Internetes vásárlás: Mit jelent az elállási jog?

2014-02-19 12:49:26 | Módosítva: 2014-02-19 13:00:42

Amikor egy webshopban vásárolunk, akkor a kiválasztott árut nincs lehetőségünk kézbe venni, kipróbálni, alaposan megnézni. Emiatt az ilyen vásárlásokra a jogszabályok a normál vásárlásnál sokkal kedvezőbb feltételeket biztosítanak arra, hogy a később átvett, megkapott árut visszaadhassuk, ha bármilyen kifogásunk van ellene. Elállhassunk a vásárlástól. Ezt nevezik elállási jognak.


A távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.) Kormányrendelet alapján tehát úgynevezett elállási jog (a termék visszaküldésének joga, visszaküldési garancia) illet meg bennünket internetes vásárlás esetén, és e jogot néhány kivételtől eltekintve minden esetben gyakorolhatjuk. Ez azt jelenti, hogy az interneten megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphetünk, és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését. Az online kereskedő nem határozhat meg a rendelet szabályaitól eltérő, a fogyasztóra nézve hátrányosabb szerződési feltételeket!

A szerződéstől való elállásunk esetén nem vagyunk kötelesek a kereskedő kérésére magyarázatot adni az elállás okára. Tehát a szerződésnek megfelelő, hibátlanul működő és a rendeltetésszerű használatra alkalmas termék esetén is gyakorolhatjuk elállási jogunkat. Természetesen az esetek többségében az elállásra az adhat okot, hogy a kiszállított termék mégsem olyan, mint amilyennek a honlapon közölt leírás alapján elképzeltük, vagy bármilyen okból nem felel meg az elvárásainknak.

8 munkanap

Általában konkrét termék megrendelése esetén a termék átvételétől, míg szolgáltatás igénybevétele (például interneten megrendelt kábeltelevízió előfizetés) esetén a szerződéskötés után kezdődik az elállási határidő. A termék átvételétől és a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződés megkötésétől számított 8 munkanapon (nem naptári nap!) belül élhetünk elállási jogunkkal. Az általános szabályok szerint a 8 munkanapos határidőbe a termék átvételének, illetve szolgáltatás esetén a szerződéskötés napja nem számít bele. A 8 munkanapos határidő nem jelenti azt, hogy a visszaküldött terméknek 8 munkanapon belül meg is kell érkeznie az eladóhoz, hanem elegendő, ha a 8 munkanapos időtartamon belül kifejezzük elállási szándékunkat az eladó felé.

Természetesen a 8 munkanapos határidő alatt bármikor elállhatunk a szerződéstől, de a jóhiszeműség és a tisztesség általános követelménye szerint a termék átvételét követően, annak felpróbálása, megvizsgálása és a rendeltetésszerű használatra való alkalmasságáról történő megbizonyosodás után haladéktalanul döntsünk a termék megtartásáról, vagy esetleges visszaküldéséről.

A kereskedőnek az is kötelessége, hogy a megrendelt áruról, szolgáltatásról írásbeli megerősítést küldjön – lehet e-mail-ben, de lehet a postai csomaghoz csatolva is. Amennyiben ez a megerősítés az áru átvétele után érkezik csak meg, akkor a 8 nap onnan indul; a fogyasztó az elállási jogát az írásbeli megerősítés kézhezvételének napjától számított nyolc munkanapon belül, legfeljebb azonban az elállási határidő kezdő időpontjától számított három hónap elteltéig gyakorolhatja.

Az elállási jog lényege, hogy a 8 munkanapos határidő alatt megbizonyosodhassunk arról, hogy a termék alkalmas a rendeltetésszerű használatra, és megfelel az egyéni használati céljaink teljesítésére, tehát a csomagolás felbontása és a termék kipróbálása nem vezet az elállási jogunk elvesztéséhez. Amint eldöntöttük, hogy nincsen szükségünk a termékre, ezt követően már ne használjuk, óvjuk meg állagát, hogy minél jobb állapotban tudjuk azt a kereskedőnek visszajuttatni. Az elállási jog nem hatalmaz fel senkit arra, hogy 8 nap folyamatos használatával lestrapáljon egy terméket, azután visszaküldje az eladónak.

Időben jelezzük

Elállási szándékunkat szóban (telefonon), postai úton (célszerű tértivevényes levélben) és e-mailben is kifejezésre juttathatjuk, akkor is, ha a kereskedő az elállási jog gyakorlásának valamelyik formáját a honlapon közzétett általános szerződési feltételekben kizárja. Természetesen, amennyiben a vállalkozás rendelkezik üzlethelyiséggel vagy vevőszolgálattal, elállási nyilatkozatunkat személyesen is átadhatjuk, és az eladóval igazolt módon átvetethetjük.

A terméket csak akkor küldjük vissza, ha az eladó nem zárkózott el a visszavételétől, mivel ellenkező esetben, a termék visszaküldése után már a termék sem lesz a birtokunkban, és kérdéses, hogy az eladó egyáltalán visszafizeti-e az általunk kifizetett összeget. Az eladó elállásunk esetén nem követelheti meg, hogy a terméket az eredeti csomagolásban és az eredeti okmányokkal (számlával) együtt küldjük vissza. Ennek ellenére a csomagolását óvatosan bontsuk fel, és lehetőleg őrizzük meg a számlával és egyéb okmányokkal (például a jótállási jeggyel) együtt az elállási határidő lejártáig.


A vásárló, fogyasztó köteles a terméket saját költségén visszajuttatni az eladó részére, az eladó pedig köteles legkésőbb 30 napon belül a fogyasztó által kifizetett teljes összeget visszatéríteni. A termék ingyenes kiszállításának díját nem lehet utólag a fogyasztóra terhelni, és a rendeltetésszerű használatáért használati díjat, vagy az emiatt fellépő esetleges értékcsökkenés (karcolások) megtérítését sem lehet a fogyasztótól követelni. Amennyiben viszont a terméket nem rendeltetésszerűen használtuk, az eladó kártérítést követelhet a meghibásodás, károsodás, értékcsökkenése miatt.

Kivételek

A rendelet tételesen felsorolja azokat az esetköröket, amikor nem gondolhatjuk meg magunkat a termék átvétele vagy a szolgáltatásra vonatkozó szerződéskötés után. Ezek jellemzően szolgáltatások (repülőjegy vásárlás, szállodafoglalás, koncertjegy stb.) illetve olyan termékek (virág, romló élelmiszer, fehérnemű, kozmetikum), amelyek többször már semmiképpen nem használhatók fel. A vételárat olyan termék esetén sem követelhetjük vissza, amelyet kifejezetten a saját kívánságunkra, egyedi utasításaink alapján készítettek számunkra (fotónagyítás, fényképes ajándéktárgy stb.). Nem élhetünk elállási jogunkkal CD, DVD lemezek és számítógépes szoftverek vásárlása után sem.

A higiéniai vagy egészségügyi okból vissza nem szolgáltatható termékeket viszont visszaküldhetjük, amennyiben a csomagolást, a védőfóliát még nem bontottuk fel, vagyis a terméket még nem vettük használatba.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Új szabályok a termékbemutatókra

Az erőszakos termékbemutatókról korábban is írtunk már. Sajnos gyakori történet, hogy idős, nyugdíjas embereket hívnak meg „vacsorára”, „olcsó buszos utazásra” vagy néha egyáltalán nem titkolt...


Vásárlás webshopban

Magyarországon több százezer kisvállalkozás, egyéni vállalkozás tevékenykedik cégszerűen, és a munkájukhoz szükséges, elszámolható eszközöket természetesen ÁFA-s számlára vásárolják meg. Sőt, a...