Tisztaság fél egészség

Autóápolás – kívül-belül

Akárhogy ügyelünk is, a hétköznapokban autónk karosszériája menthetetlenül használódik, koszolódik. A karosszéria nincs könnyű helyzetben: néha szikrázó napsütés, máskor eső, hó és jég vár rá. Az utastér dolga sem könnyebb, hiszen néha óriási kánikulában izzadtan, máskor vizesen, sárosan vagyunk kénytelenek beszállni, hogy a csomagtartóban a telekről hazahozott, útközben kiboruló gyümölcsről már ne is beszéljünk.

Ősszel kézenfekvő beiktatni egy külső-belső nagytakarítást, hogy felkészíthessük autónkat a tél viszontagságaira és megóvjuk az idő előtti öregedéstől.

Karosszéria

Az autóápolást alapos külső mosással kezdjük, így biztosan fény derül a fényezés apróbb sérüléseire is, amiket még a tél beállta előtt érdemes kijavítani. A javítás ára az idő előrehaladtával exponenciálisan nő, ezért nem érdemes halogatni.
A mosást mindig bő vízzel végezzük, sőt a tisztítószer használata előtt mindenképpen öblítsük át legalább egyszer az egész autót, a piszok fellazítása és a por lemosása végett. Nagyon koszos karosszéria esetén érdemes ezt a lépést benzinkútnál nagynyomású mosóval végezni. Figyeljünk arra, hogy a szórófejjel ne közelítsük meg túlzottan a kocsit; tartsunk kb. 30 centiméteres távolságot, így az erős vízsugár nem tesz kárt a fényezésben, és attól sem kell félni, hogy a bedobott pénz lejártakor a lándzsa „ráesik” az autóra, sérülést hagyva maga után.
A mosást puha autómosó kefével felülről lefelé haladva bő mosószeres vízzel végezzük, megelőzendő, hogy az apró homokszemcsék a kefe alá szorulva összekarcolják a fényezést. A makacs szennyeződések néha nagyon nehezen moshatók le, ezeken menjünk át akár kétszer-háromszor is, míg tökéletesen el nem tűnnek. Ne feledkezzünk meg a felnikről sem. Koszosan nem derül ki róluk, milyen állapotban vannak. Az alapos mosószeres mosás után egy újabb kiadós vizes öblítés következzen, amíg a fellazított piszkot és a mosószert teljesen le nem öblítettük autónkról. Végül érdemes puha ronggyal, szarvasbőrrel letörölni a vizet a karosszériáról, így autónk biztosan nem szárad foltosan.
Egyes mosószerek nem csak tisztítják, hanem védelmet is adnak a karosszériának, így egy lépésben letudható velük az autó külső mosása és védelme, de ezek a szerek nem nyújtanak tartós védelmet.
Amennyiben autónk teljesen megszáradt, a karosszéria védelmére sokkal ellenállóbb védőréteget képezhetünk vaxolással. A vaxolás – magyarul viaszolás – lényege, hogy egy vékony keményviasz réteget hoz létre a lemezek felületén, amely megfogja a porszemcsék, és egyéb szennyeződések támadását, és elnyeli a napfény káros sugarainak javát. A gondosan bevaxolt felület szép fényű, víztaszító, és a szennyeződéseknek is jobban ellenáll majd. A keményviaszt egyszerre legfeljebb negyed négyzetméteren dolgozva, körkörös mozdulatokkal, kell a lemezekre masszírozni, míg a lemez fényes nem lesz. A vaxolás a polírozáshoz hasonlóan munkaigényes feladat.
Amennyiben autónk fényezése megkopott, mattá vált, a tiszta autót polír anyagokkal érdemes kezelni. A polír anyagok a fényezés felső, matt rétegét lecsiszolva varázsolják újszerűvé járművünket. Ez még a vaxolásnál is fárasztóbb; a fényezés felső rétegének lecsiszolása kitartó munkát igényel. A polírozás főként az idősebb autóknál javasolt; a néhány éves, rendszeresen vaxolt karosszériákat nem kell polírozni.
A legújabb generációs színfelújító szerek a klasszikus polírozókhoz képest éppen fordítva működnek. Ezek nem lecsiszolják a fényezés felső rétegét, hanem a beléjük kevert finomszemcsés festékadalékkal feltöltik a karcokat. Elméletileg képesek mély karcokat is feltölteni, és láthatatlanná tenni. Ezen ápolószereknél nagyon fontos, hogy az autó színével azonos színűt használjunk. Érdemes először kisebb felületen kipróbálni a színazonosságot, különben könnyen előfordulhat, hogy más színű autón fejezzük be az ápolást, mint amin elkezdtük. Lényeges, hogy metálfényezésre csak a metálra való autóápoló-szert használjunk!
A szélvédő gumit, az ajtók melletti és a többi gumiszigetelést glicerines vattával vagy gumiápoló spray-vel kell megóvás céljából körbetörölni. Egy kezelés hónapokra megvédi a gumitömítéseket az időjárástól. Fontos, hogy a vegyszerekből ne jusson se a karosszériára, se az ablakra; ezt a gumi mellé tartott törlőronggyal akadályozhatjuk meg. A motorháztető és a csomagtartó tömítésénél megéri az „esőcsatornákat” is a falevelektől megtisztítani. A csomagtér beázása ilyen apróságokon is múlhat.
A kifakult műanyag tükörházakon és lökhárítókon is látványos eredményt érhetünk el a műanyagápoló-szerekkel. Ezt régen glicerinnel végezték, majd jött a szilikon egyeduralma, és mostanában jó minőségű, selyemfényt adó műanyag ápolószereket szokás használni.

Utastér

A kocsi külső ápolása után a beltér tisztítása következik. Az utastér tisztítására a háztartásban bevált üveg és kárpittisztítók biztosan jók lesznek. Alapszabály, hogy a belső tisztításához más rongyokat használjunk, mint a karosszériához. Szintén fontos, hogy az utastérbe szilikon tartalmú szerek ne jussanak.
A beltér tisztítása a gumiszőnyegek kivételével és az autó kiporszívózásával kezdődik. A műszerfalat és a műanyag részeket mosószeres ronggyal való letörlés után műszerfal-ápolóspray-vel kell befújni, majd a szert száraz ronggyal mindenhova egyenletesen elkenni.
Az ülések és kárpitok tisztításánál mélyhatású hab bedörzsölésével, majd alapos kiporszívózással úgy lehet látványos eredményt elérni, hogy utána nem kell a kárpitokat órákig szárítani. Elhanyagoltabb beltér vagy csomagtartó esetén háztartási tisztítógépet is érdemes bevetni, de mosószerként mindig az autókhoz kapható szert kell használni. A tetőkárpitra a hab bedörzsöléses módszer marad, mert vizes tisztítás esetén a tetőkárpit még órákig képes csöpögni.
Ne feledkezzünk meg a küszöbök tisztításáról, és az ajtózsanérok, zárak ápolásáról sem. A küszöböket elég egy nedves ronggyal tisztára törölni, majd a karosszéria többi részén használt szerrel bekenni. Az ajtózsanérokat, zárakat – ha nagyon elkoszolódtak – féktisztító spray-vel érdemes befújni, majd egy ronggyal gondosan szárazra törölni. Természetesen a kenőanyagot vesztett helyeken a kenést pótolni kell, kapható külön zárakhoz, zsanérokhoz való zsír is, de a WD-40 univerzális kenőspray is megfelelő. Lényeges, hogy a fölösleges kenőanyagot mindig töröljük le, különben mágnesként fogja vonzani a piszkot. A zárakba érdemes zárolajozó- és jégoldószert nyomni, a téli meglepetések elkerülése végett.
Ha az ablaktörlőlapátok csíkosan törölnek, akkor a törlőgumikat is cseréljük ki, mert a helyzet csak romlani fog. Amennyiben nem törölnek csíkosan, de a vizet nem húzzák le maradéktalanul a szélvédőről, akkor érdemes az egész törlőkart újra cserélni, mert valószínűleg az évek folyamán elfáradt a kar, és a rugó már nem szorítja kellő erővel a lapátot az üvegre.
Az ablakokat érdemes párásodás ellen külön erre a célra használatos szerekkel gondosan bekenni, megkönnyítve téli autózásunkat.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Hartwig András


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Bőrbútorok tartósságáért

Ülősarkok, kanapék, fotelek, minőségi irodai székek bőrbe öltöztetve tagadhatatlanul impozánsak, elegánsak. Ezt az állapotukat azonban csak rendszeres ápolásukkal lehet hosszú ideig megtartani....


Együtt jobban megéri!

A könyvek kedvezményes áron, 0 Ft postaköltséggel megrendelhetők!