A gumimotoros játékhajók hajócsavaros változatának egyik lehetséges változata után a lapátkerekes megoldásra is bemutatunk egy egyszerű példát. Itt a tengelyről lecsavarodó zsinór húzóereje biztosítja a kellő forgatónyomatékot a lapátok hajtásához. Ugyanezt az elvet alkalmazva autót is lehet készíteni. Egy későbbi ezermesterben majd erre is sort kerítünk. A lapátkerekes hajó megépítéséhez is szükségünk van az alábbi néhány nyersanyagra:
- Egy 10 mm x 75 mm x 270 mm méretű deszkadarabra a hajótest kifaragásához,
- Rézlemezre, vagy sörös dobozra a lapátok, és a tengelytartó elkészítéséhez,
- Egy szabályos, aránylag ép parafa dugóra a lapátok összefogásához,
- Vastag (4 mm átmérőjű) hurkapálcára tengely gyanánt,
- Vastagabb szívószálra, a tengely csapágyazásához,
- Két darab műanyag alátétre, távtartónak a lapátkerekek és a hajótest közé,
- Tíz darab kis szegre,
- Gumira, és erős zsinórra (horgász zsinór, vagy bőrvarró cérna) az energiatároláshoz és a meghajtáshoz.
Első lépésben felrajzoljuk az 1. ábrán bemutatott 12 db lapátkerék és a két konzol kiterített képét a rézlemezre. (A képen látható hajónál ez más formájú, de az ábrán megrajzolt változat könnyebben felerősíthető.) Ezután szikével vágjuk ki ezeket. A furatokat körzővel készítsük, és tágítsuk ki annyira, hogy a szeg éppen átcsússzon rajta. Ezután a szaggatott vonalak mentén meghajlítjuk a tengelytartókat úgy, hogy a tengely helyénél a kis háromszögeket befelé hajtjuk. Az így keletkezett négyzetbe berakjuk a szívószálszeletet, majd a fölösleget szikével levágjuk. Ez biztosítja majd a tengely simább futását.
Második lépésben a parafa dugóból két darab 15 mm magas hengert készítünk, és a kerülete mentén szabályosan, hat helyen 5 mm mélyen bevágjuk. Ide ragasztjuk be a lapátokat. Az így elkészített lapátkerekek közepét körzővel előfúrjuk úgy, hogy közben folyamatosan forgatjuk. Így elkerülhetjük a tengely ferdeségét.
Harmadik lépésben a modellezőgumiból egy 10 cm-es darabot vágjunk le, és kötözzük össze a zsinórral az egyik végét. A másik végére egy kis hurkot kötözzünk a zsinórból. Ezután a hajótestet faragjuk ki a 2. ábra szerint. Ezt mindenképp ildomos lefesteni. Végül pedig állítsuk össze a szerkezetet.
A konzolokat a hajó első felében, közvetlenül az egyenes szél mellé, természetesen egy vonalba, erősítsük fel, négy-négy szeg segítségével. A szegek beveréséhez pontozót, vagy kis vasrudat érdemes használni a szűkös hely miatt. Utána beütünk egy szeget hátra - ez tartja majd a gumi egyik végét - és egyet legelőre. A hurkapálcát méretre vágjuk, és kihegyezzük, majd átdugjuk mindkét konzolon. Erre jönnek az alátétek, és végül a lapátkerekek. Utolsó lépésként a zsinórt rákötjük a tengely közepére, átvetjük az első szegen, és a gumi hurkos végét a hátsó szegre akasztjuk. Végül a tengelynél fogva feltekerjük a zsinórt.
A felhúzást ugyanígy, a tengely csavarásával végezzük, addig, míg a gumi el nem éri az első szeget. Sajnos 8-10 fordulatnál többet nem tud tárolni ez a gumimotor, de ezt növelhetjük, ha bicikli küllőből készítjük a tengelyt. Így a kisebb átmérő miatt erősebb gumit kell használni, viszont 4-5 fordulatot nyerhetünk. A másik lehetőség, ha a csörlőrendszerekhez hasonló megoldással fűzzük a zsinórt.