Jót másodkézből

Öreg autó nem vén autó

1A szakmabeliek már tudják, hogy októbertől valóságos újautó-értékesítési fölindulás várható Európában. Lényege, hogy bárki vásárolhat majd új kocsit közvetlenül a gyártók eladási részlegétől. Megszűnik tehát a hazai márkaképviseletek és az általuk vezérelt dealerhálózat (szalonok és szervizek) ár, garancia és javítási monopóliuma. Ez olcsóbbá teheti az új kocsikat, és azok javítását. Végül is ez az EU-liberalizálás célja. Ám azért továbbra sem tud, vagy akar mindenki gyári új kocsit, hanem megelégszik egy olcsóbb, de jó minőségű használttal, amelyek kínálatát ugyancsak kedvezően befolyásolja az EU-szabályzás. A használtat, de jót keresőknek adunk most tanácsokat az előzetes vizsgálgatáshoz.

2A legelső teendő az okmányok átvizsgálása. Ha azokat „épp most nem találják”, máris jobb elállni a vásárlástól. A papírokból kiderül, hogy valóban első kézből való a jármű. Azaz jogilag a másodikból, mert az első az a márkaszalon, amelyik a vadonatúj kocsit eladta. Elsőként egyeztetni kell a rendszámot, a beütött motor- és alvázszámot. A gondosan vezetett szerviznaplóból kiderül, hogy megfelelően vitték-e az autót szervizbe, cserélték-e az olajat. De azt is, hogy garanciálisan cseréltek fődarabot, vagy javították. Megvannak-e a számlák, amelyek esetleg kellhetnek egy szavatossági igényhez. Hogyan áll a kötelező és casco biztosítás. Nincs hátralék, malusz stb. Az ilyen kukacoskodó okmányvizsgálat akkor is ajánlatos, ha a kocsi előéletét végigszemlélhettük, mert pl. egy első kézből valót ad el a megrokkant szomszéd. Ha mindezeket végigellenőriztük, és az eladó még nem tanácsolt el a csudába, jöhet a technikai szemle.
Régi szabály, motort, váltót lehet javítani, cserélni, de az elnyomorodott karosszériát nem biztos, és akkor is csak sokért. Tehát: szépen sorban körbejárva alulról felfelé szemrevételezni a testet. Ha láthatóan ép, gondosan végignyitogatni, csukni, csapni, majd zárni az ajtókat, csomagtér- és motorház fedelet, tetőablakot, és mindegyiknél megnézni, a helyén ül-e, nem lóg-e, rajta mindenütt egyenlők-e a kis rések (1). Ha a kocsi nem túl lehasznált, a nyílások tömítőgumijai még épek, nem lógnak ki, nem tépettek (2). Figyeljük meg, hogy a gumik és abroncsok a típusra előírtak-e. 3 Mind a négy egyforma legyen, és azonosan, a használatnak megfelelően kopott. Ha eközben az eladó lelkesen akar inkább mást mutatni, ne hagyjuk magunkat a szisztematikus vizsgálattól eltéríteni.
A fényezés sok mindent elárul. A rendszeresen szépen végzett mosást, de egyes gépi mosók keféinek mattítását is. Egy-egy elemnek (ajtó) újrafényezése figyelmes vizsgálatnál megmutatkozik. A karosszéria-elemek peremeinél, karcolásainál nemcsak az induló festékleválást, ecsetes igazítást (3), de a kezdődő rozsdásodást is felfedezni. Ha a küszöbök, nyílászárók belső, rejtettebb felületei elütő színűek, az az egész karosszéria átfestésére utal.
Az ablakok karcossága, mattulása, a kőpattanás kráterei „kemény” üzemre utalnak. Ha az egyes üvegekben már nincs az eredeti bemart azonosító-szám, azok cseréje valószínű. Az üvegekkel együtt jó kipróbálással vizsgálni a mosó-, törlő-, fűtőberendezésüket is.
Következhet a szőnyegek, üléskárpit, huzatok, műszerfal, ajtóbelsők, zsebek vizsgálata (4), az ülések akadálytalan mozgatásának, dönthetőségének, fedelek kitámaszthatóságának ellenőrzése. Külön szemrevételezést igényelnek a lámpák, kapcsolhatóságuk, és hogy üvegeik színes borítóelemei (index, fék, tolató) miként ülnek a helyükön, peremeik, kereteik épek-e (5).

Motor, hajtás, fék 

4Rövid alapjárati, majd nagy gázon futtatás során a fekete kipufogógáz benzinadagolási, a kék füst olajégetési zavarokra utal. Dízeleknél gázadáskor a kormos füst az adagolás zavaraira hívja fel a figyelmet. Fehér gőz jelzi, hogy a hengerekbe (6) víz folyik át. A motor alapjáraton is egyenletesen fusson.
A motortér tisztasága fontos a szemléhez, mert a kosz sok mindent eltakarhat, például a hengerfedél tömítéseinek eresztését. Láthatóan legyenek épek a pipák, a kábelek, tiszták a gyertyák, amelyekből elég egyet, a legkevésbé hozzáférhetőt kivenni. Régi kocsikon ajánlatos az elosztófejet is levenni, megnézni. Érdemes végigellenőrizni a különféle folyadékok (motorolaj, hűtőfolyadék, fékfolyadék, mosók) szintjét és színét. Ha a hűtőfolyadék beöntősapkájának belsejében barnás, zsíros lerakódás van, jelzi, hogy a motorolaj átfolyhat a hűtőrendszerbe (7). A hűtőrácson is meglátni, ha folyt és javították (8). A csatlakozócsövek és bilincseik is épek legyenek.
Feltétlenül ki kell próbálni valamennyi elektromos és elektronikus berendezést, mert azok kis zavara is nagy bajokat okozhat. Beülve ki kell próbálni a kormány sima járását, holtjátékát, és ha van a szervo működését. A szervo nélküliek kormánypróbálgatásához ajánlatos sima és vizes felületre állni, hogy az érdes talaj ne befolyásolja az érzékelést. Ezeket kövesse a pedálok mozgatásának, kotyogásának, a váltó és kuplung sima működésének ellenőrzése – hátramenetben is. 6 Különféle fordulatoknál és fokozatokban is jó megfigyelni a váltókar lengéseit, s most kell megnézni az ülések állíthatóságát, a tükröket s a különféle extrák működését.
Külön figyelmet érdemel a kilométer-számláló, mert ha számsorai, vagy egyes számai lelógnak a sorból, az machinálást sejtet (9). Rövid menettel ellenőrizhető, hogy a különféle műszerek valós értékeket mutatnak-e.
A menetpróbán ellenőrizzük a motor egyenletes futását, húzását a különböző sebességi fokozatokban. Nem baj, ha a tulajdonos vezet, mert vezetési stílusából következtethetünk arra, hogyan bánt a kocsival a korábbi időszakban. Figyeljük a kanyarokban az úttartást, hogy az apró úthibáknál nem teszi-e arrébb magát a kocsi (lengéscsillapító!). Próbáljuk ki a fékeket, vészfékezéssel is, és vizsgáljuk meg a féknyomokat.
Ha az üzletnek már nincs alapvető akadálya, jöhet az eredetvizsgálat, ami sokadik tulajdonostól vett autónál különösen fontos, majd egy megbízható szakműhelyi tüzetes és aknás szemrevételezés, átvizsgálás. Nagyobb értékű autónál ne sajnáljuk a pénzt a hivatalos szakértői vizsgálatra, ami a gépkocsi értékéhez viszonyítva még mindig elenyésző. Így talán biztosabbak lehetünk abban, hogy „új„ használt autónk hoszszú ideig gond nélkül szolgál majd bennünket is.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Szűcs József

Címkék: gépkocsi

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Tolatókamera és radar utólag

A néhány évesnél fiatalabb autóknál már megszokott tartozék a tolatókamera vagy tolatóradar, esetleg mindkettő. Az alacsonyabb árkategóriákban opcionálisan megvásárolható, egy lépcsőfokkal...


Rovartetemek a gépkocsin

A jelenség tavasztól őszig a legáltalánosabb, de nyáron a legerősebb. Nevezetesen a gépkocsi szélvédőjére és a karosszéria elejére felkenődött bogártetemek. Önző módon mi most nem a bogarak...