Fa teherautó-család

D képJárni még alig tudnak a gyerekek, de sokuknak már most mindene az autó. Húzzák, tolják a többnyire műanyagból készült járgányokat, amik azután hamar totálkárosak lesznek. A kicsinyeknek ugyanis még nem éppen erős oldaluk a kíméletesség, különösen, ha úgy istenigazából belefeledkeznek a játékba. A robusztusabb fa játékautók hosszabb ideig tűrik kis tulajdonosaik kemény bánásmódját, de mivel pénzt ilyen otromba járgányokért nem szívesen adunk ki, készítsük el inkább saját kezűleg. Az ilyen jellegű munka még pihentető időtöltésnek sem rossz, a megépített kocsik pedig akár becses ajándékok is lehetnek. Ne feledjük, előttünk van a karácsonyi ajándékozás gondja, és az alábbi faautók e célra is megfelelők.

A kis haszonjárműveket sokféle formában, alkalmasint pótkocsival is kiegészíthető hattengelyes teherautóként, kis furgonként, terepjáróként, vagy kis áruszállítóként is elkészíthetjük. Alapanyagként 10 mm-es fenyődeszkát, vagy 8 mm vastag rétegeltlemezt használjunk, csak a kerekekhez, tengelybakokhoz és a sárvédőkhöz lesz szükségünk 20 mm vastag faanyagra, továbbá némi 5x5 mm-es fenyőlécre és 10 mm átmérőjű, sima palástú köldökcsaprúdra.
Először a járművek alvázlemezét (1) szabjuk ki. Az egységesen 100 mm széles darab hosszát a kocsi típusának megfelelően szabjuk le. A leghosszabb a teherautóhoz kell, a furgonhoz 50 mm-rel, a terepjáróhoz meg 100 mm-rel rövidebb lap szükséges. Ezt követően szabjuk le a motorházat és a vezetőfülkét alkotó lapokat (2, 3, 4, 5). A vezetőfülke két oldalából természetesen két darabot vágjunk le, összefogva fűrészeljük ferdére az egyik sarkukat, majd körkiszúróval készítsük el a szükséges kör alakú ablaknyílást. Ha nincs körkiszúrónk, akkor lombfűrésszel vágjuk ki az ablak nyílását, és ebben az esetben ne ragaszkodjunk a kör alakhoz, az ablak kontúrja követheti az oldallemezét, de min. 5 mm széles anyag vegye körül.
Az elkészült darabokat csiszoljuk simára, majd az alvázlapra ragasszuk fel a motorház burkolatát és a vezetőfülkét (A). Ennek két oldallapjának szélére - ahol az ablaknyílás miatt elkeskenyedett az anyag - ragasszunk erősítésként 5x5 mm-es lécszegélyeket (9). Különösen a fenyődeszkából kivágott daraboknál ajánlatos a szélerősítések beragasztása. Az alkatrészeket ragasztópisztollyal, vagy gyors kötést adó diszperziós ragasztóval rögzítsük egymáshoz és az alváz felületére.
Következő fázisban a raktér oldalait (10, 11) szabjuk méretre, majd e darabokat is ragasszuk a helyükre. A rövidebb darabok kerüljenek a hosszú oldalak közé (B). Ha pontosan szabtuk le az alkatrészeket, akkor a jármű testét minden oldalon könnyű síkba csiszolni. A kis eltérések azonban kissé megnehezíthetik a felületek simára munkálását. A motorház tetejének a hosszanti éleit és a fülketető elülső élét is kerekítsük le, majd vágjuk ki a motorház elejét fedő karosszériaelemet (6), készítsük el a két lámpa korongját (7) és szabjuk le az ütköző lécét (8). Az elemeket ezt követően ragasszuk a helyükre, az így már komplett orrborítást pedig erősítsük a motorház elejére.
B képA kerékbakokat (13, 14) lehetőleg 10 mm vastag rétegeltlemezből alakítsuk ki, majd ezeket is ragasszuk az alvázon pontosan kimért helyükre. Ha csak kéttengelyes lesz a kocsi, a hátsó bakot ajánlatos 50 mm hosszúra vágnunk, és a raktér középfelezőjére illesztve ragasszuk fel. Ilyenkor a furatok egytengelyűségére is ügyeljünk. Ha a 10 mm-es farúdra húzva ragasztjuk fel, ez könnyen megoldató feladat. A sárvédők (12, 17) ferdére vágott lécdarabjait is ragasszuk a helyükre, mégpedig a kerekek, illetve a tengelyfuratok középvonalába igazítva. Alsó élük az alvázlap aljától 16 mm-rel magasabbra kerüljön. A felragasztott sárvédőket csavaros szorítókkal a karosszériára fogatva biztosítsuk elmozdulás ellen (C). A kerekeket (20) körkiszúróval vágjuk ki 20 mm vastag fenyődeszkából, majd a központfuratukat fúrjuk fel 9,8 mm átmérőjűre. Ezt a műveletet állványba fogott fúrógéppel végezzük el, különben a tengelyre felütött kerekek majd ütni fognak. A keréktengelyeket is szabjuk a megfelelő hosszúságúra, és amennyiben a pótkocsit is szeretnénk elkészíteni, azt is ragasszuk össze. Szerkezete nagyon egyszerű, csak a fenéklapra (15) kell felragasztanunk az oldalakat (10, 16), a két kerékbakot (13), továbbá a sárvédő-léceket (17).
C képMiután a "jármű" szinte már teljesen készen van, még a kerekek felerősítése előtt célszerű a nyers fafelületeket kopásállóvá tenni. Ezért az autót még egyszer csiszoljuk alaposan simára, az éleket pedig mindenhol finoman kerekítsük le. Ha natúr színében hagyjuk a játékot, már azonnal lakkozhatjuk is, de először erősen higított színtelen lakkal kenjük be, majd száradás és újabb finomcsiszolás után kenjük rá a következő két vékony lakkréteget. A faanyagot páccal sötétebb tónusúvá is tehetjük, majd ezt követően lakkozzuk be. Ha a játékautót színre kívánjuk festeni, akkor használhatunk ún. lakkpácokat, amelyek élénk színűek ugyan, de nem fedik el a fa erezetét, és kopásállóságuk is jó. A jellegtelen erezetrajzú anyagokhoz azonban használhatunk színes akrilfestékeket is, amelyeknek nagy előnye, hogy spray-csomagolásban is kaphatók, így e festékeket szórva használhatjuk, a kapott felület pedig ideálisan sima lesz, feltéve, ha a felületek is azok.
Miután az autó fényezése teljesen megszáradt, a kerekeinek a felszerelésére is sort keríthetünk. Előbb a fatengelyeket ragasszuk egy-egy kerék furatába. A farudakat óvatosan kalapálva üssük a tengelyfuratokba, majd két ujjunk között megforgatva ellenőrizzük, hogy nem ütnek-e. Ha ilyesmit észlelünk, akkor most még gyorsan - a tengely oldalra nyomásával - korrigálhatjuk a kerekek futását. A tengelyekre húzzunk egy-egy 10 mm-es fém alátétet, majd a farudak palástját - a kerékbakok helyén - gyertyáról lecseppentett viasszal kenjük be, dugjuk mindegyik keréktengelyt a helyére, húzzunk rá újabb alátéteket, majd a tengelyvég beragasztózott végére óvatosan üssük fel a hiányzó kerekeket. Mindegyiket forgassuk is meg, és ha valamelyik ütne, a kerék tengelyirányba nyomásával igyekezzünk a hibát kiküszöbölni.
Ne feledjük, a játékautó csak akkor működik jól, ha könnyen gurítható, és a kerekei egyáltalán nem szorulnak a karosszériához, a tengelyei pedig akadálytalanul forognak a bakok furataiban. Ez utóbbi fogyatékosságon könnyű segíteni, ha a kocsira nehezedve néhányszor a szőnyegen ide-oda tologatjuk. A kerekek megszorulását pedig a karosszéria mellé becsúsztatott, és a kerekek belső oldalához szorított csiszolópapír-csíkkal hamar lekoptathatjuk a forgását gátló részt.
A kocsi ezzel készen van, akár azonnal az új tulajdonos gondjaira is bízhatjuk. A konstrukció egyszerű, változatai (D) csak kis módosítást igényelnek, tehát a típusváltoztatás sem okozhat semmi nehézséget.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: játék, gyerek

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Gyerekszoba az új tanévhez

A diákok legnagyobb bánatára szeptemberben elkezdődött a tanév, és vége szakad a jól megérdemelt nyári szünetnek. Ilyenkor nemcsak a tanulók izgatottak, hanem a szülők is, főleg azok, akiknek a...


Gyerekszoba

A gyerekszobának kell lennie a leguniverzálisabban berendezett helyiségnek a lakásban, hiszen a gyerekeknek az a nappalijuk, a hálójuk, a játszóhelyük, a tanulószobájuk, a gardróbjuk is...