Nem köthető feltételhez a kötelező jótállás

Korlátok nélkül

2011-03-04 22:50:42 | Módosítva: 2011-03-08 11:15:28

Karbantartás csak és kizárólag a márkaszervizben. Kerékpár-összeszerelés a vásárlás helyszínén. Üzembe helyezés a vállalkozás által kijelölt szerelő által. Ha elmulasztja, vagy másnál teszi meg, elveszíti a jótállást! De vajon jogosan?

Ilyen és ehhez hasonló vásárlási, jótállási feltételek garmadájával találkozhatnak a vásárlók a mindennapok során. Ezek közül is kiemelkedik az új személyautók korlátozott jótállása, amelynek keretében kötelező – legalábbis a forgalmazó szerint – a márkaszerviz igénybevétele karbantartási vagy kisebb javítási munkálatok tekintetében. Tegyük hozzá, nem ingyen! Ha pedig ezt meghatározott időközönként, vagy megtett kilométerenként nem, vagy máshol teszi meg a gépjármű tulajdonos, máris bukja a jótállást.
Szintén gyakori, amikor elektromos-, gáz-, vagy bármilyen háztartási készülék üzembe helyezéséről van szó. A vállalkozások ebben az esetben is kötik az ebet a karóhoz, azaz kötelezik arra a fogyasztókat, hogy az általuk alkalmazott személy által történjen meg az üzembe helyezés, akár ingyen, akár térítés ellenében kerül erre sor, ellenkező esetben oda a jótállás. És a legújabb stratégia: kerékpárvásárlás bevásárlóközpontban, amelyet még a vásárlást követően össze kell szerelni – megint csak nem ingyen – a vállalkozás által, mert ha más csavarozza össze a kormányt a vázzal, ismét csak búcsút inthetünk a jótállásnak.

Miért nem korlátozható a kötelező jótállás?

Bár a történet mindennapos, gyorsan tegyük hozzá: nem jogszerű! Ezekben az esetekben ugyanis – ahogy azt egy korábbi Ezermester lapszámban kifejtettük – kötelező jótállás áll fenn az adott termékre a vásárlástól vagy az üzembe helyezéstől számított egy éven belül. A vonatkozó kormányrendelet szerint a rendeletben foglaltaktól a fogyasztó hátrányára eltérni nem lehet, ez ugyanis semmisséget kiváltó ok. Azaz a fogyasztó jótállási joga nem korlátozható, akármennyire is ez a mindennapi gyakorlat. Mindez természetesen a kötelező jótállásra – tehát a már említett kormányrendeletbe foglalt – termékekre vonatkozik, így a kereskedő által vállalt jótállásra nem, ahol további feltételek támaszthatóak.

Az EU sem engedi a korlátozást

Korábban volt olyan hazai fogyasztóvédelmi társadalmi szervezet, amely közérdekű keresetet indított annak megállapításáért, hogy tisztességtelen a cégek azon általános szerződési feltétele, mely szerint az újonnan vásárolt autók esetén csak akkor érvényesíthetik a jótállásból eredő jogaikat a fogyasztók, ha eleget tesznek a márkakereskedők által előírt feltételeknek. Mindezt alátámasztja az Európai Bizottság 2010 közepén megjelent, a gépjármű ágazatot érintő új csoportmentességi rendelete, és a hozzá tartozó iránymutatás is.
A rendelet értelmében, a jövőben nem tehetik a gépjárművel kapcsolatos jótállást attól függővé, hogy hivatalos márkaszerviz végezte-e a nem jótállás körébe tartozó olajcserét, illetve egyéb karbantartási, javítási munkákat a fogyasztó. Azaz ő választja ki, hol és milyen időközönként vizsgáltatja át autóját, vagy kér általános karbantartást, olajcserét, ettől nem fogja elveszíteni jótállási jogát a jótállási időn belül.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Akció, leértékelés, ajándék

Elmúltak a karácsonyi ünnepek, így nem árt tudni, milyen jogaink és lehetőségeink vannak akciós, leértékelt termékekkel kapcsolatban, illetve mit tehetünk akkor, amikor nem tetszik az ajándékba...


Jótállás, szavatosság

Mit tehetünk, ha az általunk vásárolt termék nem, vagy nem megfelelően működik? Hol és hogyan reklamálhatunk...