Első dolgunk az legyen, hogy a szegélyléceket felszedjük, a
padlódeszkákat rögzítő szegeket pedig lyukasztóval mélyebbre ütjük (1). A lazák,
vagy a lekopott fejűek helyébe nem árt ép és hosszabb szegeket a padlódeszkákon
keresztül a párnafákba ütni. Sőt, az esetlegesen mozgó deszkákat újabb szegek
beütésével erősítsük meg. Alapos porszívózás után a toldások vonalát
jelöljük fel a falra (2), hogy az új deszkák fektetésekor ezek ne ide essenek. A
régi padlót rögzítő szegek vonalát is jelöljük fel a falra, mert ezek a párnafák
helyét is kijelölik, és nem árt az új deszkákat is e helyeken lerögzítenünk.
A régi
fapadlóra fektessünk műanyag fóliát, amelyet elmozdulás ellen 10-20 cm-enként
tűzőgéppel rögzítsünk az öreg padlóra (3). A szegezések vonalát ezen sem árt
bejelölnünk, mert ez a párnafák helyét is kijelölik, és az új szegeket is e
vonalon tudjuk beütni az alapként szolgáló régi padlóba. Ezt követően az
ajtótokon jelöljük be az új padló szintemelkedését (4), a toktakaró deszkából
pedig vágjuk le a padlódeszka beszabását megnehezítő részét (5). Ezt kövesse a
deszkaszálak kiosztása. Ezek általában 4-6 m hosszúak, toldásukra többnyire csak
anyagtakarékossági okokból van szükség. A toldások azonban ne a régiekkel essenek
egy vonalba, hanem azoktól legalább 20 cm-re kerüljenek messzebb, valamelyik irányba,
de a toldott deszkák végei minden második sávon egy vonalba kerüljenek. A
tradicionális hajópadlók általában félkötésben, hajózva kialakítottak, de ezt az
új padlónál nem feltétlenül kell követnünk, ha a deszkák elég hosszúak, és
ezeket nem látható módon 50 cm-enként szegezve rögzítjük a régire, 2,8x50-es bognárfejű
szegekkel. Ez azonban jelentős anyagveszteséggel is járhat. Ha hangsúlyosabbá
kívánjuk tenni a régies hatást, akkor a toldott deszkavégeket felülről 2,8x60-as
szeggel rögzítsük le, a toldás nélkülieket pedig a régi szegezések vonalában a
hornyukba ferdén beütött szegekkel rögzítsük a régi padlóra. A deszkavégeket
toldáskor merőlegesen vágjuk le (6), a bütüket pedig csiszoljuk simára.
Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a falak mellett körben 1 cm-es tágulási hézagot
kell hagynunk. Ezt legkönnyebben úgy biztosíthatjuk, hogy a kezdő deszkákat 10x30-as
lécnek ütköztetve rögzítjük le. A már lefektetett deszka mellé ékkel szorosan
behúzatva szegezzük le a következő padlódeszkát. Ezt most könnyen megtehetjük,
mivel a régi padló felületére csak egy hosszabb lécet kell felcsavaroznunk, az új
deszka helyére ütéséhez pedig ferdére gyalult élű deszka szükséges (7). Az
utolsó deszka beerősítése többnyire csak beszabása után lehetséges, és a
tágulási hézagot is vegyük figyelembe a levágandó rész bejelölésekor. Beillesztése
után a fal mellé ütött faékekkel húzassuk a helyére, majd a beszabott széléhez
közel szegezzük le. Gondoljunk a küszöbnél adódó szintkülönbségre is, amit
megfelelő méretű fém küszöbidom, vagy magasabb küszöb felcsavarozásával oldjuk
meg.
Az új padlófelület simára csiszolása (8), majd alapos portalanítása után a
felületkezelés következhet (9). Ehhez használhatunk viaszbevonatot, vagy vizes
bázisú elasztikus parkettalakkot. A szegélyléceket azonban csak ezt követően, a
faékek eltávolítása után erősítsük a falra. Ne a padlóra, mert az, ha kis
mértékben is, de "dolgozik", ezzel viszont elkerülhetjük felületének
deformálódását. Az szél-, azaz szegélylécek is fenyőfából kimartak legyenek, és
ezeket még a felrakásuk előtt felületkezeljük. Szilárd vakolatra diszperziós
ragasztóval, néhány hosszú bognárfejű szeggel megerősítve célszerű felfogatnunk,
majd ezt követően már kedvtelve gusztálhatjuk munkánk eredményét, a helyiség új
hajópadlóját.
Régi hajópadlóra újat?
Miért ne! Ha ragaszkodunk a rusztikus jellegű padlóburkolathoz, ám a régit már nem érdemes felújítanunk, mert repedezett a felülete, szélesek a deszkák közötti fugák. Ezek ugyanis a felcsiszolással nem tűnnek el. A falisztes tapaszolás is csak ideig-óráig javít a helyzeten, ha pedig a feltöltések kezdenek kiperegni, újból előtűnnek a feketés színű hasadékok, fugaközök. Egyszóval az ilyen padló csak alapnak felel meg, és ha vállaljuk azt, hogy az új padló szintje kb. 22 mm-rel magasabb lesz, bátran nekifoghatunk az új hajópadló lerakásának. Így mellőzhetjük a régi felszedésével járó piszkos munkát, a padló lerakását pedig magunk is elvégezhetjük, nem kell azt szakemberre bíznunk. E munkához távoli laptársunk, a Popular Mechanics nyomán adunk tanácsokat, ami azt is példázza, hogy az Egyesült Államokban is sokan kedvelik a hajópadlót, és ezt a munkát ott sem mindenki bízza szakemberre.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Blasius14 2020-05-02 09:58:50 Műanyag fólia A cikkben említett műanyag fóliát hol érdemes beszerezni? |
Uponor padlófűtési rendszerek
A padlófűtési rendszerek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, hiszen kényelmesek, esztétikusak és energiahatékony megoldást nyújtanak a modern otthonok fűtésére.
Építőanyag és hőtechnika
Kevesen gondolnák, hogy amikor egy épület fűtésrendszerének optimális kiválasztásáról gondolkozunk, akkor alapvető szempontként kell mérlegelnünk a ház építőanyagát is. Az összefüggésekről Dr....