"Constructo"-flotta hajói

2-es képA klasszikus hajóépítő anyag évszázadokon át a fa volt. Modern korunkban viszont már a fa is műanyaggá változott, és nem csak a modelleken, a valóságban is háttérbe szorították a műanyagok a természetes fát. Ennek ellenére a fa újra a reneszánszát éli, legalábbis az igényes hajómodellek választékában. Az ismert, olcsónak nem mondható Artesania modellek mellett újabb, "Constructo" márkájú hajók gyarapítják az igényes famodellek választékát. Mivel olvasóin közül már többen is érdeklődtek iránta, behatóbban is megvizsgáltuk, hogy valójában milyen is az új "flotta".

Először is elismerésre méltó a gyártó azon törekvése, hogy a gyerekek és a kevésbé rutinos hajóépítők a képességeit is figyelembe véve különböző nehézségi fokozatban kialakított építőkészleteket gyárt. Legszerényebb a "Junior" kategória, amelynek hajói egyszerűen megépíthetők. Ennek ellenére mutatósak, de természetesen távolról sem részletesek, inkább sziluett, mintsem valóságos modelleknek tekinthetők (1). Olcsónak mondható építőkészletek, amelyek a hajóhoz szükséges fa és egyéb anyagokat, továbbá a részletes építési útmutatót tartalmazzák. A modellek általában 24-28 cm hosszúságúak, a hajótestek pedig előre megformáltak, kezdő hajóépítőknek ajánljuk.
3-as képAz igényesebb, ám nem túl rutinos modellépítőknek valók az "Universal" széria hajói. A legnagyobb ilyen vitorlás hossza sem haladja meg a 60 cm-t, ami ugyan nem kicsi, de az építés során nem állít túlságosan magas mércét az elkészítője elé (2). A maguk módján ezek a hajók már igen dekoratívak, de szemmel láthatóan egyszerűek, részleteikben pedig elnagyoltak. Megépítésük ennek ellenére időigényes, és természetesen aprólékos munkával sok részletében finomíthatók, ha akad rá vállalkozó. A hajótestek ezeknél a hajóknál alakra formált habosított kemény poliuretán habból, árbocaik fából készültek, vitorlájuk pedig vászonanyagú. Számos előre kialakított apró alkatrész könnyíti meg az építő munkáját (3).
A vérbeli hajóépítők szívét valószínűleg csak az "Atlantis" sorozat modelljei dobogtatják meg igazán. Ezek kellő igényességgel építhetők meg a készletek anyagaiból, és a klasszikusnak mondható, ismert hajók másolata mellett a kevésbé ismertek is megejtően szépek. Az ismertek, mint pl. a Bounty (1:50), Mayflower (1:65), Catty Sark (1:90), nagyon attraktívak és részletesek, ám ennek ellenére akad rajtuk néhány a sorozatgyártásból adódó furcsaság is. Például a mentőcsónakok azonos alakja, a más hajókon is alkalmazott kandeláberek, kötélblokkok. Némelyik modellt a kissé vaskosan megformált, a hajótest palánkolására közvetlenül felragasztott ólomkeretes ablakok, egyéb fémbevonatú díszítmények rontják le. Hitelességüket nem árt felülvizsgálni, esetenként még a mellőzésük is szükségessé válhat. Anyaguk elvékonyításával, vagy még inkább a palánkolásba süllyesztésével e hibák jelentősen csökkenthetők.
5-ös képAmi viszont mindenképpen vonzó, hogy néhány ritka hajótípussal is ismeretséget köthetünk, pl. az "Elidir" nevű temzei gőzjachttal (3). Ez egyszerű, de nagyon szépen kivitelezhető bordás, lécpalánkolású modell. Aki nem sajnálja finomítására a fáradságot, az nagyon attraktív hajócskát készíthet az építőkészletből. A gőzkazán mellett a díszesen megmintázott kajüt (4) és nem utolsósorban a visszafogott ára teszi e 46 cm-es hajócskát vonzóvá.
Tipikusan XVIII. századi amerikai hadihajó az "Enterprise" (5). A 80 cm hosszú modellt nemcsak a magas árbocozata és közepesen részletezett kötélzete, hanem jól látható ütegei és egyéb csillogó réz felszerelési tárgyai teszik igazán vonzóvá. Ha pedig valaki igazán klasszikus vitorlás hajót kíván építeni, akkor bizonyára a "Pandora" (6) mellett dönt. A "Bounty" ugyan történetét tekintve híresebb, mint a lázadói után küldött "Pandora", viszont mint hajó ez utóbbi impozánsabb. Remek másolatának elkészítése azonban hosszú hónapok kitartó munkáját igényli. Ez talán a kapható "Constructo" modellek között a legszebb és egyben a legdrágább is, hiszen nagykereskedelmi ára is közel 30000 forint.
A spanyol cég ezen kívül dioráma készleteket is készít, amelyek közül most a csónaképítő műhelyről készült 1:20 léptékű kész mintát mutatjuk be (7). Ez ugyan nálunk még alig kedvelt műfaj, ám legalább olyan összetett feladat az elkészítése, mint egy kisebb hajómodellé, és hatásában sem marad el mögötte. Az építőkészlet pedig pontosan a kezdeti problémákat könnyíti meg, hiszen minden alkatrész, szerszám és figura adott, nekünk csak a kialakítás igényességére kell ügyelnünk, hogy egy ritka műhely enteriört mondhassunk majd a magunkénak.
6-os képMindent összevetve érdekes flottát állítottak össze a spanyol "Constructo" admiralitásán. Az igazsághoz azonban az is hozzá tartozik, hogy a modellek kivitele kísértetiesen hasonlít a rivális "Artesania" hajókéhoz. Nemcsak ebben, a hajókat illetően is jelentős az átfedés. A léptékek viszont eltérőek, a "Constructo" hajók kisebbek, olcsóbbak is a társcég modelljeinél. Ennek természetesen a kidolgozás részletessége, finomsága látja a kárát, ám ha valaki utánanéz a szakirodalomban, akkor a szerényebb készletből is remek hajókat képes építeni, feltéve, hogy a hiányokat pótolja, és a hajók minden apró részletét finomítva, modellezői precizitással készíti el. Ami pedig a viszonylag kis léptéket illeti, ennek vannak előnyei is. Vitorlás hajókról lévén szó az árbocozat magassága miatt a nagyobb modelleknek jelentős a helyigényük.
A kisebb lépték természetesen az árban is kifejezésre jut. Az ilyen készletek megvásárlása tehát többé-kevésbé jelentős kiadással jár, az ár/teljesítmény arány esetenként jó, de inkább megfelelő. Cserébe viszont készen, illetve félkészen kapunk minden anyagot, speciális alkatrészt, és nem kiegészítő készletekben kell azokat drágán megvásárolnunk. Ezen túlmenően azonban hajó-felszerelési tárgyak, pl. ágyúk, kötélfogó szegek, kötélblokkok, kormánykerekek, fedélzeti rácsok stb. három különböző méretben, külön-külön is beszerezhetők, amelyeket esetleg saját építésű, vagy műanyag hajóink feljavításához is felhasználhatunk. A kreatív hajóépítőnek ezt a lehetőséget sem szabad figyelmen kívül hagyni. Adott esetekben nagyon megkönnyítheti a dolgukat.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: modell, modellezés, hajó

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Hibrid fa sportcsónakok

A hajógyártás legrégebben használt alapanyaga a fa, amit azonban a laminált műanyagok fokozatosan kiszorítottak. Az anyag szépségét háttérbe szorították a korszerű technológiák, és a szépség...


Ozmózis a műanyag hajókon

Az ozmózis a folyadékok diffúziója az anyagok porózus részecskéin keresztül. Ez az üvegszál erősítésű vízi járműveken is előfordul, ami veszélyt jelent a számukra, mert a víz áthatolva a gél...