Melyik művészeti ágban fedezték fel előbb a
tehetségét?
Állítólag két és fél évesen már saját
szerzeményem volt a zongorán. (Azóta több,
mint száz dalom született.) Zenész szüleim
nagyon korán észrevették, hogy abszolút
hallásom van.
Egyenes út vezetett az operaszínpadra.
Hogyan lett festő?
1975-ben Hamburgban Cosi fan tutte
előadásokat énekeltem. Nagyon szomorúnak és
árvának éreztem magam a szállodában. Egyik
nap egy festékbolt mellett mentem el, a kirakatban pedig megpillantottam egy tábori
készletet. Megvettem, hazavittem a szállodába, közben arra gondoltam, amit már
láttam és nagyon tetszett. Azonnal nekiálltam egy éjszakai katedrálist festeni.
Viszonylag jól sikerült és úgy éreztem: annak ellenére, hogy életemben először
nyúltam ecsethez, a képet, amit belül látok, azt meg tudtam valósítani. Ezután
autodidakta módon elkezdtem tanulni, szakkönyveket vásároltam, múzeumokba,
kiállításokra jártam. Londonban a National Gallery hatalmas képeit egészen közelről
meg tudtam nézni. Párizsba kétszer is eljutottam, láthattam az impresszionistákat. El
nem tudom mondani, hogy Antwerpenben a Rubens-ház milyen hatással volt rám.
Nagyon sok olyan könyvem van, ahol nagy művészek képeinek egészen picurka
részleteit is tanulmányozni lehet. Ezeket nézegetve, analizálva sokat tanul az ember.
Régi korok nagy festőinek életrajzaiból emlékszem, milyen sokat kínlódtak a vászon
előkészítésével, az alapozással, ami igazából unalmas munka lehetett. Szerencsére
ma már eleve alapozott vásznakat, farostlemezeket lehet kapni. Kitűnő minőségű
olajfestéket is készen, tubusokban lehet vásárolni.
Farostlemez?
Igen. Magam is nagyon szeretek fára festeni, mert jól beszívja az olajat, így egészen
más lesz mint vásznon. Már megértem a táblakép-festőket, mert nagyon jó fára festeni.
Nem beszélve arról, hogy a vászon most már borzasztó drága, a farostlemez sokkal
olcsóbb.
Legszívesebben fára, olajjal fest. A legfontosabb kellékek közül az ecsetről még
nem volt szó. Sokfélét használ?
Van otthon rengeteg ecsetem. Mégis eggyel szeretek festeni a legjobban, és az elég
nagy. Sokszor egészen finom részleteket is azzal az eggyel festek. Mert
megbarátkoztam vele, a kezemre áll, nagyon szeretem.
Melyik festő hatott Önre igazán?
Cézanne az egyik kedvencem.
Van különösen szeretett témája? Nincsen. Nagyon változó, hogy miről festek.
Természetesen nagyon sok zenei témájú képem van, szerepek, amikről úgy érzem, még
azon túl is lenne mondanivalóm, hogy elénekeltem.
Mondana példát?
Lady Macbethről az őrülési jelenetet megfestettem, Salome táncát jó néhányszor, de
még elégedetlen vagyok vele, tovább próbálgatom. Velencével elég sok képem
kapcsolatos, ugyanis szerencsém volt részletekben hat hónapot ott lakni. Három
premiert is énekeltem a La Fenice Színházban, ilyenkor két-két hónapot ott töltöttem
sajnos feszített tempójú munkával, városnézésre szinte nem maradt időm. Mégis
erősen hatott rám Velence, különösen a Karnevál és a karneváli jelmezek. Úgy
éreztem, hogy a festményeimen keresztül valahogyan a mi művészeti águnkat, a
színházat is be tudom mutatni. Hiszen mi is maszkot veszünk föl ahhoz, hogy egy másik
ember bőrébe tudjunk bújni. Tehát sok szimbolikus képem van. De nagyon szeretek
természeti képet festeni, megfog egy fakéreg gyönyörű formája, vagy egy nemes kő
erezete, egy opál színjátéka. Szeretem a felhőket, rengeteget fotózom őket, mert az is
tervem, hogy egyszer felhő-sorozatot festek.
Az életében mennyire fonódik össze a két művészeti ág?
Sok helyen egyszerre kérnek kiállítást és koncertet. Legkedvesebb emlékem
Veszprémhez kötődik, a gyönyörű zsinagógában körben helyezték el a képeket,
középen volt a zongora. Egy nagy, madonnát ábrázoló képem a színpadon állt
festőállványon, körberakva virágokkal. Csodálatos érzés volt a saját képeim között
énekelni.
Pihenés, kikapcsolódás a festés?
Nem. Négy-öt óra munka után majd' leszakad a vállam. Inkább feltöltődésnek
nevezném.
Mi mindennel foglalkozik, amikor nem fest?
Tanítok a Zeneakadémián és a Cant-Art magániskolában. Havonta legalább négy
jótékony koncertet adunk. Van Csepelen egy alapítvány keretében működő zenei
szakközépiskola, amely vidéki zeneiskolákat megsegítő előadásokat finanszíroz. A
budapesti zeneiskolákban is nagyon nehéz a helyzet, de vidéken még sokkal rosszabb.
Mi ingyen adjuk a koncertet, a bevétel és az adományok a helyi zeneiskoláé. Már
tizenöt-húsz előadásból álló sorozatot csináltunk, de márciusban le kell álljunk, mert
az alapítvány lehetősége nem végtelen. Pedig nagy igény van rá, rengeteg a jelentkező.
Tapasztalatunk szerint egy-egy koncert megmozgatja a helyieket, a közönséget, a
vállalkozókat. Így most újabb szponzort keresek, szeretném, ha ezt a kezdeményezést
folytatni tudnám, és ha erre támogatót találunk, az nem nekünk segítene elsősorban,
hanem a zenei életnek.
Hogy indult ez az év, mik a további tervek?
Január 17-én Nagymaroson, e hónapban Szigetszentmiklóson adtunk jótékonysági
koncertet. Márciusban Csepelen folytatjuk a sort, ennek lesz külön érdekessége is:
közben magyarázom is a műveket a diákoknak. Így sokkal érdekesebb lesz, jobban
meg lehet őket nyerni a zenének. Harmadik éve rendezem meg a Fiatal Művészek
Nyári Fesztiválját. Mecénása a Tiszai Vegyi Kombinát, ők pontosan értik, hogy itt egy
zenei kurzust csinálok fiatal művészeknek. Tudniillik bántott, hogy nagyon sok
tehetséges fiatal kerül ki az iskolából és nem tudnak elhelyezkedni. Többen külföldön
próbálkoznak, de itthon is szeretnének bemutatkozni, megszerettetni magukat. Tavaly
és tavalyelőtt Mozart Don Giovanni című operáját adtuk elő a Hadtörténeti Múzeum
udvarán zenekarral, színpadi körülmények között. Mozart Figaro házassága című
operája lesz a következő, júliusban lesznek az előadások, a helyszín ugyanaz. Így tehát
újabb tehetséges fiatalokat fogunk bemutatni. Nagyon szeretném, ha ez tovább
bővülhetne.
Saját előadásai?
Ausztriában lesz kiállításom és koncertem is, Bécsben koncertet adunk, meghívásom
van egy londoni kurzusra és koncertre...
Budapesti Opera?
Azt hiszem, nem várható, hogy velük előadás legyen, hiszen eddig sem hívtak, de
őszintén bevallom, most már nem is nagyon vágyom operát énekelni, szívesen
koncertezem. Nekem csak az a lényeg, hogy dolgozzam. Hol, kinek énekelek: csak
nyitott fülű és nyitott szívű emberekre találjak, én boldogan énekelek nekik.
Néhányszor átlátogatott a könnyűzene területére is.
Igen, ezt tulajdonképpen hídverésnek szántam. Először egy szilveszteri műsorban a
televízió kért föl, hogy énekeljek egy kicsit könnyedebb dolgot. A San Remo-i
fesztivál győztes dala meg is jelent egy kislemezen a Szerelmes asszonnyal együtt. A
kislemez sikere után a Hungaroton felkért egy nagylemez elkészítésére, ez volt a Nézz
körül. Ezen szerepel Wolf Péter: Ave Maria c. dala, amelyik mondhatom az
ország kedvence lett. Ezután Koncz Zsuzsával az a bizonyos duett, a Szabadság,
szerelem készült egy március 15-ére.
Miért nevezi ezt hídverésnek?
Azért, mert nagyon sokan szeretik a könnyűzenét és így szerettem volna felhívni a
figyelmüket arra, hogy az opera is nagyon szép dolog. Nem is volt rossz az
elgondolásom, hiszen egy nagyon neves újságírónő mesélte, hogy ő élete első
operájaként Richard Straus Salomé-ját nézte meg a főszereplésemmel , mert
nagyon tetszett neki ez a duett. És ha egy embert így be tudtam csábítani a színházba,
már nem éltem hiába.
Művésznővel nagyon sok hangfelvétel készült, aztán ez mintha egy darabig megállt
volna.
Így van, és ez elég baj. A hangfelvétel az embert neveli is, hiszen olyan szinten kell
produkálni, amilyent egy koncertteremben szinte soha nem lehet elérni. Nem csak
szinten tartást, hanem azon belüli állandó fejlődést is igényel. És persze az embernek
olyan jó érzés, hogy valami megmarad utána.
Szerencsére az utóbbi időben négy CD-je látott napvilágot.
Az elsőn Simon Izabellával Liszt-dalokat vettünk föl. Ez a saját cégemnek a
Cant-Art-nak az első felvétele volt, amolyan "magad uram, ha szponzor
nincsen"-módszerrel.
Vagyis teljesen saját készítésű a lemez. Beleértve a borítót is, és ezzel megérkeztünk
egy harmadik tevékenységi körhöz.
Nagyon sok lemezt készítettem már, láttam, hogyan készül, szinte kitanultam a
felvétel szakmáját. Másrészt minden olyasmi nagyon izgatott, ami képzőművészettel
kapcsolatos. Tehát elejétől végig gondoztam a munkát, szinte saját gyerekemnek
éreztem.
A további CD-k?
A második az Erkel Ferenc Kamarazenekarral készült:
Mozart, Gluck, Purcell, Händel, tehát elsősorban régebbi
zenék. A következő kettő a legkedvesebb, hiszen
kitaláltam, hogy ne engem ábrázoljon a fotó, ami
a borítóra kerül, hanem készítek
olyan festményt, amely valamilyen módon a megszólaló művekhez
kapcsolódik, vagy
annak a hangulatát kifejezi. Az egyik az Állami Hangversenyzenekarral,
Kovács János
vezényletével készült, a zenéje szívügyem:
Richard Straus zenekari dalait énekelem.
Kedves kollégám volt növendékem, nagyon-nagyon
tehetséges bariton Fekete
Károly pedig Mahler Kindertutenlieder című sorozatát énekli.
Az általam festett
lemezborító azt az érzésemet tükrözi, amit
Straus zenéje kapcsán mindig érzek.
Bemutatja milyen bonyolult a lélek, és a halál utáni
lét szerinte nem tragikus. A képen
egy örvénylő valamiből jutunk el a fényes, hatalmas
világosságba. A másik lemez, ami
nemrégen jelent meg, tiszteleg Schubert és Brahms emlékének. Én
Schubert balladákat
énekelek, Fekete Károly pedig Brahms Négy komoly ének
című ciklusát, Simon
Izabella kísér minket zongorán. Borítója inkább
meditatív kép, a mindennapi
nehézségek, gondok közül, zöld-sárga színekből
repít ki a nyugodt kékségbe.
Drámai szoprán ecsettel
Az Óbudai Társaskörben beszéltünk meg találkozót Sass Sylvia operaénekessel. Elámulok a hely meghitt hangulatán, nem jártam még itt. A művésznő elmeséli: interjúi közben jött rá, milyen sokan nem ismerik az Óbudai Társaskört. Pedig itt Merényi Judit vezetésével fantasztikus élet zajlik: még bridzs-versenyek is, de szinte mindig muzsikát lehet hallani. Állandó gyakorlóhelyet biztosítanak a Liszt Ferenc Kamarazenekarnak, a Budapesti Vonósoknak, a Budapest Ragtime Bandnek. Nagyon sok pályakezdőnek nyújtanak segítséget: a Fiatal Művészek Nyári Fesztiváljának próbáit is itt tartják. Csodálatos zenei élet folyik és kitűnő a kiállítótermük. A hatalmas, napsugár-simogatta hibiszkuszfa mellé telepedünk le beszélgetni: a híres opera- és dalénekes hobbija a festészet társművészetté fejlődött. Festményeinek száma meghaladja a kétszázat, több, mint harminc kiállítás van a háta mögött.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Sok jó növény kiskertben is elfér
A tél nem a kertbarátok kedvenc hónapja, de arra jó, hogy ötleteket gyűjtsünk, mit szeretnénk majd megvalósítani tavasszal. Visszahozva kicsita nyarat a télbe egy igen érdekes tematikus kertet...
A jó eszköz már fél siker
Jelenleg a piacon több mint százféle festőhengert találhat az, aki festésre szánja el magát.