Jótállás céges vásárlásra

2022-06-22 08:41:33 | Módosítva: 2022-06-22 08:43:33

Magyarországon több százezer kisvállalkozás, egyéni vállalkozás működik, melyek a tevékenységükbe beilleszthető áruk vásárlásakor számlát kérnek, és lekönyvelik azt. De sokan nem tudják, hogy ilyenkor elveszíthetik a garanciális jogukat, és a kereskedő hozzáállásától függ, megadja-e a garanciát a céges vásárló számára.


Az esetek nagy részében szó sincs csalásról, ügyeskedésről. Egy varrógépüzem, aminek a tevékenységéhez nem tartozik a takarítás, az nyugodtan vásárolhat egy porszívót, hiszen takarítani azért mégis csak kell. És vásárolhat egy órát a falra, és persze számítógépet, telefont is. Ezek az eszközök közvetlenül nem tartoznak a tevékenységéhez, nem használja őket „iparszerűen”, de mégis csak szükségesek lehetnek a vállalkozás működéséhez segíthetik munkáját.

Történt az, hogy az adott kisvállalkozás vásárolt egy alig 5 ezer forint értékű asztali hőmérő, páratartalom-mérő egységet az egyik nagy – német tulajdonú – kereskedelmi lánc egyik üzletében. A vásárláshoz számlát is kért a mikrovállalkozás nevére. A kis szerkezet azonban hibásnak bizonyult, így a vásárló pár nap múlva megpróbálta kicseréltetni, vagy garanciában megjavíttatni a készüléket. Az üzletben a kérést megtagadták, majd további reklamáció után megérkezett írásban is a „hivatalos”, precíz ügyvéd által jegyzett elutasítás.

Néhány részlet a levélből

"A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: „Ptk.”) a fogyasztó fogalmát leszűkítette kizárólag olyan természetes személyekre, akik szakmájuk, önálló foglalkozásuk vagy üzleti tevékenységük körén kívül járnak el. Ehhez kapcsolódó szintén fontos változás, hogy bevezetésre került a vállalkozás fogalma is, melyet a törvény a fogyasztó „ellentéteként” definiál: vállalkozásnak tehát a szakmája, önálló foglalkozása vagy gazdasági tevékenysége körében eljáró személy minősül. A hivatkozott változásokat a Ptk. 8:1. § (1) bekezdésének 3. és 4. pontjaiban találja meg.

Amennyiben Ön vásárlásakor ÁFA-s számlát kér – azaz gazdasági tevékenysége körében vásárol – vállalkozásnak minősül, ami alapján a vonatkozó jogszabályok szerint a fogyasztókhoz képest kevesebb szavatossági igényérvényesítési lehetősége van.

Jótállási jegyet a jogszabályon alapuló jótállás esetében, az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX.22.) Korm. rendeletnek (a továbbiakban: „Rendelet”) megfelelően köteles Társaságunk kiállítani. A Rendelet 1.§ (2) bekezdése alapján azonban a jótállási igényt csak fogyasztó érvényesíthet, vállalkozás nem: „A jótállásból eredő jogokat a fogyasztási cikk tulajdonosa érvényesítheti, feltéve, hogy fogyasztónak minősül.” Ezért, ha valaki ÁFA-s számla igényét jelzi, annak Társaságunk a jogszabály erejénél fogva nem adhat jótállási jegyet.

Vállalkozásként, amennyiben Társaságunknál hibás terméket vásárol, a Ptk.-ban foglalt kellékszavatossági  jogát érvényesítheti a vásárlástól számított 1 éves elévülési határidőn belül. Vállalkozásként ezt a jogát úgy tudja érvényesíteni, ha bizonyítja, hogy a hiba oka már a vásárláskor megvolt a termékben és ezt nem a rendeltetésellenes használat okozta. Ennek bizonyítására független szakértői vélemény bekérése szükséges."

Kezdeti bosszankodás után persze a kisvállalkozó is utána nézett a jogi helyzetnek. No, nem az 5 ezer forintért, hanem kíváncsiságból, meg azért is, hogy ez az eset ne fordulhasson elő esetleg egy sokkal nagyobb értéknél. Az áruházlánc jogászának kétségtelenül igaza volt. Már lassan egy évtizede a kötelező jótállást (más néven garanciát) az eladó csak „fogyasztónak” köteles biztosítani, és a fogyasztó csak természetes személy – tehát magánember – lehet. Céges vásárló nem fogyasztó. Marad tehát a cég számára a minden terméket megillető szavatosság érvényesítése. Ebben az esetben azonban már a vásárlónak kell bizonyítania – hivatalos szakvéleménnyel –, hogy a terméknél már a vásárláskor fennállt a hiba. Ezt a procedúrát azért egy 5 ezer forintos termék esetében kevesen vállalják fel!


Néhány pikírt megjegyzésünk azért van a kérdés kapcsán

– Az a mondat, hogy „…ha valaki ÁFA-s számla igényét jelzi, annak Társaságunk a jogszabály erejénél fogva nem adhat jótállási jegyet” ebben a formában nem igaz, legfeljebb úgy, hogy nem köteles adni…

– Bizonyítja ezt az a tény is, hogy a magára valamit is adó kereskedelmi vállalkozás nem él a törvény adta fenti jogával. Vagy meg sem különbözteti a céges és a magán vásárlót, és mindkettőnek ugyanazt a jótállást biztosítja, vagy esetleg kedvez azért a magánszemélynek, de olyan formában, hogy mondjuk a céges vevőt csak egy év jótállás illet meg, míg a magánvásárlót kettő vagy akár három év.

– Az már szubjektív vélemény, hogy szégyellheti magát az a világcég, amelyik „rugózni kezd” egy ötezer forint értékű asztali hőmérőn, és megtagadja a céges vevő számára a garanciát. Mint ha nem lenne teljesen mindegy annak a hőmérőnek, hogy egy irodai asztalon áll egy munkahelyen, vagy az otthoni tanulóasztalon!

– Azt is gondoljuk, hogy ez a rugalmatlanság sokkal többet árt a kereskedőnek, mint amennyit esetleg megspórol az elutasított garancián. Kisvállalkozónk valószínűleg soha többet nem vesz tartós fogyasztási cikket a német kereskedelmi lánc üzletében! Nem is szorul rá, hiszen megkapja ugyanazt egy másik üzletben – garanciával!


További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Korlátok nélkül

Karbantartás csak és kizárólag a márkaszervizben. Kerékpár-összeszerelés a vásárlás helyszínén. Üzembe helyezés a vállalkozás által kijelölt szerelő által. Ha elmulasztja, vagy másnál teszi meg,...


Békéltető Testületi eljárás

Mindannyian kerültünk már olyan helyzetbe, hogy valamilyen megvásárolt termékkel vagy megrendelt szolgáltatással nem voltunk elégedettek, és panaszt tettünk a vállalkozásnál. Összefoglaló néven...