Horgász kajak

2020-04-17 14:22:59 | Módosítva: 2020-04-17 14:26:42

Bár még februárban tél lesz, aki tavaszra el akar készülni egy ilyen horgász kajakkal, annak ideje hozzáfogni a munkához. Olvasónk leírását adjuk közre.


Fogjunk neki

Olvastam felhívásukban, hogy bármilyen témában lehet jelentkezni saját alkotással. Ezért elküldöm önöknek a lábazati polisztirol szigetelő habból készített kis horgász kajakom elkészítésének rövid leírását a fényképekkel együtt.

Az ötlet nem saját, az interneten láttam hasonló megoldású kajakokat. Átböngészve a leírásokat, a többféle megoldásból kiszűrve a legjobbakat, néhány saját ötlettel kiegészítve, kicsit változtatva, egyedi festéssel ellátva jött létre a végeredmény, a kicsi viszonylag könnyű kajak. Azért a kajak kifejezés túlzás, mert ez inkább egy hibrid, a kajak és a csónak között van valahol félúton, amit kajak evezővel lehet hajtani...

Eredetileg a nagy részét újrahasznosítható anyagból akartam összerakni, de nem tudtam elegendő hulladék polisztirolt beszerezni a környéken. A hasonló polisztirol hajók ugyan vízállóak, de nem bírják az UV-sugárzást, illetve nagyon sérülékenyek önmagukban. Ezért a bevonásukat néhányan Titebond vízálló ragasztóval impregnált, többnyire használt vászonnal oldják meg. Magyarországon viszont ez a ragasztó négyszer olyan drága, mint a poliészter műgyanta, úgyhogy én kénytelen voltam üvegszállal erősített műgyantával védeni a hajótestet. Persze ez erősebb megoldás, mint a vásznas,de nehezebb és egyéb problémákat is felvetett a készítés során…

A polisztirol ragasztása PUR szerelőhabbal, az ívek kijelölése PVC cső segítségével történt. Hosszában és szélességében is toldani kellett a táblákat. Öt centiméter vastag habokat használtam, az alja így tíz centi vastag lett, plusz öt centi vastag bordákat kapott alulra a stabilitás és az iránytartás miatt. Ez a megoldás még a merülést is csökkenti, és lehetővé tette a kb. 22-es vízelvezető PVC csövek elhelyezését.

Az oldalfalak és a hátfal 5x5 csíkokból lettek kialakítva, kötésbe ragasztva.

Említettem, hogy a poliésztergyanta mellett döntöttem, de ezt – mivel oldja a polisztirolt – nem lehet közvetlenül a hajóra kenni. Közbülső rétegnek az újságpapírt használtam egy rétegben sima tapétaragasztóval, papírmasé módszerrel. Erre már jöhet a műgyanta. Persze választhattam volna Epoxit gyantát is, ezzel ki lehetne hagyni az újságpapírt, de az durván hétszer drágább.

Tapasztalat híján sok éles szegélyt hagytam, ahol nem hajlik rendesen az  a vastagságú üvegszál, amit használtam, plusz a gyorsan kötő műgyanta, ezért ez a művelet eltartott néhány napig – egy rémálom volt, kb. harminc keverés, mindegyik után természetesen szerszámmosás. Ezt a problémát egyszerű kötés lassítóval ki lehetett volna küszöbölni,de hát a tanulópénzt meg kell fizetni.

Sok dolgot fényképekkel együtt kihagytam a leírásból, a gittelést alapozást, négyszeri festést, a vízálló boksz kialakítását a háttámlával, a kombinált hűtőrekesz fedél megoldását, a pohártartót, amibe szükség esetén a kormánykart lehet elhelyezni, a hátsó kormánylapát elkészítését 160-as PVC csőből, az oldalsó állítható stabilizátorok készítését, a terepszínű minta fújását és a lakkozást. Az evező külön történet, a fiatalabbik fiam, Gergő készítette grönlandi mintára, kétféle fából.

A stabilizátorokkal, a fedéllel az üléssel együtt 38 kg a hajó súlya. Ezek nélkül 31 kg. A hossza 3,15 méter. Legszélesebb pontján 0,8 méter, az üléstámlát nem számítva harmincöt centiméter magas. Könnyen irányítható, jó az egyenes tartása, ezért a kormánylapátra nincs szükség a Holt-Dunán. Gyakorlatilag nem lehet elsüllyeszteni. A hátfal azért egyenes, hogy alkalomadtán egy elektromos motor felszerelhető legyen rá. Az áráról annyit, hogy a különböző – a sok improvizálás miatt – feleslegesen megvett anyag árát leszámítva, durván hatvanezer forintba került.

Rasch László (Tolna)


A polisztirol ragasztása PUR szerelőhabbal, az ívek kijelölése PVC cső segítségével történt


A hajótest 5 cm vastag táblákból készült


Így nézett ki a kajak az újságpapír felragasztása előtt


Így mutat kívül-belül bevonva papírral



További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Kenyérsütés régen és most

Sokunk emlékezetében él még az a kép, amikor nagymamáinkat láttuk kenyeret dagasztani egy óriási fateknőben, búzából, rozsból, őrölt lisztből, kovászból. Amíg kelt a tészta, nagyi begyújtotta a...


Környezetbarát csúszásmentesítő

Téli viszonyok közt az utak, járdák és járófelületek jegesedés okozta közlekedési problémák kezeléséhez ajánlunkútszóró anyagokat. A síkosság elleni küzdelemben jelent hatékony megoldást...