Alapvetően fontos eszköz annak is, aki modelleket készít. A festékek szórása ugyanis ma már szinte csak az e célra készült kompresszorok valamelyikével kivitelezhető, de a műköröm szalonokban, autós dizájn műhelyekben az airbrush szakembereknek is nélkülözhetetlen eszköze a kompresszor. Sőt a díszítő festők is előszeretettel használják. A kisebb műhelyekben meg a nagyobb teljesítményű változatait alkalmazzák különféle tisztító műveletekhez, préslég szerszámok működtetéséhez, pl. csavarok ki és behajtásánál, csiszoláshoz stb. A fényezési hibák kijavításához pedig nélkülözhetetlenek a nagyobb teljesítményű kompresszorok. Beszerzésük a különféle szaküzletekben nem okoz nehézséget, a megfelelő típus kiválasztása azonban fontos.
Kézenfekvő megoldás, hogy mindig az előre látható feladatokhoz legmegfelelőbb teljesítményű és üzemű kompresszort kell választani. Ha csak rövid ideig és viszonylag ritkán van szükségünk sűrített levegőre, akkor céljainknak megfelel egy jobb minőségű, 2-3 bar nyomást biztosító ún. autós kompresszor is. Ezek a gépkocsi 12 V-os szivargyújtó csatlakozójáról kapják a működésükhöz szükséges feszültséget, ám akkutöltőre csatlakoztatva is működnek. Egyszerű szerkezetek, egyenáramú motorjuk egy kis dugattyút mozgatva állítja elő a sűrített levegőt, és többnyire legfeljebb 20 percig üzemeltethetők. Ez természetesen nem szentírás, de huzamosabb ideig működtetve hajlamosak a túlmelegedésre, ami idő előtti tönkremenetelüket okozhatja.
Mivel kiegyenlítő tartály nélküliek, a szolgáltatott levegő pulzálva áramlik ki a tömlőn. Némelyiken még nyomásmérő sincs, és így pl. a nyomás ellenőrzését sem teszik lehetővé. A nyomásmérős változatok azonban a kis kompresszorok leállítása után már erre is alkalmasak. A levegő visszaáramlását ugyanis a henger visszacsapó hörgőszelepe akadályozza meg és a feszmérő a tömlőben levő nyomást jelzi.
Olyan típust érdemes választani, amely robosztus felépítésű és akár 3 bar nyomást is képes produkálni, és a tömlőjére csatlakoztatható különféle adapterekkel más eszközök felfújására is alkalmassá tehetők. A levegő fújásán kívül - pulzáló üzemmódjuk, a nyomás szabályozhatatlansága és a puffertartály hiányában - más célra nem alkalmasak.
Ha viszont olyan feladatokat kell megoldanunk, ahol folyamatos és szabályozott, bár nem túl nagy levegőnyomásra van szükség, akkor az előzőknél igényesebb kivitelű és kiegyenlítő légtartályt is magában foglaló kompresszor a megfelelő típus. Ezek az ún. airbrush kompresszorok, amelyeket szakaszosan ugyan, de hosszabb időn át is lehet használni és 3 bar nyomást is képesek előállítani.
Kivitelüket tekintve membrán-, vagy hagyományos dugattyú biztosítja a levegő sűrítését. Ezek a kompresszorok többnyire finom festőmunkákhoz szükségesek. Művészi autódekoratőrök, műköröm- és arcfestők mellett a modellezők nélkülözhetetlen eszköze. A dugattyús kompresszorok kellő karbantartás mellett hosszabb életűek a membránosaknál. Felépítésük hasonló a dugattyús autós kompresszorokéhoz, ám itt már a feszmérő, a kiegyenlítő tartály és a szállított levegő nyomását szabályozó szelep, továbbá a kíméletes üzemet biztosító automatikus kapcsolórendszer szinte nélkülözhetetlen.
Működtetésükhöz hálózati feszültség szükséges. Huzamosabb munkához az automatikus üzeműek a megfelelők. Ilyen esetekben a kiegyenlítő tartály térfogata a mérvadó, amely akár 10 l-es is lehet. A kompresszor motorját a nyomásérzékelő automatikusan indítja. Amint a légtartály eléri a maximális nyomást, leállítja meghajtómotort, majd 1 bar nyomásnál újra bekapcsolja. A sűrített levegő munkához szükséges nyomását pedig egy külön szabályozó szeleppel lehet beállítani a festék konzisztenciájához, ill. fajtájához igazodóra, és az igényeseknél a levegő külön szűrön áthaladva jut a szórópisztolyhoz.
Általában 1/4"-os a tömlőcsatlakozójuk, de a kisebb méretű vinil tömlőkhöz beszerezhetők különféle illesztő csatlakozók is. Az airbrush kompresszorok zajszintje általában 35-45 dB, ami alacsonynak mondható, így a munkatérben sem megterhelő a működésük. Ezek a kompresszorok kimondottan kisebb jellegű és igényes festési munkákhoz használhatók, és csak speciális festékszóró pisztolyokkal használhatók.
Az előzőknél nagyobb nyomású sűrített levegő előállítására már csak ipari méretű kompresszorok alkalmasak. Ezek általában 8 bar-os nyomást képesek előállítani. A levegő sűrítését hűtőbordázattal ellátott hengeres dugattyú végzi. Vannak ikerdugattyúsak is, ám azok már kimondottan ipari tevékenységhez szükségesek. A sűrítést végző dugattyút típustól és kapacitástól függően különféle teljesítményű, 230 V-os, 1,1-2,2 kW teljesítményű villanymotor hajtja meg. A sűrítőhenger szelepelése az ilyen készülékeknél már igényesen kialakított, és hosszú élettartamú.
E készülékek között vannak ún. olajos kompresszorok, amelyeknél dugattyú mozgását és tömítettségének tartósságát a magas fordulatszám miatt olajos kenéssel biztosítják. Ezeken olajszűrő szükséges a kimenő csatlakozó előtt. Lényeges a tartály térfogata. Bár egyes hobbi jellegű, nagy teljesítményűnek mondható készüléken nincs se légtartály, se nyomásszabályozó egység, az előállított sűrített levegő pulzálása alig észrevehető, ami tisztítási lefúvó műveleteknél nem okoz gondot. A legtöbb hobbi jellegű kompresszornak azonban legalább 8 l-es légtartálya van, ami már folyamatos és manométerrel ellenőrizhető, szabályozható nyomású levegőt biztosít. A tartós használatra alkalmas nagy nyomású kompresszorok légtartálya 50-200 l-es, de ezek már kimondottan ipari használatra valók és a hűtésükről ennek megfelelően külön ventilátor gondoskodik.
A meghajtómotor működését automatika állítja le, és a nyomás csökkenésekor be is kapcsolja. Minél nagyobb a levegőtartály, a felhasznált levegő mennyiségének függvényében annál kevesebbszer kapcsol be automatikusan a kompresszor motorja. A leeresztő szelep alaptartozéka a tartálynak, amely általában a kondenzvíz miatt korrózióvédett, legalábbis az igényesebb készülékeken. A kondenzvíz a leeresztő szelepen keresztül távolítható el.
A kompresszorok kiválasztásakor célszerű a típusra jellemző adatok alapján dönteni. A nyomás általánosan 8 bar, a motorok fordulatszáma 2900 f/p körüli, teljesítményük 750-1500 W közötti. A készülékek folyamatos üzeme a hűtés és a kenés nem kielégítő volta miatt a hobbi jellegű kompresszoroknál nem lehetséges, ám vélhetően nem is szükséges. Lényeges még a szállított levegő mennyisége, ami a tartályok gyors feltöltése miatt fontos, és az automatikus üzem, ami azt jelenti, hogy ha a tartály eléri a tartály maximális nyomását, automatikusan leállítja, majd a biztonságos alsó nyomás elérésekor újra bekapcsolja a motort. A szabályozott nyomású levegőhöz nyomáscsökkentő szabályozó szükséges. A tartály nyomását külön manométer alapján, a kiáramló levegőét pedig egy másik feszmérőn lehet ellenőrizni.
A szállított levegőt a por és az olajszennyeződéstől külön szűrő tisztítja meg. A kompresszorok zajszintje sem lényegtelen szempont, bár ezt elég ritkán adják meg a gyártók, ám ha közvetlenül a munkatérben működnek, érdemes figyelmet fordítani erre a tényre is. És végül az ár is meghatározó lehet. Mindegyik kompresszor elmegy sok évig, ám azután már a költséges javíttatás helyett érdemes egy új, viszonylag olcsó készülék beszerzésén gondolkodni.