Először is elismerésre méltó a gyártó azon törekvése, hogy a gyerekek és a
kevésbé rutinos hajóépítők a képességeit is figyelembe véve különböző
nehézségi fokozatban kialakított építőkészleteket gyárt. Legszerényebb a
"Junior" kategória, amelynek hajói egyszerűen megépíthetők. Ennek
ellenére mutatósak, de természetesen távolról sem részletesek, inkább sziluett,
mintsem valóságos modelleknek tekinthetők (1). Olcsónak mondható építőkészletek,
amelyek a hajóhoz szükséges fa és egyéb anyagokat, továbbá a részletes építési
útmutatót tartalmazzák. A modellek általában 24-28 cm hosszúságúak, a hajótestek
pedig előre megformáltak, kezdő hajóépítőknek ajánljuk.
Az
igényesebb, ám nem túl rutinos modellépítőknek valók az "Universal"
széria hajói. A legnagyobb ilyen vitorlás hossza sem haladja meg a 60 cm-t, ami ugyan
nem kicsi, de az építés során nem állít túlságosan magas mércét az
elkészítője elé (2). A maguk módján ezek a hajók már igen dekoratívak, de szemmel
láthatóan egyszerűek, részleteikben pedig elnagyoltak. Megépítésük ennek ellenére
időigényes, és természetesen aprólékos munkával sok részletében finomíthatók,
ha akad rá vállalkozó. A hajótestek ezeknél a hajóknál alakra formált habosított
kemény poliuretán habból, árbocaik fából készültek, vitorlájuk pedig
vászonanyagú. Számos előre kialakított apró alkatrész könnyíti meg az építő
munkáját (3).
A vérbeli hajóépítők szívét valószínűleg csak az "Atlantis" sorozat
modelljei dobogtatják meg igazán. Ezek kellő igényességgel építhetők meg a
készletek anyagaiból, és a klasszikusnak mondható, ismert hajók másolata mellett a
kevésbé ismertek is megejtően szépek. Az ismertek, mint pl. a Bounty (1:50), Mayflower
(1:65), Catty Sark (1:90), nagyon attraktívak és részletesek, ám ennek ellenére akad
rajtuk néhány a sorozatgyártásból adódó furcsaság is. Például a mentőcsónakok
azonos alakja, a más hajókon is alkalmazott kandeláberek, kötélblokkok. Némelyik
modellt a kissé vaskosan megformált, a hajótest palánkolására közvetlenül
felragasztott ólomkeretes ablakok, egyéb fémbevonatú díszítmények rontják le.
Hitelességüket nem árt felülvizsgálni, esetenként még a mellőzésük is
szükségessé válhat. Anyaguk elvékonyításával, vagy még inkább a palánkolásba
süllyesztésével e hibák jelentősen csökkenthetők.
Ami
viszont mindenképpen vonzó, hogy néhány ritka hajótípussal is ismeretséget
köthetünk, pl. az "Elidir" nevű temzei gőzjachttal (3). Ez egyszerű, de
nagyon szépen kivitelezhető bordás, lécpalánkolású modell. Aki nem sajnálja
finomítására a fáradságot, az nagyon attraktív hajócskát készíthet az
építőkészletből. A gőzkazán mellett a díszesen megmintázott kajüt (4) és nem
utolsósorban a visszafogott ára teszi e 46 cm-es hajócskát vonzóvá.
Tipikusan XVIII. századi amerikai hadihajó az "Enterprise" (5). A 80 cm
hosszú modellt nemcsak a magas árbocozata és közepesen részletezett kötélzete,
hanem jól látható ütegei és egyéb csillogó réz felszerelési tárgyai teszik
igazán vonzóvá. Ha pedig valaki igazán klasszikus vitorlás hajót kíván építeni,
akkor bizonyára a "Pandora" (6) mellett dönt. A "Bounty" ugyan
történetét tekintve híresebb, mint a lázadói után küldött "Pandora",
viszont mint hajó ez utóbbi impozánsabb. Remek másolatának elkészítése azonban
hosszú hónapok kitartó munkáját igényli. Ez talán a kapható "Constructo"
modellek között a legszebb és egyben a legdrágább is, hiszen nagykereskedelmi ára is
közel 30000 forint.
A spanyol cég ezen kívül dioráma készleteket is készít, amelyek közül most a
csónaképítő műhelyről készült 1:20 léptékű kész mintát mutatjuk be (7). Ez
ugyan nálunk még alig kedvelt műfaj, ám legalább olyan összetett feladat az
elkészítése, mint egy kisebb hajómodellé, és hatásában sem marad el mögötte. Az
építőkészlet pedig pontosan a kezdeti problémákat könnyíti meg, hiszen minden
alkatrész, szerszám és figura adott, nekünk csak a kialakítás igényességére kell
ügyelnünk, hogy egy ritka műhely enteriört mondhassunk majd a magunkénak.
Mindent
összevetve érdekes flottát állítottak össze a spanyol "Constructo"
admiralitásán. Az igazsághoz azonban az is hozzá tartozik, hogy a modellek kivitele
kísértetiesen hasonlít a rivális "Artesania" hajókéhoz. Nemcsak ebben, a
hajókat illetően is jelentős az átfedés. A léptékek viszont eltérőek, a
"Constructo" hajók kisebbek, olcsóbbak is a társcég modelljeinél. Ennek
természetesen a kidolgozás részletessége, finomsága látja a kárát, ám ha valaki
utánanéz a szakirodalomban, akkor a szerényebb készletből is remek hajókat képes
építeni, feltéve, hogy a hiányokat pótolja, és a hajók minden apró részletét
finomítva, modellezői precizitással készíti el. Ami pedig a viszonylag kis léptéket
illeti, ennek vannak előnyei is. Vitorlás hajókról lévén szó az árbocozat
magassága miatt a nagyobb modelleknek jelentős a helyigényük.
A kisebb lépték természetesen az árban is kifejezésre jut. Az ilyen készletek
megvásárlása tehát többé-kevésbé jelentős kiadással jár, az ár/teljesítmény
arány esetenként jó, de inkább megfelelő. Cserébe viszont készen, illetve
félkészen kapunk minden anyagot, speciális alkatrészt, és nem kiegészítő
készletekben kell azokat drágán megvásárolnunk. Ezen túlmenően azonban
hajó-felszerelési tárgyak, pl. ágyúk, kötélfogó szegek, kötélblokkok,
kormánykerekek, fedélzeti rácsok stb. három különböző méretben, külön-külön
is beszerezhetők, amelyeket esetleg saját építésű, vagy műanyag hajóink
feljavításához is felhasználhatunk. A kreatív hajóépítőnek ezt a lehetőséget
sem szabad figyelmen kívül hagyni. Adott esetekben nagyon megkönnyítheti a dolgukat.
"Constructo"-flotta hajói
A klasszikus hajóépítő anyag évszázadokon át a fa volt. Modern korunkban viszont már a fa is műanyaggá változott, és nem csak a modelleken, a valóságban is háttérbe szorították a műanyagok a természetes fát. Ennek ellenére a fa újra a reneszánszát éli, legalábbis az igényes hajómodellek választékában. Az ismert, olcsónak nem mondható Artesania modellek mellett újabb, "Constructo" márkájú hajók gyarapítják az igényes famodellek választékát. Mivel olvasóin közül már többen is érdeklődtek iránta, behatóbban is megvizsgáltuk, hogy valójában milyen is az új "flotta".
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Hibrid fa sportcsónakok
A hajógyártás legrégebben használt alapanyaga a fa, amit azonban a laminált műanyagok fokozatosan kiszorítottak. Az anyag szépségét háttérbe szorították a korszerű technológiák, és a szépség...
Ozmózis a műanyag hajókon
Az ozmózis a folyadékok diffúziója az anyagok porózus részecskéin keresztül. Ez az üvegszál erősítésű vízi járműveken is előfordul, ami veszélyt jelent a számukra, mert a víz áthatolva a gél...