Lapátkerekes kishajó

A gumimotoros játékhajók hajócsavaros változatának egyik lehetséges változata után a lapátkerekes megoldásra is bemutatunk egy egyszerű példát. Itt a tengelyről lecsavarodó zsinór húzóereje biztosítja a kellő forgatónyomatékot a lapátok hajtásához. Ugyanezt az elvet alkalmazva autót is lehet készíteni. Egy későbbi ezermesterben majd erre is sort kerítünk. A lapátkerekes hajó megépítéséhez is szükségünk van az alábbi néhány nyersanyagra:

  • Egy 10 mm x 75 mm x 270 mm méretű deszkadarabra a hajótest kifaragásához,
  • Rézlemezre, vagy sörös dobozra a lapátok, és a tengelytartó elkészítéséhez,
  • Egy szabályos, aránylag ép parafa dugóra a lapátok összefogásához,
  • Vastag (4 mm átmérőjű) hurkapálcára tengely gyanánt,
  • Vastagabb szívószálra, a tengely csapágyazásához,
  • Két darab műanyag alátétre, távtartónak a lapátkerekek és a hajótest közé,
  • Tíz darab kis szegre,
  • Gumira, és erős zsinórra (horgász zsinór, vagy bőrvarró cérna) az energiatároláshoz és a meghajtáshoz.

Első lépésben felrajzoljuk az 1. ábrán bemutatott 12 db lapátkerék és a két konzol kiterített képét a rézlemezre. (A képen látható hajónál ez más formájú, de az ábrán megrajzolt változat könnyebben felerősíthető.) Ezután szikével vágjuk ki ezeket. A furatokat körzővel készítsük, és tágítsuk ki annyira, hogy a szeg éppen átcsússzon rajta. Ezután a szaggatott vonalak mentén meghajlítjuk a tengelytartókat úgy, hogy a tengely helyénél a kis háromszögeket befelé hajtjuk. Az így keletkezett négyzetbe berakjuk a szívószálszeletet, majd a fölösleget szikével levágjuk. Ez biztosítja majd a tengely simább futását.
Második lépésben a parafa dugóból két darab 15 mm magas hengert készítünk, és a kerülete mentén szabályosan, hat helyen 5 mm mélyen bevágjuk. Ide ragasztjuk be a lapátokat. Az így elkészített lapátkerekek közepét körzővel előfúrjuk úgy, hogy közben folyamatosan forgatjuk. Így elkerülhetjük a tengely ferdeségét.
Harmadik lépésben a modellezőgumiból egy 10 cm-es darabot vágjunk le, és kötözzük össze a zsinórral az egyik végét. A másik végére egy kis hurkot kötözzünk a zsinórból. Ezután a hajótestet faragjuk ki a 2. ábra szerint. Ezt mindenképp ildomos lefesteni. Végül pedig állítsuk össze a szerkezetet.
A konzolokat a hajó első felében, közvetlenül az egyenes szél mellé, természetesen egy vonalba, erősítsük fel, négy-négy szeg segítségével. A szegek beveréséhez pontozót, vagy kis vasrudat érdemes használni a szűkös hely miatt. Utána beütünk egy szeget hátra - ez tartja majd a gumi egyik végét - és egyet legelőre. A hurkapálcát méretre vágjuk, és kihegyezzük, majd átdugjuk mindkét konzolon. Erre jönnek az alátétek, és végül a lapátkerekek. Utolsó lépésként a zsinórt rákötjük a tengely közepére, átvetjük az első szegen, és a gumi hurkos végét a hátsó szegre akasztjuk. Végül a tengelynél fogva feltekerjük a zsinórt.
A felhúzást ugyanígy, a tengely csavarásával végezzük, addig, míg a gumi el nem éri az első szeget. Sajnos 8-10 fordulatnál többet nem tud tárolni ez a gumimotor, de ezt növelhetjük, ha bicikli küllőből készítjük a tengelyt. Így a kisebb átmérő miatt erősebb gumit kell használni, viszont 4-5 fordulatot nyerhetünk. A másik lehetőség, ha a csörlőrendszerekhez hasonló megoldással fűzzük a zsinórt.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Horn Ákos


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Könyves részből vitrin

Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...


Ajándékdobozok

Az ajándékcsomagolás nem mindenkinek könnyű feladat. Ugyan az áruházak telis-tele vannak szebbnél szebb csomagolóanyagokkal, de előfordul, hogy egy apró ajándék esetében aránytalanul drága a...