Megfiatalított hajópadló

Az életben hajlamosak vagyunk mindent újra felfedezni. Erre a legjobb példa a divat, de a műszaki életben sem ritka az ilyen "feltámadás". A hajópadló például hosszú évtizedeken keresztül éppen hogy megtűrt, igénytelenebb helyiségek padlóburkolata volt. Sok helyen csak azért nem cserélték ki parkettára, PVC-padlóra, mert nem volt rá pénz. Most pedig egyre több szobába ezt rakatják le a tulajdonosok, mert ez olyan természetes, rusztikus hatású. Mások meg ennek hatására az eddig ilyen-olyan padlófestékekkel agyonmázolva megtűrt hajópadlókat szeretnék "rehabilitálni". Nos, mi most a hajópadlót kedvelőknek, a régieket felújítóknak szeretnénk néhány megszívlelendő tanáccsal szolgálni.

3-as képElőször is azt vegyük tudomásul, hogy a hajópadlók puha fenyőfából készülnek, kopásállóságuk a hagyományos, továbbá a korszerűbb szalagparkettáknál, a minőségi laminált parkettáknál is gyengébb. Ezért csak kevésbé igénybevett helyiségek burkolására alkalmas, pl. háló- és kímélten használt nappali szobák padlójaként használható. Az ilyen helyiségekben nem célszerű görgős bútorokat használni, és a súlyos bútordarabok alá vékony, terheléselosztó talpakat ajánlatos helyezni.
A görgős bútorok ugyanis mozgatásuk közben gyorsan kikoptatják mozgáskörzetükben a puhafa padló felületét, és a nehéz bútorok lábai állás közben hasonló nyomokat hagyhatnak a padlón. A vasalt sarkú férfi és a magas sarkú női cipők is kis horpadásokat okozhatnak járás közben a hajópadlók lágyabb részén. Gyerekszobában is csak abban az esetben célszerű az alkalmazása, ha már nagyobbak a gyerekek, ugyanis a játékszerek durvább használata is maradandó felületi sérüléseket okoz a felületükön. Száz szónak is egy a vége, a hajópadló csak kíméletes használat mellett marad hosszabb ideig szép. Ez pedig a kezelésétől, ápolásától is függ.
Nézzük meg, hogy mit várhatunk egy öreg, agyonmázolt hajópadlótól. Először is azt kell eldöntenünk, érdemes-e felújítanunk. Nos, ez a padlódeszkák állapotától és az elvárásainktól függ. Ha a padló nagyon öreg, deszkái hasadozottak, a felületük pedig erősen elszennyezett, esetleg vastagon lefestett, akkor a csiszolást követően a repedések nem tűnnek el, és mivel a réseknél mélyen elszennyeződtek, a padló felületén a legalaposabb csiszolás után is markánsan látszani fognak. Az elhanyagolt, már alig ápolt hajópadlóknál még a foltosodás veszélye is fennáll, mivel a kiszáradt faanyag könnyen magába szív minden szennyeződést. Ez csak a csiszolást követően derül ki, a foltok eltüntetését pedig csak különféle folteltávolító szerekkel lehet megkísérelni több-kevesebb sikerrel.
6-os képJobb a helyzet, ha a hajópadlót padlófestékkel kenték be (1). A repedések, hornyok ebben az esetben is megmaradnak, mélyükről a festéket sem távolíthatjuk el, ám ha a deszkák nem nagyon száradtak össze, a hornyok nem lesznek túlságosan zavaróak (2). A szélesebb, 2-3 mm-es hornyok különösen akkor nem túlságosan zavaróak, ha a deszkák felületét számos csomó is tarkítja (3). Azt azonban egyáltalán ne várjuk, hogy a régi hajópadlókat a felcsiszolásukkal teljesen hibátlanná varázsolhatjuk. A felületük viszont garantáltan sima lesz, és még a színtónusukon is változtathatunk egy keveset, ha az öreg padlódeszkákat, a csiszolást követően hidrogén-peroxiddal kezeljük.
A csiszolás egyébként az új padlók esetében is szükséges, a sík felület érdekében, de ezzel a lerakását követően nem árt néhány hónapot várni. A régi, hajózva lerakott padlóknál nagyon lényeges, hogy amennyiben a felújításuk mellett döntöttünk, a deszkákat rögzítő szegeket lyukasztóval üssük mélyebbre (4), nehogy a fejét csiszolás közben teljesen lekoptassuk. Ezzel továbbra is biztosítjuk a lerögzítésüket, egyben a csiszolóanyagot is megkíméljük a kiszakadástól, felesleges kopástól. A csiszolást - mint a parkettáknál - több fázisban és egyre finomabb csiszolópapírral kell elvégeznünk.
Az első csiszoláshoz, új padlóknál 36/40-es, régi padlókhoz 24-es szemcsenagyságú csiszolópapírt használjunk. A második, közbensőhöz új padlóknál 60-as, régi szennyezett padlóknál 36-os szemcsézetűt, majd a harmadik, finomító csiszoláshoz 100/120-as finomságút használjunk új padlókhoz, és 60-as szükséges a régiek finomításához. A nagyon elhasználódott régi hajópadlókat nagyon ajánlatos még negyedszer, egy 100/120-as szemcsenagyságú papírral is teljesen simára csiszolni. A csiszolások száma természetesen függ az egyenetlenségek méretétől, illetve a szennyeződés mértékétől, de legalább háromszori felületkoptatás szükséges a jó eredményhez.
7-es képHa új padlót kell felcsiszolnunk, ezt általában a deszkák szálirányában haladva végezhetjük el, hiszen itt nemigen beszélhetünk jelentős szintkülönbségekről. A régi, kopott padlóknál előbb szálirányba haladva koptassuk le a deszkákat (5), majd ezt követően ferdén is csiszoljuk végig a padló felületét, mert így eltüntethetjük a még meglevő felületi egyenetlenségeket (6). Következhet a finomító csiszolás, megint szálirányba haladva (7). A géppel azonban nem tudjuk közvetlenül a fal melletti sávot is lecsiszolni, ehhez szélcsiszoló-gépet kell használnunk (8). A csiszolótárcsák szemcseméretét az előzőkhöz hasonlóan válasszuk meg. A szélcsiszoló-géppel a falépcsők felületét is felújíthatjuk (9), ám a sarkokban és más nehezen hozzáférhető helyeken élesre fent lehúzópengét (csikót) használva lehet csak a felületeket simára munkálni. A nyitott hátoldalú lépcsőknél még a kikopott részeket is egyenesre csiszolhatjuk a géppel, ám ez egyáltalán nem könnyű feladat. A gépet ilyenkor célszerű egyenes deszkával alátámasztani, mert így könnyebb a fellépő járófelületét egyenesre megmunkálni.
A szélesebb hornyok is kitölthetők tapasszal, ám az ilyen kikenések nagyon rövid életűek, megrepedeznek, majd elválva a padlótól sorra kihullanak. A kisebb réseket, hasadékokat eltüntethetjük ugyan, de arra számítsunk, hogy amennyiben nem stabil a padló, ez is csak időleges megoldás. A tapaszolást, réstömítést, az utolsó csiszolást megelőzően kell elvégeznünk. Anyaga az utóbbi csiszoláskor lemunkált finom por és vizes lakk keveréke. A lakk helyett fugakittet célszerűbb használnunk, mert ez a tömítőanyagot rugalmasabbá teszi, ezért ez időállóbb, mint a lakkos fatapasz, de ez sem örökéletű. A faporból készített tapasz olyan sűrűségű legyen, hogy spatulyával mélyen a résekbe tudjuk simítani (10). A szélesebb hézagokba esetenként a sűrűbb anyag a megfelelőbb, és ezt is alaposan a résekbe préselve kell besimítani. A résekből természetesen előbb porszívóval távolítsuk el a port. Az anyagot hagyjuk megkötni, majd jöhet a padló végső simító csiszolása, utána pedig a nyers fapadló felületkikészítése.
8-as képErre két megoldás, a padló hagyományos módon történő beeresztése és viaszolása, valamint vizes bázisú lakkal történő bevonása között választhatunk. Más lakkok kevésbé alkalmasak e feladatra, mert merev bevonatuk nem kellően elasztikus, a faanyag sérülésekor könnyen felválhat.
A viaszoláshoz előbb a padlót Birdy pórustömítő fabeeresztővel kell beereszteni, amely nemcsak pórustömítő hatású, hanem a puhafa felületét keményebbé is teszi. A tejszerű, áttetsző folyadékot egyenletes rétegben, ecsettel kenjük a padlóra. Száradásához egy nap szükséges, utána finom csiszolópapírral ajánlatos átdörzsölni. A második és harmadik réteg felkenése, majd száradása után a padló pórusai teljesen zártak lesznek, a bevonat pedig selymesen fénylővé válik. E bevonatra még egy padlóviaszbalzsam réteget kell felkenni, amit 3 óra elteltével, ronggyal könnyű fényesre polírozni (11). Havonta elég egyszer e viasszal utánfényezni a padlót, és mindig tompán fénylő lesz a felülete.
A másik megoldás a vízbázisú Bonatech Base alapozó és Home, vagy Mega padlólakk alkalmazása. A lakkot kefével, vagy hengerrel terítsük fel, majd száradás után a felduzzadt rostokat a padló felületéről finomcsiszolással tüntessük el. Ez kézi csiszológéppel gyorsan elvégezhető. Az egy alapozó és két fedőrétegként felhordott vizes lakk elasztikus réteget képez a padlódeszkákon, de ezeket nem ragasztja egymáshoz, kopásállósága pedig kiváló. Ápolásához a Bona viasz használható.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: hajópadló

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Fal- és padló szegélyek

Egy lakásfelújítás különféle volumenű lehet. Vannak, akik csak a helyiségek falait kívánják felfrissíteni, vagy csak a padlót szeretnék más típusúra cserélni, mások viszont a helyiségek...


Hidegburkolatok ápolása

Előző számunkban az ún. meleg padlók ápolását ismertettük, most pedig a kerámialapos és a természetes kőburkolatok felületi felújításához adunk néhány tanácsot. A legtöbb esetben a szakszerű és...