Az önjáró lakókocsival az Al-ko Mamut fantázianevű szerkezetében ismerkedtünk meg, de más márkák gyártmányában is található már hasonló. A szerkezet tehát a fenti problémán kíván segíteni; akár rossz terepviszonyok között, mély talajon, emelkedőn, garázsfelhajtón is önjáróvá teszi a vontatmányt.
A meghajtás a régi "Dongó motorokhoz" hasonló dörzshajtással kapcsolódik rá közvetlenül a kerekek mögött az alvázra, a dörzskerék pedig a kerékre feszül. Természetesen vontatás közben a dörzshajtás megszűnik. A meghajtást elektromos motor adja, nagy áttételen keresztül, így meglepően nagy nyomaték kifejtésére képes. Akár 20 %-ot meghaladó emelkedőn, vagy az átázott, süppedős talajon (kempingben eső után) képes mozgatni a nehéz utánfutót. A villamos motor energiaforrása külön akkumulátor, amelyet a vontató gépkocsi tölt.
A legszenzációsabb a vezérlés! Képzeljük el azt a jelenetet, hogy egy nagytestű lakókocsi - mintegy magától - szép lassan kikúszik a mélygarázsból, és mászik fel a felhajtón. "Magától" rááll a fent várakozó gépkocsira, pontosan a vonóhorogra, és már csak össze kell kapcsolni őket. Közben sem gépkocsi, sem a szokásos 3-4 markos ember nincs a közelben.
Aki az egészet irányítja, az néhány méterrel arrébb áll, és a TV távirányítóhoz hasonló eszközt tart a kezében, rajta egy kis joystick. Ezzel vezérli milliméter pontossággal a hatalmas utánfutót, gyakorlatilag minden egyéb külső segítség nélkül.
Az Al-ko Mamut utólag is felszerelhető bármelyik lakókocsira, s bár nem olcsó, annak valószínűleg megéri az árát, aki rendszeresen használja utánfutóját, gyakran nehéz terepviszonyok között, külső segítség nélkül.