Azt pedig, hogy mire vágyunk úgy igazából, még nekünk modellezőknek is nehéz
eldöntenünk, hiszen a lezárt dobozokba csak nagyon ritkán tekinthetünk bele. Mások
pedig, akik e téren teljesen tájékozatlanok, csak elejtett megjegyzéseink alapján
vásárolhatnak nekünk igazán örömet okozó karácsonyi meglepetést. Jól gondoljuk
meg tehát, hogy mostanában mi után is sóhajtozzunk epekedve. Könnyítésül, afféle
gyorstesztként következzék néhány érdekes modell bemutatása a Revell
különlegesebb járművei közül.
Igazi,
már nagyon várt újdonság a BMW 1200-as, bokszermotoros nagy kétkerekűje (1).
Méretes jószág, lévén, hogy 1:9-es léptékű, és jellegzetesen karakteres jármű.
A kit közel 150 alkatrészt tartalmaz, és a motorkerékpár egy, illetve kétüléses
változatának megépítését is lehetővé teszi. Az is az igazsághoz tartozik, hogy
erre csak az alkatrész itineren feltüntetett "felesleges" darabok alapján
lehet következtetni. Az alkatrészek elég finoman megformáltak, bár néhol a rajzuk
lehetne határozottabb is. A kerékfelfüggesztések az ilyen léptékű modelleknél
valóban működőképesek. Az új BMW sem tér el ettől. Ám mivel szokatlan módon az
első villa is lengőkaros, ennek szilentblokkja kissé lötyögős. A csapszegre húzott
lágy gumigyűrűvel azonban ez nagyon egyszerűen megszüntethető. E célra a kerékpár
szelepgumiból levágott gyűrű is megfelel. Igényesebb modellezőknek ajánlható a
dugattyúk műanyagcsapjának a fémre cserélése, mert így nem kell tartani a
letörésüktől. A váz jól kialakított, a motorblokk pedig a váz két csapjával és
két csavarral szerelhető a bölcsőbe. A kit krómozott darabjai szép fényesek (2),
matt krómozású alkatrészeket is tartalmaz, mint pl. a blokk fedele, a hűtőbordás
hengerek (3), és a féktárcsák. Kár viszont, hogy a tank előtti légterelők és az
első lengővilla darabjai nem fémbevonatúak. Szépek és dekoratívak a küllős
abroncsok, a hiányzó szelepet meg igazán könnyű pótolni mindkettőn. A gumik ugyan
vinilből formáltak, de kellően lágyak. Belső élüket nem árt ferdén lekoptatni,
hogy pontosan illeszkedjenek az abroncsok gerincére és peremére. A kétüléses
verzióhoz két túratáska is tartozik (4), ám ezeket nem kötelező felhasználni,
nélkülük ugyanis sokkal szemrevalóbb a jármű. Fényezni való nemigen van a BMW R
1200 C "Cruiser"-en, hiszen csak a két sárvédőt és az egybe formált
benzintankot kell színre festeni, ezért még a rutintalanabb motorrajongók is nagyon
attraktív makettet készíthetnek a kitből, amelynek az ár-teljesítmény aránya
egyértelműen jó, és becses ajándék lehet.
A következőkben a kamionosok figyelmét szeretnénk felhívni a témakörükbe illő,
ám régi, motorizált "igásló" 1:24-es makettjére, amely érdekes
kontrasztként bármilyen mai kamion mellett megállja a helyét, de
különbözőségével jól érzékeltetik a haszonjárművek jelentős fejlődését.
A
militaris modellezők jól ismerik katonai érdemei miatt az Opel Blitz S 3 tonnás
tehergépkocsiját, polgári változata azonban már kevésbé ismert. Az első 3 tonnás
széria Blitz-ek 1935-ben gördültek ki a brandenburgi gyárból. Ezt követte az
"S" típus, amit azután a Wermacht is szolgálatba állított. 1944-ig
gyártották különféle módosítású változatait, összesen 120 000 darabot
készítettek belőle. Hathengeres motorja 3,6 literes, 75 LE-s, a legnagyobb utazási
sebessége 85 km/óra volt.
E rendkívül sikeres teherautóról készült Revell másolat (5) meglepően jól
sikerült. Részletezettségét illetően 110 darabos alkatrészszámával ugyan nem
rekorder, viszont a modell igénnyel megformált, és kellően részletes is. A
motortérben jól érvényesül a korrektül megmintázott motor (6), amelyet a
gyújtáskábelek bekötésével könnyű még valóságosabbá
tenni. A szerelt alváz egyszerűsége ellenére is szép munka, remek összbenyomást
keltő, jól érvényesülnek a teherjárművekre jellemző apróbb szerelvények, mint
pl. a különféle vonóhorgok, szerszámos ládák és a platót tartó vasalatok (7, 8).
A vezetőfülke is nagyon valóságos (9), sőt az ajtó kialakítása olyan szerencsés,
hogy akár nyitott helyzetben is beragasztható. Ezt a lehetőséget a tervezők szinte
tálcán kínálják, mivel az ajtók leoperálásához az oldalsó elemeken csak egy
egyenes vágás szükséges. Ezt már csak azért is érdemes kihasználni, hogy bárki
akadálytalanul bepillanthasson a fülkébe, és a kissé vastag ajtóüvegek ne
torzítsák el a belső finomabb részleteket. Az ajtókhoz kis pántok is készíthetők;
akkor csukhatókká is válhatnak. A minden szempontból korrektül megformált modell
gyenge pontjai a sztirolból préselt, fél darabokból összeragasztandó
"gumi" köpenyek, de az összhatás szempontjából ezek sem bántóan
szembetűnők, ha jól sikerül a festésük. A jól sikerült Blitz modell hálás téma
még a gyakorlatlanabb modellezőknek is, mivel a kit ár-teljesítmény aránya is
egyértelműen jó.
Az igényes modellek körében is kiemelkedő teljesítményű a német Büssing 8000 S 13
teherautójának 1:24-es kicsinyítésű Revell mása (10). A többi neves márka, mint a
Mercedes, MAN, Krupp, Henschel tehergépkocsijainak népes mezőnyében is derekasan
kivette részét a század első felén fellendülő teherszállításban. Az
aktualizált, és már-már veteránnak tekinthető jármű modellje egy braunschweigi
szállítási vállalt autentikus mása, közel 350 alkatrészből, aprólékos munkával
állítható össze. Ez a modell inkább a rutinosabb modellépítőknek való. Elég
bepillantani a felnyitott motorház fedele alá (11), és jól szemügyre vehető a 13 l-s
dízel motor valóságos mása. E makettnek azonban nemcsak a motorja ilyen részletes.
Jól részletezett az alvázától (12) a ponyvatartókig minden főbb egysége. Még a
platóoldalak vasalatai is finomrajzúak, nem nagyoltak. Egyszóval a Büssing modellje
(13) kimagasló minőségű és ajándékként minden modellépítőnek garantáltan
tartalmas szórakozást biztosít.
A tallózó-teszthez rendelkezésünkre bocsátott modellekért a Kék Kobra Kft.-nek
tartozunk köszönettel.
Modell-újdonságok, az ünnepekre
Az év utolsó hónapjának elején szinte mindenki a karácsonyi ajándékvásárlás lázában él. Rejtett célzásokat követő reakciókból igyekszik mindenki kikövetkeztetni, hogy ki, milyen ajándéknak örülne igazából. A modellezők e téren csak látszólag vannak könnyű helyzetben, mert érdeklődési körük, és a már meglevő modelljeik erősen leszűkítik a meglepetésként szóba jöhetők körét.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Könyves részből vitrin
Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...
3D nyomtatás
A 3D, vagyis háromdimenziós nyomtatás ma már nem egy elképzelés, vagy létező, de csak a gazdagok számára elérhető lehetőség. A technika itt van a mindennapjainkban, és sok helyen használják is,...