Kerékpártolvajok ellen

2013-12-05 10:43:43 | Módosítva: 2013-12-20 11:08:57

A kerékpárok eltulajdonítása minden korban potenciális veszély volt. Ám ahogyan egyre drágább és különlegesebb típusok „gyarapítják” a kerékpárok állományát, az ellopásukra is nagyobb az esély. Ennek megelőzésére mindig a bicikli értékének megfelelő eszközt célszerű használni.


Ha kerékpárunkat az utcán vagyunk kénytelenek hagyni, mindenképpen komoly lakatot kell beszereznünk. Többféle típust kínálnak a szaküzletek, ezek egy része akár motorkerékpárok lezárására is alkalmas. A kerékpárzárak szerkezete különféle, minőségi szórásuk pedig elképesztő. Egyeseket még egy laikus is pár perc alatt, kéziszerszámmal ki tud nyitni, ellenben kapható olyan típus is, amely láttán a profi tolvajok rögtön odébbállnak.

A kerékpárok rögzítése

Három fő csoportra oszthatók: sodronyból vagy láncszemekből készült, hosszú, hajlékony típusok, illetve a merev U-alakú patkólakatok, amelyek speciális acélból készülnek. Ez utóbbiak változó átfogó képességűek, így gondosan kell kiválasztani a patkólak szárhosszúságát, vagy a tárgyat, melyhez a kerékpár egyáltalán rögzíthető. Önmagában a kerékre tenni viszont nem elegendő, mert felkapják és elviszik az egész kerékpárt.


Az U lakatokra merev összekötőrészük a jellemző. Anyaguk 10-20 mm vastagságú, hőkezelt acélrúd, amelyet egyenes, kulcsos zárral működő záróidom köt össze. Vannak, amelyek az egyik oldalukon elfordítva nyithatók, mások viszont mindkét oldalon nyithatók és reteszelhetők. Nagy biztonságot ad, ám a mérete miatt nehézkes és súlyos biztonsági rögzítő szerkezet. A kisebb U-lakattal a vázat és a kereket lehet összezárni, míg egy kiegészítő erős sodrony kábellel a kerékpár kikötését lehet biztonságosan megoldani.

A kikötéshez használt sodrony kábelek megkönnyítik a „parkolóhely” választást, mivel flexibilisek és hosszúak. Ám egyáltalán nem mindegy, hogy a sodrony milyen átmérőjű és milyen anyagból készült. A silányabb minőségűek ugyanis erővágóval könnyen elvághatók. A sodronyos kerékpárzár kábele milliméternél vékonyabb, sodrott acélszálakból áll, és műanyag bevonatú, átmérője akár a 20 mm is lehet. Ezt már nehéz egy erős csípőfogóval átvágni. Ennél biztonságosabb az acélkábelre fűzött, 1-2 cm átmérőjű acélgörgős lánc, bár a görgők széthúzásával könnyen átvágható az acélkábele. Használata - a súlya és mérete miatt – viszont nehézkes.





A láncok már sokkal biztonságosabbak, akár lakattal, akár speciális zárral rögzíthetők. A zár lehet kulcsos rendszerű vagy számzáras – ha kulcsos, akkor legyen speciális típusú, piszkálhatatlan, fúrhatatlan. A számzáras típusok a kulcs elvesztése ellen adnak biztosítékot és e mellett masszív mechanikával bírnak. Az olcsóbb számzáras változatok azonban sajnos akár kalapáccsal is leverhetők. A láncszemek vastagsága általában 4-6 mm legyen, hegesztett szemekkel. Hátrányuk hogy elég súlyosak és nehezen tárolhatók a kerékpáron, mégis nagyon sokan ezt használják a biztonságosságuk miatt.

Végezetül néhány megszívlelendő tanács. Ajánlatos minőségi kerékpár zárat venni, mert az új kerékpár biztosan többe kerül. Ebből adódóan a minőségi kerékpár zár mindig a gép értékével legyen arányban. Ezen belül mindenki maga dönti el, hogy kerékpárjához, pénztárcájához mérten mit választ. A komolyabb lakatokat európai tesztintézetek is minősítik, ezért érdemes a lakatok csomagolásán e minősítésekre figyelni. Lezáratlanul soha nem szabad a bringát hagyni. Amihez pedig a kerékpárt rögzítjük, olyan erős legyen, mint maga a lánc vagy rögzítő kábel szilárdsága. Egy márkás, értékes kerékpárt pedig hosszabb ideig egyáltalán ne tároljunk közterületen, jól látható helyen, mert csak idő kérdése, hogy mikor lopják el. Feltörhetetlen zár nincs!

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Motorkerékpár lopásgátlók

Általában a motorkerékpárok is rendelkeznek rögzíthető kormányzárral, ám ezek hatásossága kétséges. Ezeknél a járműveknél kiegészítésként ajánlatos atárcsafék bilincs (disc-lock) használata, amely...


Mechanikus lopásgátlók gépkocsira

A gépkocsi legféltettebb kincseink közé sorolható, mégis évente elég soknak vész nyoma. Hiába akormányzár, a számos profi elektronikus lopásgátló- és riasztó szerkezet, a tolvajok rutinja...