Nagy motor show 2.

Az előző számban az 1:9-es léptékű motorkerékpárok közül az Imai gyártmányúakat, azok közül is egy HD építése közben szerzett tapasztalataimról szóltam, most pedig a másik neves modellgyártó, a Revell nagymotorjai között néztem szét. A Revell 1:9-es szériája pillanatnyilag nyolctagú, egy BMW, két Ducatti, és öt Harley Davidson motormodellből áll a csapat. Kellemes meglepetés a HD-k szerelmeseinek, hogy ez utóbbi motorok és az Imai HD-i remekül kiegészítik egymást, így szinte teljes a HD típusválaszték. A Revell motorok kerékfelfüggesztései is rugózottak. A részletesen kidolgozott váz és motor mellett szemenként összeállított igazi meghajtólánccal dicsekedhetnek, ami még ebben a méretarányban is egyedülálló.

Ducatti 996 Superbike (Revell/Protar)

A Ducatti váza és motorja elég nehezen építhető össze, de nagyon szilárd egységet alkot, és látványként is impozánsTesztmodellként a Ducatti modellre esett a választásom. A nagy, dekoratív dobozban, jól követhető, korrekt építési leírás társaságában 170 alkatrész és egy remek matricakészlet lapult. A szemenként összeállítható meghajtólánc azonban nagyon ismerősnek tűnt, és nem véletlenül; az öntőkereten fellelt Protar felirat rögvest útbaigazított. No, akkor kellemetlen meglepetés nem érhet senkit, már ami a részletességet illeti. A panelek és az építési útmutató átvizsgálását követően egyértelművé vált, hogy a működő részegységekre tekintettel, bonyolult munka áll előttem. Az is gyorsan kiderült, hogy a kit a 916-os széria változat megépítésére is módot ad, csak sajnos a leírás erre nem utal, feltehetően azért, mert az már egy "másik" kit. Az összeállítást megelőzően nagyon lényeges feladat volt az alkatrészek igényes sorjátlanítása, és esetenként a felületek finomítása. A kelleténél talán egy árnyalatnyival vaskosabb volt néhány alkatrész, pl. a burkolatnál, de ez nem olyan lényeges. Az első villa teleszkópjánál a villaszárakat - kifúrásuk után - most is huzallal tettem merevvé, a rugókat pedig - okulva a HD-n tapasztaltakból - lágyabbra és 4 mm átmérőjűre cseréltem. A féktárcsák jól megfogottak, a krómozásuk azonban lehetne jobb is. A gumik néhol sorjásak voltak, ezt csiszolással tüntettem el, koptattam "használtra". A bonyolult motorblokk és más részegységet alkotó darabok illeszkedésével nem volt gond, de minden lyukszél élét finoman le kellett sorjáznom. A kéthengeres V-motor igen részletes, jól szerelhető és meggyőző hatású. A kipufogódobok nyitott, belső oldalát sztirolfóliával fedtem le, mert bizony furcsa látvány volt.
Az alkatrészeket ajánlatos még az összeragasztásuk előtt színre festeni, mert e műveletek során több kikevert színt kell alkalmazni, a lefestett darabokból pedig már gyorsan összeállítható az egész motor. Nehezen összeragasztható a hosszában osztott váz és a motor, valamint az igazi láncot sem könnyű kialakítani. Ez utóbbi a lánchajtású Revell-Protar motorok egyedülálló különlegessége, de csak akkor, ha gondosan összeállított. Ha a csapok kiálló végeit M2-es, pillanatpákába fogott csavar enyhén felmelegített végével meglágyítva lapítjuk el, majdnem biztos a siker. A lánccsapok ellapított végei azonban se túl lazán, se túl szorosan ne fogják közre a láncszemeket.
A hátsó villa látványosan rugózik, a kerék pedig igazi lánccal meghajtottA hátsó villa - természetesen valóságos és működő - teleszkópjánál pórul jártam; a himba támrúdja elpattant a villa mozgatása közben. A hibát rézhuzalból hajlított támrúd beépítésével küszöböltem ki. A továbbiakban csak a matricák felragasztása okozott némi fennakadást, mert ezek kissé merevek voltak. A domború felületekre külön beszabásokkal érdemes felragasztani. Egyéb nehézségem a motor összeépítése során nem akadt.
Összegezve ez - és a többi nagy Revell motor is - jól részletezett, de fokozott figyelmet, igényes munkát és nagy türelmet igényel az összeállítójától. Ezek sem kezdőknek való modellek, ahhoz a bonyolultságukon túl drágák is. Az ár/teljesítmény arányuk viszont a kategóriájukon belül jónak mondható. Építésük közben akadnak ugyan neuralgikus részek, pl. a vázakon, vagy nagyobb darabokon tapasztalható elhúzódások, de ragasztáskor apró rugós csipeszekkel összefogva ennek nyoma sem lesz. A részletek kidolgozása jó, bár igaz, hogy a sorják lemunkálása és az áramvonal burkolatok felületi finomítása plusz munkát igényel. A működő első és hátsó teleszkópok viszont nagyon attraktívak, a körbeforgó meghajtólánc pedig valódi modellezői kuriózum. Ezekért a "pluszszolgáltatásokért" pedig már érdemes egyszer-egyszer a szokásosnál többet áldozni kedvelt hobbinkra.
Következő számunkban a Tamiya 1:6-osai közül egy igazi "nagyágyú", a Yamaha Midnight Speciál kerül majd a tesztasztalra.
A Revell tesztmotorért a Kék Kobra Kft.-t illeti köszönet.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Babos János

Címkék: modell, modellezés

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Könyves részből vitrin

Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...


Egyéni dísztárgyak

Az otthonát mindenki igyekszik különféle dísztárgyakkal sajátosan egyedivé tenni. A készen vásároltak persze igényes darabok, ám ezek mellett a saját személyes élményeinkre utaló tárgyakkal is...