Készítsen még a kocsiba rossz pokrócokat és lábtörlőket (sárban-hóban a kocsi
mellé térdeléshez), zseblámpát, vontatókötelet, indítókábelt is. Nem árt
ócska, de meleg tartalék ruházat, gumicsizma sem.
Különösen fontos a hűtőfolyadék fagyállósága, hiszen ha az nem elég hatásos,
szétfagyhat a motor. A hűtőfolyadékhoz fagyállónak adagolt, korróziót is gátló
etilén-glikol csípős, édeskés és mérgező. Ha fogy, úgy nyáron is csak
desztillált vízzel pótolható. Korróziógátlásának megtartása érdekében
időnként (1-2 évente) le kell cserélni. Szintje csak a motor lehűlése után
ellenőrizhető, mert forrón a sapka levétele után kilövellve sérülést okozhat.
A tömény fagyálló túlhevítené, tönkretenné a motort, ezért desztillált,
(ioncserélt) vízzel hígítják, amitől függ a fagyállósága is.
A fagyállóval kevert hűtőfolyadék hatásossága házilag is ellenőrizhető, ha
abból 2-3 decilitert egy műanyag pohárban a fagyasztó, vagy mélyhűtő szekrénybe
helyezünk. Ott aztán kiderül, valóban állja-e a fagyot.
Az ablakmosó folyadékot viszont nem érdemes hígítani. Ha valaki sajnálja a
töményet enyhe fagyban használni, tartson egy flakon töményet, meg egy flakon
higítottat is a gyenge fagyokra. A nem eléggé hatásos folyadékkal befecskendezett,
addig csak piszkos ablakra rákenődik és odafagy a még nem oldott jég, és meggátolja
a kilátást. A vastag jeget az üvegről előbb kaparóval, majd száraz ronggyal jó
eltávolítani, majd kívülről ráspriccelt jégoldóval, ronggyal - nem csak a
törlővel - eltüntetni. Ha hideg az üveg, a gyenge jégoldó még így is ráfagyhat.
A motorolajból is a télies viszonyokra alkalmassal kell feltölteni - lehetőleg
a felső, "max" jelhez közelig - az autót. A motorolajokat sokféle
minősítő-intézet igen sokféle módon, elsősorban a viszkozitás,
súrlódáscsökkentés vonatkozásában jelöli. A legelterjedtebb a SAE (Society
of Automotiv Engineers = az amerikai járműtechnikai mérnökök társasága) jelölés.
Fontos tudni, hogy a kenőolajak esetében a W (Winter = tél) mindig téli alkalmasságra
is utal. A különféle számokból a laikus nem sokat tud kikövetkeztetni. A mi
éghajlatunkon egész éven át megfelel a SAE 5W-50-es, ami -30 és +40°C között
is jól ken. A HD (High Duty = nagyteljesítményű) olajakat csak speciális motorok
igénylik. Az olajos kannácskákon rajta van a SAE jelölés, táblázatunkban (2)
a leghasználatosabb olajok hőtűrési adatai láthatók. A kocsik kezelési
utasításában is megtalálhatók az ajánlott olajak.
A fékfolyadékokról az a mondás járja, hogy a karbantartás mostohagyermekei. Pedig
nagy szerepük van a biztonságos téli autózásban. Mivel az erőt közvetítő
hidraulikus rendszerben nagyon fontos, hogy a fékfolyadék ne forrjon fel (mert akkor
benne buborékok keletkeznek, és a fék taposásakor nem a fékpofák nyomódnak a
tárcsára, hanem ezek a buborékok nyomódnak kisebbre, hiszen a gázok már
összenyomhatók), ezért magas forráspontú, alkohol alapú glikolokat, észtereket és
adalékokat használunk.
Jó tudni, hogy az 1990 után gyártott kocsikba már korszerűbb, nem csak egy évig
használható fékfolyadékok valók, amelyek persze drágábbak. A fékfolyadékokat
viszont a DOT (Department of Trasport = az USA közlekedési minisztériuma) szabályai
szerint minősítik. Jellemzőik itt következnek:
(A nedves forrpontot csak laboratóriumban mérik, 3.25% víz hozzákeverése után, amit
esetleg levegőből venne fel a fékfolyadék.)
A vizsgáló intézetek adatai szerint az autók 2/3-a túlhasznált fékfolyadékkal
közlekedik, ami különösen az őszi-téli időszakban növeli a fékutat, s vele a
baleset lehetőségét.
Felkészülés téli autózásra
Nem elég, ha az autós felkészül az őszi-téli idényre, a vegyes csapadékokra, ködre, a fényszóróval történő közlekedésre, a nagyobb követési távolság betartására, óvatos kanyarodásra és csökkentett tempójú haladásra, a járművét is fel kell készítenie. Ehhez jó, ha végig követi az itt felsoroltakat, akár egy nyugodt hétvégi délutánon a kocsiban ülve. Tehát: rendben van-e a motorolaj, a hűtőfolyadék, az ablakmosó-folyadék, a fék-hidraulika, váltó, szervo-folyadék, az akkumulátor, az ablaktörlő, az izzók, a világításkapcsolók, a szellőző légjáratok, a zárak, a kézifék, a gumitömítések, a téli gumik, a hólánc, lapát, az elakadásjelző stb.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Szabálytalan vételezés: vízlopás, áramlopás, gázlopás
A villanyórák, vízórák, gázórák manipulálása, a mérő megkerülése és számtalan lopási trükk sokkal gyakoribb tevékenység, mint gondolnánk. Pedig nem egyszerű csínről, nem is „ügyes megoldásról”...
Változnak az energetikai tanúsítványok
2023novemberben hatályba léptek azok az új épületenergetikai szabályok, melyek értelmében 2024 januárjától az ingatlanok eladásához, bérbeadásához és az új épületek építéséhez is szükséges lesz...