 A vasúti terepasztaloknál nehéz úgy zsugorítani a távlatokat, hogy se túl 
erőszakoltan zsúfoltnak, se üresnek, érdektelennek ne látszódjon. A vasúti 
pályák nyomvonalát ezért az alapszinthez mérten különböző mértékben emelt 
szintek betervezésével szokás meghatározni, mégpedig a terep magassági 
viszonyaihoz is igazodóan. Erre a sík és dombvidéki pálya a célszerűbb. Így mód 
nyílik alagutak alkalmazására is, amely a pálya hosszát látszólagosan hivatott 
növelni. Az a jó megoldás, ha a terep nem a vasúti pálya beépítése után, hanem 
azzal egy időben, előzetes terv alapján történik.
A vasúti terepasztaloknál nehéz úgy zsugorítani a távlatokat, hogy se túl 
erőszakoltan zsúfoltnak, se üresnek, érdektelennek ne látszódjon. A vasúti 
pályák nyomvonalát ezért az alapszinthez mérten különböző mértékben emelt 
szintek betervezésével szokás meghatározni, mégpedig a terep magassági 
viszonyaihoz is igazodóan. Erre a sík és dombvidéki pálya a célszerűbb. Így mód 
nyílik alagutak alkalmazására is, amely a pálya hosszát látszólagosan hivatott 
növelni. Az a jó megoldás, ha a terep nem a vasúti pálya beépítése után, hanem 
azzal egy időben, előzetes terv alapján történik.
A másik lényeges kérdés a lépték, s hogy gyári vágánykészletből, vagy házi 
készítésű sínekből készül-e majd a pálya. Ez már csak azért is fontos, mert a 
helyszínrajzon bejelölt sínszakaszok száma alapján kaphatunk képet az építéshez 
szükséges sínkészlet egyenes és íves darabjainak számáról, méretéről. A házi 
készítésű sínpályák kialakításakor ugyan szabadabb vonalvezetést alkalmazhatunk, 
és az emelkedőknél a gyári síneknél ideálisabb átmeneti íveket fektethetünk, 
viszont kissé bonyolultabb a pálya kialakítása.
Legalább ilyen fontos, hogy hány vasútállomás, és azok milyen elrendezésben, 
hová kerülnek a terepre. A többi tereptárgy kiválasztása, tájba illesztése, 
telepítése sem egyszerű probléma, különösen, ha a valóságoshoz mérten alapvetően 
nagy torzításokat is figyelembe vesszük. A túlzott beépítettséget ugyanis térben 
elképzelve elég nehéz megítélni, a bőséges tereptárgy kínálat pedig kimondottan 
a beépítettség növelésére ösztönöz. Bizony nagyon nehéz ellenállni a szép kis 
épületeknek.
 kiválasztása, tájba illesztése, 
telepítése sem egyszerű probléma, különösen, ha a valóságoshoz mérten alapvetően 
nagy torzításokat is figyelembe vesszük. A túlzott beépítettséget ugyanis térben 
elképzelve elég nehéz megítélni, a bőséges tereptárgy kínálat pedig kimondottan 
a beépítettség növelésére ösztönöz. Bizony nagyon nehéz ellenállni a szép kis 
épületeknek.
Amit viszont nem, vagy csak alig szabad észrevenni a terepen, az a vasút 
működéséhez szükséges elektromos áram betáplálását szolgáló kábelezés kiépítése. 
A szerelvények, váltók, térközbiztosítók, jelzőlámpák ugyanis áram nélkül 
működésképtelenek, a tápkábeleket viszont rejtve kell a betáplálási helyekre 
vezetni. Sőt, gondolni kell arra is, hogy ha hiba adódik, a javítást lehetőleg a 
terep megbontása nélkül könnyen lehessen elvégezni. Továbbá az sem mellékes, 
hogy milyen vezérlést alakítunk ki, és a vezérlőpult az asztalra, vagy egyéb 
helyre kerül.
 Úgy véljük Szarka Ferenc terepasztala méltó arra, hogy kedvet csináljon hozzá, 
ezért részletesen is bemutatjuk. Amikor beléptünk az 5x5 m-es lakótelepi 
szobába, azonnal szemünkbe ötlött az ablak melletti elfüggönyözött szekrény, és 
az előtte álló vezérlőasztal kimondottan arra utalt, hogy a függöny a vasúti 
terepasztalt rejti. Amint vendéglátónk elmondta, a szekrény 30x50 mm-es 
zártszelvényű, a padlóhoz és a falhoz is szilárdan rögzített acélvázba fordítva 
pihen. Erre szükség is van, mert az asztal mérete bizony egyáltalán nem kicsi, 
alaplapja 2x3 m-es, legmagasabb pontja pedig közel 70 cm. Az alaplapot, amely 
nagyrészt 8 mm-es rétegeltlemezből készült, 30x70-100 mm-es lécekből 
kialakított, s közbenső tartókkal is megerősített keretszerkezet teszi 
szilárddá. A sínpályák alapja többnyire keresztszelvény szélességűre és a 
megfelelő alakra kifűrészelt 5 mm-es rétegeltlemezből készült, aládúcoltan, a 
töltés oldalak pedig kemény sztirolhab tömbökből lettek megformálva.
Úgy véljük Szarka Ferenc terepasztala méltó arra, hogy kedvet csináljon hozzá, 
ezért részletesen is bemutatjuk. Amikor beléptünk az 5x5 m-es lakótelepi 
szobába, azonnal szemünkbe ötlött az ablak melletti elfüggönyözött szekrény, és 
az előtte álló vezérlőasztal kimondottan arra utalt, hogy a függöny a vasúti 
terepasztalt rejti. Amint vendéglátónk elmondta, a szekrény 30x50 mm-es 
zártszelvényű, a padlóhoz és a falhoz is szilárdan rögzített acélvázba fordítva 
pihen. Erre szükség is van, mert az asztal mérete bizony egyáltalán nem kicsi, 
alaplapja 2x3 m-es, legmagasabb pontja pedig közel 70 cm. Az alaplapot, amely 
nagyrészt 8 mm-es rétegeltlemezből készült, 30x70-100 mm-es lécekből 
kialakított, s közbenső tartókkal is megerősített keretszerkezet teszi 
szilárddá. A sínpályák alapja többnyire keresztszelvény szélességűre és a 
megfelelő alakra kifűrészelt 5 mm-es rétegeltlemezből készült, aládúcoltan, a 
töltés oldalak pedig kemény sztirolhab tömbökből lettek megformálva.
Az alaplapot alul behálózó vékony vezetékek arról árulkodnak, hogy a 
tápvezetékek pont ott bújnak a felszínre, ahol éppen szükséges. Így elkerülhetők 
a felszíni kábelárkok, és ez a megoldás megkönnyítette a talajfelszín 
kialakítását, burkolását. A számtalan tápvezeték öt darab sokpólusú csatlakozóba 
fut össze, amelyek megkönnyítik az asztal és a vezérlőpult egymáshoz történő 
csatlakoztatását. Az asztal könnyen le- és felhajtható, erről a kb. 70 cm 
magasságban elhelyezett acélcsapos, csapágyazott forgástengely gondoskodik. A 
lehajtható lábak biztonságos alátámasztást adnak az asztal kiálló részének is.
Mint említettük, a terepasztal pályáin haladó szerelvények mozgását egy 
különálló vezérlőpult mögé ülve lehet irányítani. A vezérlőpult
az igazihoz hasonlóan, leegyszerűsített formában jelöli a teljes vasúti pályát,
nyomógombokkal történik a váltók és ezzel egyidejűleg a vasúti jelzőlámpák átállítása
is, no, meg a vasúti biztosítóberendezés adott pályaszakaszon való 
"élesítése" is. A mindenkori váltóállásokat a pulton világító LED-ek
jelzik. A pultot felhajtva alul olyan bonyolultnak látszó kábelezés tárult elénk,
aminek az áttekintése számunkra lehetetlen feladat volt, ám a tulajdonos nagy
biztonsággal igazodott el a vezetékek szövevényében.
 vezérlőpult
az igazihoz hasonlóan, leegyszerűsített formában jelöli a teljes vasúti pályát,
nyomógombokkal történik a váltók és ezzel egyidejűleg a vasúti jelzőlámpák átállítása
is, no, meg a vasúti biztosítóberendezés adott pályaszakaszon való 
"élesítése" is. A mindenkori váltóállásokat a pulton világító LED-ek
jelzik. A pultot felhajtva alul olyan bonyolultnak látszó kábelezés tárult elénk,
aminek az áttekintése számunkra lehetetlen feladat volt, ám a tulajdonos nagy
biztonsággal igazodott el a vezetékek szövevényében.
Amint az asztal csatlakozói az irányítópult aljzataiba kerültek, életre kelt az 
asztal, felvillantak az állomás és a pálya szemaforjai, mi pedig elhűlve 
tekinthettünk az elénk táruló változatos táj egészére. Előtérben két pályaudvar, 
egymástól látszólag távol megépítve, amit még egy viaduktszerűen megépített 
emelt szintű pályatest is markánsan választ el, igazán izgalmas látványt nyújt. 
Az átmenő állomáshoz kis városka tartozik, amely mögött magas töltésre épített 
pályatest választ el a természetes tájban futó sínpároktól. Az átellenes sarkot 
mérsékelt magasságú domb foglalja el, alatta pedig rejtetten vezetett vasúti 
pályák bújnak meg. 
 A dombot készítője celdömölki emlékei alapján telepítette be 
épületekkel. A háttér telitalálat, az egész asztalnak különös, előnyösen csalóka 
távlatot ad.
A dombot készítője celdömölki emlékei alapján telepítette be 
épületekkel. A háttér telitalálat, az egész asztalnak különös, előnyösen csalóka 
távlatot ad.
Érdekes megoldás a két pályaudvar közé épített emeltszintű vonalszakasz, amely
oldalról nézve elválasztja és egyben látszólag megnöveli a két létesítmény közötti
távolságot. Ahogyan Szarka úr tréfásan megjegyezte, az alsó, üvegtetővel fedett
csarnok a "Keleti pályaudvar", a felső pedig a "Celdömölki állomás".
Barátja és egyben segítőtársa Hosszú Lajos, hivatalát illetően a Keleti pályaudvar
távközlő és pályabiztosító mérnöke, aki jelentős segítséget adott a saját szakterületéhez
tartozó megoldások kidolgozásában. A remek páros 2 éves munkáját dicséri ez a
nagy méretű vasúti terepasztal, amelynek működése nagyon hasonló az igazi vasúthoz.
Érthető, hiszen mindkettőjüknek a vasút volt az élete, és az csak természetes,
hogy kicsinyített változatban is az eredeti működést igyekeztek lemásolni.
A tereptárgyak sűrítése, a változatos szintelrendezés természetesen nemcsak 
egészében, de részleteiben is megkapó látványt nyújt. A hátsó részek átmenete a 
különböző magasságemeléssel, változatosan megépített töltéseken és bevágásokban 
vezetett pályarészeknek köszönhetően harmonikus, amelyet a hátfal poszter még 
tovább növel. Az épületek és a terméskő utánzatú támfalak is ezt a látszatot 
vannak hivatva erősíteni. A változatos szintelrendezésű pálya óhatatlanul számos 
híd beépítését tette szükségessé, látképük éppen olyan megkapó, mint a híd alatt 
bepillantani a személypályaudvar váltóira, vagy kanyarodó pálya melletti 
kiszolgáló- és lakóépületekre. A tulajdonos gördülő állománya 130 személy-, 
tartály- és teherkocsiból, 21 mozdonyból áll, amelynek ott jártunkkor csupán 
csak egy részét tudtuk megtekinteni. Még hiányzik ugyan a gőzősök fűtőháza, de a 
vágányai és a fordítókorong már a helyén van, beüzemelésre készen.
 támfalak is ezt a látszatot 
vannak hivatva erősíteni. A változatos szintelrendezésű pálya óhatatlanul számos 
híd beépítését tette szükségessé, látképük éppen olyan megkapó, mint a híd alatt 
bepillantani a személypályaudvar váltóira, vagy kanyarodó pálya melletti 
kiszolgáló- és lakóépületekre. A tulajdonos gördülő állománya 130 személy-, 
tartály- és teherkocsiból, 21 mozdonyból áll, amelynek ott jártunkkor csupán 
csak egy részét tudtuk megtekinteni. Még hiányzik ugyan a gőzősök fűtőháza, de a 
vágányai és a fordítókorong már a helyén van, beüzemelésre készen.
Befejezésül esti kivilágításban vettünk búcsút vendéglátónk alkotásától. 
Elbűvölő volt a világító szemaforok és az épületekből kivetülő fények által 
megvilágította pálya, s közben megcsodálhattuk a forgalomirányító pultjának az 
ellenőrző és állapotjelző fényeit is. Szarka József úrnak elismerően gratulálunk 
kitartó munkájának eredményéhez. A téma iránt érdeklődő olvasóink számára pedig 
remélhetőleg nemcsak élvezetes képeket, hanem követhető példát is mutatunk.
Táj a vasút jegyében
A vasúti terepasztalok lehetnek igen különböző méretűek. Láttunk már hegedűtokba zsúfolt liliputit, lenyűgöző méretű, mennyezetről leereszthetőt, sőt olyant is, amelyik teljesen elfoglalt egy nagyobb lakótelepi szobát, s csak az ajtóban állva lehetett megcsodálni. Egy biztos, a méretei ugyan lényegesek, ám a kivitel minősége legalább ilyen fontos. Szarka Ferenc nyugalmazott műszaki tanácsos világéletében utat, vasutat épített, lévén hogy tanult végzettsége geodéta, s ennek a szakmának minden csínja-bínja a kisujjában van. Terepasztala részleteiben és egészében is elbűvölően valóságos, igényesen megoldott komplexum. Művének bemutatása mellet tanácsait is közreadjuk, leendő követőinek.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
        Be kell jelentkezned,
        hogy hozzászólhass a cikkekhez!
        

 Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
    
Ezerrel száguldó vonat
Kínai mérnököknek sikerült megoldást találniuk a vákuumvasút rezgésének problémájára, ami Elon Musk Hyperloop-álmát is parkolópályára tette – írja a HVG.
Vasúti töltés Aquincumnál
Az elmúlt legalább két hónapban egy kapavágás sem történt a vasúti töltés alatti átjáró építésében Aquincumnál, a Gázgyár utcánál. Az építkezés félkészen áll. A Gázgyár utca teljesen tönkrement...
 
                 
    




%20300%20index.jpg)
 
             
             
             
             Cikk elejére
Cikk elejére 
                 
                 
         
            
