A karbantartást kezdjük az akkumulátor szemrevételezésével. Ha az akkut télire
csepptöltő gondjaira bíztuk, akkor tavasszal jó állapotban lesz, hiszen a csepptöltők
folyamatosan figyelik az akkumulátor állapotát, és annak megfelelően töltenek.
Akinek nincs lehetősége csepptöltőt használni, ne hanyagolja el az akkut egész
télen, hanem indítsa be kéthetente a motorját. A 2-3 hónapig nem használt motorakkumulátor
tavaszig egészen biztosan tönkremegy. Motorok 7, 9 vagy 12 Ah-s akkuját max.
0,7, 0,9 vagy 1,2 A-ral szabad tölteni. Nagyon fontos hogy motorunkat csak végszükség
esetén bikázzuk be autóról, mert komoly kárt tehetünk a motorvezérlő elektronikában,
továbbá motorunk akkuját soha se töltsük autótöltővel!
Ha
akkunk nem zártrendszerű (tetején levehető műanyag sapkák vannak), akkor az
elektrolit szintjét is ellenőrizni kell, szükség esetén ioncserélt vízzel utántölteni.
A kellő szintet az akku oldalán látni. Motorba visszaszerelésnél figyeljünk
oda, hogy először a pozitív (piros), majd a negatív (fekete) sarut csatlakoztassuk,
mert ellenkező esetben könnyen zárlatot okozhatunk.
Vízhűtéses motorunk hűtőrendszerét is nézzük át, lényeges, hogy a rendszerben
elég hűtőfolyadék legyen. A töltőnyílást a motor elején a kormány alatt, valamelyik
műanyag idom takarásában találjuk. Típusfüggő, hogy ehhez elölről vagy hátulról
kell a műanyag burkolatot eltávolítani. A burkolatot általában csavarok és műanyag
fülek tartják. Vigyázat ezek a fülek könnyen törnek! A kellő hűtőközeg szintjét
a tartályon valamilyen dudor vagy más jelzés mutatja. Az utántöltést ioncserélt
vízzel kevert fagyállóval végezzük.
Bátran kijelenthetjük, hogy a motor élettartama szempontjából az egyik sarkalatos
pont a motorolaj. Lényeges, hogy mindig a gyár által előírt kenőanyagokat használjuk,
ne próbálkozzunk különböző csodatevő adalékanyagokkal. A mai motorok már nagyon-nagyon
precízek, ha nem a megfelelő olajat kapják, az könnyen a halálukat jelentheti.
A motor igényeinek megfelelő olaj egyes típusoknál az olajtöltő nyílás mellett
bele van ütve az öntvénybe, s persze a kezelési utasításban is megtalálható.
A két- és négyütemű motorok évente, vagy 5000, illetve 6000 km-enként igényelnek
olajcserét (használattól függően). Ez a kétüteműeknél nem hagyományos olajcserét
jelent, hanem az olajtartály elöregedett tartalmának cseréjét illetve feltöltését
szintetikus 2t motorolajjal. Ezenfelül
a kétüteműeknél 800-1000 km-enként pótolni kell az elhasznált olajmennyiséget.
Fontos, hogy a motorolaj akkor is öregszik a motor belsejében, ha egyáltalán
nem járunk vele, ezért az olajcserét mindig az idény kezdetén ejtsük meg. Az
olajat meleg motorról kézhőfokig visszahűlt motoron cseréljük, így könnyebben
kifolyik, és nem is égetjük meg magunkat. Egyes típusoknál a kihajtott állvány
útban van az olajcserénél, ezeket támasszuk meg valamin, hogy biztosan álljanak.
Készítsünk a motor elsődleges szűrője alá egy lavórt vagy egy régi olajos dobozt,
aminek kivágtuk az egyik oldalát. Érdemes kicsavarás előtt féktisztítóval vagy
csavarlazítóval megtisztítani a szűrőt, így a kulcs is jobban rámegy, és kicsavarni
is könynyebb lesz.
Amíg kifolyik az összes olaj, tisztítsuk meg a műanyagszűrőt. Belülről kifelé
féktisztító spray-vel fújjuk addig, amíg tiszta nem lesz. Ha ezzel végeztünk,
és már a motorból szépen kifolyt az öszszes olaj, akkor az elsődleges szűrőt
rakjuk vissza pontosan a hüvelybe, ahonnan kiszedtük. Ezt precízen végezzük
(ügyelve, hogy a szita beilleszkedjen a helyére), ellenkező esetben tönkretehetjük
a szűrőt, ami odafigyelve a motor teljes élettartamáig kitart. Ezek után a másodlagos
(papír) szűrőt csavarjuk ki, ami az elsődleges mellett található. Ezt a papírszűrőt,
ami leginkább az autók olajszűrőjére hasonlít, minden olajcserénél cserélni
kell. Lényeges hogy az új szűrő tömítését kenjük be olajjal, mielőtt becsavarnánk,
hogy meghúzáskor ne gyűrődjön meg. A szűrőket csavarjuk be rendesen, de ne húzzuk
túl.
Miután
mindkét olajszűrő a helyére került, a betöltőnyíláson át elkezdhetjük feltölteni
a motort az új olajjal. A betöltőnyílás műanyag kupakjának belső oldalán általában
van egy apró nívópálca is, így a kupakot a betöltőnyíláshoz tartva (de nem beletekerve),
leolvashatjuk az olajszintet. Amikor a motor nívópálcája már maximum olajszintet
jelez, akkor (ideiglenesen visszatekert nívópálcával) indítsuk be a motort egy
percre. Leállítás után egész biztosan a minimumon vagy alatta lesz a szint.
Töltsük fel újra a maximumig, így már biztosan elég lesz. Ehhez pl. egy 200-as
robogó esetén nagyjából 1.3 liter olajra lesz szükségünk.
A fáradt olajat szűrővel együtt adjuk le valamelyik benzinkútnál, ne öntsük
a lefolyóba, mert veszélyes hulladéknak számít. Arra is vigyázzunk, nehogy a
kerekek olajosak legyenek, mert csúnyát eshetünk. Szezon közben se feledkezzünk
meg a kenőanyagról, rendszeresen ellenőrizzük az olajszintet akkor is, ha a
visszajelző lámpák szerint minden rendben van.
Legalább
minden olajcserénél meg kell tisztítani a levegőszűrőt is. A légszűrő házának
két részét általában 5-10 csavar, esetleg patent fogja össze. A szivacs, ami
ténylegesen a levegőt szűri, a külső vagy a belső héjban foglal helyet. Vegyük
ki a szivacsot és egy csapnál sima mosószeres vízzel addig mossuk, amíg tiszta
víz nem jön belőle. Ekkor egyszerűen facsarjuk ki belőle a vizet, amennyire
csak tudjuk, és csorgassunk rá bőven külön erre a célra gyártott szűrőolajat.
A felesleges szűrőolajt csavarjuk ki a szűrőből, és egy benzines ecsettel, féktisztító
spray-vel tisztítsuk meg a házat is a benne összegyűlt olajtól. A légszűrő alján
általában található 1-2 átlátszó műanyagtároló, ami olyan, mint egy műanyag
buborék, ezeket szintén ürítsünk ki légszűrőcserénél.
Ha ezekkel végeztünk, rakjuk vissza a szivacsot, majd szereljük össze a házat.
A pontosság itt is fontos, ha nem vagyunk elég ügyesek, és a motor fals levegőt
szív, akár már 500 km alatt tönkremehet. A házat inkább szedjük szét többször,
de helyesen rakjuk össze. Amennyiben a szivacs már több mint 3 éves, vagy elvékonyodott
és elvesztette rugalmasságát, akkor itt az ideje újra cserélni. Ha robogónkkal
gyakran járunk poros helyeken, akkor érdemes a légszűrőt az előírtnál gyakrabban
tisztítani.
A
hátsó kerék tövében található a végáttétel. Ebben a véghajtóműben 80W90-es
hajtóműolaj van, amit 20000 km-enként cserélni kell, azonban ezt már inkább
bízzuk szakemberre. A tulaj feladata a véghajtómű olajszintjének ellenőrzése
(a motorolaj betöltőnyílásának sapkájához hasonló kupak van itt is). Amennyiben
az olajszint nem éri el a pálcát, azonnal forduljunk szerelőhöz.
Apróságnak tűnik, de a motor biztonságos úttartásához elengedhetetlen a gumik
nyomásának rendszeres ellenőrzése. Csakúgy, mint a kopott, vagy nem teljesen
sima felületű gumik cseréje. Ha az abroncs hosszanti barázdájában (profiljában)
található kopásjelző már ugyanolyan magasan van, mint a profil széle, feltétlenül
vegyünk új gumit. A gumik élettartama 10000 km körül van.
Szintén fontos apróság a lámpák működését leellenőrizni. Amennyiben valamelyik
izzó kiégett, akkor általában az egész házát ki kell venni a körte cseréjéhez.
Ez a művelet teljesen típus specifikus.
A fékek valamint a kormány karbantartását mindenképpen szervizben szakember
végezze, mert itt a legapróbb hiba is balesetet okozhat, ezért a műhelyben fékbetétek
cseréje után mindig ellenőrzik a fékhatást.
A fentiekkel nagyjából kimerítettük azt a szintet, amit a motoros otthon, saját
kezűleg elvégezhet. Egyéb problémával illetve szervizelési munkával forduljanak
inkább szakszervizhez, mert ezekhez már szaktudás, speciális szerszámok szükségesek
éppen úgy, mint a mai, korszerű gépkocsiknál is.
Mielőtt útra kelnénk
Robogók tavaszi karbantartása
A tavasz beköszöntével a motortulajdonosok ismét áldozhatnak gyönyörű hobbijuknak, azonban ahhoz, hogy az élmények garantáltan pozitívak legyenek, elengedhetetlen a motorok tavaszi karbantartása. A kényszerű téli pihenő után minden motorbicikli fokozott gondoskodást igényel, de meg is hálálja a hozzáértő ápolást. Cikkünk főleg robogó tulajdonosoknak szól, de a többi motoros is találhat néhány jó tanácsot írásunkban. Cikkünkben Molnár Arielnek, a Moto Italia Kft. vezető szerelőjének tanácsait tolmácsoljuk.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
hulladaemon 2018-06-22 00:23:40 Nekem van pár Liberty-Vespa kézikönyvem, ha írsz egy mailt, akkor elküldöm. enyedi.szabolcs@gmail.com |
bandita52 2018-06-17 09:11:36 Az előbbi kérdésem lényege kimaradt, bocs! PIAGGIO VE. SPA tipúsról van szó! |
bandita52 2018-06-17 09:09:46 Tiszteletem! Kérésem lenne, hogy kaphatnék e egy motor robbantott rajzát? Gondom van az olajbeöntés és ellenőrzéssel! Továbbá az első tárcsafékem ragad, igaz sokat állt a robogó, de a munkahenger szépen működik! Válaszát és segítségét előre is köszönöm! Üdvözlettel: Zoltán |
majszter 2013-03-11 07:46:23 Peda Wind robogó! (Kínai) Tiszteletem! A robogómban a karburátor okoz nagy kérdést.Az automata szívató működését nem ismerem.Érdekelne robbantott ábra a blokkról is.Tudna segíteni? |
Fás dugványozás
A növények szaporítása kora tavasztól késő őszig folyhat egy hobbikertben, hiszen a magunk által szaporított növények szinte ingyen vannak, és ha több sikerül, mint kellene, ezekből jó...
Tolatókamera és radar utólag
A néhány évesnél fiatalabb autóknál már megszokott tartozék a tolatókamera vagy tolatóradar, esetleg mindkettő. Az alacsonyabb árkategóriákban opcionálisan megvásárolható, egy lépcsőfokkal...