Ha kerékpárunkat az utcán vagyunk kénytelenek hagyni, mindenképpen komoly lakatot kell beszereznünk. Többféle típust kínálnak a szaküzletek, ezek egy része akár motorkerékpárok lezárására is alkalmas. A kerékpárzárak szerkezete különféle, minőségi szórásuk pedig elképesztő. Egyeseket még egy laikus is pár perc alatt, kéziszerszámmal ki tud nyitni, ellenben kapható olyan típus is, amely láttán a profi tolvajok rögtön odébbállnak.
A kerékpárok rögzítése
Három fő csoportra oszthatók: sodronyból vagy láncszemekből készült, hosszú, hajlékony típusok, illetve a merev U-alakú patkólakatok, amelyek speciális acélból készülnek. Ez utóbbiak változó átfogó képességűek, így gondosan kell kiválasztani a patkólak szárhosszúságát, vagy a tárgyat, melyhez a kerékpár egyáltalán rögzíthető. Önmagában a kerékre tenni viszont nem elegendő, mert felkapják és elviszik az egész kerékpárt.
Az U lakatokra merev összekötőrészük a jellemző. Anyaguk
10-
A kikötéshez használt sodrony kábelek megkönnyítik a
„parkolóhely” választást, mivel flexibilisek és hosszúak. Ám egyáltalán nem
mindegy, hogy a sodrony milyen átmérőjű és milyen anyagból készült. A silányabb
minőségűek ugyanis erővágóval könnyen elvághatók. A sodronyos kerékpárzár
kábele milliméternél vékonyabb, sodrott acélszálakból áll, és műanyag bevonatú,
átmérője akár a
A láncok már sokkal biztonságosabbak, akár lakattal, akár
speciális zárral rögzíthetők. A zár lehet kulcsos rendszerű vagy számzáras – ha
kulcsos, akkor legyen speciális típusú, piszkálhatatlan, fúrhatatlan. A
számzáras típusok a kulcs elvesztése ellen adnak biztosítékot és e mellett
masszív mechanikával bírnak. Az olcsóbb számzáras változatok azonban sajnos
akár kalapáccsal is leverhetők. A láncszemek vastagsága általában 4-
Végezetül néhány megszívlelendő tanács. Ajánlatos minőségi kerékpár zárat venni, mert az új kerékpár biztosan többe kerül. Ebből adódóan a minőségi kerékpár zár mindig a gép értékével legyen arányban. Ezen belül mindenki maga dönti el, hogy kerékpárjához, pénztárcájához mérten mit választ. A komolyabb lakatokat európai tesztintézetek is minősítik, ezért érdemes a lakatok csomagolásán e minősítésekre figyelni. Lezáratlanul soha nem szabad a bringát hagyni. Amihez pedig a kerékpárt rögzítjük, olyan erős legyen, mint maga a lánc vagy rögzítő kábel szilárdsága. Egy márkás, értékes kerékpárt pedig hosszabb ideig egyáltalán ne tároljunk közterületen, jól látható helyen, mert csak idő kérdése, hogy mikor lopják el. Feltörhetetlen zár nincs!