Kiegészítő elektronikus riasztóberendezések segítségével védhetők, pl. a ködfényszórók, tetőcsomagtartók, rádiós magnetofonok, CB-rádiók és egyéb, nagyobb értékű készülékek. Megjegyezzük, hogy nem gyári készülékeket ismertetünk, hanem olyan kapcsolási rajzokat adunk közre, amelyek segítségével a megfelelő elektronikai ismeretekkel rendelkezők maguk is elkészíthetik a legfontosabb kiegészítő riasztóberendezéseket.
Fényszóró lopásgátló
A gépkocsira utólag felszerelt márkásabb kiegészítő fényforrások (távfényszórók, ködfényszórók, hátsó vörös ködfényszórók, hátsó vörös ködlámpa, tolatólámpa) gyakran felkeltik a tolvajok érdeklődését.
Az 1. ábrán látható fényszórólopás-kísérletet jelző riasztókészülék abban az esetben ad hangjelzést, ha a Be1...Be5 bemeneteire kapcsolt izzók vezetékét elvágják, illetve ha a lámpatestet leszerelik. A megépített készülék öt darab izzó (pl. két kiegészítő távfényszóró, két ködfényszóró és a hátsó ködlámpa) védelmét képes ellátni. A kapcsolási rajzon csak egy izzólámpa (ködfényszóró lámpa) áramkörét tüntettük fel a Be1 bemeneten.
A kapcsolás Be1...Be5 bemeneteire kötött testelt izzók a VAGY kapuk bemeneteit alacsony szinten tartják. Ez esetben az ICld kapu kimenetén, illetve az IC2b kapu egyik bemenetén is alacsony a szint. Az IC2b ÉSNEM kapu másik bemenetére, kikapcsolt gyújtáskapcsoló esetén, az IC2a ÉSNEM kapu magas szintet kapcsol. Az IC2b kapu kimenetén ezért a szint magas, így a T1 tranzisztor vezet, a T2 pedig lezárt állapotú. A jelfogó most elengedett állapotban van.
Abban az esetben, ha bármelyik izzó vezetékét elvágjuk, a megfelelő bemenetre 10 kp-os ellenálláson keresztül tápfeszültség kerül. Ha a VAGY kapuk bármelyikének a bemenetén magas a szint, kimenete is magas lesz. Az IC2b kapu mindkét bemenete ezért magas lesz a szint, kimenetén alacsony, így a T1 transzformátor lezár, a T2 pedig vezetővé válik. Az A jelfogó most meghúz, és a munkaérintkezőjén keresztül bekapcsolja a riasztókürtöt.
Az IC2a kapu azért szükséges a kapcsolásban, hogy menet közben a világítás bekapcsolásakor, vagy egy izzó esetleges kiégése során ne következzen be hamis riasztás. A gyújtás bekapcsolásakor a pozitív feszültséget az IC2a kapu invertálja, és az IC2b kapura vezeti. Amikor a gyújtás be van kapcsolva az IC2b ÉSNEM kapu bemenetén lévő alacsony szint a jelfogót (az izzólámpák állapotától függetlenül) nem engedi meghúzni.
A riasztókürt-jelzés csak néhányszor tíz másodpercig tart, ha az IC1d kapu kimenetét nem közvetlenül, hanem pl. egy soros 220 mF-os - párhuzamos 220 kp-os differenciáló RC tagon keresztül kötjük az IC2b kapu bemenetére. Az IC2b kapu bemenete és a testpont közé ekkor egy védődiódát ajánlatos kötni (katód az IC2b 1-es bemenetén).
Tetőcsomagtartó riasztó
A terjedelmes tárgyak szállítása gyakran a gépkocsi tetőcsomagtartóján történik. Az így felpakolt gépkocsit azonban tulajdonosa nem szívesen hagyja magára, még egy étterembe való betérés idejére sem. Még inkább vonatkozik az egy szállodában töltött éjszaka idejére. Ilyen esetekben nyújt segítséget a gépkocsi tetőcsomagtartóján szállított tárgyak védelmére szolgáló, a 2. ábra kapcsolási rajza alapján megépíthető tetőcsomagtartó-riasztókészülék.
A készülék érzékelőjének szerepét egy szigetelő burkolattal ellátott, egyeres árnyékolt kábel látja el, melyen kis értékű áram folyik. A kábelt úgy kell a csomagtartón elhelyezett tárgyakhoz hozzákötni, hogy azokat csak a kábel elszakításával lehessen a csomagtartóról eltávolítani.
A szállított tárgyak védelmét szolgáló árnyékolt kábel a C1 és C2 kondenzátorok által szűrt pozitív feszültséget az R2, a testpotenciált (a negatív feszültséget) pedig az R3 ellenállásán keresztül kapja. Alapállapotban a kábel útján az IC1 integrált áramkör 1-es és 2-es kivezetésén alacsony, a 3-as és a 9-es kivezetésén magas szint van jelen. Egyidejűleg a 8-as kivezetésén is magas szint található. Ilyen bemeneti feltételek mellett az IC1b ÉSNEM kapu kimenete (10-es kivezetés) alacsony, a következő, vagyis az IC1c ÉSNEM kapu kimenete (11-es kivezetés) pedig magas szinten van.
Az őrzésre szolgáló árnyékolt kábel elszakítása vagy rövidre zárása esetén az IC1b kapu 10-es kivezetésén azonnal magas szint, az IC1c 11-es kivezetésén pedig alacsony szint lép fel. Az állapotváltozáskor keletkezett negatív impulzus a C5 kondenzátorokon át az IC2 555 típusú integrált áramkör 2-es csatlakozópontjára kerül. Ez a monostabil kapcsolásban működő integrált áramkör az impulzus hatására átbillen. Billenési idejét (a késleltetési időt) R6 és C6 elemek határozzák meg. Az R6 ellenállás helyén potenciométert alkalmazva a késleltetési idő tág határok között állítható.
A végleges beállítás után azonban a kapott ellenállási értéket célszerűbb fix ellenállás formájában beforrasztani, mivel így nem kell számolnunk a potenciométer csúszkájának érintkezési bizonytalanságával (R6 = 100 kp esetén mintegy 155 másodperces késleltetés érhető el).
Az IC2 integrált áramkörrel felépített monostabil multivibrátor átbillenésekor, annak 3-as kivezetésén magas szint jelenik meg, és ez indítja az IC3, ugyancsak 555 típusú integrált áramkörrel működő igen kis frekvenciájú (1 Hz-es) astabil multivibrátort. Ennek frekvenciáját R8, R9 és C9 elemek értékei határozzák meg. Az IC3 integrált áramkör 3-as kimenete1 Hz-es négyszögjellel vezérli a T1 tranzisztort, melynek kollektor áramkörében lévő A jelfogó így felváltva meghúzott, illetve elengedett állapotba kerül. A T1 tranzisztor kapcsolási tranziensek elleni védelmét a jelfogó tekercsével párhuzamosan kapcsolt D3 dióda látja el. (Ügyeljünk a rajz szerinti polaritás betartására!)
Az A jelfogó érintkezőit a feladattól függően választjuk meg. Amennyiben a kapcsolást önállóan használjuk, úgy egy munkaérintkező elegendő a kürt bekapcsolására. Ha a fényszórót is be kívánjuk a riasztás alkalmával kapcsolni, akkor erre a célra még egy munkaérintkező szükséges. A munkaérintkezők terhelhetőségét az átfolyó áramnak megfelelően kell megválasztani. Szükség esetén több munkaérintkező is párhuzamosan kapcsolható a kívánt áramerősség zavarmentes kapcsolásának biztosítása céljából. Beszerelésnél ebben az esetben különös gondot kell fordítani az érintkezők egyidejű zárásának, illetve bontásának (a lamellák megfelelő meghajlítása útján való) beállítására. A fényszórók kapcsolását legcélszerűbb mindig az erre a célra gyártott eredeti jelfogó segítségével megoldani, melynek vezérlését a T1 tranzisztor kollektorában lévő jelfogó végzi.
A riasztókészülék nyomtatott áramköri és alkatrész-beültetési rajzát a 3. illetve a 4. ábrán láthatjuk. A rajzon szereplő méretek Siemens illetve Varely 2 Rt típusú, 12 V-os jelfogó elhelyezését biztosítják.
A megépítéshez szükséges huzalozási rajzot az 5. és a 6. ábrán adjuk meg.
A megépített készülék kipróbálása a következőképpen történik: kössük össze az a és c, valamint a b és d pontokat. Csatlakoztassuk a készüléket a 12 V-os tápfeszültségre. Zárjuk rövidre egy műszerzsinórral a c és d pontokat. Ennek hatására az A jelfogó 1 Hz-es ütemben felváltva meghúz, majd újra elenged. A jelfogó teljes működési idejét (a riasztás időtartamát) az R6 ellenállással állíthatjuk be a kívánt értékre. A rövidzár eltávolítása után nyugalmi állapotnak kell beállnia. Ezután az a-c vagy b-d összekötés megszakításának hatására ismét riasztásnak (a jelfogó működésének) kell bekövetkeznie.
A kipróbált készüléket a gépkocsi adottságaitól függően kell beszerelni (7. ábra). Kapcsolóját (Kr) a gépkocsiban elrejtve célszerű elhelyezni. A csomagtartó védelmét ellátó, mintegy 4 m-es árnyékolt kábelből készült hurkot célszerűen egy-egy dugó segítségével csatlakoztathatjuk a készülékhez.