Fogjunk neki
Olvastam felhívásukban, hogy bármilyen témában lehet jelentkezni saját alkotással. Ezért elküldöm önöknek a lábazati polisztirol szigetelő habból készített kis horgász kajakom elkészítésének rövid leírását a fényképekkel együtt.
Az ötlet nem saját, az interneten láttam hasonló megoldású kajakokat. Átböngészve a leírásokat, a többféle megoldásból kiszűrve a legjobbakat, néhány saját ötlettel kiegészítve, kicsit változtatva, egyedi festéssel ellátva jött létre a végeredmény, a kicsi viszonylag könnyű kajak. Azért a kajak kifejezés túlzás, mert ez inkább egy hibrid, a kajak és a csónak között van valahol félúton, amit kajak evezővel lehet hajtani...
Eredetileg a nagy részét újrahasznosítható anyagból akartam összerakni, de nem tudtam elegendő hulladék polisztirolt beszerezni a környéken. A hasonló polisztirol hajók ugyan vízállóak, de nem bírják az UV-sugárzást, illetve nagyon sérülékenyek önmagukban. Ezért a bevonásukat néhányan Titebond vízálló ragasztóval impregnált, többnyire használt vászonnal oldják meg. Magyarországon viszont ez a ragasztó négyszer olyan drága, mint a poliészter műgyanta, úgyhogy én kénytelen voltam üvegszállal erősített műgyantával védeni a hajótestet. Persze ez erősebb megoldás, mint a vásznas,de nehezebb és egyéb problémákat is felvetett a készítés során…
A polisztirol ragasztása PUR szerelőhabbal, az ívek kijelölése PVC cső segítségével történt. Hosszában és szélességében is toldani kellett a táblákat. Öt centiméter vastag habokat használtam, az alja így tíz centi vastag lett, plusz öt centi vastag bordákat kapott alulra a stabilitás és az iránytartás miatt. Ez a megoldás még a merülést is csökkenti, és lehetővé tette a kb. 22-es vízelvezető PVC csövek elhelyezését.
Az oldalfalak és a hátfal 5x5 csíkokból lettek kialakítva, kötésbe ragasztva.
Említettem, hogy a poliésztergyanta mellett döntöttem, de ezt – mivel oldja a polisztirolt – nem lehet közvetlenül a hajóra kenni. Közbülső rétegnek az újságpapírt használtam egy rétegben sima tapétaragasztóval, papírmasé módszerrel. Erre már jöhet a műgyanta. Persze választhattam volna Epoxit gyantát is, ezzel ki lehetne hagyni az újságpapírt, de az durván hétszer drágább.
Tapasztalat híján sok éles szegélyt hagytam, ahol nem hajlik rendesen az a vastagságú üvegszál, amit használtam, plusz a gyorsan kötő műgyanta, ezért ez a művelet eltartott néhány napig – egy rémálom volt, kb. harminc keverés, mindegyik után természetesen szerszámmosás. Ezt a problémát egyszerű kötés lassítóval ki lehetett volna küszöbölni,de hát a tanulópénzt meg kell fizetni.
Sok dolgot fényképekkel együtt kihagytam a leírásból, a gittelést alapozást, négyszeri festést, a vízálló boksz kialakítását a háttámlával, a kombinált hűtőrekesz fedél megoldását, a pohártartót, amibe szükség esetén a kormánykart lehet elhelyezni, a hátsó kormánylapát elkészítését 160-as PVC csőből, az oldalsó állítható stabilizátorok készítését, a terepszínű minta fújását és a lakkozást. Az evező külön történet, a fiatalabbik fiam, Gergő készítette grönlandi mintára, kétféle fából.
A stabilizátorokkal, a fedéllel az üléssel együtt 38 kg a hajó súlya. Ezek nélkül 31 kg. A hossza 3,15 méter. Legszélesebb pontján 0,8 méter, az üléstámlát nem számítva harmincöt centiméter magas. Könnyen irányítható, jó az egyenes tartása, ezért a kormánylapátra nincs szükség a Holt-Dunán. Gyakorlatilag nem lehet elsüllyeszteni. A hátfal azért egyenes, hogy alkalomadtán egy elektromos motor felszerelhető legyen rá. Az áráról annyit, hogy a különböző – a sok improvizálás miatt – feleslegesen megvett anyag árát leszámítva, durván hatvanezer forintba került.
Rasch László (Tolna)
A polisztirol
ragasztása PUR szerelőhabbal, az ívek kijelölése PVC cső segítségével történt
A hajótest 5 cm
vastag táblákból készült
Így nézett ki a
kajak az újságpapír felragasztása előtt
Így mutat
kívül-belül bevonva papírral