A korábbi „beetető” időszak lassan véget ér. Nem nagyon lehet már ingyenes utcai vagy közterületi töltőállomásokat találni, sőt a töltés ára is alaposan megnőtt. Azt a jelentős árelőnyt, amit az elektromos autók üzemeltetése korábban élvezett már csak akkor tudják kihasználni az e-autók tulajdonosai, ha gépkocsijukat otthon, a lakossági áramtarifával számolva tudják tölteni. Ha otthon töltünk, szinte mindig olcsóbban jövünk ki, mint ha töltőállomásokon töltünk. A gyorstöltők és a villámtöltők jóval magasabb tarifával számolnak, mint a “mezei” töltők, amelyek szintén drágábban adják az áramot, mintha otthon vételeztük volna. Jelentős előnyt élveznek a saját kerttel, garázzsal rendelkezők, illetve a közös garázzsal rendelkező társasházi lakók, ahol az otthoni töltés lehetősége megteremthető.
Semmiképpen nem javasolható azonban az utcai töltésnek az a válfaja, amikor az emeleti lakásból függővezetéken keresztül megy az áram az utcán parkoló gépkocsihoz. Otthoni töltőt nem lehet nyilvános helyre felszerelni, fontos az, hogy privát, közforgalom által elzárt legyen a parkoló. Mégpedig azért, mert Magyarországon jogszabály szabályozza az elektromos autó nyilvános töltését. Ha nem elzárt, privát a parkoló, ahová a töltőt szeretné telepíteni, akkor az már nem otthoni töltőnek (hivatalosan „háztartásban üzemeltetett töltőnek”) minősül, és arra jogszabály által a nyilvános töltőberendezésre előírt részletszabályokat kell alkalmazni.
Lehetőségek
Az e-autók otthoni töltésére több lehetőség van, ezek azonban nem egyenértékűek. A legegyszerűbb az autóhoz kapott gyári töltő használata. Ezt a 230 V-ba bedugva már tölthetjük is az autónkat a hálózatról. A gyári töltőkkel azonban több probléma is van. Egyrészt a töltés viszonylag lassú, hiszen az otthoni hálózat alapból nem az autók töltéséhez szükséges teljesítményre van kiépítve. Egy egyfázisú, 10 amperes hálózat például óránként csupán 2,3 kW leadására képes, ami nagyon szerény. Ehhez hozzájön az autó belső töltőjének teljesítménye, ami szintén szűk keresztmetszetet jelenthet. Hiába van például háromfázisú belső töltő autónkban, ha az otthoni hálózat egyfázisú, ez a lehetőség kihasználatlanul marad, és a töltési sebesség harmada lesz annak, amit az autó egyébként tudna. A gyári töltő otthoni használata akkor lehet jó, ha a töltésre viszonylag sok idő van; pl. délután beállunk a garázsba, és a töltés reggelig megy. De még akkor is fennáll a balesetveszély; az otthoni hálózatot túlterhelheti, ha 8-10 órán keresztül 10 amperrel töltjük az autónkat.
Ennél mindenképpen biztonságosabb és jobb megoldás egy otthoni fali töltő felszereltetése. Ez azt jelenti, hogy beépítünk egy töltőállomást, ami önálló kábellel és csatlakozóval rendelkezik. Nem kell kivenni a csomagtartóból a gyári töltőt, elég levenni a falról a csatlakozót, és kezdődhet is a töltés. A fali töltőállomásokhoz általában külön vezetik ki az áramot, így hosszú távon is biztonságosan, gond nélkül képesek nagyobb áramfelvételre. További előny, hogy a fali töltőállomásokat az autó belső töltőjének teljesítményéhez tudjuk igazítani, hogy gyorsabb töltést tegyünk lehetővé.
A fali töltő teljesítményének meghatározásakor induljunk ki az igényekből, lehetőségekből. Milyen autónk van, vagy milyet tervezünk venni? Milyen csatlakozója van? Mekkora teljesítményű a belső töltője? Hány fázison képes áramot felvenni? Képes-e 32 amperes töltésre? Mennyire fontos, hogy 2-3 óra alatt töltsük fel az akkumulátort? Az egy fázisú töltők - attól függően, hogy milyen villamos megtáplálást kapnak - maximum 7,4 kW teljesítményt tudnak nyújtani, míg a három fázisú töltők hálózati ellátás függvényében akár 22 kW teljesítmény leadására is képesek.
A végső döntés meghozatala előtt mindenképpen érdemes konzultálni egy szakcég szakemberével, mert nem gondolhatunk mindenre. Az otthoni fali töltő felszerelése sem csak abból áll, hogy felcsavarozzuk a falra, és bekötjük a meglévő hálózatra. Mindenképpen ehhez is érdemes szakember segítségét igénybe venni.
Saját napelemmel szinte ingyen
Az otthoni töltés egy nagy lehetősége még a saját napelem. Az egyre népszerűbb és kiforrottabb napelemes technológia lényegében ingyenes, vagy nagyon olcsó töltést tesz lehetővé. Természetesen az energiaárak jelenlegi gyors változásai, illetve az aktuális szabályozás sokat nyomnak a latban, ezzel együtt egy jól kiépített napelem-rendszer ilyen téren is sokat spórolhat nekünk. Ez különösen akkor előnyös megoldás, ha van alkalmunk napközben tölteni, amikor napelemeink maximális kapacitással termelnek. A tavasztól őszig terjedő időszakban erre sokszor nyílik lehetőség. Ebben az esetben napelem rendszerünk egyfajta hibrid üzemmódban működik, hiszen az e.autó jelentős akkumulátorkapacitása helyettesíti, a háztartási napelem rendszer akkumulátorát. Ha pedig mindenképpen az éjszaki töltés szükséges, akkor marad a tényleges hibrid rendszer; a napközbeni fel nem használt napenergiával a háztartás akkuját töltjük fel, ahonnan a gépkocsi éjszaka megkaphatja a töltőáramot. Olaszországban vannak már olyan rendszerek is, melyeknél a nappal keletkező felesleges energiával hidrogént állítanak elő, és azt tárolják. Éjszaka üzemanyag cellával nyerik vissza a hidrogénből az e-autónak szükséges töltőáramot.