Nem nagy ügy, mondhatná bárki, pár perces munka az egész. No igen, feltéve, ha
tudjuk a módját. Mert mióta a gépkocsi valóban munkaeszközzé vált, mintha már nem
pátyolgatnánk olyan féltő szeretettel, és nem is ismerjük úgy, mint régen.
Tanácsaink, fogásaink alapján azonban bátran nekifoghatunk, és gyorsan túl is
lehetünk az ablaktörlő lapátok, vagy csak azok gumijának a cseréjén.
Az ablaktörlő
lapátok igencsak sokfélék, de szerencsére csak méretük nagyon változó, a karra
rögzítésük azonban általában csak kétféle, a kar U-alakúan visszahajlított, vagy
egyenes végére felhúzható műanyag csuklósaru segítségével csatlakoztathatók (1,
9). Mégpedig felülről, ritkábban alulról, vagy oldalról benyúló karvéggel, vagy
betéttel kiegészítve. Ha teljesen ki akarjuk cserélni a lapátokat, akkor az új
lapátok csomagolásának hátoldalán levő táblázatból könnyen kideríthetjük, hogy
az adott lapát-pár milyen típusú gépkocsikhoz megfelelő. A hosszát azonban még
ilyenkor is ajánlatos tudnunk, és ezt rugós mércével ellenőrizzük is. Ezt
különösen a régi típusú autókhoz vásárolandó lapátoknál ajánlatos
megtennünk. Ilyenkor azt is alaposan vizsgáljuk meg, hogy milyen az ablaktörlőkar
végének a kiképzése, és hogy a csomagban van-e csuklóbetét-garnitúra. Ugyanis a
régi betétek idővel törékennyé válnak, és megeshet, hogy a régi, a lapát
lehúzásakor majd elreped, letörik. Az új lapátokra (A) ezt követően pattintsuk fel
a megfelelő csuklóbetéteket (D), majd erősítsük fel a karok végére (2, 3).
Esetenként ez nem megy könnyen, ezért előbb csak az egyiket szereljük le, majd a
másik régi lapát alapján erősítsük fel a kar végére.
Ha a lapát leszerelése a csuklóbetét megszorulása miatt nehéz, akkor jobb, ha az
egész kart leszereljük a tengelyéről, és csak ezt követően igyekezzünk a kar
végéről "letessékelni" a régi betétet a lapáttal együtt, vagy előbb
ezt, s utána következhet a megszorult betét.
Az ablaktörlő
karokat rovátkolt tengelycsapra egy anya szorítja fel, amit viszont többnyire egy
felhajtható zárósapka véd (4). Először tehát ezt a sapkát hajtsuk fel, az anyára
szórjunk csavaroldó spray-t (5), majd kis idő eltelte után óvatosan lazítsuk meg,
majd hajtsuk le a kart rögzítő anyát. (F). Ezután mozgatás közben fokozatosan
leemelhetjük az ablaktörlő kart. A nagyon szoros csuklóbetétet is hasznos a
lefeszegetése előtt csavarlazítóval "megdolgozni", mert így sokkal
könnyebben lehúzhatók, mint szárazon. Az új és megfelelő csuklóbetétet most már
könnyen a karra erősíthetjük, és az új lapát keresztcsapjára pattintva a komplett
ablaktörlő kart már vissza is szerelhetjük a tengelyére. Arra azonban ügyeljünk,
hogy a lapátot ugyanabba a helyzetbe állítva szereljük vissza, mint eredetileg volt,
különben alul nem fog vízszintesre állni, oldalt meg esetleg beleütközhet a
szélvédő gumikeretébe. Mintaként a másik, még ki nem cserélt kar helyzetét
vegyük alapul. Ilyenkor azt sem árt ellenőrizni, hogy a tengely (J) és a hüvely nem
lazult-e ki. Megszilárdításukhoz elég a felfogó anyát meghúznunk egy
villáskulcscsal (6). Most már kipróbálhatjuk az új lapátot, de előtte ne
felejtsünk el a szélvédőmosóval alaposan benedvesíteni az üveget. Az új lapát
működése akkor megfelelő, ha a szélvédőt csík és kihagyásmentesen tisztára
törli. Ez pedig csak akkor lehetséges, ha a gumibetét nem szorul a csuklótámok
tartószélei közé, a gumi pedig elég erővel nyomódik az üveg teljes felületére.
Ezt foltos törlés esetén mindenképpen ellenőrizzük, és ha kell, a befogószárak
széthúzásával segítsük elő a gumibetét mozgását és tökéletes felületre
fekvését. Az új, korszerű lapátok esetén azonban erre csak ritkán van szükség,
ugyanis ezeknél már nem acéllemezes szélbetéteket alkalmaznak, hanem a gumiidom
teljes hosszában egy hajlékony műanyagidomba van befűzve, így a lehúzógumi
akadálytalanul mozoghat a műanyagsín hornyában (7). Nem árt azonban a kenéséről
WD-40 tisztító spray-vel gondoskodnunk. Ez a szer tisztítja és keni is az anyagok
felületét, továbbá a szennyeződések makacs lerakódását is megakadályozza, ami
különösen a horonyban mozgó gumibetétnél nagyon előnyös.
Az ablaktörlő
lapátjait azonban csak akkor érdemes újra cserélni, ha az acéllemezből sajtolt
gumitartó kengyelek erősen kopottak, kulisszái deformáltak, vagy a tartóelem
központi csapja már nagyon kopott. A gumitartó kengyelek deformálódása általában a
lehúzógumi helytelen cseréjekor szokott bekövetkezni. Ha még a csuklótagos lapát
jó állapotban van, és a középső felfogó csapja is ép, akkor felesleges az egész
lapát kicserélése, hiszen csak a lehúzógumi éle kopott, vagy valamelyik végéről
hasadt le néhány centis rész. Gumit külön is lehet vásárolni, és a cseréje sem
sokkal bonyolultabb, mint a lapátoké, csak most a karokról lehúzott lapátból a gumit
kell kiemelnünk. Ráadásul ez sokkal kevesebbe kerül a teljes törlőlapát cserénél,
a megtakarítás mintegy 500 Ft is lehet.
A gumicserét úgy végezzük el, hogy a lapát lehúzógumiját élével fordítsuk
domborúan meghajlítva felfelé, majd egyik végéből húzzuk ki a betét végét. A
gumit ezt követően már könnyen kihúzhatjuk a csuklóstagok körmös kulisszái
közül. A régebbi ablaktörlőkön a lehúzógumik tartását két oldalról behelyezett
vékony acéllemez betétek növelik. Az ilyen gumikat az alsó megvezető kulissza
peremei közül - a gumi beszappanozása után - erősen meghúzva távolíthatjuk el. Az
acélbetéteket szedjük ki, ezeket majd az új gumik legfelsőbb hornyába kell
visszahelyeznünk (8). Előbb azonban az új gumit vágjuk pontosan méretre, mégpedig a
régi lehúzógumival azonos hosszúságúra. A leszabott gumiidom legfelső hornyába
illesszük be két oldalról az acél merevítőcsíkokat, mégpedig úgy, hogy a
kikönnyített részük befelé nézzen. Megjegyezzük, hogy nem mindegyik lapát
gumibetétjében van ilyen, a régebbi fémszalagok teljesen simák is lehetnek.
Fontos, hogy a lemezek ne legyenek deformáltak, ezeket behelyezésük előtt kézzel
egyengessük ki. A görbe lemezcsíkok ugyanis a gumit is deformálják, és biztos, hogy
az ilyen gumi foltosra törli majd a szélvédőt. A lemezcsíkokkal ellátott gumit
középről kiindulva csúsztassuk a befogókuliszszák közé (10), az utolsónál pedig
megintcsak beszappanozva nyomjuk az eredetivel azonos pozícióba (9), hogy a gumibetét
mozgását ne akadályozza, de a kicsúszását meggátolja. A lapátot ezt követően
viszszapattinthatjuk az ablaktörlő karra, és a szélvédő benedvesítése után
ellenőrizzük, hogy az új gumi kifogástalanul töröl-e.
Ha nem így lenne, akkor előbb a csuklópontokban ellenőrizzük a karok akadálytalan
és könnyű mozgását. Ha a karok könnyen mozognak, akkor a kar lefeszítő rugóját
és a tengely melletti csuklót is kenjük meg kenő- és tisztítószerrel, és ha ez sem
segít, csak akkor próbáljuk meg a gumi lemezbetéteinek óvatos deformálásával
elősegíteni a gumi élének teljes felületi felfekvését, ami a kellő ablaktörlés
alapfeltétele. Azt azonban soha ne feledjük, hogy e kis szerkezeti egységen sok a
mozgó alkatrész, kopásuk miatt könnyen befeszülnek. Ez a gumira ható leszorító
erő csökkenését okozza, ami rossz felületkövetést és foltos tisztítást
eredményez.
Végezetül még néhány szót a korszerű, műanyagsínbe húzott gumibetétekről. Ezek
nagyon könnyen cserélhetők. Nem kell a merevítő acéllemezekkel bíbelődnünk, és a
gumibetétet a befogóidom hornyának a végébe levő kis kiemelkedő dudor rögzíti.
Elég tehát az ilyen gumibetétet csak méretre vágnunk, és egyszerűen a kihúzott,
kopott gumi helyébe tolva rögzíthetjük. Vásárláskor azonban nagyon ügyeljünk
arra, hogy megfelelő méretű gumit vegyünk, mert ennek a befogórésze sokkal
keskenyebb a hagyományos lehúzó gumiénál. Az eredetit vigyük magunkkal mintaként,
és azonnal ellenőrizzük is, hogy az új könnyen mozog-e a műanyag felfogósínben. Ha
szorul, akkor ne vegyük meg, hanem keressünk helyette pontosan a horonyba valót,
különben nem lesz megfelelő a gumi felületkövetése, és foltosan fog törölni.
Márpedig az ilyen rendszerű ablaktörlőknek pont a jó felületkövetésük és a
könnyű, gyors gumicsere az előnyük.
Ablaktörlő csere
Aki autót vezet, az tudja hogy az ablaktörlő csak esős időben fontos, de akkor nagyon. Azt pedig, hogy mennyire hatásos a lapátok gumibetétje, azt nem esőben, inkább az autó lemosásakor ajánlatos ellenőriznünk, és erről nem ajánlatos megfeledkeznünk. A téli időszak végén a törlőlapátok már kevésbé hatásosak, mert a szélvédőre verődő szennyet menet közben gyakorta kellett lemosnunk, a gumilap éle alá kerülő homokszemcsék, no meg az üvegre fagyott csapadék a lehúzóéleket gyorsan elkoptatják. Ilyenkor a lapátok csak egy részét távolítják el a szélvédőre rakódó kosznak, és gátolják a volán mögött ülő tisztánlátását, ami ugye vezetés közben elengedhetetlen. Az ablaktörlőket ilyenkor kell gyorsan lecserélni.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Toyota Hilux
Robusztus, átgondolt technológiájával és tartósságával a Hilux nemcsak a Toyota, de az autóipar történetében is kiemelt helyet érdemelt ki négy évtizedes pályafutása során. Természetes hát, hogy...
Gépkocsi az EU-ból
Gépjárművet külföldről behozni sok hercehurcával járó, de nem lehetetlen küldetés. Ha nincs időnk futkározásra, több céget is megbízhatunk importügyintézéssel.