Ilyen és ehhez hasonló vásárlási, jótállási feltételek garmadájával találkozhatnak a vásárlók a mindennapok során. Ezek közül is kiemelkedik az új személyautók korlátozott jótállása, amelynek keretében kötelező legalábbis a forgalmazó szerint a márkaszerviz igénybevétele karbantartási vagy kisebb javítási munkálatok tekintetében. Tegyük hozzá, nem ingyen! Ha pedig ezt meghatározott időközönként, vagy megtett kilométerenként nem, vagy máshol teszi meg a gépjármű tulajdonos, máris bukja a jótállást.
Szintén gyakori, amikor elektromos-, gáz-, vagy bármilyen háztartási készülék üzembe helyezéséről van szó. A vállalkozások ebben az esetben is kötik az ebet a karóhoz, azaz kötelezik arra a fogyasztókat, hogy az általuk alkalmazott személy által történjen meg az üzembe helyezés, akár ingyen, akár térítés ellenében kerül erre sor, ellenkező esetben oda a jótállás. És a legújabb stratégia: kerékpárvásárlás bevásárlóközpontban, amelyet még a vásárlást követően össze kell szerelni megint csak nem ingyen a vállalkozás által, mert ha más csavarozza össze a kormányt a vázzal, ismét csak búcsút inthetünk a jótállásnak.
Miért nem korlátozható a kötelező jótállás?
Bár a történet mindennapos, gyorsan tegyük hozzá: nem jogszerű! Ezekben az esetekben ugyanis ahogy azt egy korábbi Ezermester lapszámban kifejtettük kötelező jótállás áll fenn az adott termékre a vásárlástól vagy az üzembe helyezéstől számított egy éven belül. A vonatkozó kormányrendelet szerint a rendeletben foglaltaktól a fogyasztó hátrányára eltérni nem lehet, ez ugyanis semmisséget kiváltó ok. Azaz a fogyasztó jótállási joga nem korlátozható, akármennyire is ez a mindennapi gyakorlat. Mindez természetesen a kötelező jótállásra tehát a már említett kormányrendeletbe foglalt termékekre vonatkozik, így a kereskedő által vállalt jótállásra nem, ahol további feltételek támaszthatóak.
Az EU sem engedi a korlátozást
Korábban volt olyan hazai fogyasztóvédelmi társadalmi szervezet, amely közérdekű keresetet indított annak megállapításáért, hogy tisztességtelen a cégek azon általános szerződési feltétele, mely szerint az újonnan vásárolt autók esetén csak akkor érvényesíthetik a jótállásból eredő jogaikat a fogyasztók, ha eleget tesznek a márkakereskedők által előírt feltételeknek. Mindezt alátámasztja az Európai Bizottság 2010 közepén megjelent, a gépjármű ágazatot érintő új csoportmentességi rendelete, és a hozzá tartozó iránymutatás is.
A rendelet értelmében, a jövőben nem tehetik a gépjárművel kapcsolatos jótállást attól függővé, hogy hivatalos márkaszerviz végezte-e a nem jótállás körébe tartozó olajcserét, illetve egyéb karbantartási, javítási munkákat a fogyasztó. Azaz ő választja ki, hol és milyen időközönként vizsgáltatja át autóját, vagy kér általános karbantartást, olajcserét, ettől nem fogja elveszíteni jótállási jogát a jótállási időn belül.