Ami pedig a tervezők csőlátását illeti, a Heller 1:8-as (!) Citroenje a csúcs. A
valóban igen részletesen kidolgozott, összesen 1500 darabból összeállítható
modellen ugyanis számos helyen kellett fémprotéziseket beépítenem a különféle
szerkezeti egységekbe, hogy megfelelő legyen a működésük, szilárdságuk. Az óriás
modell működőképes első futóművei, pl. két próbát bírtak ki, és csak a letört
gömbfejek rézre cserélése (5), a lengéscsillapítók huzal csapszegezése után vált
üzemképessé. A gömbfejű csapokat 2,5 mm-es sárgaréz huzalból, fúrógépbe fogva,
tűreszelőkkel az eredeti darab alapján alakítottam ki. A lengéscsillapítók
felfogó csapjaihoz pedig ugyancsak tűreszelővel kiigazított, bognárfejű szegeket
használtam.
Ilyen esetekben szinte nincs is más választásunk, mint a vékony, és gyenge
műanyagcsapok fémre cserélése, különben még fixen beragasztva is nagyon
sérülékenyek maradnak a modellépítők számára igencsak vonzó részletek. Hasonló a
helyzet minden kiálló, vékony szárú alkatrésznél, amelyek már az első
portalanításkor letörhetnek. Ezt pedig csak úgy kerülhetjük el, ha már eleve
tartósabb fémhuzalra cseréljük őket. A kritikus helyeket még az összeállítás
előtt érdemes megjegyezni, kiigazítani, vagy fémből kialakítani. Ez csak eleinte
szokatlan, később már rutinfeladattá válik.
Az ilyen részcseréknél fontos a ragasztás minősége is. A fémfelületek mindig
kissé durva felületűek legyenek, ami megnöveli a pillanatragasztó tapadását. A
ragasztó - megszilárdulása után - azonban rideggé válik, ezért a csapfészkek ne
legyenek túl nagyok, mert a fém alkatrészek így könnyen kitörhetnek a helyükből.
A fémdarabok felületére a modellfestékek még alapos zsírtalanítás után is
rosszul tapadnak, száradásuk után a bevonó réteg pedig könnyen lepattogzik.
Ezért a beragasztásuk után a festésre szorulókat ajánlatos rézlakkal bekenni,
amely már megfelelő tapadást biztosít bármely más festéknek. Vigyázat, a rézlakk
hosszú idő, általában 24 óra alatt, a levegő savtartalmának hatására köt meg! A
festendő alkatrészeket mindig festetten erősítsük a helyükre. Amelyeket viszont
nem szükséges festeni, de látszanak, pl. csővezetékek, mozgató rudazatok, azokat
előbb polírozzuk fél-, vagy tükörfényesre, majd leheletnyi viaszbevonattal
akadályozzuk meg beoxidálódásukat.
"Lakatolt" modellek II.
E cikk első részében az ajtók, s a motortér fedeleinek egyszerűbb pántolásaihoz mutattam be egy általánosan használható megoldást. Ennél azonban van igényesebb, valósághűbb megoldás is. Ez az ún. kiemelő fedélpánt, amely felemelése közben az egész darabot előre is tolja, s így emeli a fedelet a magasba (1). Az összetett mozgást a pántok pantográfszerű kialakítása teszi lehetővé. Ezt főként a közelmúlt autómodelljein célszerű alkalmazni (2). A pántok szárait 0,5 mm vastag lemezből, a csuklópántokat pedig szegecselve készítem el. Az ilyen pántok kialakítása szinte "kulináris" élvezet, ám elég nehéz feladat. A "drótozás" tuningoló alkatrészpótlásoknál is jól használható. A nagyobb léptékű maketteken számos lehetőség nyílik a motortérben, pl. vezérlő rudazatok (3), csővezetékek pótlására, ami huzalokból kialakítva hitelesebbé teszik a járművet (4). E célra különböző vastagságú egy eres bekötő-, vagy több eres hajlékony, ónozott szálakból álló vezetékek a jól használhatók. A krómozott iratkapcsok meg a vastagabb csővezetékekhez használhatók, ám a hajlítást óvatosan végezzük el, mert a galvanikus réteg elég sérülékeny.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
3D nyomtatás
A 3D, vagyis háromdimenziós nyomtatás ma már nem egy elképzelés, vagy létező, de csak a gazdagok számára elérhető lehetőség. A technika itt van a mindennapjainkban, és sok helyen használják is,...
Egyéni dísztárgyak
Az otthonát mindenki igyekszik különféle dísztárgyakkal sajátosan egyedivé tenni. A készen vásároltak persze igényes darabok, ám ezek mellett a saját személyes élményeinkre utaló tárgyakkal is...