Anyagok
A kis hajócska akkor lesz jó, ha könnyű anyagot használunk a megépítéséhez. E célra jó a balsa-, a vékony fenyőfa vagy a vékony rétegeltlemez. A lényeg, hogy az anyagokat vízálló ragasztóval erősítsük össze. Ha be tudtok szerezni balsafát, 1,5 mm vastag rétegeltlemezt, akkor ezt használjátok, ha nem, akkor jobb híján a fából készült gyümölcsös rekeszek vékony, fa oldalborításainak lécei is megteszik. A fő, hogy ezek egyenesek, és ne túl vetemedettek legyenek. A két keskeny hajótestet ebből is elkészíthetitek. Az árbochoz és a vitorlarudakhoz 6 mm átmérőjű alumíniumcső, vagy farúd kell, a kereszttartókhoz pedig 10 mm széles félkerek léc. Vitorlaként vékony vásznat használhattok, de megteszik a vékony, fehér, műanyag szatyorból kiszabottak is.
Szerszámok
Ha balsafát használtok, akkor szinte csak egy jó éles késre és csiszolópapírokra van szükségetek a hajóépítéshez. A vékony rétegeltlemezek, vagy más faanyagok vágásához azonban jobb lombfűrészt használni. A lyukak fúrásához nem árt, ha van egy kis fúrógépetek vagy kézi fúrótok, de a pofás befogóba szorított fúrókkal is készíthettek lyukakat. Más szerszámra nemigen lesz szükségetek, és ha minden kéznél van, akkor nekifoghattok a hajócska kialakításához.
Az úszótestek kialakítása
Először vágjátok ki a hajótestek fenéklemezét (A). Balsafából ezt előrajzolás után éles késsel (1), más anyag esetén lombfűrésszel tehetitek meg. Az oldalsó éleket csiszolva alakítsátok ki a két teljesen egyforma alkatrészt. A két-két bordát (C) a hátsó fartükröket (D) és az orrtőkét (E) is vágjátok ki, majd ragasztóval és egy-egy támléc (F) segítségével erősítsétek a rajzon megadott helyekre (2). A két fedélzetet (B) is szabjátok ki, majd ragasszátok a bordák és tőkék felső élére (3). Ezután következhet az oldalpalánkok (G) felerősítése. E darabokat egymásután, a vízszintes fenék és fedélzet, továbbá a bordák és a tőkék élére ragasszátok fel (4). A sarokkötéseknél hézag ne legyen, mert akkor később a hajótestekbe fog szivárogni a víz. A kiálló anyagrészeket vágjátok le, az éleket pedig csiszoljátok össze.
A hajótesteket ezután állítsátok egymás mellé, és a fedélzetükre fektessetek félkerek lécekből leszabott összekötő gerendákat (H). Ezeket szabjátok 27 cm hosszúra, majd ragasszátok az orrtól 100, a fartükörtől pedig 40 mm-re a fedélzetekre. Az összekötők a hajótestek hosszfelezőjére merőlegesek legyenek, ezt derékszögű vonalzóval állítsátok be (5). Közéjük ugyancsak félkerek lécből szabjatok be egy-egy olyan hosszú darabot, hogy azok pontosan a hajótestek közé illeszkedjenek. E darabokat alulról ragasszátok a már szilárdan felerősített összekötő-gerendák egyenes oldalára.
A következő lépésben az uszonyokat készítsétek elő a hajótestekre ragasztáshoz. Az uszonyokat (J) a rajz alapján fűrészeljétek alakra, majd egyenes éle mellé ragasszatok lekerekített élű sarokléceket (6). Az uszonyokat pontosan a fenéklapok közepére illesztve ragasszátok fel a hajótestekre (7). A továbbiakban aprólékosabb munka következik, nevezetesen a hajócska felszerelése.
Árboc és más fedélzeti szerelvények
Az árboc (K) lehet alucső, vagy farúd. Leszabását követően az első összekötő gerenda közepébe fúrjatok lyukat a számára, de vigyázzatok, a lyuk minden irányból merőleges legyen! Csőárboc esetében célszerűbb 4x40 mm-es lágyacél csapot ragasztani az összekötő gerendába, mert így szállításkor az árbocot leemelhetitek a fémcsapról. Farúdból kialakított árbocnál ezt csak úgy oldhatjátok meg, ha ütköző gyűrűvel látjátok el a farúd alját, és az orrárbocot tartó tőkét (N) nagyon pontosan illesztve ragasztjátok a helyére. Ezt a kis fahengert előbb fúrjátok át, majd kerek reszelővel alakítsátok ki a gerenda oldalához illeszkedő homorú fészkét (8). A kis orrárboc tőkéjét kb. 20 fokban felfelé állítva ragasszátok a helyére, és egy M4-es átmenő csavarral meghúzva rögzítsétek véglegesen. A főárbocnak azonban oldalra kifordítható bummfája is van, amit az árboc anyagából vágjatok méretre. A nyaklót 1,5 mm-es rézhuzalból, az árbocba és a bummfa végébe fúrt lyukakba laposfogóval meghajlítva készíthetitek el (9). A kötélbakokról (O) se feledkezzetek el, ezek 6 mm-es köldökcsap rudakból 25 mm hosszúra vágott darabok. Közepükbe kerek reszelővel készítsetek homorú süllyesztéket, így ragasszátok az első összekötő gerenda két szélére. A hátsó gerendára is kell belőlük egy, azt pedig a hajó középvonalától 30 mm-re balra erősítsétek fel. A kormánylapát nem fordítható, mert különben hajótok később kifordulna a szélirányból. A kormánylapát (P) vastagabb falemez, amelyet egy fűrésszel felréselt léc (Q) hasítékába kell ragasztanotok. A fix kormányrúd számára faragjatok fészket a hátsó összekötő gerenda aljába, majd ragasszátok a helyére, és egy szeggel is erősítsétek meg a kötést (10). Az árbocot tartókötelekkel kell majd rögzíteni, ezért a kötelek lerögzítéséhez a kereszttartó két végébe hajtsatok egy-egy kis szemescsavart.
Egy ilyen hajóról nem hiányozhat a kajüt sem. Ezt több darabból állítsátok össze; a két oldallappal (R) fogjátok közre a homlok- és hátfal (S) darabjait, majd a tetejükre ragasszátok rá a kajütfedelet (T). A kör alakú ablakokat fúrjátok ki, majd a lyukakba ragasszatok kerek lyukszegélyeket, és a nyílásait belülről vékony falapokkal leragasztva zárjátok le. A kész kajütöt ezt követően már a fedélzetre ragaszthatjátok (11). Ha elég ügyesek vagytok, akkor 1,5 mm-es rézhuzalból korlátot is hajlíthatok a hajócska orrára, amelynek oszlopait a fedélzetbe fúrt lyukakba nyomva, pillanatragasztóval rögzíthettek.
Vitorlák, kötélzet és hajófestés
Mint említettük, a vitorlák anyaga vékony vászon, amiből ráhagyással szabjátok ki a két háromszögű darabot. A vásznat azonban be kell szegni, ehhez a ráhagyott anyagszéleket célszerű levasalni. Az enyhén benedvesített vászonra fektessetek egyenes élű kartonlapot, majd a textília szélét a kartonlapra simítva vasaljátok le (12). Az így viszszahajtott vászonszéleket már könnyű varrógéppel leölteni. Ha viszont vékony, fehér műanyag fóliából szabjátok ki a vitorlákat, akkor erre nincs szükség. A vitorlákat vékony, ám erős műanyag zsineggel kötözzétek az árbocok csúcsához (13), és a bummfa végéhez. A zsineget egy-egy csepp pillanatragasztóval rögzítsétek. A nagy vitorlát azonban, legalább két helyen lazán áthurkolva, kötözzük rá a bummfa és az árboc közepére, hogy jól fogja majd a szelet. A bummfát hátul a szemescsavar szára mentén elvezetve csavarjátok a kötélbak szarvaira, elől pedig az orrvitorla sarkát kissé oldalra húzva, mindkét kötélbakhoz kössétek ki.
A hajótok most már készen van, de még nem "tengerálló", hiszen nincs semmiféle felületi védelme. Ezért előbb közepesen hígított színtelenlakkal kenjetek be minden fafelületet. Különösen a hajótesteket itassátok át alaposan lakkal. Száradás után a hajótest és a kormánylapát 2/3-át fessétek be piros zománcfestékkel, majd száradása után a hajótestek felső részét és a kajüt tetejét mázoljátok fehérre. Ha a festés megszáradt, hajótokat akár azonnal is vízrebocsáthatjátok. A próbaútra megfelel a vízzel félig megtöltött fürdőkád is, és ha a katamarán kiállta a próbát, a nyílt vízen sem okoz majd csalódást. Erős szélben és nyílt, mélyülő vízen azonban ne hajózzatok vele, mert az erős légáramlatok hatására kiszámíthatatlanul fog viselkedni.