Szünidei katamarán

A meleg napokon a legtöbb gyerek strandon, vagy a természetes vizek partján múlatja az idejét. A vízben lubickolás kellemes, azonban egy idő múlva még barátok társaságában is unalmassá válhat. Az ügyes kezű srácok persze nem esnek kétségbe. Egyesek tutajt eszkábálnak, mások meg tán még komolyabb feladatra is vállalkoznának, ha lenne valami kézzelfogható ötletük. Ebben segíthetünk. Kis kéttörzsű vitorlásunkat ugyanis nem nehéz összeállítani, és ebben nemcsak a rajzaink szolgálnak útmutatóul, mert elkészítésének fázisai képeinken is jól követhetők. Aki tehát hajótulajdonos szeretne lenni, az tartson velünk, és építsük meg együtt a katamarán vitorlást.

Anyagok

A kis hajócska akkor lesz jó, ha könnyű anyagot használunk a megépítéséhez. E célra jó a balsa-, a vékony fenyőfa vagy a vékony rétegeltlemez. A lényeg, hogy az anyagokat vízálló ragasztóval erősítsük össze. Ha be tudtok szerezni balsafát, 1,5 mm vastag rétegeltlemezt, akkor ezt használjátok, ha nem, akkor jobb híján a fából készült gyümölcsös rekeszek vékony, fa oldalborításainak lécei is megteszik. A fő, hogy ezek egyenesek, és ne túl vetemedettek legyenek. A két keskeny hajótestet ebből is elkészíthetitek. Az árbochoz és a vitorlarudakhoz 6 mm átmérőjű alumíniumcső, vagy farúd kell, a kereszttartókhoz pedig 10 mm széles félkerek léc. Vitorlaként vékony vásznat használhattok, de megteszik a vékony, fehér, műanyag szatyorból kiszabottak is.

Szerszámok 

3 Ha balsafát használtok, akkor szinte csak egy jó éles késre és csiszolópapírokra van szükségetek a hajóépítéshez. A vékony rétegeltlemezek, vagy más faanyagok vágásához azonban jobb lombfűrészt használni. A lyukak fúrásához nem árt, ha van egy kis fúrógépetek vagy kézi fúrótok, de a pofás befogóba szorított fúrókkal is készíthettek lyukakat. Más szerszámra nemigen lesz szükségetek, és ha minden kéznél van, akkor nekifoghattok a hajócska kialakításához.

Az úszótestek kialakítása 

Először vágjátok ki a hajótestek fenéklemezét (A). Balsafából ezt előrajzolás után éles késsel (1), más anyag esetén lombfűrésszel tehetitek meg. Az oldalsó éleket csiszolva alakítsátok ki a két teljesen egyforma alkatrészt. A két-két bordát (C) a hátsó fartükröket (D) és az orrtőkét (E) is vágjátok ki, majd ragasztóval és egy-egy támléc (F) segítségével erősítsétek a rajzon megadott helyekre (2). A két fedélzetet (B) is szabjátok ki, majd ragasszátok a bordák és tőkék felső élére (3). 4 Ezután következhet az oldalpalánkok (G) felerősítése. E darabokat egymásután, a vízszintes fenék és fedélzet, továbbá a bordák és a tőkék élére ragasszátok fel (4). A sarokkötéseknél hézag ne legyen, mert akkor később a hajótestekbe fog szivárogni a víz. A kiálló anyagrészeket vágjátok le, az éleket pedig csiszoljátok össze.
A hajótesteket ezután állítsátok egymás mellé, és a fedélzetükre fektessetek félkerek lécekből leszabott összekötő gerendákat (H). Ezeket szabjátok 27 cm hosszúra, majd ragasszátok az orrtól 100, a fartükörtől pedig 40 mm-re a fedélzetekre. Az összekötők a hajótestek hosszfelezőjére merőlegesek legyenek, ezt derékszögű vonalzóval állítsátok be (5). Közéjük ugyancsak félkerek lécből szabjatok be egy-egy olyan hosszú darabot, hogy azok pontosan a hajótestek közé illeszkedjenek. E darabokat alulról ragasszátok a már szilárdan felerősített összekötő-gerendák egyenes oldalára.
A következő lépésben az uszonyokat készítsétek elő a hajótestekre ragasztáshoz. Az uszonyokat (J) a rajz alapján fűrészeljétek alakra, majd egyenes éle mellé ragasszatok lekerekített élű sarokléceket (6). Az uszonyokat pontosan a fenéklapok közepére illesztve ragasszátok fel a hajótestekre (7). A továbbiakban aprólékosabb munka következik, nevezetesen a hajócska felszerelése.

Árboc és más fedélzeti szerelvények 

5 Az árboc (K) lehet alucső, vagy farúd. Leszabását követően az első összekötő gerenda közepébe fúrjatok lyukat a számára, de vigyázzatok, a lyuk minden irányból merőleges legyen! Csőárboc esetében célszerűbb 4x40 mm-es lágyacél csapot ragasztani az összekötő gerendába, mert így szállításkor az árbocot leemelhetitek a fémcsapról. Farúdból kialakított árbocnál ezt csak úgy oldhatjátok meg, ha ütköző gyűrűvel látjátok el a farúd alját, és az orrárbocot tartó tőkét (N) nagyon pontosan illesztve ragasztjátok a helyére. Ezt a kis fahengert előbb fúrjátok át, majd kerek reszelővel alakítsátok ki a gerenda oldalához illeszkedő homorú fészkét (8). A kis orrárboc tőkéjét kb. 20 fokban felfelé állítva ragasszátok a helyére, és egy M4-es átmenő csavarral meghúzva rögzítsétek véglegesen. A főárbocnak azonban oldalra kifordítható bummfája is van, amit az árboc anyagából vágjatok méretre. A nyaklót 1,5 mm-es rézhuzalból, az árbocba és a bummfa végébe fúrt lyukakba laposfogóval meghajlítva készíthetitek el (9). A kötélbakokról (O) se feledkezzetek el, ezek 6 mm-es köldökcsap rudakból 25 mm hosszúra vágott darabok. Közepükbe kerek reszelővel készítsetek homorú süllyesztéket, így ragasszátok az első összekötő gerenda két szélére. A hátsó gerendára is kell belőlük egy, azt pedig a hajó középvonalától 30 mm-re balra erősítsétek fel. A kormánylapát nem fordítható, mert különben hajótok később kifordulna a szélirányból. A kormánylapát (P) vastagabb falemez, amelyet egy fűrésszel felréselt léc (Q) hasítékába kell ragasztanotok. A fix kormányrúd számára faragjatok fészket a hátsó összekötő gerenda aljába, majd ragasszátok a helyére, és egy szeggel is erősítsétek meg a kötést (10). Az árbocot tartókötelekkel kell majd rögzíteni, ezért a kötelek lerögzítéséhez a kereszttartó két végébe hajtsatok egy-egy kis szemescsavart.
7 Egy ilyen hajóról nem hiányozhat a kajüt sem. Ezt több darabból állítsátok össze; a két oldallappal (R) fogjátok közre a homlok- és hátfal (S) darabjait, majd a tetejükre ragasszátok rá a kajütfedelet (T). A kör alakú ablakokat fúrjátok ki, majd a lyukakba ragasszatok kerek lyukszegélyeket, és a nyílásait belülről vékony falapokkal leragasztva zárjátok le. A kész kajütöt ezt követően már a fedélzetre ragaszthatjátok (11). Ha elég ügyesek vagytok, akkor 1,5 mm-es rézhuzalból korlátot is hajlíthatok a hajócska orrára, amelynek oszlopait a fedélzetbe fúrt lyukakba nyomva, pillanatragasztóval rögzíthettek.

Vitorlák, kötélzet és hajófestés 

Mint említettük, a vitorlák anyaga vékony vászon, amiből ráhagyással szabjátok ki a két háromszögű darabot. A vásznat azonban be kell szegni, ehhez a ráhagyott anyagszéleket célszerű levasalni. Az enyhén benedvesített vászonra fektessetek egyenes élű kartonlapot, majd a textília szélét a kartonlapra simítva vasaljátok le (12). Az így viszszahajtott vászonszéleket már könnyű varrógéppel leölteni. Ha viszont vékony, fehér műanyag fóliából szabjátok ki a vitorlákat, akkor erre nincs szükség. A vitorlákat vékony, ám erős műanyag zsineggel kötözzétek az árbocok csúcsához (13), és a bummfa végéhez. A zsineget egy-egy csepp pillanatragasztóval rögzítsétek. A nagy vitorlát azonban, legalább két helyen lazán áthurkolva, kötözzük rá a bummfa és az árboc közepére, hogy jól fogja majd a szelet. A bummfát hátul a szemescsavar szára mentén elvezetve csavarjátok a kötélbak szarvaira, elől pedig az orrvitorla sarkát kissé oldalra húzva, mindkét kötélbakhoz kössétek ki.
10 A hajótok most már készen van, de még nem "tengerálló", hiszen nincs semmiféle felületi védelme. Ezért előbb közepesen hígított színtelenlakkal kenjetek be minden fafelületet. Különösen a hajótesteket itassátok át alaposan lakkal. Száradás után a hajótest és a kormánylapát 2/3-át fessétek be piros zománcfestékkel, majd száradása után a hajótestek felső részét és a kajüt tetejét mázoljátok fehérre. Ha a festés megszáradt, hajótokat akár azonnal is vízrebocsáthatjátok. A próbaútra megfelel a vízzel félig megtöltött fürdőkád is, és ha a katamarán kiállta a próbát, a nyílt vízen sem okoz majd csalódást. Erős szélben és nyílt, mélyülő vízen azonban ne hajózzatok vele, mert az erős légáramlatok hatására kiszámíthatatlanul fog viselkedni.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

kristof125 avatarja

kristof125         Méretek

Nincsen rajzom, de
a hajó 60 cm hosszú
egy hajótest 5 cm széles
az árbócrúd 80 cm hosszú felfelé keskenyedő (esztergával oldottam meg)
az első vitorlarúd 20 cm keskenyedő
a hátsó vitorlarúd 40 cm keskenyedő
egy hajótest magassága 5cm maga a test + 3cm rétegeltemez (azt nem tom minek mondják, remélem tudod mire gondolok)

Markov avatarja

Markov         Méretek

Ha esetleg van egy rajzod a méretekről, oszd meg velünk! Be is linkelheted, de ha elküldöd nekem, akkor felteszem a cikkhez kiegészítésképpen!

M

kristof125 avatarja

kristof125         Katamarán

Én megcsináltam ezt a hajót kisebb változtatásokkal, de nagyon szép lett. Az a kár, hogy ez a cikk nem adja meg a méreteket, tehát magamra kellett hagyatkoznom.
Link:

http://image2.myvip.com/users/0054/00540858/7888622/7f4e6845b23fce19c3efb8091323ef1b78585837.jpg

http://image2.myvip.com/users/0054/00540858/7888622/1d1d12ea049411d1b5be92e48d06c6f478585835.jpg


Tűzijáték drónokkal

AzELTE Biológiai Fizika tanszékének kutatóiúttörők a drónrajok irányítási technológiájának fejlesztésében, amit állatrajok csoportos viselkedése inspirált. Több mint 10 éven keresztül vizsgálták...


Luxusautó óvodásoknak

A magyar piacon valószínűleg nem számíthat nagy sikerre a Henes Broon elektromos gyermek luxusautó sorozata. Tulajdonképpen nem is javasoljuk az érdeklődő apukáknak, hogy ezeket a képeket...