Lássuk előbb a gőzölő hibájának a kijavítását. Vasalás során a talplyukak
süllyesztékeibe parányi textilszálacskák, szöszök rakódnak le, és ezek
előbb-utóbb nagyon leszűkítik a lyukak méretét. A gőzölés ezért nem kellően
hatásos. Ha a lyukakat megtisztítjuk a lerakódásoktól, akkor vasalónkat újra teljes
gőzzel használhatjuk. A makacsul befilcesedett szenynyeződést előbb a talp
benedvesítésével lazítsuk fel, majd hegyes árral, tűvel tisztítsuk meg a lyukakat
(1). A talplyukakat erősszálú, nedves körömkefével is átkefélhetjük, hogy a
felázott szöszöket teljesen eltávolíthassuk a süllyesztékekből. A huzalkefe
azonban e célra nem megfelelő, mert felsértheti a talp esetleges teflonrétegét. A
megtisztított talpú vasalóba öntsünk tisztítószeres vizet (2), majd próbáljuk ki,
kellően gőzöl-e a vasaló. Általában az ilyen tisztogatás elégséges, ám ha
mégsem, akkor híg vízkőoldós oldattal tisztítsuk ki a víztartályt is, mert lehet,
hogy ez okozza a bajt. A tartály tisztítását mindig egy alapos átmosással, majd
próbavasalással fejezzük be, hogy az esetleges szennyeződéseket majd ne a tiszta
ruhán észleljük.
A
hálózati vezeték hibája komoly veszélyforrás, ezért ha a textilhuzat szálai
itt-ott elszakadnak, és a szigetelt erek kibújnak a lyukon, azonnal cseréljük ki.
Esetenként - ha a vasaló kivezető nyílása közelében észleljük a hibát - még új
vezeték nélkül is javítható a csatlakozás. Ebben az esetben azonban mérlegeljük
azt is, hogy legalább 15cm-rel lesz rövidebb a tápkábel, és így nem lesz-e túl
rövid. Akár rövidebbre szabással, akár vezetékcserével orvosoljuk a bajt, azonos
módon kell eljárnunk.
Először is szereljük le a vasaló elektromos bekötését takaró lapot, vagy burkolati
részt (3). Ezt általában egy, vagy több csavar és néhány rejtett rögzítőnyelv
tartja a helyén. Ez utóbbiakat nem ajánlatos letörnünk, tehát alaposan nézzük meg,
hogy ezek hol is vannak. Vezeték cserénél készítsük elő a kábelvégeket a
rögzítésre, a textilhuzat végét ajánlott hőre zsugorodó műanyagcsővel lefognunk,
amivel megakadályozhatjuk a szálak felbomlását. A régi vezetékereit egymásután
csavarjuk ki a sorozatkapocsból, majd az eredetivel azonosan kössük be az új vezeték
meghatározott színű szálait. Ha a kábelt kurtítjuk meg, akkor közvetlenül a hibás
rész előtt vágjuk le, majd az erek végét csupaszítsuk le, a szövetburkolat szálait
pedig Palmatex-szel bekenve, szigetelőszalaggal, vagy hőre zsugorodó csővel
biztosítsuk felbomlás ellen. A vezetékvégre húzható burkolati darabot, vagy gumi
idomot se felejtsük el a kábelre húzni! A vezetékerek csatlakoztatását a levágott
vezetékek színe alapján egymás után szorítsuk a sorozatkapocs megfelelő
csatlakozási helyére. Így eltéveszthetetlenül végezhetjük el a kábel bekötését.
Ezután már csak a kábelt biztosító lemezt kell a helyére csavaroznunk (5), majd a
leszerelt burkolati elemeket is a helyükre szerelve (6) vasalónk újból üzembiztosan
használható lesz.
Vasaló gyorsszerviz
Lehet
a vasalónk akármilyen márkájú, a gyakori használat miatt egy idő múlva egyre
kevésbé gőzöli át a vasalandó ruhát. Sőt ezen kívül más hibája is akadhat,
nevezetesen, hogy a hálózati kábel textilbevonata kikopik, és kibújnak a vezeték
szigetelt erei. Az egyik kellemetlen, a másik már veszélyes hiba, ám ezzel még
felesleges a szervizbe futkosni, a hibák néhány perces munkával kijavíthatók, ha
elég figyelmesen végezzük el.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Ha javíttatni kell
Az elmúlt években többször foglalkoztunk olyan témával, amikor valamilyen meghibásodott tartós használati készülék javíthatóságát taglaltuk. Most egy konkrét eset, egy meghibásodott gázkazán...
80 éves az AL-KO
1931-ben a 23 éves Alois Kober a bajorországi Kötzben megalapította vállalkozását, egy lakatos üzemet. A fiatalember javításokkal foglalkozott és elkezdte előállítani a lovaskocsik fékszerkezeteit....