Mindenek előtt azt ajánljuk, hogy minden nyári hosszabb út után azonnal távolítsuk el a rovarokat. Ha ezt elmulasztjuk, akkor már egy idény alatt sokat romolhat a karosszéria állapota. A bogarak rengeteg savat, kémiai anyagokat tartalmaznak, ez nincs túl jó hatással a fényezésre. A bogármaradványok erősen maró hatásúak, így ha az autón maradnak huzamosabb ideig, könnyen megmarhatják a fényezést. A kár mértéke gyakran attól függ, hogy milyen sokáig hagyjuk rajta a tetemeket az autón. Ha időben leszedjük a maradványokat, a káros anyagoknak nem lesz idejük összemarni a fényezést.
Már az is sokat segít
Egy alapos, nagy nyomású mosással leszedjük a bogarak nagy részét. Ilyenkor még könnyen eltávolíthatók, mert frissen nem tapadtak annyira bele a felületbe. Ha nincs lehetőségünk mosóra, akkor legalább egy vödör vízből jól megáztatott szivaccsal puhítsuk, nedvesítsük a tetemeket, egy idő után finoman le lehet törölni őket. A nagyobb bogarak szétfröccsennek a fényezésen és elég nagy nyomot hagynak maguk után. Ezeknek az állatoknak a testnedvei szétkenődnek az autón és egyfajta ragacsként viselkednek. Tehát ezeket sokszor nehezebb eltávolítani, nem feltétlenül lesz elég egy jó alapos magasnyomású mosás.
Ha nincs lehetőségünk viszonylag hamar mosó után nézni, akkor a szennyezett részeken próbáljuk bogároldóval lazítani a lerakódásokat, majd egy kendővel, enyhe törlő mozdulattal leszedni a fényezésről. Ha semmilyen anyag nincs kezünk ügyében, akkor egy nedves papírzsebkendővel is próbálkozhatunk. Áztassuk be a bogarakat, hagyjuk rajtuk a zsebkendőt, majd pár perc múlva töröljük le őket. Minél hamarabb kezelésbe vesszük az érintett területeket, annál könnyebb dolgunk lesz. Ha frissek a maradványok, akkor egy alapos öblítés már rengeteget segíthet. És még többet az, ha a karosszéria rendszeresen ápolva van; autóbalzsammal, viasszal át van kenve, amire a rovarok sokkal kevésbé tapadnak fel.
A bogarak eltávolítása után a legfontosabb feladatod, hogy plusz védelmet adjuk vissza a fényezésnek, pótoljuk a leszedett védelmet, amit egy erősebb, bogáreltávolító szer okoz. Ha ilyen, eltávolító vegyszert használunk, akkor a kezelés után, mindenképpen marad valamilyen kémiai anyag a felületen. Ezt egy waxolással vagy spray viasszal mindenképpen érdemes leszedni. A viasz nem elhanyagolható módon a jövőbeli bogár leszedést is megkönnyíti. A wax vagy szintetikus védelem miatt kevésbé fognak megtapadni a bogarak, könnyebb lesz leszedni őket.
Ha kerámia bevonat van az autón, akkor mindenképpen érdemes egy kerámia barát anyagot használni. A kerámia bevonat viszonylag hatásos a rovarbecsapódások ellen, de közel sem felejthetik el a problémát azok sem, akik ilyenre pénzt szántak. A kerámia bevonatot is érdemes ápolni, hogy sokáig szép maradjon az autó, és megőrizze víztaszító képességét. Ebből a szempontból a fólia bevonat sem univerzális megoldás, bár azért tettük az autóra, hogy az eredeti fényezést megőrizzük, és semmi ne tegyen kárt benne. Bizony, a fólián is meglátszódnak a bogármaradványok. A kezdeti időkben nem biztos, de a fóliázás után 1-1,5 évvel már közelről nem lesz tökéletes a bevonat. Ha a fólia már nem csillog a régi fényében, és akár a bogármaradványok is látszanak, óvatosan megpróbálkozhatunk a hajszárító használatával. Ha öngyógyuló anyag került az autóra, ez a módszer talán adhat még egy esélyt a fóliának. Hőre gyógyuló anyagokról van szó, tehát egy kis melegítés nem árthat a felületnek.
Általában a kihívás nem is a fényezés megtisztításában van, hanem a nehezen elérhető elemek, rések tisztításában. Van, hogy a nagynyomású mosás sem szedi ki a résekből a bogártetemeket. Ilyen helyek például a lökhárítón található műanyag betétek. Ezeknek a területeknek a tisztításához ecsetre vagy speciális kiegészítőre lesz szükségünk. Erre időnként több időt kell szánnunk. Először lazítsuk fel vízzel a felületet, majd fújjuk be bogároldóval az érintett részt, amin pár perc elteltével az ecsettel is átmehetünk, segítve a bogarak eltávolítását. Ha a bogarak nagyon beragadtak a szűk résekbe, akkor egy fogpiszkálóval is megpróbálhatjuk kiszedni őket. Ez után egy alapos öblítéssel simán kimoshatjuk a vegyszereket és a bogár maradványokat. Ha habos előmosást használunk, az nagyon jól fellazítja a feltapadt bogarakat.
Nagyon fontos a fényszórók utólagos ápolása, mivel a műanyag felületet az erős savak könnyen kikezdhetik. Próbáljuk meg elkerülni, hogy a későbbiekben polírozni és csiszolni kelljen a fényszóró felületét. A jó állapotú lámpatestek titka, hogy mindig fel kell rá vinni valamilyen védő bevonatot, hogy ne sárguljanak, és hibátlan állapotban maradjanak.
Ha a bogarak már károsították a felületet, akkor a házi praktikáink sajnos elfogynak. Megpróbálkozhatunk még polírpasztával, de az már durva beavatkozás, károsíthatjuk is a fényezést. A polírozást mindenképpen érdemes szakemberre bízni. Az is lehet, hogy a polírpaszta átmenetileg eredményesnek tűnik, de egy idő után újra jelentkeznek az elváltozások, ahogy a felület visszahűl, a hiba is láthatóvá válik. A csiszolás még veszélyesebb beavatkozás laikus számára, inkább mindenkit lebeszélnénk róla, különösen egy egyébként jó állapotú gépkocsinál.