Lássuk előbb a gőzölő hibájának a kijavítását. Vasalás során a talplyukak
süllyesztékeibe parányi textilszálacskák, szöszök rakódnak le, és ezek
előbb-utóbb nagyon leszűkítik a lyukak méretét. A gőzölés ezért nem kellően
hatásos. Ha a lyukakat megtisztítjuk a lerakódásoktól, akkor vasalónkat újra teljes
gőzzel használhatjuk. A makacsul befilcesedett szenynyeződést előbb a talp
benedvesítésével lazítsuk fel, majd hegyes árral, tűvel tisztítsuk meg a lyukakat
(1). A talplyukakat erősszálú, nedves körömkefével is átkefélhetjük, hogy a
felázott szöszöket teljesen eltávolíthassuk a süllyesztékekből. A huzalkefe
azonban e célra nem megfelelő, mert felsértheti a talp esetleges teflonrétegét. A
megtisztított talpú vasalóba öntsünk tisztítószeres vizet (2), majd próbáljuk ki,
kellően gőzöl-e a vasaló. Általában az ilyen tisztogatás elégséges, ám ha
mégsem, akkor híg vízkőoldós oldattal tisztítsuk ki a víztartályt is, mert lehet,
hogy ez okozza a bajt. A tartály tisztítását mindig egy alapos átmosással, majd
próbavasalással fejezzük be, hogy az esetleges szennyeződéseket majd ne a tiszta
ruhán észleljük.
A
hálózati vezeték hibája komoly veszélyforrás, ezért ha a textilhuzat szálai
itt-ott elszakadnak, és a szigetelt erek kibújnak a lyukon, azonnal cseréljük ki.
Esetenként - ha a vasaló kivezető nyílása közelében észleljük a hibát - még új
vezeték nélkül is javítható a csatlakozás. Ebben az esetben azonban mérlegeljük
azt is, hogy legalább 15cm-rel lesz rövidebb a tápkábel, és így nem lesz-e túl
rövid. Akár rövidebbre szabással, akár vezetékcserével orvosoljuk a bajt, azonos
módon kell eljárnunk.
Először is szereljük le a vasaló elektromos bekötését takaró lapot, vagy burkolati
részt (3). Ezt általában egy, vagy több csavar és néhány rejtett rögzítőnyelv
tartja a helyén. Ez utóbbiakat nem ajánlatos letörnünk, tehát alaposan nézzük meg,
hogy ezek hol is vannak. Vezeték cserénél készítsük elő a kábelvégeket a
rögzítésre, a textilhuzat végét ajánlott hőre zsugorodó műanyagcsővel lefognunk,
amivel megakadályozhatjuk a szálak felbomlását. A régi vezetékereit egymásután
csavarjuk ki a sorozatkapocsból, majd az eredetivel azonosan kössük be az új vezeték
meghatározott színű szálait. Ha a kábelt kurtítjuk meg, akkor közvetlenül a hibás
rész előtt vágjuk le, majd az erek végét csupaszítsuk le, a szövetburkolat szálait
pedig Palmatex-szel bekenve, szigetelőszalaggal, vagy hőre zsugorodó csővel
biztosítsuk felbomlás ellen. A vezetékvégre húzható burkolati darabot, vagy gumi
idomot se felejtsük el a kábelre húzni! A vezetékerek csatlakoztatását a levágott
vezetékek színe alapján egymás után szorítsuk a sorozatkapocs megfelelő
csatlakozási helyére. Így eltéveszthetetlenül végezhetjük el a kábel bekötését.
Ezután már csak a kábelt biztosító lemezt kell a helyére csavaroznunk (5), majd a
leszerelt burkolati elemeket is a helyükre szerelve (6) vasalónk újból üzembiztosan
használható lesz.
Vasaló gyorsszerviz
Lehet a vasalónk akármilyen márkájú, a gyakori használat miatt egy idő múlva egyre kevésbé gőzöli át a vasalandó ruhát. Sőt ezen kívül más hibája is akadhat, nevezetesen, hogy a hálózati kábel textilbevonata kikopik, és kibújnak a vezeték szigetelt erei. Az egyik kellemetlen, a másik már veszélyes hiba, ám ezzel még felesleges a szervizbe futkosni, a hibák néhány perces munkával kijavíthatók, ha elég figyelmesen végezzük el.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Hajszárítók és más hajkozmetikai elektromos készülékek
A hajszárító az egyik legelterjedtebb háztartási kisgép, szinte minden családban megtalálható. Emellett a hajcsavarók, hajvasalók is egyre több fürdőszoba kellékeivé váltak. Míg utóbbiak egy...
80 éves az AL-KO
1931-ben a 23 éves Alois Kober a bajorországi Kötzben megalapította vállalkozását, egy lakatos üzemet. A fiatalember javításokkal foglalkozott és elkezdte előállítani a lovaskocsik fékszerkezeteit....