Először
is azt vegyük tudomásul, hogy a hajópadlók puha fenyőfából készülnek,
kopásállóságuk a hagyományos, továbbá a korszerűbb szalagparkettáknál, a
minőségi laminált parkettáknál is gyengébb. Ezért csak kevésbé igénybevett
helyiségek burkolására alkalmas, pl. háló- és kímélten használt nappali szobák
padlójaként használható. Az ilyen helyiségekben nem célszerű görgős bútorokat
használni, és a súlyos bútordarabok alá vékony, terheléselosztó talpakat
ajánlatos helyezni.
A görgős bútorok ugyanis mozgatásuk közben gyorsan kikoptatják mozgáskörzetükben
a puhafa padló felületét, és a nehéz bútorok lábai állás közben hasonló
nyomokat hagyhatnak a padlón. A vasalt sarkú férfi és a magas sarkú női cipők is
kis horpadásokat okozhatnak járás közben a hajópadlók lágyabb részén.
Gyerekszobában is csak abban az esetben célszerű az alkalmazása, ha már nagyobbak a
gyerekek, ugyanis a játékszerek durvább használata is maradandó felületi
sérüléseket okoz a felületükön. Száz szónak is egy a vége, a hajópadló csak
kíméletes használat mellett marad hosszabb ideig szép. Ez pedig a kezelésétől,
ápolásától is függ.
Nézzük meg, hogy mit várhatunk egy öreg, agyonmázolt hajópadlótól. Először is
azt kell eldöntenünk, érdemes-e felújítanunk. Nos, ez a padlódeszkák állapotától
és az elvárásainktól függ. Ha a padló nagyon öreg, deszkái hasadozottak, a
felületük pedig erősen elszennyezett, esetleg vastagon lefestett, akkor a csiszolást
követően a repedések nem tűnnek el, és mivel a réseknél mélyen elszennyeződtek, a
padló felületén a legalaposabb csiszolás után is markánsan látszani fognak. Az
elhanyagolt, már alig ápolt hajópadlóknál még a foltosodás veszélye is fennáll,
mivel a kiszáradt faanyag könnyen magába szív minden szennyeződést. Ez csak a
csiszolást követően derül ki, a foltok eltüntetését pedig csak különféle
folteltávolító szerekkel lehet megkísérelni több-kevesebb sikerrel.
Jobb a
helyzet, ha a hajópadlót padlófestékkel kenték be (1). A repedések, hornyok ebben az
esetben is megmaradnak, mélyükről a festéket sem távolíthatjuk el, ám ha a deszkák
nem nagyon száradtak össze, a hornyok nem lesznek túlságosan zavaróak (2). A
szélesebb, 2-3 mm-es hornyok különösen akkor nem túlságosan zavaróak, ha a deszkák
felületét számos csomó is tarkítja (3). Azt azonban egyáltalán ne várjuk, hogy a
régi hajópadlókat a felcsiszolásukkal teljesen hibátlanná varázsolhatjuk. A
felületük viszont garantáltan sima lesz, és még a színtónusukon is változtathatunk
egy keveset, ha az öreg padlódeszkákat, a csiszolást követően hidrogén-peroxiddal
kezeljük.
A csiszolás egyébként az új padlók esetében is szükséges, a sík felület
érdekében, de ezzel a lerakását követően nem árt néhány hónapot várni. A régi,
hajózva lerakott padlóknál nagyon lényeges, hogy amennyiben a felújításuk mellett
döntöttünk, a deszkákat rögzítő szegeket lyukasztóval üssük mélyebbre (4),
nehogy a fejét csiszolás közben teljesen lekoptassuk. Ezzel továbbra is biztosítjuk a
lerögzítésüket, egyben a csiszolóanyagot is megkíméljük a kiszakadástól,
felesleges kopástól. A csiszolást - mint a parkettáknál - több fázisban és egyre
finomabb csiszolópapírral kell elvégeznünk.
Az első csiszoláshoz, új padlóknál 36/40-es, régi padlókhoz 24-es szemcsenagyságú
csiszolópapírt használjunk. A második, közbensőhöz új padlóknál 60-as, régi
szennyezett padlóknál 36-os szemcsézetűt, majd a harmadik, finomító csiszoláshoz
100/120-as finomságút használjunk új padlókhoz, és 60-as szükséges a régiek
finomításához. A nagyon elhasználódott régi hajópadlókat nagyon ajánlatos még
negyedszer, egy 100/120-as szemcsenagyságú papírral is teljesen simára csiszolni. A
csiszolások száma természetesen függ az egyenetlenségek méretétől, illetve a
szennyeződés mértékétől, de legalább háromszori felületkoptatás szükséges a
jó eredményhez.
Ha új
padlót kell felcsiszolnunk, ezt általában a deszkák szálirányában haladva
végezhetjük el, hiszen itt nemigen beszélhetünk jelentős szintkülönbségekről. A
régi, kopott padlóknál előbb szálirányba haladva koptassuk le a deszkákat (5), majd
ezt követően ferdén is csiszoljuk végig a padló felületét, mert így
eltüntethetjük a még meglevő felületi egyenetlenségeket (6). Következhet a
finomító csiszolás, megint szálirányba haladva (7). A géppel azonban nem tudjuk
közvetlenül a fal melletti sávot is lecsiszolni, ehhez szélcsiszoló-gépet kell
használnunk (8). A csiszolótárcsák szemcseméretét az előzőkhöz hasonlóan
válasszuk meg. A szélcsiszoló-géppel a falépcsők felületét is felújíthatjuk (9),
ám a sarkokban és más nehezen hozzáférhető helyeken élesre fent lehúzópengét
(csikót) használva lehet csak a felületeket simára munkálni. A nyitott hátoldalú
lépcsőknél még a kikopott részeket is egyenesre csiszolhatjuk a géppel, ám ez
egyáltalán nem könnyű feladat. A gépet ilyenkor célszerű egyenes deszkával
alátámasztani, mert így könnyebb a fellépő járófelületét egyenesre megmunkálni.
A szélesebb hornyok is kitölthetők tapasszal, ám az ilyen kikenések nagyon rövid
életűek, megrepedeznek, majd elválva a padlótól sorra kihullanak. A kisebb réseket,
hasadékokat eltüntethetjük ugyan, de arra számítsunk, hogy amennyiben nem stabil a
padló, ez is csak időleges megoldás. A tapaszolást, réstömítést, az utolsó
csiszolást megelőzően kell elvégeznünk. Anyaga az utóbbi csiszoláskor lemunkált
finom por és vizes lakk keveréke. A lakk helyett fugakittet célszerűbb használnunk,
mert ez a tömítőanyagot rugalmasabbá teszi, ezért ez időállóbb, mint a lakkos
fatapasz, de ez sem örökéletű. A faporból készített tapasz olyan sűrűségű
legyen, hogy spatulyával mélyen a résekbe tudjuk simítani (10). A szélesebb
hézagokba esetenként a sűrűbb anyag a megfelelőbb, és ezt is alaposan a résekbe
préselve kell besimítani. A résekből természetesen előbb porszívóval távolítsuk
el a port. Az anyagot hagyjuk megkötni, majd jöhet a padló végső simító
csiszolása, utána pedig a nyers fapadló felületkikészítése.
Erre két
megoldás, a padló hagyományos módon történő beeresztése és viaszolása, valamint
vizes bázisú lakkal történő bevonása között választhatunk. Más lakkok kevésbé
alkalmasak e feladatra, mert merev bevonatuk nem kellően elasztikus, a faanyag
sérülésekor könnyen felválhat.
A viaszoláshoz előbb a padlót Birdy pórustömítő fabeeresztővel kell beereszteni,
amely nemcsak pórustömítő hatású, hanem a puhafa felületét keményebbé is teszi.
A tejszerű, áttetsző folyadékot egyenletes rétegben, ecsettel kenjük a padlóra.
Száradásához egy nap szükséges, utána finom csiszolópapírral ajánlatos
átdörzsölni. A második és harmadik réteg felkenése, majd száradása után a padló
pórusai teljesen zártak lesznek, a bevonat pedig selymesen fénylővé válik. E
bevonatra még egy padlóviaszbalzsam réteget kell felkenni, amit 3 óra elteltével,
ronggyal könnyű fényesre polírozni (11). Havonta elég egyszer e viasszal
utánfényezni a padlót, és mindig tompán fénylő lesz a felülete.
A másik megoldás a vízbázisú Bonatech Base alapozó és Home, vagy Mega padlólakk
alkalmazása. A lakkot kefével, vagy hengerrel terítsük fel, majd száradás után a
felduzzadt rostokat a padló felületéről finomcsiszolással tüntessük el. Ez kézi
csiszológéppel gyorsan elvégezhető. Az egy alapozó és két fedőrétegként
felhordott vizes lakk elasztikus réteget képez a padlódeszkákon, de ezeket nem
ragasztja egymáshoz, kopásállósága pedig kiváló. Ápolásához a Bona viasz
használható.
Megfiatalított hajópadló
Az életben hajlamosak vagyunk mindent újra felfedezni. Erre a legjobb példa a divat, de a műszaki életben sem ritka az ilyen "feltámadás". A hajópadló például hosszú évtizedeken keresztül éppen hogy megtűrt, igénytelenebb helyiségek padlóburkolata volt. Sok helyen csak azért nem cserélték ki parkettára, PVC-padlóra, mert nem volt rá pénz. Most pedig egyre több szobába ezt rakatják le a tulajdonosok, mert ez olyan természetes, rusztikus hatású. Mások meg ennek hatására az eddig ilyen-olyan padlófestékekkel agyonmázolva megtűrt hajópadlókat szeretnék "rehabilitálni". Nos, mi most a hajópadlót kedvelőknek, a régieket felújítóknak szeretnénk néhány megszívlelendő tanáccsal szolgálni.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Lábazati és padló hőszigetelés
A homlokzat lábazati része az időjárásnak és a külső behatásoknak egyaránt leginkább kitett felülete. A szigetelés itt sérülhet meg leghamarább, de ennek ellenére fontos ennek a szakasznak is...
Padlók ápolása
Ahány padló annyiféle lehetőség van felületük épségének megőrzésére. Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a padlók ápolásához milyen eszközöket, anyagokat használunk, és kellően hatásos-e a...