Megfiatalított hajópadló

Az életben hajlamosak vagyunk mindent újra felfedezni. Erre a legjobb példa a divat, de a műszaki életben sem ritka az ilyen "feltámadás". A hajópadló például hosszú évtizedeken keresztül éppen hogy megtűrt, igénytelenebb helyiségek padlóburkolata volt. Sok helyen csak azért nem cserélték ki parkettára, PVC-padlóra, mert nem volt rá pénz. Most pedig egyre több szobába ezt rakatják le a tulajdonosok, mert ez olyan természetes, rusztikus hatású. Mások meg ennek hatására az eddig ilyen-olyan padlófestékekkel agyonmázolva megtűrt hajópadlókat szeretnék "rehabilitálni". Nos, mi most a hajópadlót kedvelőknek, a régieket felújítóknak szeretnénk néhány megszívlelendő tanáccsal szolgálni.

3-as képElőször is azt vegyük tudomásul, hogy a hajópadlók puha fenyőfából készülnek, kopásállóságuk a hagyományos, továbbá a korszerűbb szalagparkettáknál, a minőségi laminált parkettáknál is gyengébb. Ezért csak kevésbé igénybevett helyiségek burkolására alkalmas, pl. háló- és kímélten használt nappali szobák padlójaként használható. Az ilyen helyiségekben nem célszerű görgős bútorokat használni, és a súlyos bútordarabok alá vékony, terheléselosztó talpakat ajánlatos helyezni.
A görgős bútorok ugyanis mozgatásuk közben gyorsan kikoptatják mozgáskörzetükben a puhafa padló felületét, és a nehéz bútorok lábai állás közben hasonló nyomokat hagyhatnak a padlón. A vasalt sarkú férfi és a magas sarkú női cipők is kis horpadásokat okozhatnak járás közben a hajópadlók lágyabb részén. Gyerekszobában is csak abban az esetben célszerű az alkalmazása, ha már nagyobbak a gyerekek, ugyanis a játékszerek durvább használata is maradandó felületi sérüléseket okoz a felületükön. Száz szónak is egy a vége, a hajópadló csak kíméletes használat mellett marad hosszabb ideig szép. Ez pedig a kezelésétől, ápolásától is függ.
Nézzük meg, hogy mit várhatunk egy öreg, agyonmázolt hajópadlótól. Először is azt kell eldöntenünk, érdemes-e felújítanunk. Nos, ez a padlódeszkák állapotától és az elvárásainktól függ. Ha a padló nagyon öreg, deszkái hasadozottak, a felületük pedig erősen elszennyezett, esetleg vastagon lefestett, akkor a csiszolást követően a repedések nem tűnnek el, és mivel a réseknél mélyen elszennyeződtek, a padló felületén a legalaposabb csiszolás után is markánsan látszani fognak. Az elhanyagolt, már alig ápolt hajópadlóknál még a foltosodás veszélye is fennáll, mivel a kiszáradt faanyag könnyen magába szív minden szennyeződést. Ez csak a csiszolást követően derül ki, a foltok eltüntetését pedig csak különféle folteltávolító szerekkel lehet megkísérelni több-kevesebb sikerrel.
6-os képJobb a helyzet, ha a hajópadlót padlófestékkel kenték be (1). A repedések, hornyok ebben az esetben is megmaradnak, mélyükről a festéket sem távolíthatjuk el, ám ha a deszkák nem nagyon száradtak össze, a hornyok nem lesznek túlságosan zavaróak (2). A szélesebb, 2-3 mm-es hornyok különösen akkor nem túlságosan zavaróak, ha a deszkák felületét számos csomó is tarkítja (3). Azt azonban egyáltalán ne várjuk, hogy a régi hajópadlókat a felcsiszolásukkal teljesen hibátlanná varázsolhatjuk. A felületük viszont garantáltan sima lesz, és még a színtónusukon is változtathatunk egy keveset, ha az öreg padlódeszkákat, a csiszolást követően hidrogén-peroxiddal kezeljük.
A csiszolás egyébként az új padlók esetében is szükséges, a sík felület érdekében, de ezzel a lerakását követően nem árt néhány hónapot várni. A régi, hajózva lerakott padlóknál nagyon lényeges, hogy amennyiben a felújításuk mellett döntöttünk, a deszkákat rögzítő szegeket lyukasztóval üssük mélyebbre (4), nehogy a fejét csiszolás közben teljesen lekoptassuk. Ezzel továbbra is biztosítjuk a lerögzítésüket, egyben a csiszolóanyagot is megkíméljük a kiszakadástól, felesleges kopástól. A csiszolást - mint a parkettáknál - több fázisban és egyre finomabb csiszolópapírral kell elvégeznünk.
Az első csiszoláshoz, új padlóknál 36/40-es, régi padlókhoz 24-es szemcsenagyságú csiszolópapírt használjunk. A második, közbensőhöz új padlóknál 60-as, régi szennyezett padlóknál 36-os szemcsézetűt, majd a harmadik, finomító csiszoláshoz 100/120-as finomságút használjunk új padlókhoz, és 60-as szükséges a régiek finomításához. A nagyon elhasználódott régi hajópadlókat nagyon ajánlatos még negyedszer, egy 100/120-as szemcsenagyságú papírral is teljesen simára csiszolni. A csiszolások száma természetesen függ az egyenetlenségek méretétől, illetve a szennyeződés mértékétől, de legalább háromszori felületkoptatás szükséges a jó eredményhez.
7-es képHa új padlót kell felcsiszolnunk, ezt általában a deszkák szálirányában haladva végezhetjük el, hiszen itt nemigen beszélhetünk jelentős szintkülönbségekről. A régi, kopott padlóknál előbb szálirányba haladva koptassuk le a deszkákat (5), majd ezt követően ferdén is csiszoljuk végig a padló felületét, mert így eltüntethetjük a még meglevő felületi egyenetlenségeket (6). Következhet a finomító csiszolás, megint szálirányba haladva (7). A géppel azonban nem tudjuk közvetlenül a fal melletti sávot is lecsiszolni, ehhez szélcsiszoló-gépet kell használnunk (8). A csiszolótárcsák szemcseméretét az előzőkhöz hasonlóan válasszuk meg. A szélcsiszoló-géppel a falépcsők felületét is felújíthatjuk (9), ám a sarkokban és más nehezen hozzáférhető helyeken élesre fent lehúzópengét (csikót) használva lehet csak a felületeket simára munkálni. A nyitott hátoldalú lépcsőknél még a kikopott részeket is egyenesre csiszolhatjuk a géppel, ám ez egyáltalán nem könnyű feladat. A gépet ilyenkor célszerű egyenes deszkával alátámasztani, mert így könnyebb a fellépő járófelületét egyenesre megmunkálni.
A szélesebb hornyok is kitölthetők tapasszal, ám az ilyen kikenések nagyon rövid életűek, megrepedeznek, majd elválva a padlótól sorra kihullanak. A kisebb réseket, hasadékokat eltüntethetjük ugyan, de arra számítsunk, hogy amennyiben nem stabil a padló, ez is csak időleges megoldás. A tapaszolást, réstömítést, az utolsó csiszolást megelőzően kell elvégeznünk. Anyaga az utóbbi csiszoláskor lemunkált finom por és vizes lakk keveréke. A lakk helyett fugakittet célszerűbb használnunk, mert ez a tömítőanyagot rugalmasabbá teszi, ezért ez időállóbb, mint a lakkos fatapasz, de ez sem örökéletű. A faporból készített tapasz olyan sűrűségű legyen, hogy spatulyával mélyen a résekbe tudjuk simítani (10). A szélesebb hézagokba esetenként a sűrűbb anyag a megfelelőbb, és ezt is alaposan a résekbe préselve kell besimítani. A résekből természetesen előbb porszívóval távolítsuk el a port. Az anyagot hagyjuk megkötni, majd jöhet a padló végső simító csiszolása, utána pedig a nyers fapadló felületkikészítése.
8-as képErre két megoldás, a padló hagyományos módon történő beeresztése és viaszolása, valamint vizes bázisú lakkal történő bevonása között választhatunk. Más lakkok kevésbé alkalmasak e feladatra, mert merev bevonatuk nem kellően elasztikus, a faanyag sérülésekor könnyen felválhat.
A viaszoláshoz előbb a padlót Birdy pórustömítő fabeeresztővel kell beereszteni, amely nemcsak pórustömítő hatású, hanem a puhafa felületét keményebbé is teszi. A tejszerű, áttetsző folyadékot egyenletes rétegben, ecsettel kenjük a padlóra. Száradásához egy nap szükséges, utána finom csiszolópapírral ajánlatos átdörzsölni. A második és harmadik réteg felkenése, majd száradása után a padló pórusai teljesen zártak lesznek, a bevonat pedig selymesen fénylővé válik. E bevonatra még egy padlóviaszbalzsam réteget kell felkenni, amit 3 óra elteltével, ronggyal könnyű fényesre polírozni (11). Havonta elég egyszer e viasszal utánfényezni a padlót, és mindig tompán fénylő lesz a felülete.
A másik megoldás a vízbázisú Bonatech Base alapozó és Home, vagy Mega padlólakk alkalmazása. A lakkot kefével, vagy hengerrel terítsük fel, majd száradás után a felduzzadt rostokat a padló felületéről finomcsiszolással tüntessük el. Ez kézi csiszológéppel gyorsan elvégezhető. Az egy alapozó és két fedőrétegként felhordott vizes lakk elasztikus réteget képez a padlódeszkákon, de ezeket nem ragasztja egymáshoz, kopásállósága pedig kiváló. Ápolásához a Bona viasz használható.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: hajópadló

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Horgászladik saját kezűleg

Mostanság elvétve hallunk arról, hogy valaki maga fog csónak építésébe. Érthető, hiszen ez nem olcsó vállalkozás, ráadásul időigényes, nagy munka. Aki meg csónakra vágyik, vehet készen újat, vagy...


Kerti fatárgyak javítása

A kert tulajdonosok a szabad területet is igyekeznek igényeik szerint kényelmessé tenni különféle kültéri használatra készült bútorokkal. Aműanyag tartóssága vitathatatlan, de sokan inkább a fából...