Volt 4 kerekünk!

AL-KO - Ezermester pályázat legjobbjai

Közös pályázatunk nyertes munkáját előző számunkban mutattuk be. Az alábbiakban ismertetünk még néhányat a beérkezett pályaművekből, amivel igazolni szeretnénk korábbi kijelentésünket, hogy ugyanis kifejezetten színvonalas, igényes munkák születtek. Bár győztes csak egy lehet, mi mindenképpen gratulálunk a „további helyezetteknek” is.

Gázpalack szállító kocsi

A nyaralónkban gázpalackos főzővel főzünk. A néhány utcára levő lerakattól most már ezzel a kocsival lényegesen könnyebb a palack hazaszállítása. A kocsit igazi barkácsolókhoz híven maradék anyagokból készítettem el. A nyél 1/2”-os gázcsőből, a támasztók 8 mm-es gömbacélból, a fenéktartó rész és a félkör alakú támasztó bordák 20x4 mm-es laposvasból készültek.
Legelőször a nyelet vágtam 130 cm hosszúra. A vége előtt 15 cm-rel kifűrészeltem belőle egy 45°-os darabot. A fogórészt lehajlítva a rést behegesztettem. A 60 cm hosszú oldalsó bordákat egy szabályos farönkre kalapáltam rá. Az alsó fenéktartó 32 cm-es részt felhegesztettem a cső aljára. A tengelyt omega alakú bilinccsel hegesztettem rá az alsó tartórészre. A tengelyt le kellett rövidíteni kb. 15 cm-rel. Végül felhegesztettem az oldalsó bordákat is.
Az egész kocsit fekete festékkel festettem le rozsda elleni védelem céljából. A tengelybe belevertem a csavarok ellendarabjait, utána rácsúsztattam a kerekeket, majd becsavartam a csavart. Miután minden készen volt, a fogórészre egy régi kerékpár markolatot húztam.

Mohácsi Domokos (17 éves tanuló)

Kukaszállító kocsi

A családban mindig az én feladatom volt, mint a család egyetlen férfi tagjának, a szeméttároló (magyarul a kuka) kihelyezése az utcára. Ez érthető is, hiszen egy-egy ilyen tárolóedény, borzasztó nehéz tud lenni, nem is beszélve arról, hogy nagyon kellemetlen, amikor a kuka kihúzása, taszigálása közben megakad valahol. Az egyik alkalommal – természetesen indulás előtt, öltönyben felöltözve – majdnem sikerül a fejnejéz kuka egész tartalmát a ruhámra önteni.
Ekkor érlelődött meg bennem a gondolat egy kuka szállítására alkalmas eszköz megépítésére. Így amikor az „Ezermester” és a „Al-ko” közös kerék-akcióját útjára indította, azonnal jelentkeztem a kerekekért.
A kuka-kocsit úgy terveztem meg, hogy a szerkezetet könnyen akár egy kézzel is lehessen használni, mindamellett biztonságosan tartsa a szeméttárolót, de mégse okozzon különösebb gondot a kuka le vagy felvétele. A fogó szerkezetet úgy alakítottam ki, hogy akár egy kézzel is húzható legyen a kocsi. Akinek pl. hegynek, felfelé kell mennie, nagy hasznát fogja látni ennek a megoldásnak. További előnye a szerkezetnek az optimális súlyelosztásban van, egy nehéz kuka is kis erővel tartható egyensúlyban.
Eredeti képesítésemnek megfelelően, fémipari szakemberként természetesen csak vas anyagból tartottam elkészíthetőnek az eszközt. A felhasznált anyagok nagy része valószínűleg a legtöbb barkácsoló házi készletében megtalálható. Amire feltétlen szükség lesz az kb. 2-3 m 30x30-as zártszelvény, fél méter 3/4”-os cső és néhány apróság. Valamint egy AL-KO kerék készlet, egész pontosan csak a fele. Nem árt, ha rendelkezünk némi lakatosipari ismerettel és szerszámokkal. Ami az elkészítés idejét illeti, számomra kb. 4 órát vett igénybe a nyers, tehát festetlen mű elkészítése.
Anyagok: 30x30 as zártszelvény; 3/4”-os vastag falú acélcső; 3/4”-os véglezáró (dugó); 2 db 30x3-as lapos vas; fél AL-KO kerékkészlet; festék, hígító.
A legelső feladat a gyári AL-KO tengely megrövidítése. Ehhez távolítsuk el az egyik oldalról a felhegesztett alátétet, ami a kerék helyzetét határolja. Használjunk flex-et vágókoronggal. Ezután a tengely hosszából vágjunk le 104 mm-t. A következő lépésben csiszoljuk meg a tengely végét, hogy hegeszthető legyen, és hegesszük vissza az alátétet. Méretileg alkalmazkodjunk a másik oldalhoz. Erre azért van szükség, hogy a kerekeink ne lógjanak túlságosan ki a kuka mellől, akit ez nem zavar, az el is hagyhatja ezt a folyamatot.
Ez után a szükséges méretű zártszelvények ledarabolásával és lesorjázásával folytassuk a munkát. A legjobb lenne erre egy szögben állítható fémfűrészgép, de akár egy sarokcsiszoló (vágókoronggal), vagy akár egy vasfűrész is megteszi. Minden saroknál 45°-ban levágott szelvényeket találunk, kivéve a szár felső részénél lévő töréseket, ahol a szelvények 15°-ban vannak vágva, ami aztán a 2x30°-os törést adja meg. Ha flex-szel darabolunk, ajánlom az 1 mm vastag korong használatát, amivel gyorsan és majdnem sorja mentesen dolgozhatunk. Ezután sorjázzuk le a munkadarabokat egy csiszolókoronggal. Erre a legjobb egy közepes szemcseméretű, legyezős csiszoló, amivel a felület, nagyon szépen megmunkálható. A sorjázásra nem csak munkavédelmi szempontból van szükség, hanem az illesztések megkönnyítése végett is. Ügyeljünk a munkadarabok pontos ledarabolására, (felejtsük el azt a mondatot, hogy nem baj, hogy rövidebb, majd behegesztem...).
Pontatlan méretű darabokat nagyon nehéz megfelelően illeszteni, a túl sok hő el fogja húzni az anyagot minden irányba, és a csiszolással is sok időt fogunk eltölteni. Ajánlanám a teljes szerkezet összeállítását ponthegesztéssel, így még van lehetőségünk a helytelen irányba álló darabok helyzetét korrigálni. Ilyen állapotában le tudjuk a szerkezetet teljes egészében tesztelni, méretileg és optikailag is.
Ha meggyőződtünk arról, hogy a szerkezet teljesen megfelel, az elképzelésünknek, csak akkor kezdjük a végleges varratokat elkészíteni. Lehetőleg ne hegesszünk egy helyen sokáig, mert az anyag elhúzódhat a hő irányában. Ha végeztünk a hegesztési munkákkal, akkor csiszoljuk meg az összes hegesztési varratot. A tartószerkezet elkészülte után a tengelyt kell felerősítenünk. Ehhez nem a készletben található rögzítőelemeket használtam, hanem a vázat közvetlenül ráhegesztettem a tengelyre. Az estleges nagy súly miatt, másoknak is ezt a módszert ajánlanám.
Ha a kocsinkat a későbbiekben másra is szeretnénk használni, akkor el kell készítenünk a képen is látható 4 db, csavaros rögzítési pontot, ahová a későbbiekben más kiegészítőket szerelhetünk. Terveimben szerepel a kocsihoz egy kis L-alakú teherhordó rész elkészítése, amivel a kocsi átalakul, „molnár kocsivá”, valamint dolgozom még egy olyan adapteren, aminek a segítségével majdan a havat lehet gyorsan, nagy felületről, könnyedén letolni. (Ennek az eszköznek a kidolgozásához még szükségem lesz némi segédanyagra, neveztessen hóra, a tesztek elvégzéséhez.)
Amennyiben végeztünk a szerkezettel, akkor kezdődhet a festés, de aki igazán igényes szerkezetet szeretne, annak ajánlom a porlakk szórást (szinterezést). Ez a megoldás egy nagyon tartós felületvédelmet ad, bár egy kicsit jobban terheli a pénztárcánkat, mint ha magunk festenénk le. (Én 2500 Ft-ot fizettem érte egy mogyoródi szinterezőnél.)
Az utolsó munkálatok, közé tartozik a kerekek felszerelése, a rögzítéshez tengely végébe kell beütnünk. Így a menetes betét szilárdan rögzül a cső belsejében, de a kerék továbbra is eltávolítható egy csillagfejű csavar eltávolítása után. Mielőtt a kerekeket felszereljük nem árt a tengely végeket vékonyan bezsírozni. Ami még hátra van, az a két műanyagdugó elhelyezése a fogantyúban.

Szabó Miklós

Kenu kocsi

A „Van 4 kerekünk!” felhívás és a készlet egy régi tervem megvalósítására inspirált. Rendszeres vízitúrázó vagyok, és a túrák alkalmával a hazai folyóinkon gyakran válik szükségessé – a víziakadályokon áthaladáskor – az „átemelés”. Az akadály lehet duzzasztógát, kis víz, fenékgát, amelyek miatt az átemelés távolsága általában 50-600 m között változik. E műveletet könnyíti meg a kenu kocsi. A kis kétkerekű szerkezet kellő szilárdságú teherbíró fémvázból áll. Célszerű rozsdamentes anyagokból készíteni, mert vizes környezetben kerül sor a használatára, előfordulhat a vízbe merítése is.
A terveket a készletben kapott kerekekre készítettem el, de időközben hozzájutottam a júniusi számban a képen is látható, felfújható műanyag felnis változathoz, így a kocsi már ezekkel készült el. A felfújható kerekeket azért részesítettem előnyben, mert könnyebbek, illetve a futófelület szélessége és rugalmassága miatt annak gördülő ellenállása lényegesen kisebb, így terepjáró képessége jobb. A várható használat helyszínén csak ritkán van sima, jó minőségű út.
A képen látható kenu kocsi fém vázának elkészítéséhez vékony falú 20 mm átmérőjű rozsdamentes vasötvözetből készült csövet választottam. A kerekeket 73 cm hosszú, egyenes darabra rögzítettem a készletben kapott körmös anyákkal, csavarokkal, végzáró műanyag betétekkel. A tengely csővégeinél a hajlított elemek rögzítési pontjáig erősítő betéteket helyeztem be a szükséges szilárdság növelése céljából. Ugyanebből a csőből kettő darabot „U” alakban meghajlítottam. Az „U” két szára közötti távolság 68 cm, az „U” szárai 10 cm-el hosszabbak, mint a kerék sugara. Végeiket rövid betét csővel erősítettem meg. Az egyik meghajlított darab végeit acél 6-os csavarral és a körmös anyával a tengelyre csavaroztam. Erre a csővégre egy megfelelő alakúra szabott és meghajlított alumínium lapot készítettem, amely a másik nyitható tartó csőnek forgáspontot biztosít. A második hajlított csövet ide csavaroztam úgy, hogy nyitott állapotban a vége a tengelyre támaszkodjon. A két cső nyitott állapotban körülbelül 100°-os szögben nyílik ki, amelyet két oldalt egy-egy heveder határol. Fontos, hogy a két tartó nyitott helyzetben derékszögnél nagyobb szögben álljon, hogy használat közben stabilabb legyen, és ne csukódjon össze. A cső hajlítása során a megfelelő hajlítási sugár és az anyagminőségnek megfelelő technológia alkalmazásával el kell érni, hogy az anyag megtartsa a kellő szilárdságát és rugalmasságát. A hajlított csövek egyenes felső részére fekszik fel a hajó alja, ezért azokra megfelelő méretű hőszigetelő csövet húztam. Erre a célra puha falú műanyag cső is megfelel.
A használat során a kocsi tengelyét gumi pókokkal rögzítjük a hajótesthez, így egy ember is könnyen mozgathatja a kajakot, illetve kenut a napi szükséges túrafelszereléssel együtt.
Az általam javasolt méretektől el lehet térni. A csak túrakajak szállítására készült kocsi keskenyebb (50-60 cm széles) is lehet, kenu szállítása esetén 60-90 cm közötti méret célszerű.

Varga Lajos (Budapest)

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

A szemétszállítók védelmében

A koronavírus-járvány idején is folyamatos a szemétszállítás, naponta több ezer ember és sok száz jármű van jelen az utcákon. Közegészségügyi szempontból is kiemelt közszolgáltatást végeznek,...


Elektromos kerékpár

Negyedik alkalommal nyílik meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium elektromobilitást ösztönző pályázata, amely eddig már több mint 2200 elektromos kerékpár kedvezményes megvásárlását...