Utóbb engem is elkapott ez a vágy, amit természetesen csak modellméretben abszolválhattam.
Egy makett-börzén ugyanis finoman szólva átejtettek egy régi AMT 2+2-es
Mustang keménytetős modelljével. Komplettnek és jó vételnek tűnt, utólag viszont
kiderült, hogy egy alkatrészpanel hiányzott a készletből, amely a meghatározóan
fontos műszerpanel és a hátsó üléssel egybeformázott utastér teknőjét, no meg
az ajtók kárpitozott burkolatát tartalmazta volna. E pótolhatatlan alkatrészek
nélkül viszont megépíthetetlenné vált.
Azután kezembe került egy régebbi autós lap, amelyben különféle extra, ún. El
Caminokat mutattak be. Ezt a típusváltozatot először a Chevrolet hozta divatba
el Camino névvel (1), és olyan jól sikerült a luxus pickup, hogy más autógyár
is követte a példát, így pl. a Ford is kialakította a maga Ranchero-ját (2).
Sőt, a tradíciókat nem tisztelő fiatalok egyedileg átfazonírozott járműveikkel
gyarapították a gyári verziókat. Ezek elől többnyire felpiszkált, nagy teljesítményű
luxusautók voltak, a lerövidített utasfülke mögött pedig igényes kivitelű, nyitott
furgonban folytatódtak, megtartva az eredeti kocsi jellegzetes vonalait.
Az
érdekes típus mozgásba hozta a saját fantáziámat is, mégpedig a fogyatékos Mustang
tekintetében, és fazonjának átszabására ösztökélt. E mellett azonban a legtöbb
kétüléses kocsi modelljéből némi fantáziával könnyen remek egyedi pickup-ot
lehet készíteni. Az ilyen makett átfazonírozások a tengerentúli modellezők körében
nagyon divatosak, erre példa Mike Dimakow Dodge Viperjének négyajtóssá nyújtott
karosszériája (3), és Pontiac Trans Am-ból pickuppá átszabott változata (4).
Ezek, és más hasonló modellátdolgozások győztek a Mustang átszabását illetően.
Első, gondolati megközelítésben persze ez csak csekély változtatást, némi kiegészítő
foltozást igényelt, ám később kiderült, hogy a dolog ennél kissé bonyolultabb.
Esetemben elsődlegesen a kit hiányosságai indokolták az átalakítást, ám az is
csábított, hogy közben némiképpen autótervező is lehettem. A dolog így eldöntetett,
jöhetett a tervezési fázis.
Először
elkészítettem a karosszéria körvonalrajzát, majd pauszpapír segítségével felvázoltam
az elképzelt formai változtatásokat. Már az elején egyértelmű volt, hogy egy
darabolással nem úszom meg az átalakítást. Az eredeti változat ugyanis 2+2-es
coupé, amelynek az ajtaja akkora volt, mint egy bálna szája. Ez pedig ugye felesleges
egy kétüléses furgonhoz, rövidíteni kell. Így a tetőlemez hossza lerövidül,
a fülke mögött pedig hosszabb lesz a raktér. A karosszéria kabintető alatti
része természetesen egybeszabott marad, megőrizve az eredeti forma jellegzetességeit.
Csak egy kicsit, úgy 15 mm-rel hosszabb lesz, mert a forma így vált kellően
nyújtottá. Addig tologattam a körvonalrajz kivágott darabjait, amíg - érzésem
szerint - el nem találtam a szerintem ideális formaarányokat. Összehasonlítottam
néhány külhoni verzióval, és a szolid változtatások ellenére jól illett közéjük.
Az eredeti karosszéria megnyújtott hossza mellett az ajtók rövidebbek lesznek,
ehhez ideiglenesen beragasztottam a nyitható ajtókat. Bejelöltem rajtuk a szükséges
vágási vonalakat (6), valamint a karosszéria megtoldásának helyét és a kabintető
vágási vonalát is kijelöltem.
Első
dolgom a kabintető "leoperálása" volt. Először bekarcoltam a tető
hossztengelyére merőleges vágások vonalát, majd a csomagtér és az oldalburkolatok
találkozási vonalában hátul is bejelöltem a vágásvonalakat. A tetőlemezt alul
késheggyel bemetszve, s folyamatosan mélyítve (7) vágtam át, majd felül is kettévágtam
a tetőlemezt, így már leemelhettem a tető hátsó részét. Az oldallemezek és az
ajtók további szétdarabolását finomfogú fűrésszel végeztem el. Az ajtók szélességét
13 mm-rel rövidíthettem meg, az eredeti ajtónyílás formáját és keretét pedig
újabb három átvágással sikerült megőriznem. Így a karosszéria jellegzetes oldalsó
bemélyített sávjainak folyamatossága és az azokat lezáró eredeti elemrész is
megmaradt, s illesztő csiszolás után mindegyik szeletet az új helyére ragaszthattam
vissza. A vágásvonalak mögötti részeket és az oldallemezek betoldását 1,5 mm-es,
idomosra hajlított sztirollemezből kiszabott belső oldali lapolásokkal erősítettem
meg.
Következő
fázisban a tetőlemez hátsó darabját igazítottam új pozíciójának megfelelő helyére,
elejéről levágtam a felesleges részét. Az eredeti hátsó ablakkeretet kivágtam,
és majdnem merőlegesen ragasztottam vissza a kabintető hátsó részére (8). A
hátsó szélvédő alatti részt 1,5 mm-es sztirollemezből kivágott darabbal pótoltam
ki, ez lett a kabin hátsó zárófala.
Az alváz padlólemezét is megtoldottam, hogy a hátsó futómű hátrább kerüljön.
Az alváz két hossztartóját természetesen a karosszéria megtoldásának mértékével
meg kellett hosszabbítanom egy-egy U-alakú műanyag idommal (9). Ezt a betoldott
műanyag rész fehér színe mutatja. A toldott rész szilárdságát belülről beragasztott
rúddal erősítettem meg. Kialakítottam a hátsó kerékdobokat, és a benzintank
felső részét is pótoltam.
A karosszéria átszabásának következő része a raktér megnyújtása volt. Erre olyan
helyet választottam, amelynek domborulatát könnyű volt meghajlítani. A hátsó
kerék előtti rész volt erre a legideálisabb hely.
Ezt követően kivágtam a csomagtér felesleges fedelét, és meghosszabbítottam
a peremszél lemezeit. A farlemez eredeti zárólapja lett a raktér hátsó, lenyitható
ajtajának külső oldala, belül viszont új burkolólemezt kapott (10). A raktér
belső burkolólemezeinek kivágását a hátsó kerékdobok benyúló részei kissé bonyolulttá
tették, de nem túlságosan. A platólap sima sztirollemez, ami fényezés után majd
mahagóni deszkaburkolatot kap.
Végül egy felületi tapaszolás, majd csiszolás után az alapozóréteg felfújása
eltüntette a karosszéria toldott-foldottságát, és alakot öltött a jellegzetesen
egybeszabott Camino pickup forma. Ezt követően még számos finomító munka maradt
hátra, viszont az átalakításról csak a megváltozott, kissé megnyújtott forma
arányai árulkodnak.
Hát így lett a hátasból málhás Mustang. A többi már aprólékos, részletező rutinmunka.
Az ajtók kárpitjának, a műszerfalnak az elkészítése persze időrabló feladat,
de csak azért, mert hiányoztak az eredeti darabok. Egy komplett készlet átalakításakor
ez szóba sem jön, viszont ilyen és hasonló átalakításokkal egy adott típusnak
teljesen új, egyedi verzióját formálhatjuk meg. Ehhez persze jó adag bátorságra
és rutinra is szükség van. Mielőtt azonban a késhez, fűrészhez nyúlnánk, papíron
próbáljuk "megálmodni", hogy milyenné szeretnénk változtatni az eredeti
modellt.
Autó "szabászat": Málhás Mustang
Tévedés ne essék, nem a vadnyugat legendás lováról, hanem a róla elnevezett '64-os Ford Mustang keménytetős sportkocsijának az "átszabásáról" szól a leírás. Az első "kiadás" hűtőjén vágtázó paripa szimbólumát viselő autók azóta is igen népszerűek, természetesen az USA-ban. Az első generációs Mustang modellek sokaknak ma már becses relikviák, ám e mellett egyedi átépítésekre is sokakat inspiráltak.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
3D nyomtatás
A 3D, vagyis háromdimenziós nyomtatás ma már nem egy elképzelés, vagy létező, de csak a gazdagok számára elérhető lehetőség. A technika itt van a mindennapjainkban, és sok helyen használják is,...
Egyéni dísztárgyak
Az otthonát mindenki igyekszik különféle dísztárgyakkal sajátosan egyedivé tenni. A készen vásároltak persze igényes darabok, ám ezek mellett a saját személyes élményeinkre utaló tárgyakkal is...