A legelső teendő az okmányok átvizsgálása. Ha azokat épp most nem találják, máris jobb elállni a vásárlástól. A papírokból kiderül, hogy valóban első kézből való a jármű. Azaz jogilag a másodikból, mert az első az a márkaszalon, amelyik a vadonatúj kocsit eladta. Elsőként egyeztetni kell a rendszámot, a beütött motor- és alvázszámot. A gondosan vezetett szerviznaplóból kiderül, hogy megfelelően vitték-e az autót szervizbe, cserélték-e az olajat. De azt is, hogy garanciálisan cseréltek fődarabot, vagy javították. Megvannak-e a számlák, amelyek esetleg kellhetnek egy szavatossági igényhez. Hogyan áll a kötelező és casco biztosítás. Nincs hátralék, malusz stb. Az ilyen kukacoskodó okmányvizsgálat akkor is ajánlatos, ha a kocsi előéletét végigszemlélhettük, mert pl. egy első kézből valót ad el a megrokkant szomszéd. Ha mindezeket végigellenőriztük, és az eladó még nem tanácsolt el a csudába, jöhet a technikai szemle.
Régi szabály, motort, váltót lehet javítani, cserélni, de az elnyomorodott karosszériát nem biztos, és akkor is csak sokért. Tehát: szépen sorban körbejárva alulról felfelé szemrevételezni a testet. Ha láthatóan ép, gondosan végignyitogatni, csukni, csapni, majd zárni az ajtókat, csomagtér- és motorház fedelet, tetőablakot, és mindegyiknél megnézni, a helyén ül-e, nem lóg-e, rajta mindenütt egyenlők-e a kis rések (1). Ha a kocsi nem túl lehasznált, a nyílások tömítőgumijai még épek, nem lógnak ki, nem tépettek (2). Figyeljük meg, hogy a gumik és abroncsok a típusra előírtak-e. Mind a négy egyforma legyen, és azonosan, a használatnak megfelelően kopott. Ha eközben az eladó lelkesen akar inkább mást mutatni, ne hagyjuk magunkat a szisztematikus vizsgálattól eltéríteni.
A fényezés sok mindent elárul. A rendszeresen szépen végzett mosást, de egyes gépi mosók keféinek mattítását is. Egy-egy elemnek (ajtó) újrafényezése figyelmes vizsgálatnál megmutatkozik. A karosszéria-elemek peremeinél, karcolásainál nemcsak az induló festékleválást, ecsetes igazítást (3), de a kezdődő rozsdásodást is felfedezni. Ha a küszöbök, nyílászárók belső, rejtettebb felületei elütő színűek, az az egész karosszéria átfestésére utal.
Az ablakok karcossága, mattulása, a kőpattanás kráterei kemény üzemre utalnak. Ha az egyes üvegekben már nincs az eredeti bemart azonosító-szám, azok cseréje valószínű. Az üvegekkel együtt jó kipróbálással vizsgálni a mosó-, törlő-, fűtőberendezésüket is.
Következhet a szőnyegek, üléskárpit, huzatok, műszerfal, ajtóbelsők, zsebek vizsgálata (4), az ülések akadálytalan mozgatásának, dönthetőségének, fedelek kitámaszthatóságának ellenőrzése. Külön szemrevételezést igényelnek a lámpák, kapcsolhatóságuk, és hogy üvegeik színes borítóelemei (index, fék, tolató) miként ülnek a helyükön, peremeik, kereteik épek-e (5).
Motor, hajtás, fék
Rövid alapjárati, majd nagy gázon futtatás során a fekete kipufogógáz benzinadagolási, a kék füst olajégetési zavarokra utal. Dízeleknél gázadáskor a kormos füst az adagolás zavaraira hívja fel a figyelmet. Fehér gőz jelzi, hogy a hengerekbe (6) víz folyik át. A motor alapjáraton is egyenletesen fusson.
A motortér tisztasága fontos a szemléhez, mert a kosz sok mindent eltakarhat, például a hengerfedél tömítéseinek eresztését. Láthatóan legyenek épek a pipák, a kábelek, tiszták a gyertyák, amelyekből elég egyet, a legkevésbé hozzáférhetőt kivenni. Régi kocsikon ajánlatos az elosztófejet is levenni, megnézni. Érdemes végigellenőrizni a különféle folyadékok (motorolaj, hűtőfolyadék, fékfolyadék, mosók) szintjét és színét. Ha a hűtőfolyadék beöntősapkájának belsejében barnás, zsíros lerakódás van, jelzi, hogy a motorolaj átfolyhat a hűtőrendszerbe (7). A hűtőrácson is meglátni, ha folyt és javították (8). A csatlakozócsövek és bilincseik is épek legyenek.
Feltétlenül ki kell próbálni valamennyi elektromos és elektronikus berendezést, mert azok kis zavara is nagy bajokat okozhat. Beülve ki kell próbálni a kormány sima járását, holtjátékát, és ha van a szervo működését. A szervo nélküliek kormánypróbálgatásához ajánlatos sima és vizes felületre állni, hogy az érdes talaj ne befolyásolja az érzékelést. Ezeket kövesse a pedálok mozgatásának, kotyogásának, a váltó és kuplung sima működésének ellenőrzése hátramenetben is. Különféle fordulatoknál és fokozatokban is jó megfigyelni a váltókar lengéseit, s most kell megnézni az ülések állíthatóságát, a tükröket s a különféle extrák működését.
Külön figyelmet érdemel a kilométer-számláló, mert ha számsorai, vagy egyes számai lelógnak a sorból, az machinálást sejtet (9). Rövid menettel ellenőrizhető, hogy a különféle műszerek valós értékeket mutatnak-e.
A menetpróbán ellenőrizzük a motor egyenletes futását, húzását a különböző sebességi fokozatokban. Nem baj, ha a tulajdonos vezet, mert vezetési stílusából következtethetünk arra, hogyan bánt a kocsival a korábbi időszakban. Figyeljük a kanyarokban az úttartást, hogy az apró úthibáknál nem teszi-e arrébb magát a kocsi (lengéscsillapító!). Próbáljuk ki a fékeket, vészfékezéssel is, és vizsgáljuk meg a féknyomokat.
Ha az üzletnek már nincs alapvető akadálya, jöhet az eredetvizsgálat, ami sokadik tulajdonostól vett autónál különösen fontos, majd egy megbízható szakműhelyi tüzetes és aknás szemrevételezés, átvizsgálás. Nagyobb értékű autónál ne sajnáljuk a pénzt a hivatalos szakértői vizsgálatra, ami a gépkocsi értékéhez viszonyítva még mindig elenyésző. Így talán biztosabbak lehetünk abban, hogy új használt autónk hoszszú ideig gond nélkül szolgál majd bennünket is.