A dolog ugyanis - mint az életben oly sok minden - nem olyan egyszerű, mint
amilyennek látszik. A séma lényege, hogy a világítótestek méretéhez igazodva kell
megválasztani a parányi izzókat, és a tápvezetékek fektetéséhez szükséges
helyeket is már jó előre ajánlatos meghatározni. Félkész modelleken ilyen munkát
már nem érdemes kierőszakolni, új kiteknél viszont még könnyen eldönthető, hogy
az adott modell alkalmas-e a világítás kiépítésére, vagy sem.
Először is azt nézzük meg, hogy a lámpatestek elég nagyok-e az izzók
beépítéséhez. A mélységük legalább 6 mm, átmérőjük pedig ennél kissé nagyobb
legyen. Ilyen kis lámpákba csak az 1,2 V-os, 4,7x1,4 mm átmérőjű ultra-mikro
izzólámpákat lehet beerősíteni. Az 1:12-es motorkerékpárok, 1:24-es kamionok és
tehergépkocsik fényszóróiba főként ezek jöhetnek számításba. A nagyobb méretű
fényszórókba, pl. az 1:8, 1:9-es motorkerékpárokéba, 1:16-os autó modellek
lámpáiba viszont már 3-6 V-os, 5x3 mm átmérőjű mikro-, vagy rizsszem izzók is
beszerelhetők.
A következő fontos
körülmény a tápvezetékek elhelyezése. E célra a legvékonyabb, pl. fülhallgatók-,
PC-egér kábelekből kifejtett, vékony, lágy, szigetelt burkolatú érvezetékeket a
legcélszerűbb használni. Minden izzóhoz természetesen két ér szükséges.
Elhelyezésükre mindig nagy gondot kell fordítani, és ahol lehet a burkolat alá rejtve
célszerű majd felragasztanunk.
Következhet az elvi kapcsolási rajz elkészítése (1). Ez sem látszik bonyolultnak,
hiszen csak az izzókat kell feszültségigényük szerint sorosan, illetve párhuzamosan
a tápfeszültségre kapcsolnunk. A lámpatestek változó méretei miatt azonban
esetenként különböző feszültségű izzólámpákat kell az adott világítási
rendszerbe kötnünk. Ez bonyolíthatja a feladatunkat, hiszen az 1,2 V-osakat csak sorba
kapcsolva csatlakoztathatjuk a nagyobb feszültségű áramkörbe, és az izzókat még
így is előtét ellenállással kell védenünk a túláramtól. A szükséges
üzemfeszültséget ugyanis mindig a legnagyobb voltszámot igénylő izzó, vagy egyéb
fogyasztó alapján határozzuk meg, amely többnyire 3 V, de az ultra-mikro
fényforrások csak 2x1,2, azaz 2,4 V-ot igényelnének, amelyet az eléjük bekötött
apró ellenállással, illetve 3 izzó sorbakötésével, aláfeszítve lehet az
áramforrásra kapcsolni.
A kapcsolásba már most tervezzük be, hogy hátul csak a helyzetjelző fények fognak
égni, vagy a féklámpa külön is működni fog. Ez azért lényeges, mert az utóbbi
esetben ez újabb áramkört és izzót igényel, azonos elemről, azaz áramforrásról
működtetve, továbbá szükségünk lesz egy külön kapcsolóra is, amit meg a
fékpedál működtet. E célra mikrokapcsolót csak a gépkocsikon használhatunk,
motorkerékpároknál helyette ún. dugattyús kapcsolót kell készítenünk, amikhez a
fékhenger tömbje általában adott, csak a kapcsolóként működő dugattyúszárat
kell mozgathatóvá tenni.
A
helyzetjelzőkhöz gépkocsiknál egyébként használhatunk kisáramú, szórt fényű
LED kijelzőket is, amelyek már 1,6 V-tal is működnek, de esetenként ezek
bonyolíthatják a világítótestek beköthetőségét. Ezenkívül szükségünk lesz
még egy központi miniatűr kapcsolóra, ami végső soron a gyújtáskapcsoló szerepét
tölti be, és az egész hálózat feszültségmentesítésére szolgál. Esetenként erre
jó a kis magnókból kiszerelt végállás-kapcsoló érintkezőpárja is.
Ezután következhet a dolgok neheze, az izzók beerősítése, a kapcsolók pozícióba
helyezése, végül a hálózat kiépítése. Ezt két fázisban célszerű megejteni;
előbb az izzókat kell a lámpatestekbe építenünk, a kapcsolókat a helyükre
erősítenünk, a vezetékeket pedig olyan építési fázisban kössük a
kivezetéseikre, amikor ez még lehetséges. Motorkerékpároknál erre általában a
burkolati elemek, a tank és a nyereg felerősítése előtt nyílik a legjobb alkalom,
gépkocsiknál viszont a karosszéria elemek kész alvázra erősítése előtt. Ha a
karosszéria belsejében futnak a vezetékek, akkor célszerű a rögzített vezetékeket
hosszabbra szabnunk. Így a bekötéseket is felforraszthatjuk, az eseteleges
korrekciókra is módunk lesz, és a karosszéria alvázra erősítése sem válik
túlságosan nehézzé, csak a rögzítetlen vezetékeket kell majd ügyesen az alvázra
erősítendő karosszéria alá dugva elrejtenünk.
Az izzókat a
beépítésükhöz célszerű előkészítenünk. Huzalkivezetéseikre húzzunk pont
rájuk illő 6-10 mm hosszú kis műanyagcsövecskéket, amelyeket egy 5 mm hosszúságú
nagyobb csövecskével fogjunk össze. Az izzók nyakát képező szigetelésekre
cseppentsünk egy kevés pillanatragasztót. A lámpatestet hátul fúrjuk ki, fűzzük
át rajta az izzó kivezetéseket, majd pillanatragasztóval rögzítsük a helyére. A
lámpákba ragasztott izzók szigetelt kivezetéseire forrasszuk fel a hosszú, még nem
méretre szabott vékony bekötő vezetékeket, és kis műanyagcsövecskék
ráhúzásával akadályozzuk meg a zárlatok kialakulását. Minden izzót a
beragasztásuk után próbáljunk ki. Ha viszont egymáshoz közeli lámpatestek izzóit
sorba kell kötnünk, akkor ezt már most ajánlatos elvégeznünk, mert ezzel
megkönnyítjük a végső bekötés műveletét.
A kapcsolók közül talán a legfontosabb a gyújtáskapcsoló. Ezt lehetőleg az eredeti
helyére, a műszerfal mögé célszerű felszerelnünk. Az impulzus kapcsolók gombját
az indítókulcs szárának benyomásával, vagy tollas kialakítás esetén az
elfordításával lehet működtetni. A kapcsoló felerősítéséhez apró szegleteket,
vagy műanyag tömböcskéket használjunk, amelyekre pillanatragasztóval erősíthetjük
fel a kapcsolókat (2).
A féklámpa kapcsolóját csak az 1:9, vagy nagyobb léptékű motorokon, és legalább
1:16-os gépkocsikon lehet működőképessé tennünk. Ehhez a motorkerékpároknál az
eredeti fékhenger tömbjét használjuk fel, amelyet fúrjuk ki, és ragasszunk bele
vezetékkel ellátott nagyon vékony kis fémcsövecskét. A kontaktust az eredeti
fékpedállal működtetett fém dugattyúszár adja, amelyre ugyancsak vékony
bekötővezetéket kell csatlakoztatnunk (3, 4).
Autóknál ettől eltérő a helyzet, ide jól használhatók a mikrokapcsolók. A
fékpedálokat azonban általában egy iratkapocsból levágott darabbal kell
megerősítenünk, amelynek a padlólemezen túlnyúló szára nyomja meg a föléje
erősített kapcsoló gombját (5). A megerősített pedált természetesen egy
keresztcsappal megvezetve kell előbb a helyére erősítenünk, majd ezt követően
ragaszthatjuk föléje a féklámpa kapcsolóját. A pedált így a kapcsoló tartja
alaphelyzetben, rugós előfeszítése szükségtelen.
Hátra van még az áramforrás megválasztása, és annak a modellbe helyezése. Mivel 3
V-nál nagyobb feszültségre nemigen lesz szükségünk, a távirányítókba való
tartós elemekből célszerű 2 darabot sorbakötve használnunk. Ezek elég kis
méretűek, motorkerékpároknál jól elhelyezhetők a benzintankok burkolata alatt (6),
vagy autóknál a csomagtérben, teherautóknál, kamionoknál pedig a külső
benzintartályban, vagy a nagyobb szerszámos szekrényben.
Következhet a végső bekötés, amelyet az elvi kapcsolási rajz alapján úgy
végezzünk el, hogy az összekötő vezetékek a lehető legrövidebbek legyenek.
Extra(vagáns) járgányok 2.
Januári számunkban a járműmodellek újabb különleges adottságának, a működő világítások kiépítésének lehetőségeit, és az ehhez szükséges néhány alkatrészt mutattam be. A már így elkészített Yamaha motorkerékpár nagy léptékű modelljéről készült fotók pedig tanúsíthatták, hogy az ilyen extravaganciák sem megoldhatatlanok azok részére, akik modelljeiket szeretnék valóban különlegessé tenni. Most pedig arról lesz szó, hogy ezt miként lehet ténylegesen meg is valósítani.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Könyves részből vitrin
Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...
3D nyomtatás
A 3D, vagyis háromdimenziós nyomtatás ma már nem egy elképzelés, vagy létező, de csak a gazdagok számára elérhető lehetőség. A technika itt van a mindennapjainkban, és sok helyen használják is,...