Jelentős fejtörést okozott számomra a két első, hátracsúszó ajtó
kivitelezése. A felső vezetősínt 3x3-as négyzetes zártszelvényű sztirol idom
felréselésével, az ajtó mozgathatóságát pedig a rá erősített, lemezből hajlított
csúszó szánokkal oldottam meg. Alul viszont - hiteles forrás hiányában -
kénytelen voltam acélhuzalon csúszó kulisszát alkalmazni. Aligha autentikus
megoldás, de - mint utólag bebizonyosodott - jól működik. A faajtók most már
gyorsan elkészültek, s még a vékony és kisméretű ablakkeret is elég szilárd
lett, az aljazások ellenére. Ez lényeges, ugyanis a baloldali ablakot nyithatóvá
kellett tennem. Pántszárait 0,5 mm-es sárgaréz lemezcsíkból hajlítottam meg,
közös tengelyük pedig 0,5 mm-es acélhuzal lett. Így a 0,7 mm vastag plexi
ablaküveggel megerősített ablak a pántok ajtóba ragasztása után már nyithatóvá
vált, mint az eredetin. Az osztott szélvédő is elég pepecselő munka volt. Kerete
1x2 és 0,5x2,5 mm-es sztirol csíkokból összeragasztott szögidomokból áll, az
üvegeket pedig 0,7 mm vastag plexilapból készítettem el. Kinyitásukat az üvegek
élére ragasztott huzaltengelyekkel oldottam meg, amelyek a keret oldalába
csatlakoznak. Az üvegek vékony, festett fekete keretét maszkoló fólia
segítségével fújtam le.
Következhetett a tetőelem kialakítása. Ehhez előbb a lécekből összeragasztott
vázat állítottam össze, majd a tetejére 2x10 mm-es lécekből palánkolt domború
faburkolat került. E darab a vezetőfülke elejéig egybefüggő, és a kocsiszekrény
tetejéről leemelhető, viszont ferdén lecsapott elejének ívelt alaplapját és
burkolatát a kellő domborulat miatt kénytelen voltam már eleve a kocsiszekrény
homlokfalának tetejére ragasztani. A tető így két darabból állt össze, amelyeket
összeillesztésük után ragasztottam egymáshoz. Mivel a tető vízhatlanított
vászonborítású, felületét összecsiszolás után letapaszoltam, majd újbóli simára
csiszolása után szemcsésen selymes feketére fújtam. Ezzel elkészült a
kocsiszekrény, már csak a jellegzetes feliratok hiányoztak róla.
Ezekkel viszont meggyűlt a bajom. Kézzel megoldhatatlan feladat korrekt
feliratokat festeni a kocsiszekrényt övező sávba, ezért a számítógépes
feliratkészítés mellett döntöttem. A jellegzetes, talpas betűk karakteréhez
nagyon hasonlító Hindiana típust választottam ki. A kocsi 11435-ös
lajstromszámát Unistyl betűből szedtem ki. Vékony kontúrt is készítettem hozzá,
és 45 fokban árnyékot is tettem alájuk. A vékony betűkontúr tűzpiros, a bélés
okkersárga, az árnyék pedig fekete, mint az eredeti feliratokon. Az adott
betűnagyság 4,8 mm, az árnyék mérete pedig a betűtörzs fele. A feliratokat laser
nyomtatóval öntapadó papírra nyomtattam ki, csíkokra vágtam, majd a
kocsiszekrény kávalécei közé ragasztottam. A postaautó ezen kívül még két
toborzó plakátot is hordozott magán, amelynek eredetijére egy régebbi amerikai
lapban találtam rá, igaz elég rossz minőségben. Kézzel ezek megfestése is messze
meghaladta a képességeimet, ezért inkább a nyomot kép digitális retusálását
vettem célba. A sokórányi kísérletezés eredménye nem igazán minőségi, de
elfogadható. A két plakát papírra nyomtatása után már megnyugodva a
kocsiszekrény két oldalán levő kis keretezett fatáblára ragaszthattam
mindegyiket, és a felületüket színtelen akrillakk réteggel tettem ellenállóbbá a
sérülésekkel szemben.
Még egy feliratos problémám akadt, nevezetesen, a tető hátoldalára, továbbá a
vezetőfülke homloklapjára is kellett egy-egy járatszám, továbbá U.S.MAIL
felirat, de fekete, illetve zöld alapon. A megoldás kissé faramuci, ugyanis
átnyomható fehér (ALFASET) ívről előbb betűnként átnyomkodtam a karaktereket,
majd filctollal beszíneztem a felületüket, és színtelen lakkozás után vékony,
szeszes filctollal húztam be a piros kontúrokat. Az eredmény "elmegy" minőségű,
de legalább ezek sem hiányoznak a veterán replikáról. Ezt követően már csak a
huzalból, rézfóliából forrasztással összeállított fekete visszapillantó
tükröket, és a rendszámtáblát kellett a helyükre ragasztanom és felkészülhettem
a fináléra: a komplett új kocsiszekrény alvázra ragasztására. A kocsiszekrény
már a sok próba után szinte magától a helyére ült, s amint a ragasztó
megszilárdult, hátradőlve ellazulhattam.
Öthónapnyi munkával sikerült egy nálunk még szokatlan "műfajba", a teljes
átalakításba belekóstolnom. Ez rázósabb ugyan, mint a műanyag modellek
rutinszerű összeállítása, feltuningolása, de rém izgalmas is. Rendhagyó műfaj,
amit azonban tőlünk nyugatabbra számosan igen nívósan művelnek. Sokrétű munka,
de érdemes volt belekóstolni. Tippadóként még csupán annyit, hogy e típus
alkalmas pl. a Dan Fink's féle Speedwagonná alakításra, de egyéni hotrod modell
készítésére is.
Egy rendhagyó Woody 1931-ből (2. rész)
Az előző számban a veterán postaautó építésének (leírt) folyamata a faszerkezetes kocsiszekrény hátsó ajtóinak beépítésével szakadt meg. A munkával természetesen folyamatosan haladtam tovább, sőt be is fejeztem. Közben néhány érdeklődő is megkapta a modell átépítéshez szükséges - s a cikkben terjedelmi okok miatt nem közölt - vonalrajzot, amelynek alapján hozzá foghatnak a saját kocsijuk átépítéséhez. Most pedig az átépítés befejező részét adom közre.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
3D nyomtatás
A 3D, vagyis háromdimenziós nyomtatás ma már nem egy elképzelés, vagy létező, de csak a gazdagok számára elérhető lehetőség. A technika itt van a mindennapjainkban, és sok helyen használják is,...
Egyéni dísztárgyak
Az otthonát mindenki igyekszik különféle dísztárgyakkal sajátosan egyedivé tenni. A készen vásároltak persze igényes darabok, ám ezek mellett a saját személyes élményeinkre utaló tárgyakkal is...