Ha nem tisztul a hátsó ablak

Hátsóablak-fűtés karbantartása 

1Régi autós mondás: egy kilométer előre - egy méter hátra! Azaz: egy méternyi tolatásnál akkora a hibafaktor, mint egy kilométernyi előrehaladáskor. Ha viszont hátra egyáltalán nem lát a vezető, a hibalehetőség egy nagyságrenddel nő. Télen meg még inkább fokozódik.

Ezért mindig, de télen különösen fontos a jó kilátás, körbe, minden irányba, aminek alapfeltétele az ablak tisztasága, átlátszósága. Ehhez pedig már az indulás előtt jó teljesen tisztára vakarni, söpörni az ablakokat, amihez fontos segédeszköz egy kézi seprű, egy műanyag jégkaparó, és persze a különféle jégoldó folyadékok. Ilyenkor kell meggyőződni arról, hogy nem fagytak-e le az ablaktörlők, és a mosóból akadálytalanul spriccel-e a fagyot tűrő folyadék. Fontos a külső tükrök letisztítása és jó beállítása is.
2 Az ötajtós, a kombi, a "van" és a hátul ablakos ajtajú kisteherek speciális szerkezeti eleme a fűthető hátsóablak. Ennek fűtőszálai egy átlátszó műanyag fóliára erősítettek, és azokat a fedélzeti 12 V-os rendszerbe tartozó árammal lehet a fűtés bekapcsolásával kívül jégtől, belül meg a párától mentesíteni. Már amennyiben rendben működik. A hibája rögtön kiderül, mikor a bekapcsolása után sem kezd csíkokban eltünedezni a jég a hátsó ablakról. A hiba felderítése kevésbé egyszerű, az elhárítása pedig már némi szakértelmet és találékonyságot is kíván.
3 A fűtőszál végei az ablak két oldalán felülre rögzített csatlakozókban végződnek, amelyeket kis, az ablakra ragasztott fülekre erősítenek. Itt csatlakoznak aztán a jármű elektromos hálózatának megfelelő kábeleihez. A fűtést a műszerfalon levő kapcsolóval lehet vezérelni és működéséhez a gyújtáskapcsolót is az 1-es állásba kell fordítani. Nagyon fontos része a fűtésnek egy időkapcsoló, ami 5-30 perc múltán akkor is kikapcsolja az ablakfűtést, ha arról a vezető megfeledkezne. Ez akadályozza meg az üveg túlhevítését és szétrepedését, törését.
A hiba kereséséhez kapcsoljuk be a gyújtást, majd az ablakfűtést, és várjunk néhány percig, hátha csak rosszul kapcsoltunk. Ha ekkor sem indul meg a fűtés, akkor először a megfelelő biztosítékot ellenőrizzük, majd egy 20 V-os tartományba kapcsolt voltmérővel a fülekhez érintve mérjük meg a feszültséget (1). Ha már ott sincs, úgy a hiba a kapcsolóban, az időkapcsolóban, vagy a kábelkorbácsban van. (Kábelkorbács a neve az egyes kocsikhoz gyárilag kialakított sokfelé vezető kábelkötegnek.)
4 Az eredményes javításnak alapfeltétele a jármű kapcsolási és vezetékezési rajzának a megléte, mert anélkül lehetetlen rájönni, hol is vannak, merre találhatók az egyes szerelvények. Ezért használt kocsihoz is kérjük a rajzokat, vagy szakboltban vásároljunk az elektromos kapcsolást is tartalmazó típuskönyvet.
Autóelektromos szakismeretekkel a kapcsoló és az időkapcsoló kicserélhető. Amennyiben az időkapcsoló a hibás, úgy azt áthidalással, kábellel rövidre zárva "javítani" tilos, mert ha a kézi kikapcsolásról megfeledkezünk, 100 000 Ft-os üvegkár lehet a következmény. A 10-20 amperes fűtőszál bekapcsolva felejtése az akkumulátort is alaposan leszívhatja, ami télen indítási gondokat eredményezhet.
A kábelkorbács hibájának felderítése már szakműhelyben sem gyerekjáték, azzal kár kísérletezni. De szerencsére a hiba legtöbbször a fűtőszál-rácsban, annak megszakadásában található. Helye ellenfényben (a felfelé nyíló hátsóablakokat felemelt helyzetben, alulról vizsgálva) szemmel is megtalálható. Ehhez persze az üveget kívülről is le kell tisztítani. Belül a fűtőszálas oldalon ez csak puha, esetleg langyos ablaktisztító folyadékba mártott törlőruhával, a szálakkal azonos húzásirányban történhet. Kapargatni tilos!
5 A fűtőszál szakadását a kalaptartóra dobott keményebb tárgy (kartondoboz, esernyő), a szállítójárműveknél meg a rögzítetlen, s ezért az ablakig hátracsúszó rakomány okozhatja. De előfordul, hogy a voltmérő csúcsaival sértik meg azt, ezért arra mérés előtt célszerű puha alumínium fóliát tekerni. Az vezet, de nem sért (2). Ha megvan a hiba, kívülről szorítsunk az ablakra egy, a szál helyes irányát jelző kis sablont, belülről pedig igazítsunk a hibás szakasz mellé, kétoldalról egy öntapadó csíkot. Ezt követően pedig fessük át a hiba helyét a szakboltokban kapható, kétalkotós vezető epoxi-gyantával, vagy elektromosan vezető speciális festékkel (3).
Néha nem maga a fűtőszál, hanem a végződéseit felfogó fülek sérülnek, vagy válnak el a helyükről. Ezek visszaerősítésére két lehetőség kínálkozik. A forrasztásban jártasak megpróbálhatják azt rövid ideig tartó művelettel a helyére forrasztani (4). Vigyázzunk, mert az üveget ilyenkor is "hősokk" érheti, és megrepedhet! Biztonságosabb a már említett elektromosan vezető ragasztóval történő rögzítés (5).
Ha sikerült elhárítani a hibát, első alkalommal tanácsos megvárni, míg az időkapcsoló önmagától leállítja a fűtést, hogy meggyőződjünk: a kapcsoló is hibátlan, és nem fenyeget a túlhevítés veszélye.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Szűcs József


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

zsoltrosoft avatarja

zsoltrosoft         Javítás

Sziasztok, lehet itt alkalmazni ebben az esetben az alu-cink sprayt, ha valakinek a ráccsal van a problémája, epoxi gyantát hol lehet beszerezni ha nem alkalmazható a fenti festék? Zsolti

Ablakcsere helyett felújítás

A régi ablakok új üvegezéssel és nútmarásos szigeteléssel minőségi változást hoznak otthonunkba. Néhány óra alatt újjá varázsolhatók a régi, huzatos nyílászárók.


A lakásfelújítás fontos része: mázolás

Ez bizony nem kis munka, és sokba is kerül, ha szakember csinálja. Sokan takarékosságból ezért maguk vállalkoznak a kivitelezésére. Látszatra könnyűnek tűnik, de nem az. Ráadásul ez esetben...