Több készülék egy akkuról

Előző lapszámunkban bemutattuk a Bosch legújabb barkács akkus fúrócsavarozóit. Ott nem említettük, hogy a csavarozók tulajdonképpen egy akkus család tagjai, amelyben természetesen az akkumulátorok a közösek. Az azonos energiaforráshoz még két gépcsoport tartozik, amelyek igazán újdonságnak számítanak; a kézipumpa és a szerelőlámpa.

A készülékek teljesítményének függvényében három különböző feszültségű (ezzel arányos kapacitású) NiCd akkumulátor szolgál energia forrásként; 9,6 V-os, 12 V-os és 14,4 V-os. Aki eleve a gépcsalád előnyeit ki akarja használni, az jól gondolja át, hogy melyiket választja, mert a további gépek megvásárlásakor, e mellett már ki kell tartania (bár egyelőre még csak a 9,6 V-os jelent meg a hazai forgalomban). Az akkumulátorokhoz intelligens töltő is tartozik, amely a saját - de csakis a saját - akkujával "össze van lőve", azt optimálisan tölti. Ezeket az akkumulátorokat sohase szabad idegen töltővel tölteni, még akkor sem, ha feszültségük megegyezik.
A kézipumpa elsősorban olyan eszközök felfújására való, amelyekhez viszonylag kis levegőmennyiség, de nagy nyomás szükséges. Kitűnően megfelel gépkocsi, motorkerékpár, kerékpár tömlőjéhez, focilabdához, gumimatrachoz már nem nagyon ajánljuk, gumicsónakhoz pedig egyáltalán nem. A kis kompresszornak ugyanis nem okoz problémát akár a 8-10 bar-os nyomás előállítása sem (ez természetesen digitális kijelzőn mérhető), viszont a több száz liternyi űrtartalom telepumpálása igen; szállított levegő mennyiség kicsi, és a hosszú, folyamatos használat károsítaná a készüléket. Erre is vonatkozik; arra kell használni, amire kitalálták.

A pumpához alaptartozékként adják mindazokat a csatlakozó csonkokat, amik a rendeltetésszerű használathoz szóba jöhetnek. Gépkocsi tömlőjéhez akár egyszerű rányomással is csatlakoztatható, de ha ez pl. egy dísztárcsa miatt nem menne, akkor igénybe vehetjük a külön toldócsövet. Ugyanezt használhatjuk hagyományos kerékpárhoz és mountenbikehoz is.
Labdákhoz szelepes tű a megfelelő elem, és természetesen a kapcsolódás lehetősége biztosított a kisebb- nagyobb matracokhoz, felfújható játékokhoz is, ezeknek csak a mérete szab határt.
A hazai forgalomban tehát jelenleg a 9,6 V-os feszültségű kézipumpa kapható, ehhez adunk néhány - a gyakorlatban is ellenőrzött - tapasztalati adatot. Egy lapos focilabdát a szükséges 0,5-1 bar nyomásra kb. 1 perc alatt lehet felfújni, és egy akkutöltés 25 labdára elegendő. Alig több, 75 mp kell egy felnőtt kerékpár tömlőjének felpumpálásához 2-3 bar-ra, háromszor több a vastagabb tömlőjű mountenbike-hoz. Az 1,3 Ah-ás akkukapacitásból még ebből is 15-17 kerékre futja. Egy autó tömlőhöz már 7 perc szükséges, ha 0-ról indulunk, egy nagyobb gumimatrachoz meg akár fél óra is. Ezért nem ajánljuk ez utóbbi célra; ráadásul a kézipumpát 10 perc folyamatos használat után pihentetni kell.
Az azonos akkumulátorokban lévő lehetőséget kihasználva az akkus család harmadik tagjához - a lámpához - nem is adnak eleve akkut, hiszen ha valakinek már van csavarozója, vagy pumpája (esteleg mindkettő), akkor nincs is rá szüksége. A 9,6 V-on leadott 1,3 Ah kapacitás meglehetősen nagy fényerőt és hosszú élettartamot biztosít. A fénye fókuszálható, feje pedig állítható, pontosan a munkaterületre irányítható. Az akku lapos talpa miatt a lámpa biztonságosan leállítható bármilyen sík felületre. Nem csak a gépkocsiban, a műhelyben vagy a ház körül (biztonsági lámpaként) használhatjuk jól, hanem kempingezéshez, túrázáshoz is. Hosszabb autós útra, ha a csavarbehajtót nem is, a pumpát és a lámpát mindenképpen érdemes magunkkal vinni.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Akkus fúrók, csavarbehajtók

A barkácsszerszámok esetében már szinte elengedhetetlen a hordozhatóság a helyszíni szerelés érdekében. Ha olyan területen kell elvégezni a fúrást, ahol nem oldható meg a hálózatra történő...


Csősajtolásos csatornaépítés

Az Élőduna projekt keretében a főváros több pontján tehermentesítő gyűjtőcsatornák építése zajlik csősajtolásos eljárással. A metróépítéshez hasonló technológia érdekességei bizonyára érdekli...