Autó "szabászat": Málhás Mustang

Tévedés ne essék, nem a vadnyugat legendás lováról, hanem a róla elnevezett '64-os Ford Mustang keménytetős sportkocsijának az "átszabásáról" szól a leírás. Az első "kiadás" hűtőjén vágtázó paripa szimbólumát viselő autók azóta is igen népszerűek, természetesen az USA-ban. Az első generációs Mustang modellek sokaknak ma már becses relikviák, ám e mellett egyedi átépítésekre is sokakat inspiráltak.

Utóbb engem is elkapott ez a vágy, amit természetesen csak modellméretben abszolválhattam. Egy makett-börzén ugyanis finoman szólva átejtettek egy régi AMT 2+2-es Mustang keménytetős modelljével. Komplettnek és jó vételnek tűnt, utólag viszont kiderült, hogy egy alkatrészpanel hiányzott a készletből, amely a meghatározóan fontos műszerpanel és a hátsó üléssel egybeformázott utastér teknőjét, no meg az ajtók kárpitozott burkolatát tartalmazta volna. E pótolhatatlan alkatrészek nélkül viszont megépíthetetlenné vált.
Azután kezembe került egy régebbi autós lap, amelyben különféle extra, ún. El Caminokat mutattak be. Ezt a típusváltozatot először a Chevrolet hozta divatba el Camino névvel (1), és olyan jól sikerült a luxus pickup, hogy más autógyár is követte a példát, így pl. a Ford is kialakította a maga Ranchero-ját (2). Sőt, a tradíciókat nem tisztelő fiatalok egyedileg átfazonírozott járműveikkel gyarapították a gyári verziókat. Ezek elől többnyire felpiszkált, nagy teljesítményű luxusautók voltak, a lerövidített utasfülke mögött pedig igényes kivitelű, nyitott furgonban folytatódtak, megtartva az eredeti kocsi jellegzetes vonalait.
5Az érdekes típus mozgásba hozta a saját fantáziámat is, mégpedig a fogyatékos Mustang tekintetében, és fazonjának átszabására ösztökélt. E mellett azonban a legtöbb kétüléses kocsi modelljéből némi fantáziával könnyen remek egyedi pickup-ot lehet készíteni. Az ilyen makett átfazonírozások a tengerentúli modellezők körében nagyon divatosak, erre példa Mike Dimakow Dodge Viperjének négyajtóssá nyújtott karosszériája (3), és Pontiac Trans Am-ból pickuppá átszabott változata (4). Ezek, és más hasonló modellátdolgozások győztek a Mustang átszabását illetően.
Első, gondolati megközelítésben persze ez csak csekély változtatást, némi kiegészítő foltozást igényelt, ám később kiderült, hogy a dolog ennél kissé bonyolultabb. Esetemben elsődlegesen a kit hiányosságai indokolták az átalakítást, ám az is csábított, hogy közben némiképpen autótervező is lehettem. A dolog így eldöntetett, jöhetett a tervezési fázis.
7Először elkészítettem a karosszéria körvonalrajzát, majd pauszpapír segítségével felvázoltam az elképzelt formai változtatásokat. Már az elején egyértelmű volt, hogy egy darabolással nem úszom meg az átalakítást. Az eredeti változat ugyanis 2+2-es coupé, amelynek az ajtaja akkora volt, mint egy bálna szája. Ez pedig ugye felesleges egy kétüléses furgonhoz, rövidíteni kell. Így a tetőlemez hossza lerövidül, a fülke mögött pedig hosszabb lesz a raktér. A karosszéria kabintető alatti része természetesen egybeszabott marad, megőrizve az eredeti forma jellegzetességeit. Csak egy kicsit, úgy 15 mm-rel hosszabb lesz, mert a forma így vált kellően nyújtottá. Addig tologattam a körvonalrajz kivágott darabjait, amíg - érzésem szerint - el nem találtam a szerintem ideális formaarányokat. Összehasonlítottam néhány külhoni verzióval, és a szolid változtatások ellenére jól illett közéjük. Az eredeti karosszéria megnyújtott hossza mellett az ajtók rövidebbek lesznek, ehhez ideiglenesen beragasztottam a nyitható ajtókat. Bejelöltem rajtuk a szükséges vágási vonalakat (6), valamint a karosszéria megtoldásának helyét és a kabintető vágási vonalát is kijelöltem.
8Első dolgom a kabintető "leoperálása" volt. Először bekarcoltam a tető hossztengelyére merőleges vágások vonalát, majd a csomagtér és az oldalburkolatok találkozási vonalában hátul is bejelöltem a vágásvonalakat. A tetőlemezt alul késheggyel bemetszve, s folyamatosan mélyítve (7) vágtam át, majd felül is kettévágtam a tetőlemezt, így már leemelhettem a tető hátsó részét. Az oldallemezek és az ajtók további szétdarabolását finomfogú fűrésszel végeztem el. Az ajtók szélességét 13 mm-rel rövidíthettem meg, az eredeti ajtónyílás formáját és keretét pedig újabb három átvágással sikerült megőriznem. Így a karosszéria jellegzetes oldalsó bemélyített sávjainak folyamatossága és az azokat lezáró eredeti elemrész is megmaradt, s illesztő csiszolás után mindegyik szeletet az új helyére ragaszthattam vissza. A vágásvonalak mögötti részeket és az oldallemezek betoldását 1,5 mm-es, idomosra hajlított sztirollemezből kiszabott belső oldali lapolásokkal erősítettem meg.
9Következő fázisban a tetőlemez hátsó darabját igazítottam új pozíciójának megfelelő helyére, elejéről levágtam a felesleges részét. Az eredeti hátsó ablakkeretet kivágtam, és majdnem merőlegesen ragasztottam vissza a kabintető hátsó részére (8). A hátsó szélvédő alatti részt 1,5 mm-es sztirollemezből kivágott darabbal pótoltam ki, ez lett a kabin hátsó zárófala.
Az alváz padlólemezét is megtoldottam, hogy a hátsó futómű hátrább kerüljön. Az alváz két hossztartóját természetesen a karosszéria megtoldásának mértékével meg kellett hosszabbítanom egy-egy U-alakú műanyag idommal (9). Ezt a betoldott műanyag rész fehér színe mutatja. A toldott rész szilárdságát belülről beragasztott rúddal erősítettem meg. Kialakítottam a hátsó kerékdobokat, és a benzintank felső részét is pótoltam.
A karosszéria átszabásának következő része a raktér megnyújtása volt. Erre olyan helyet választottam, amelynek domborulatát könnyű volt meghajlítani. A hátsó kerék előtti rész volt erre a legideálisabb 10hely. Ezt követően kivágtam a csomagtér felesleges fedelét, és meghosszabbítottam a peremszél lemezeit. A farlemez eredeti zárólapja lett a raktér hátsó, lenyitható ajtajának külső oldala, belül viszont új burkolólemezt kapott (10). A raktér belső burkolólemezeinek kivágását a hátsó kerékdobok benyúló részei kissé bonyolulttá tették, de nem túlságosan. A platólap sima sztirollemez, ami fényezés után majd mahagóni deszkaburkolatot kap.
Végül egy felületi tapaszolás, majd csiszolás után az alapozóréteg felfújása eltüntette a karosszéria toldott-foldottságát, és alakot öltött a jellegzetesen egybeszabott Camino pickup forma. Ezt követően még számos finomító munka maradt hátra, viszont az átalakításról csak a megváltozott, kissé megnyújtott forma arányai árulkodnak.
Hát így lett a hátasból málhás Mustang. A többi már aprólékos, részletező rutinmunka. Az ajtók kárpitjának, a műszerfalnak az elkészítése persze időrabló feladat, de csak azért, mert hiányoztak az eredeti darabok. Egy komplett készlet átalakításakor ez szóba sem jön, viszont ilyen és hasonló átalakításokkal egy adott típusnak teljesen új, egyedi verzióját formálhatjuk meg. Ehhez persze jó adag bátorságra és rutinra is szükség van. Mielőtt azonban a késhez, fűrészhez nyúlnánk, papíron próbáljuk "megálmodni", hogy milyenné szeretnénk változtatni az eredeti modellt.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Babos János

Címkék: modell, modellezés, mustang

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Modellek lakásdíszként

A modellépítőket, gyűjtőket egyéni érzelmi kapcsolat is köti a kedvenceikhez. És ezeket igyekeznek is láthatóvá tenni. Legnagyobb ellenségük a por, ami ellen elég nehéz védekezni, hogy közben...


3D nyomtatás

A 3D, vagyis háromdimenziós nyomtatás ma már nem egy elképzelés, vagy létező, de csak a gazdagok számára elérhető lehetőség. A technika itt van a mindennapjainkban, és sok helyen használják is,...