Az igazán klasszikus
autók mindig sokakat vonzottak, a Bugatti modellek pedig különösen. Ha pedig
valaki még modellezőnek is vallja magát, előbb-utóbb szeretne egy ilyen autót
megépíteni. Nem volt ezzel másként Szombathelyen Velics János sem, csakhogy
ő különleges módon váltotta valóra álmát. Ugyanis egy szokatlan műfaj igényes
"művelőjeként" kis méretben, 1:75-ös léptékben készíti el autómodelljeit
(EM 2001/7-8. szám). Néha - mint általában mindenki - elcsábul ugyan a nagyobb
léptékű, és műanyag modellek irányába, ám ezek csak kényszerkitérők, amit pl.
valami különleges megoldás, pl. keresztküllős kerék kivitelezése indokol (EM
2003/6. szám). Kitartása, kreativitása igazán elismerésre méltó, és ennek legutóbbi
eredménye a különleges Royale típus elkészült első két változata. (Szerencsére
készül már a következő kocsi is, így bemutathatjuk annak menetkész alvázát is.)
Az elkészült
parányi modelleknek már az alkatrész száma is meglepő, mivel 126 különálló darabból
áll mindegyik. Ez még a standard 1:24-es, sőt 1:16-os léptékű modelleknél is
jó közepes részletezettségre enged következtetni, ám egy ilyen kis modellnél
ez kitűnő teljesítmény.
Az alkatrészek zöme Epokitt öntvény, amit Velics János szilikongumiból készült
formában saját maga készít el. Ehhez természetesen előbb minden ilyen alkatrészről
mesterdarabot készít. Öntéstechnikája egyszerű, ám ennek ellenére eredményes.
A formaleválasztóval - hígított mosogatószerrel - kezelt mintadarabot széles
cellux szalagra ragasztja, majd tubusos szilikongumival körbenyomkodja, lefedi,
és vastagon kinyomott masszával veszi körül. A megszilárdult anyagból kiemeli
a mintát, formaleválasztóként újból hígított mosogatószerrel keni be, és hagyja
megszáradni. Ezután a formába epokittet nyomkod, és ha szükséges, a jobb formakövetés
miatt a formát hajlítgatja, nyomogatja, ezzel az anyagot mintegy belepréseli
a formába. Az esetleges buborékok okozta üregeket utólag tölti fel, majd a javított
részeket csiszolással tünteti el. Mint a példa bizonyítja, kis alkatrészeknél
ez nagyon is célravezető megoldás, különösen, ha több egyforma darabra van szükség.
A kocsik tengelyei
csövei kézi fékkarjai, pedáljai 0,2-1,2 mm-es huzalokból kialakított darabok.
Ám az összetett formájú, bonyolult alkatrészek, pl. a porlasztóhoz vezető gázrudazat,
vagy a műszerfal, szélvédőkeret, sőt még a motorház két oldalsó, áttört, s kihajlított
szellőzőnyílásokat tartalmazó darabjai is fotómaratások. A klisérajzokat is
saját kezűleg készítette el, a maratást azonban kiadta "alvállalkozásba".
Hiába, ő sem képes mindent maga előállítani. Viszont a vákuumformázással kialakított
műanyag karosszéria elemek mindegyike a Velics műteremben készült, mégpedig
egyszerű, a lapunkban általa ismertetett módszerrel. Ezeknél előbb ugyancsak
formadarabokat és pontosan ezekhez kialakított húzólapot készít, majd meglágyított
sztirolfóliából ún. mélyhúzással alakítja ki a különféle alkatrészeket. Még
a lámpatestet is, amelynek üvege folpack fólia.
A különféle
alkatrészek összeerősítése mindig gond, különösen ilyen apró méretben, ezért
az összeállítás külön szerelőállványba erősítve történik, és a készülő modelleket
így biztosan lehet kézben tartani, ami különösen a parányi alkatrészek felragasztásakor
nagyon előnyös. A darabok rögzítéséhez speciális pillanatragasztó szükséges,
amely 10 másodperc alatt eléri végső szilárdságának a 65%-át. A festés a szokásos
modellfestékekkel történt, ám a csillogó fekete színű karosszériák a Neolux
festéktől éjfeketék.
Bár a miniatűrnek mondható Bugatti modellek megejtően részletesek, elkészítésükhöz
csupán a szokásos kéziszerszámokra volt szükség. No, meg eltökéltségre, és végtelen
türelemre. S nemcsak a kialakítási munkákhoz, hanem a megfelelő szakirodalom
összegyűjtéséhez is. Közel két év kitartó munkája kellett ahhoz, hogy az első
járművek elkészüljenek. Igaz, ebbe a hosszú időbe is beletartozott, hogy Velics
János a további verzióknál is szükséges alkatrészeket egy fázisban gyártotta
le, és minden szakanyagot is összegyűjtött, ami Bugattikkal volt kapcsolatos.
Gratulálunk és további sikeres modellezést kívánunk a mini Bugattik megalkotójának.
Az elkészült Bugatti Royale modellek adatai:
hosszuk 79,9 mm, szélességük 26 mm, tengelytávuk 61 mm, a nyomtávuk
pedig 22,3 mm. A kerekek átmérője 12,9 mm, s a modellek önsúlya csupán 12 gr.
A modellek készítéséhez felhasznált szakirodalom:
- Fabien Sabates: Bugatti (Lehner Verlag, Genf)
- H.G. Conway: Grosse Marken-Bugatti (Heel Verlag Kőnigswinter)
- John Mc Groven: Traumautos die Exotischen Persönlichkeiten (Xenos Verlag, Hamburg)
- Autómárkák és Autók Enciklopédiája (Gemini Kiadó, Budapest)