Először
is azt vegyük tudomásul, hogy a hajópadlók puha fenyőfából készülnek,
kopásállóságuk a hagyományos, továbbá a korszerűbb szalagparkettáknál, a
minőségi laminált parkettáknál is gyengébb. Ezért csak kevésbé igénybevett
helyiségek burkolására alkalmas, pl. háló- és kímélten használt nappali szobák
padlójaként használható. Az ilyen helyiségekben nem célszerű görgős bútorokat
használni, és a súlyos bútordarabok alá vékony, terheléselosztó talpakat
ajánlatos helyezni.
A görgős bútorok ugyanis mozgatásuk közben gyorsan kikoptatják mozgáskörzetükben
a puhafa padló felületét, és a nehéz bútorok lábai állás közben hasonló
nyomokat hagyhatnak a padlón. A vasalt sarkú férfi és a magas sarkú női cipők is
kis horpadásokat okozhatnak járás közben a hajópadlók lágyabb részén.
Gyerekszobában is csak abban az esetben célszerű az alkalmazása, ha már nagyobbak a
gyerekek, ugyanis a játékszerek durvább használata is maradandó felületi
sérüléseket okoz a felületükön. Száz szónak is egy a vége, a hajópadló csak
kíméletes használat mellett marad hosszabb ideig szép. Ez pedig a kezelésétől,
ápolásától is függ.
Nézzük meg, hogy mit várhatunk egy öreg, agyonmázolt hajópadlótól. Először is
azt kell eldöntenünk, érdemes-e felújítanunk. Nos, ez a padlódeszkák állapotától
és az elvárásainktól függ. Ha a padló nagyon öreg, deszkái hasadozottak, a
felületük pedig erősen elszennyezett, esetleg vastagon lefestett, akkor a csiszolást
követően a repedések nem tűnnek el, és mivel a réseknél mélyen elszennyeződtek, a
padló felületén a legalaposabb csiszolás után is markánsan látszani fognak. Az
elhanyagolt, már alig ápolt hajópadlóknál még a foltosodás veszélye is fennáll,
mivel a kiszáradt faanyag könnyen magába szív minden szennyeződést. Ez csak a
csiszolást követően derül ki, a foltok eltüntetését pedig csak különféle
folteltávolító szerekkel lehet megkísérelni több-kevesebb sikerrel.
Jobb a
helyzet, ha a hajópadlót padlófestékkel kenték be (1). A repedések, hornyok ebben az
esetben is megmaradnak, mélyükről a festéket sem távolíthatjuk el, ám ha a deszkák
nem nagyon száradtak össze, a hornyok nem lesznek túlságosan zavaróak (2). A
szélesebb, 2-3 mm-es hornyok különösen akkor nem túlságosan zavaróak, ha a deszkák
felületét számos csomó is tarkítja (3). Azt azonban egyáltalán ne várjuk, hogy a
régi hajópadlókat a felcsiszolásukkal teljesen hibátlanná varázsolhatjuk. A
felületük viszont garantáltan sima lesz, és még a színtónusukon is változtathatunk
egy keveset, ha az öreg padlódeszkákat, a csiszolást követően hidrogén-peroxiddal
kezeljük.
A csiszolás egyébként az új padlók esetében is szükséges, a sík felület
érdekében, de ezzel a lerakását követően nem árt néhány hónapot várni. A régi,
hajózva lerakott padlóknál nagyon lényeges, hogy amennyiben a felújításuk mellett
döntöttünk, a deszkákat rögzítő szegeket lyukasztóval üssük mélyebbre (4),
nehogy a fejét csiszolás közben teljesen lekoptassuk. Ezzel továbbra is biztosítjuk a
lerögzítésüket, egyben a csiszolóanyagot is megkíméljük a kiszakadástól,
felesleges kopástól. A csiszolást - mint a parkettáknál - több fázisban és egyre
finomabb csiszolópapírral kell elvégeznünk.
Az első csiszoláshoz, új padlóknál 36/40-es, régi padlókhoz 24-es szemcsenagyságú
csiszolópapírt használjunk. A második, közbensőhöz új padlóknál 60-as, régi
szennyezett padlóknál 36-os szemcsézetűt, majd a harmadik, finomító csiszoláshoz
100/120-as finomságút használjunk új padlókhoz, és 60-as szükséges a régiek
finomításához. A nagyon elhasználódott régi hajópadlókat nagyon ajánlatos még
negyedszer, egy 100/120-as szemcsenagyságú papírral is teljesen simára csiszolni. A
csiszolások száma természetesen függ az egyenetlenségek méretétől, illetve a
szennyeződés mértékétől, de legalább háromszori felületkoptatás szükséges a
jó eredményhez.
Ha új
padlót kell felcsiszolnunk, ezt általában a deszkák szálirányában haladva
végezhetjük el, hiszen itt nemigen beszélhetünk jelentős szintkülönbségekről. A
régi, kopott padlóknál előbb szálirányba haladva koptassuk le a deszkákat (5), majd
ezt követően ferdén is csiszoljuk végig a padló felületét, mert így
eltüntethetjük a még meglevő felületi egyenetlenségeket (6). Következhet a
finomító csiszolás, megint szálirányba haladva (7). A géppel azonban nem tudjuk
közvetlenül a fal melletti sávot is lecsiszolni, ehhez szélcsiszoló-gépet kell
használnunk (8). A csiszolótárcsák szemcseméretét az előzőkhöz hasonlóan
válasszuk meg. A szélcsiszoló-géppel a falépcsők felületét is felújíthatjuk (9),
ám a sarkokban és más nehezen hozzáférhető helyeken élesre fent lehúzópengét
(csikót) használva lehet csak a felületeket simára munkálni. A nyitott hátoldalú
lépcsőknél még a kikopott részeket is egyenesre csiszolhatjuk a géppel, ám ez
egyáltalán nem könnyű feladat. A gépet ilyenkor célszerű egyenes deszkával
alátámasztani, mert így könnyebb a fellépő járófelületét egyenesre megmunkálni.
A szélesebb hornyok is kitölthetők tapasszal, ám az ilyen kikenések nagyon rövid
életűek, megrepedeznek, majd elválva a padlótól sorra kihullanak. A kisebb réseket,
hasadékokat eltüntethetjük ugyan, de arra számítsunk, hogy amennyiben nem stabil a
padló, ez is csak időleges megoldás. A tapaszolást, réstömítést, az utolsó
csiszolást megelőzően kell elvégeznünk. Anyaga az utóbbi csiszoláskor lemunkált
finom por és vizes lakk keveréke. A lakk helyett fugakittet célszerűbb használnunk,
mert ez a tömítőanyagot rugalmasabbá teszi, ezért ez időállóbb, mint a lakkos
fatapasz, de ez sem örökéletű. A faporból készített tapasz olyan sűrűségű
legyen, hogy spatulyával mélyen a résekbe tudjuk simítani (10). A szélesebb
hézagokba esetenként a sűrűbb anyag a megfelelőbb, és ezt is alaposan a résekbe
préselve kell besimítani. A résekből természetesen előbb porszívóval távolítsuk
el a port. Az anyagot hagyjuk megkötni, majd jöhet a padló végső simító
csiszolása, utána pedig a nyers fapadló felületkikészítése.
Erre két
megoldás, a padló hagyományos módon történő beeresztése és viaszolása, valamint
vizes bázisú lakkal történő bevonása között választhatunk. Más lakkok kevésbé
alkalmasak e feladatra, mert merev bevonatuk nem kellően elasztikus, a faanyag
sérülésekor könnyen felválhat.
A viaszoláshoz előbb a padlót Birdy pórustömítő fabeeresztővel kell beereszteni,
amely nemcsak pórustömítő hatású, hanem a puhafa felületét keményebbé is teszi.
A tejszerű, áttetsző folyadékot egyenletes rétegben, ecsettel kenjük a padlóra.
Száradásához egy nap szükséges, utána finom csiszolópapírral ajánlatos
átdörzsölni. A második és harmadik réteg felkenése, majd száradása után a padló
pórusai teljesen zártak lesznek, a bevonat pedig selymesen fénylővé válik. E
bevonatra még egy padlóviaszbalzsam réteget kell felkenni, amit 3 óra elteltével,
ronggyal könnyű fényesre polírozni (11). Havonta elég egyszer e viasszal
utánfényezni a padlót, és mindig tompán fénylő lesz a felülete.
A másik megoldás a vízbázisú Bonatech Base alapozó és Home, vagy Mega padlólakk
alkalmazása. A lakkot kefével, vagy hengerrel terítsük fel, majd száradás után a
felduzzadt rostokat a padló felületéről finomcsiszolással tüntessük el. Ez kézi
csiszológéppel gyorsan elvégezhető. Az egy alapozó és két fedőrétegként
felhordott vizes lakk elasztikus réteget képez a padlódeszkákon, de ezeket nem
ragasztja egymáshoz, kopásállósága pedig kiváló. Ápolásához a Bona viasz
használható.
Megfiatalított hajópadló
Az életben hajlamosak vagyunk mindent újra felfedezni. Erre a legjobb példa a divat, de a műszaki életben sem ritka az ilyen "feltámadás". A hajópadló például hosszú évtizedeken keresztül éppen hogy megtűrt, igénytelenebb helyiségek padlóburkolata volt. Sok helyen csak azért nem cserélték ki parkettára, PVC-padlóra, mert nem volt rá pénz. Most pedig egyre több szobába ezt rakatják le a tulajdonosok, mert ez olyan természetes, rusztikus hatású. Mások meg ennek hatására az eddig ilyen-olyan padlófestékekkel agyonmázolva megtűrt hajópadlókat szeretnék "rehabilitálni". Nos, mi most a hajópadlót kedvelőknek, a régieket felújítóknak szeretnénk néhány megszívlelendő tanáccsal szolgálni.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Horgászladik saját kezűleg
Mostanság elvétve hallunk arról, hogy valaki maga fog csónak építésébe. Érthető, hiszen ez nem olcsó vállalkozás, ráadásul időigényes, nagy munka. Aki meg csónakra vágyik, vehet készen újat, vagy...
Hogyan válasszunk csempét?
A burkoláshoz szükséges csempe és padlólap mennyiségét még otthon, a helyszínen mérjük fel. Legjobb, ha egy egyszerű, kockás papírra rajzolt kis vázlatot készítünk, és erre jegyzzük fel a...