Első villák, hátsó rugós tagok
Ezek általában igen változatos formában, de közel azonos elv alapján működnek. Elvben, s leegyszerűsítve két cső, amelyek dugattyúként működnek, belsejükben pedig tekercsrugók szolgálnak az alapterhelés ellensúlyozására és a lökések csillapítására. A valójában igen bonyolult első teleszkópok és hátsó rugóstagok kialakításához a modellezőnek ennyi bőven elég, mert csak a csak a funkcionális működés imitálása a cél. Az első teleszkópok méretüket tekintve viszont igen változatosak, és ezek közül többnyire csak a testesebb átmérőjűek tehetők működőképessé. Íme néhány sematikus megoldási minta (1), a RoadStar-é pedig így néz ki (2). A hátsó rugós tag szinte azonos módon tehető működőképessé. A méretezett rajz a RoadStar-hoz valót ábrázolja (3), de a felfüggesztés módja többnyire eltérő más típusoknál. Esetenként a hátsó lengővillát is alkalmassá kell tenni a mozgásra, erre azonban most nem volt szükség. A bordásszíj miatt a hajtáslánc is könnyen megoldható, de más 1:12-es léptékű motorkerékpárnál meghajtólánc esetén erről az "extráról" le kell mondani.
Világítás, féklámpa
A világításnál a kritériumok nem számottevőek, de lényegesek. Az izzók 1,5-4 voltosak, kis burájúak legyenek, s elférjenek a lámpatestekben. A jármű ülése, tankja alatt legyen hely akár két 1,5 voltos kis tartós elemnek, és a két parányi impulzuskapcsolót is el tudjuk rejteni úgy, hogy megléte ne legyen túl zavaró. A fékpedál se legyen apró, hozzá is lehessen férni. A fékhenger mérete nem lényeges, mert ezek olyan parányiak, hogy kapcsolásra alkalmatlanok. A vezetékezési tervet célszerű a következő minta alapján megoldani (4).
A RoadStar első villája
Ez formailag eltér a szokványostól, de csupán annyiban, hogy a kétszeresen kúpos felső hüvely két félből áll, és a villaszárak hosszú csapjai teljesen keresztül mennek rajtuk. Ez némileg megkönnyítette a dolgom. Az első hüvely furatát felfúrtam 4 mm-re, fejfuratába pedig vékony műanyag csövet ragasztottam. A villaszárakat egészen a sárvédő tartóidomáig olyan vékonyra esztergáltam, hogy ráhúzhattam a vékonyfalú, 4 mm külső átmérőjű krómozott antennacsőből levágott hüvelytoldatot. Az eredeti csapot ezután levágtam, majd helyébe 1,2 mm-es furatot készítettem. A dugattyúrúd 1,5 mm-es egyenes acélrúd, a végére esztergált csapja került a villaszárba. A 0,2 mm-es acélhuzalból tekercselt rugó 3 mm átmérőjű. A villaszár dugattyúrúdjára húzva belepróbáltam a hüvelyébe. A párjával együtt majd kissé keményen jár, de vékonyabb rugóacél huzal híján ezzel meg kellett alkudnom. Az alsó dómhüvelyek felett kinyúló villaszárak végére 1,5 mm-es magasságú zárógyűrűt ragasztottam, hogy a villák helyükön maradjanak, a hüvelyek felső darabjait pedig a villagyám mellé ragasztottam (5). Ennyiből állt elkészíteni a rugózott teleszkópvillákat.
A hátsó rugós tag
Kialakításakor most is a gyári alkatrész szolgált alapul, csak a dugattyút és a rugót kellett magamnak elkészítenem. A hüvelyre öntött himbát levágtam a lengéscsillapító végéről, majd a dugattyú szárát is lemetszettem. Ennek rugótányéros végébe 1 mm-es lyukat fúrtam, és ebbe ragasztottam bele a fémdugattyú csapos végű rúdját. A csapot kis fúrógépbe fogva tűreszelővel alakítottam ki. A végére fültisztító üreges pálcájából levágott kis gyűrűket húztam, és az utolsót pillanatragasztóval a csap végére ragasztottam. A hüvelyt kissé megkurtítottam, majd a közepébe fúrt 3,5 mm-es vakfuratba toltam a dugattyú végét. Bejáratása után 0,3 mm-es rugóhuzalból megtekertem a 3 mm átmérőjű nyomórugót, és olyan hosszúra vágtam, hogy kellő előfeszítése is legyen, mivel a hátsó kerékre viszonylag megnövekedett súly fog nehezedni. A rugó összenyomása után a hüvely végébe nyomott dugattyúrúd alsó kis műanyag gyűrűjének beragasztásával a dugattyú végét a hüvelybe zártam, majd a rugótányér helyére illesztése után ráeresztettem a nyomórugót. Ez némi ügyeskedést igénylő művelet, de megoldható. A működő rugóstagról most már csak a himba befogó villája hiányzott. Mivel ez eredetileg a himbával egybeöntött volt, újat hajlítottam helyette 0,3 mm-es alulemezből, és egy apró csavarral megerősítve ragasztottam a hüvely végére. A himbát és két oldalsó támkarját huzalból leszabott csappal rögzítettem a helyükre. A himba mozgását is ellenőriztem, és némi járatás után a hátsó lengővillához csavaroztam. Következő lapszámunkban folytatjuk.