A "páciens" egy élemedett korú motorcsónak, amelyet eddig egy beépített
Wartburg motor hajtott. Az évek során esedékes javítgatások során azonban nem
ügyeltek eléggé a tömítések szakszerűségére, ezért a fartükör megerősítésére
szolgáló laminált héj közé beépített keményfa magtest korhadni kezdett. Ez
persze csak akkor derült ki, amikor az öregecske és ziháló beépített motort
"nyugdíjazták". Kiszerelésekor derült ki a csónak fartükrének kétségbeejtő
állapota. Gyors konzílium következett, új résztvevővel, aki az évek során a
műanyag hajók javításában kellő gyakorlatot szerzett. A diagnózis egyértelmű
volt, a meggyengült hajótükör korhadt merevítését el kell távolítani, és az új,
most már farmotor meghajtáshoz igazított fartükör merevítését szendvicsszerűen,
belaminálva kell kijavítani. A farmotorhoz pedig egy motorteknő beépítése is
célszerűnek látszott. A munka jelentős, ám az öreg, de még jó állapotú hajótest
így még sokáig használható lesz.
A javítási munka első fázisában a belső laminált réteget sarokcsiszolóval vágták
ki, mégpedig a korhadt fabetét széléig, és a fenék vonaláig. Amint szabaddá vált
a hely, a fabetét maradékát is teljesen eltávolították, és külhéj belső oldalát
teljesen lecsiszolták, felérdesítették. Ezt körültekintően kell elvégezni, mert
különben az új laminátum nem tapad fel kellően a régi felületre. A "Z"-hajtómű
kivezetéséhez szükséges nyílást természetesen be kell foltozni, így a külső
héjat is javítani kell. A jó kötés érdekében a javítás helyének teljesen
tisztának és tökéletesen száraznak kell lennie. A kivágott és már belülről
letisztított részek kiszáradását ezért hőlégfúvóval segítették elő. A nyílás
széleit lapos szögben lecsiszolták, hogy a foltozott rész jól összeépüljön a
régi héj anyagával. Hogy a hajótükör javított felülete majd egy síkba kerüljön
az eredetivel, egy acéllemez felerősítésével biztosítható. Ennek belső oldalra
kerülő felülete természetesen formaleválasztóval kezelt. A lemez felerősítéséhez
elég néhány csavaros szorító, oldalt pedig erős és széles ragasztószalaggal
lefogva rögzíthető szilárdan a tükör felületére.
Ezután már elkezdhető a szükségtelen nyílás kifoltozása. Az acéllemez belső
oldalára előbb ecsettel finom-, azaz fedőréteget, ún. gél-coatot kell
felteríteni. Ezt a fehér színű gyantát puha ecsettel célszerű felkenni, és
üvegszálat nem tartalmazhat. A gyanta lehet a későbbi lamináláshoz használt
gyanta is, de feszültség és zsugorodás csökkentőként rugalmas gyantát kell
hozzákeverni. Ennek mennyisége nem haladhatja meg a 25%-ot. Ez a réteg nem
tartalmazhat buborékokat, ezért hagyjuk pihenni, míg a légbuborékok eltávoznak a
bekevert gyantából. A felkent fedőréteg megkötése után következhet a külső héj
eredeti vastagságra történő laminálása. A befoltozás műveletéhez általában három
rétegben felterített, lehengerelt és gyantával átitatott 450-es üvegpaplan, és
egy 500 gr/cm2 sűrűségű üvegszövet szükséges. Az üvegszövet felerősítése előtt a
foltozott felületet ajánlatos síkban lecsiszolni, hogy a fa maganyag jó
felfekvése biztosított legyen.
Ha viszont a poliészter hajótükörnek csak a fabetétjét kell kicserélni, s egyéb
sérülést a külső héjon nem találunk, a belső felület teljes letisztítása és
felérdesítése után szükségtelen a fent említett foltozó laminálás. Az esetleges
repedéseket pedig kitisztítás után gyantából és üvegszálból kevert masszával
simítsuk be, majd kikeményedése után simára csiszolva, kemény és rugalmas
festékkel bekenve tüntethetjük el a javítás nyomát. Figyelem, a laminálást
lehetőleg zárt térben, de mindenképpen árnyékban kell elvégezni, mert a tűző
napon hamar gélesedik a gyanta, így szinte lehetetlenné válik a felterítése, és
az üvegszálas anyagok átitatás, lehengerlés közbeni tömörítése. Ha azt
tapasztaljuk, hogy a henger felszedi a paplanszálait, felső rétegét, akkor a
munkát azonnal hagyjuk abba, és a frissiben felrakott paplanrészeket azonnal
távolítsuk el, mert később erre már nem lesz módunk. Ezen túlmenően mindig csak
annyi gyantát keverjünk be, amennyit egyszerre fel tudunk használni.
Miután az ominózus hajótükrön a nyílást az eredeti falvastagságnyira laminált
üvegpaplannal kifoltozták, szintbe csiszolták, lekerült a külső feléről az
acéllemez, és a munka most már belül folytatódott tovább. Vízálló
rétegeltlemezből kiszabták az új fartükör maganyagát, amit végül is két 16 mm
vastag rétegelt lemezből összeragasztva szabtak méretre. Felül azért volt rajta
kevés "ráhagyás", mert ez majd később kerül lemunkálásra. A famag teljesen a
tükör aljáig ér, lapját gyantába ágyazva és szorítókkal lefogatva ragasztották a
helyére, majd a poliészter megszilárdulása után belaminálták a
szendvicsszerkezetű tükör belső két paplan, vagy egy paplan és egy üvegszálas
szövetrétegből álló fedőrétegét. Ez minden esetben az eredeti rétegvastagsággal
legyen azonos.
Az alsó sarkokban és a széleken a paplanrétegeket az eredeti anyagra 3-4 cm-es
átfedésekkel dolgozták rá az eredeti héj belső oldalára, majd megszilárdulás
után csiszolással simították le az érdes felületeket. Végül a maganyagot felül
méretre vágták. A farmotorhoz ugyanis az eredetinél alacsonyabb tükör szükséges,
mögé pedig motorteknő lesz beépítve, amely felnyúlik egészen a fartükör eredeti
magasságáig, azaz a pereméig.
A motorteknő kialakításához külön formázótestre volt szükség, hogy kellően
szilárd egységet alkosson, és utólag könnyen a fartükörhöz lehessen szilárdan
rögzíteni. A teknőformát farostlemezből kiszabott darabokból ragasztással
állították össze, és a sarkokon egymásra laminált üvegpaplan csíkokkal, külön
rádolgozott sarokerősítésekkel kiegészítve készítették el. Két egymásra laminált
400-as paplanréteg és egy 500-as üvegszövet együttes rétege biztosítja a
motorteknő szilárdságát. A formatestet nem választották le a teknőidomról,
nedvesség elleni védelmét gyanta bevonattal biztosították. Végül a helyére
erősítése után a laminált felületeket lecsiszolták, és paraffinos gél-coat
bevonattal tették simává a felületi egyenetlenségeket. Ez a réteg alkotta végül
a felső finomréteget. A kész motorteknőt ezt követően a fartükör felső élére
illesztették, laminálva rögzítették, s hátul az oldalsó lékkamrákhoz egy-egy
lábtámmal csatlakoztatták.
Ezután már csak a javítás látható nyomait kellett eltüntetni. Erre - a felületek
összecsiszolása után - Neolux zomác, vagy igényesebb eseteknél kétkomponensű,
színes poliészter festék a legalkalmasabb. A festéket lehetőleg szórva vigyük
fel a javított felületekre, mert az ecsettel felkent festék felülete soha nem
lesz kellően sima. Ilyen esetekben az egész tükröt, sőt, az igényesebb
hajótulajdonosok az egész hajótestet át szokták festeni, mert a teljes felületi
felújításra egy ilyen javítást követően könnyebben rászánják magukat, ami ugyan
némi pluszmunkával és költségnövekedéssel jár, de utána az egész hajótest
külsőleg sokkal szebb lesz.
Fartükör csere műanyag hajón
Akinek van csónakja, tudja, hogy esetleges javításához nem könnyű szakembert találni. Így azután marad a saját kezű javítás, amit azonban ajánlatos szakszerűen elvégezni, különben a munkánk eredménytelen lesz, s ugyanott leszünk, ahol a part szakad. Különösen az üvegszál erősítésű műgyantából készült hajók javítása kényes dolog, mert itt farigcsálással nem boldogulunk. Ez főként az erősen terhelt részeken okozhat gondot, pl. a fartükörnél. Az alábbiakban egy foltozással kombinált fartükör javítását kísérhetjük végig képeinken, elvégzéséhez pedig tanácsokkal is szolgálunk.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
PE csónakok gyors javítása
A vadvízi evezősök körében nagyon kedveltek a PE anyagból készült kajakok és kenuk. Ezek a csónakok nagyon könnyűek, rugalmasak, ámazalacsony vízben való hajózás során repedések, alaki...
A világűr legnagyobb rakétája
A SpaceX amerikai űrkutatási vállalat központja a kaliforniai Hawthorne-ban található. 2002-ben alapította a dél-afrikai származású Elon Musk, akinek a nevéhez a PayPal és a Tesla...