokban. A lécek éleit természetesen előbb egykomponensű ragasztóval vonják be, és szorosan egymáshoz préselik. A lécek hornyolt él kialakítása teszi lehetővé, hogy ideálisan kövessék az építő bordák ívelt kontúrjait, és bár lehetséges élek kialakítása is, ám ez egyáltalán nem szükségszerű.

A léceket természetesen a fenékoldalon és az ahhoz csatlakozó részeken pontosan egymáshoz igazodóan alakra vágva kell rögzíteni és ragasztani. A speciálisan palánkolt hajótörzset, és a fedélzeti részt egy munkafolyamatban készítik el, csak egy megadott vonalban a léceket nem ragasztják össze. A felületek lehántolása és finom csiszolása után leemelik mind a két különálló részt az építővázról, és a szükséges légkamrák falainak beépítése után külön-külön finomítják a felületeket kívül-belül tökéletesen simára.

Az eredmény egy bordázat nélküli, nagyon könnyű és kiváló szilárdságú héjazat, amelyet azonban előbb belülről, majd kívülről finom és nagy szilárdságot adó üvegszövettel laminálnak be. Belső erősítő rétegként kevlár szövetet is használnak, ám a fedélzet nélküli csónaktesteken inkább hagyják érvényesülni a faanyag természetes mintázatát, és az üvegszövetet még több rétegben felvitt epoxigyantával teszik testessé és időtállóvá. A külső felületeknél hasonlóan járnak el az építők, majd a végén a felületek simára csiszolását követően speciális coat réteget visznek fel a hajótestre, amit utólag már könnyű tükörfényesre polírozni.

Ez dióhéjban az építési technológia, amit természetesen sokféle módon lehet variálni. Eredményként szemet gyönyörködtetően egyedi szépségű és szinte hihetetlen mintázatú csónakok kerülnek ki a hozzáértő építők keze alól. Ez több esetben a lécek vonal vezetésében és a különböző színtónusú faanyagok variálásával érhető el, ám nem ritka az intarzia jellegű díszítés sem. A kajakoknál pl. a hátracsapott orrvonal és a lekerekített oldalélek is megszokottak.

Természetes, hogy az ilyen hajóhoz míves kivitelezett evezők is dukálnak, amik a kajakoknál és kenuknál faberakás jellegű változatban is megrendelhetők. A fényesen csillogó, mondhatni művészi igénnyel megépített hajótestek hihetetlenül könnyűek, és karbantartást szinte nem igényelnek. Legfeljebb szezononként egy utópolírozást, majd legfeljebb évek múltán egy külső coatréteg felújításra lesz szükségük. Egy ilyen hajót birtokolni biztosan különös öröm és büszkeség, de nem is olyan olcsó mulatság.


A mart élű lécekkel jól követhető az építőbordák íveltsége, a csúcsban összefutó lécek összevágott élükkel ragaszthatók egymáshoz


A nagyobb csónaktesteket belülről kevlár borítás teszi szilárddá, ez még jobban kiemeli a tartozékok igényes kivitelezését is


A csónak külső felülete üvegszövettel erősített több rétegű epoxigyanta, ellenálló felülete tükörfényesre polírozható


A hajótesteknek az alsó felülete is igényes minta szerint kialakított, különleges igénnyel kivitelezett palánkolás eredménye


Új, lekerekített forma, hátracsapott orr, amely egyben kiváló siklást és vízállóságot biztosít az ilyen kajakoknak


Hihetetlen, hogy a műgyanta csónakokhoz hasonló, keresztbordázat nélküli hajótest fából is készíthető


A lécezett héjalás meghódította a SUP (álló szörf) deszkákat kedvelőket is a változatos mintázat és a kis súly miatt


E tengeri kajak lécezése a faberakáshoz hasonló, ám szilárdsága ennek ellenére, az üvegszövetes bevonásának köszönhetően mégis rendkívül nagy


A lécborítással kialakított hajótestek mellett a formára préselt vékony, falemezes borításnál is alkalmazható az üvegszövetes erősítés és a tükörfényes felület


Meghökkentő ez a faberakásos szélű fedélzet, és a kör alakú díszítés, amely az utólag kimart aljazás után került a lécezéssel szintbe



A különféle fajtájú és színű falécekkel nagyon változatos mintázatok kialakítására van lehetősége a kreatív hajókészítőknek, amit főként a csónakok fedélzetén szoktak megjeleníteni


Akinek az evezőinél is fontos az egyedi és míves kialakítás, ezt az igényt is kielégítik a szakavatott csónaképítők, hiszen e kellékek elengedhetetlen tartozékai az ilyen különleges hajóknak


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Műanyag kajakok, kenuk felújítása

Sokan azt hiszik, hogy a műanyag, azaz az üvegszállal erősített poliésztergyantából készült kajakok, kenuk mindent kibírnak, nem szükséges az ápolásuk. Igaz, hogy nagyon erősek, deafelületük...


Építettünk egy kenut!

Bátran mondhatom, hogy ez a típus néhány barkácsboltban beszerezhető eszköz segítségével mindenféle asztalos ipari előképzettség nélkül is elkészíthető, csak kell hozzá némi hely, egy kis...