Ősszel kézenfekvő beiktatni egy külső-belső nagytakarítást, hogy felkészíthessük autónkat a tél viszontagságaira és megóvjuk az idő előtti öregedéstől.
Karosszéria
Az autóápolást alapos külső mosással kezdjük, így biztosan fény derül a fényezés apróbb sérüléseire is, amiket még a tél beállta előtt érdemes kijavítani. A javítás ára az idő előrehaladtával exponenciálisan nő, ezért nem érdemes halogatni.
A mosást mindig bő vízzel végezzük, sőt a tisztítószer használata előtt mindenképpen öblítsük át legalább egyszer az egész autót, a piszok fellazítása és a por lemosása végett. Nagyon koszos karosszéria esetén érdemes ezt a lépést benzinkútnál nagynyomású mosóval végezni. Figyeljünk arra, hogy a szórófejjel ne közelítsük meg túlzottan a kocsit; tartsunk kb. 30 centiméteres távolságot, így az erős vízsugár nem tesz kárt a fényezésben, és attól sem kell félni, hogy a bedobott pénz lejártakor a lándzsa ráesik az autóra, sérülést hagyva maga után.
A mosást puha autómosó kefével felülről lefelé haladva bő mosószeres vízzel végezzük, megelőzendő, hogy az apró homokszemcsék a kefe alá szorulva összekarcolják a fényezést. A makacs szennyeződések néha nagyon nehezen moshatók le, ezeken menjünk át akár kétszer-háromszor is, míg tökéletesen el nem tűnnek. Ne feledkezzünk meg a felnikről sem. Koszosan nem derül ki róluk, milyen állapotban vannak. Az alapos mosószeres mosás után egy újabb kiadós vizes öblítés következzen, amíg a fellazított piszkot és a mosószert teljesen le nem öblítettük autónkról. Végül érdemes puha ronggyal, szarvasbőrrel letörölni a vizet a karosszériáról, így autónk biztosan nem szárad foltosan.
Egyes mosószerek nem csak tisztítják, hanem védelmet is adnak a karosszériának, így egy lépésben letudható velük az autó külső mosása és védelme, de ezek a szerek nem nyújtanak tartós védelmet.
Amennyiben autónk teljesen megszáradt, a karosszéria védelmére sokkal ellenállóbb védőréteget képezhetünk vaxolással. A vaxolás magyarul viaszolás lényege, hogy egy vékony keményviasz réteget hoz létre a lemezek felületén, amely megfogja a porszemcsék, és egyéb szennyeződések támadását, és elnyeli a napfény káros sugarainak javát. A gondosan bevaxolt felület szép fényű, víztaszító, és a szennyeződéseknek is jobban ellenáll majd. A keményviaszt egyszerre legfeljebb negyed négyzetméteren dolgozva, körkörös mozdulatokkal, kell a lemezekre masszírozni, míg a lemez fényes nem lesz. A vaxolás a polírozáshoz hasonlóan munkaigényes feladat.
Amennyiben autónk fényezése megkopott, mattá vált, a tiszta autót polír anyagokkal érdemes kezelni. A polír anyagok a fényezés felső, matt rétegét lecsiszolva varázsolják újszerűvé járművünket. Ez még a vaxolásnál is fárasztóbb; a fényezés felső rétegének lecsiszolása kitartó munkát igényel. A polírozás főként az idősebb autóknál javasolt; a néhány éves, rendszeresen vaxolt karosszériákat nem kell polírozni.
A legújabb generációs színfelújító szerek a klasszikus polírozókhoz képest éppen fordítva működnek. Ezek nem lecsiszolják a fényezés felső rétegét, hanem a beléjük kevert finomszemcsés festékadalékkal feltöltik a karcokat. Elméletileg képesek mély karcokat is feltölteni, és láthatatlanná tenni. Ezen ápolószereknél nagyon fontos, hogy az autó színével azonos színűt használjunk. Érdemes először kisebb felületen kipróbálni a színazonosságot, különben könnyen előfordulhat, hogy más színű autón fejezzük be az ápolást, mint amin elkezdtük. Lényeges, hogy metálfényezésre csak a metálra való autóápoló-szert használjunk!
A szélvédő gumit, az ajtók melletti és a többi gumiszigetelést glicerines vattával vagy gumiápoló spray-vel kell megóvás céljából körbetörölni. Egy kezelés hónapokra megvédi a gumitömítéseket az időjárástól. Fontos, hogy a vegyszerekből ne jusson se a karosszériára, se az ablakra; ezt a gumi mellé tartott törlőronggyal akadályozhatjuk meg. A motorháztető és a csomagtartó tömítésénél megéri az esőcsatornákat is a falevelektől megtisztítani. A csomagtér beázása ilyen apróságokon is múlhat.
A kifakult műanyag tükörházakon és lökhárítókon is látványos eredményt érhetünk el a műanyagápoló-szerekkel. Ezt régen glicerinnel végezték, majd jött a szilikon egyeduralma, és mostanában jó minőségű, selyemfényt adó műanyag ápolószereket szokás használni.
Utastér
A kocsi külső ápolása után a beltér tisztítása következik. Az utastér tisztítására a háztartásban bevált üveg és kárpittisztítók biztosan jók lesznek. Alapszabály, hogy a belső tisztításához más rongyokat használjunk, mint a karosszériához. Szintén fontos, hogy az utastérbe szilikon tartalmú szerek ne jussanak.
A beltér tisztítása a gumiszőnyegek kivételével és az autó kiporszívózásával kezdődik. A műszerfalat és a műanyag részeket mosószeres ronggyal való letörlés után műszerfal-ápolóspray-vel kell befújni, majd a szert száraz ronggyal mindenhova egyenletesen elkenni.
Az ülések és kárpitok tisztításánál mélyhatású hab bedörzsölésével, majd alapos kiporszívózással úgy lehet látványos eredményt elérni, hogy utána nem kell a kárpitokat órákig szárítani. Elhanyagoltabb beltér vagy csomagtartó esetén háztartási tisztítógépet is érdemes bevetni, de mosószerként mindig az autókhoz kapható szert kell használni. A tetőkárpitra a hab bedörzsöléses módszer marad, mert vizes tisztítás esetén a tetőkárpit még órákig képes csöpögni.
Ne feledkezzünk meg a küszöbök tisztításáról, és az ajtózsanérok, zárak ápolásáról sem. A küszöböket elég egy nedves ronggyal tisztára törölni, majd a karosszéria többi részén használt szerrel bekenni. Az ajtózsanérokat, zárakat ha nagyon elkoszolódtak féktisztító spray-vel érdemes befújni, majd egy ronggyal gondosan szárazra törölni. Természetesen a kenőanyagot vesztett helyeken a kenést pótolni kell, kapható külön zárakhoz, zsanérokhoz való zsír is, de a WD-40 univerzális kenőspray is megfelelő. Lényeges, hogy a fölösleges kenőanyagot mindig töröljük le, különben mágnesként fogja vonzani a piszkot. A zárakba érdemes zárolajozó- és jégoldószert nyomni, a téli meglepetések elkerülése végett.
Ha az ablaktörlőlapátok csíkosan törölnek, akkor a törlőgumikat is cseréljük ki, mert a helyzet csak romlani fog. Amennyiben nem törölnek csíkosan, de a vizet nem húzzák le maradéktalanul a szélvédőről, akkor érdemes az egész törlőkart újra cserélni, mert valószínűleg az évek folyamán elfáradt a kar, és a rugó már nem szorítja kellő erővel a lapátot az üvegre.
Az ablakokat érdemes párásodás ellen külön erre a célra használatos szerekkel gondosan bekenni, megkönnyítve téli autózásunkat.