Autósoknak

halozat_00.jpg (23492 bytes)A közelmúltban a SYCA szakkönyvszolgálat kiadásában megjelent Ferenczi Ödön "Autós elektronikaireceptek" című könyve. Bemutatásként előző számunkban már kiemel-tünk egy érdekes részletet a könyvből. Most ugyanonnan szolgálunk egy kis csemegével autós-elektronikus olvasóinknak.

Hálózatpótló gépkocsihoz

12 V maximum 30 W-os hálózatpótló

Autós túráknál, kempingezésnél és minden olyan helyen, ahol nem áll rendelkezésre a 230 V-os hálózati feszültség, igen jó szolgálatot tehet a gépkocsi akkumulátoráról működő szükségáramforrás. Az itt bemutatásra kerülő készülék 230 V-os, maximum 30 W-os teljesítményű fogyasztók (pl. villanyborotva, 230 V-os forrasztópáka, 20 W-os fénycső stb.) tápfeszültség ellátására alkalmas.
Az 1. ábrán látható hálózatpótló 100 Hz-es órafrekvenciáját az 555 típusú integrált áramkör állítja elő, a P1 beállító potenciométer és az R2, R3 és C3 frekvencia-meghatározó elemek segítségével. A 100 Hz-es órajel frekvenciáját a 4013 típusú IC felére osztja le. Így ezen IC 1-es és 2-es kimenetén ellenfázisban, lévő 50 Hz-es négyszögfeszültség a T1 és T3, valamint T2 és T4 Darlington-kapcsolású tranzisztorokon keresztül felváltva kapcsolja a Tr transzformátor két primer tekercsére a 12 V-os feszültséget. A transzformátor szekunder tekercsén 230 V-os, 50 Hz-es nagyfeszültség jelenik meg. A kapcsolásban lévő C4-R8 soros tag a kimeneti feszültségre ülő impulzustüskék csökkentésére szolgál.
A nagyobb képhez kattintson ide!A kimenő teljesítmény a felhasznált transzformátortól függően (15 VA-35 VA) 10-30 VA-ig terjedhet.
A T3 és T4 tranzisztort a 30 VA-es kivitel esetében kb. 40 cm2-es felületű hűtőbordával kell ellátni.
A kapcsolás nyomtatott áramköri rajzát a 2. ábrán, az alkatrészek beültetési módját a 4. ábrán tüntettük fel.
 

12 V/230 V, maximum 120 W-os hálózatpótló

A 4. ábrán látható kapcsolás a 12 V-os akkumulátorfeszültségből 230 V-os váltakozófeszültséget állít elő, mely gépkocsiban vagy csónakban, kempingben, lakókocsiban stb. egyaránt jól használható a hálózati feszültségről működő eszközök (pl. fúrógép, forrasztópáka, hűtőgép, fénycső, kisebb motoros fogyasztók stb.) üzemeltetésére.
A kapcsolásban a T1 és T2 tranzisztorral működő astabil multivibrátor 50 Hz-es négyszögfeszültséget állít elő. Mivel T1 és T2 felváltva kerül vezető állapotba, a rájuk csatlakozó, T3 és T4 teljesítménytranzisztorok is ugyanígy viselkednek. Amikor T1 vezető állapotban van, akkor a T4 tranzisztoron is áram folyik. Ez kivezérli a T6 tranzisztort, amely a 250 V-os szekunder tekerccsel ellátott transzformátor középkivezetésére, a +12 V-os tápfeszültségre csatlakozik. A négyszögfeszültség másik félperiódusában a T5 tranzisztor hasonló folyamat eredményeként a transzformátor primer tekercsének másik végpontját földeli le.
A T5 és T 6 helyén 40411 (RCA) típusú tranzisztorokat használva, az általuk kapcsolt áram meghaladhatja a 10 A-es értéket, ami a transzformátor szekunder oldalán mintegy 120 W kimenő teljesítményt tesz lehetővé. A 2N 3055 típusú tranzisztorokkal e teljesítménynek kb. a fele valósítható meg.
Tekintettel arra, hogy a teljesítménytranzisztorok kivezérlése a telítésig történik, ezeken viszonylag kis veszteségi teljesítmény lép fel, és működésükhöz aránylag kis méretű hűtőbordák elegendők. (Vastag, profilos alumínium hűtőbordákból 100 mm hosszú darabokat használjunk.)
A transzformátort toroid alakú vasmagon megvalósítva igen kedvező méretek adódnak a készülék kivitelezése során. A transzformátort kb. 120-140 W teljesítményre méretezzük, a primer tekercset pedig 2x9 V/10 A-re.
Az egyszerű felépítés ára az, hogy a kapcsolás mindennemű szabályozás nélkül, négyszögfeszültséggel működik, és üresjárási kimeneti feszültsége lényegesen magasabb a 230 V-os néveleges értéknél. Ez az egyszerűbb készülékeknél különösebb problémát nem okoz. A fényerő-szabályozó kapcsolások és a szabályozható fordulatszámú fúrógépek működése azonban már nem biztosítható, mivel a fázishasításos szabályozás csak szinuszos, illetve megközelítőleg szinuszos feszültséggel működik kielégítően.
Semmi esetre sem tanácsos e hálózatpótló kimenetére olyan, nagy értékű hálózati fogyasztók rákapcsolása, mint például a színes televízió-vevőkészülék, a videó vagy HIFI berendezés.

A nagyobb képhez kattintson ide!

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: gépkocsi

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

jános avatarja

jános         Hálózatpótló gépkocsihoz

Sajnos a megépitett szerkezet nem működött lehet,hogy valamit elrontotam ?

Tolatókamera és radar utólag

A néhány évesnél fiatalabb autóknál már megszokott tartozék a tolatókamera vagy tolatóradar, esetleg mindkettő. Az alacsonyabb árkategóriákban opcionálisan megvásárolható, egy lépcsőfokkal...


Rovartetemek a gépkocsin

A jelenség tavasztól őszig a legáltalánosabb, de nyáron a legerősebb. Nevezetesen a gépkocsi szélvédőjére és a karosszéria elejére felkenődött bogártetemek. Önző módon mi most nem a bogarak...