Hátrányuk, hogy a kapunyílásban vezetősín fut végig, amelyet vagy sekély,
betonozott árokba rögzítenek, vagy a betonozott talajra erősítenek fel. Ez
működésüket tekintve nem kimondottan előnyös, hiszen a mélyedésbe szerelt
vezetősín elszennyeződhet, a talajfelszínből kiálló sín pedig megsérülhet, és e
hibák akadályozhatják a kapu mozgását. A vezetősín téli lefagyása ellen - ami
ugyancsak működtetési zavarokat okozhat - a sínbe húzott fűtőszállal lehet
védekezni. Az vezetősín túlzott elszennyeződését, sérülését az ún. lebegő
kapuval lehet kiküszöbölni, ám ennek ára van. A lebegő tolókapuknak földre
erősített sínre egyáltalán nincs szükségük, zárt állapotukban a kapunyílást a
levegőben lebegve zárják le. Ez csak úgy érhető el, ha a kapuszárny a kapu
nyílásszélességének 1/3-ával hosszabb, s megvezetését teljes egészében a
kapuoszlop, illetve a kerítés mögött, alul két, felül pedig egy görgősoros,
szennyeződéstől védett megvezetés biztosítja. Ez a megoldás természetesen a
kapuszárny meghosszabbodott mérete és a speciális kialakítású görgős
szerelvények miatt költségesebb.
A tolókapuk automatizálása is könnyen megoldható feladat, ha például a
speciálisan e célra kialakított Came meghajtások valamelyikét használjuk fel a
kapu automatizálásához. Két alapváltozat között választhatunk. A 230 V-os
meghajtó motort családi házak, a 24 V-os rendszert pedig az intenzíven használt,
pl. társasházi kapuk meghajtásához célszerű alkalmazni. A meghajtómotort
betonozott alapra kell szilárdan csavarokkal rögzíteni, mégpedig a kapunyílás és
a kapuszárny belső felülete mögé. A 230 V-os kapumozgató motorok a gyakori
használat során túlmelegedhetnek, a 24 V-os feszültséggel működők viszont nem.
Mindkét típusú meghajtómotor elektromechanikus meghajtású, és önreteszelő
hajtásuk miatt biztonságosan zárva tartják a kaput, ezért szükségtelen külön
zárral is biztosítani. A meghajtásukhoz hálózati feszültség szükséges, s ez alól
a 24 V-os meghajtómotorok sem kivételek. Ezekben ugyanis gyárilag beépített
transzformátor van, így legfeljebb csak áramkimaradás esetén van szükség
működtetésükhöz a két sorba kötött akkumulátor áramára. A meghajtómotorok
mindegyikén oldható a reteszelés, és kibiztosításuk után a kapu kézzel
nyitható-zárható. Áramkimaradás esetén a 230 V-os kapumeghajtó motorral hajtott
kapukat viszont - kireteszelésük után - csak kézzel lehet kinyitni.
A kapu mozgatását a rászerelt fogaslécbe csatlakozó meghajtómotor fogaskereke
végzi. A fogasléc az igénybevétel gyakoriságához igazodóan PVC-ből,
szálerősítésű, acélbetétes műanyagból, illetve forgácsolt acélból készült
darabokból állítható össze. A műanyagból készültek csendesebbek az acél
fogasléceknél, ez utóbbiak viszont rendkívül tartósak. A szálerősítésű,
acélbetétes fogaslécek az előző kettő előnyeit egyesítik. A fogaslécek - anyaguk
eltérőségén túl - a felerősíthetőségük tekintetében is különbözőek. A műanyagból
készülteket - a szálerősítésűeket is - csavarokkal szokás a kapukra erősíteni,
míg az acélból készülteknek van csavarral felerősíthető és hegeszthető változata
is.
A fogaslécek hossza változó, a PVC-ből készültek 33,3 cm-es darabokból álló 2 m
hosszú készletben vásárolhatók meg, a szálerősítésűek és az acélból készültek
pedig 1 m-es szálakban szerezhetők be, és egymás mellé fogatva építhető össze a
kapuhoz szükséges léchosszúság. Moduljuk a meghajtó motorhoz igazodóan 4-es. A
fogasléc - egy készlet kivételével - nem tartozéka a komplett készleteknek,
ezért ezekhez a megfelelő fogaslécet külön kell beszerezni, az esetleg igényelt
kulcsos kapcsoló és egyéb, a készleteken kívül igényelt biztonsági
kiegészítőkkel együtt.
A motorok vezérlő paneljei cserélhetők, így a legmegfelelőbb szolgáltatást
biztosító egység kerülhet a meghajtómotorba. A vonóerőt a kapu súlyához igazodva
lehet beállítani. A végállás-kapcsoló is része a motornak, és fogaslécre szerelt
ütközőkkel határolható be a kapu két végső helyzete. Ahol ilyen ütközők
felszerelésére nincs lehetőség, öntanuló elektronikával felszerelt motort lehet
alkalmazni.
A toló kapuknál az is megoldható, hogy csak részben nyissuk ki a kapuszárnyat,
mint egy kiskaput, ám ehhez kétcsatornás vezérlőrendszer szükséges. A komplett
meghajtó készlethez azonban csak egycsatornás vezérlés tartozik, és a kiskapu
funkció csak vezérlőkártya cserével oldható meg. A távkapcsolók azonban két-,
illetve háromcsatornásak, így alkalmasak több funkció ellátására is, amennyiben
a vezérlés ezt lehetővé teszi.
A motoros meghajtást készletben célszerű megvenni, mert így kevesebbe kerül, és
biztosított a tökéletesen összehangolt működés. A kapuszárny hossza csak
annyiban lényeges, hogy súlya ne haladja meg a meghajtómotor vonóerejét. Ha
viszont az intenzív használat miatt 24 V-os motort kívánunk használni, akkor a
200 kg-nál súlyosabb kapuk esetében a komplett készletek helyett egységenként
kell a rendszerelemeket összeválogatni. Az adott tolókapuhoz leginkább megfelelő
motoros készlet kiválasztásakor feltétlenül kérjük ki a szakemberek (Kling
Kft.) tanácsát, hogy biztonsággal elkerülhessük az általuk már ismert
buktatókat, ha nincs megbízható szakemberünk a szerelési munkák elvégzésére,
ebben is számíthatunk a segítségükre.
Hogyan válasszunk? - Tolókapu-motorok
Tolókapukat többnyire olyan esetekben készítünk, amikor a kapuszárnyak nyitásához nincs elég hely. A tolókapuk másik előnye hogy szerkezetileg kisebb igénybevételnek vannak kitéve, mert a kerítés mellé gördíthető kapu szerkezetét sínen futó görgők támasztják alá.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Kaputelefonok
A kertes családi házakba, többlakásos lakóházakba rendszerint csak kaputelefon segítségével lehet bejutni. Elsődlegesen kényelmi célt szolgálnak, mivel a kapu nyitása a lakásból történik és...
Az elektromos kerékpárok
Az idő lesz a megmondhatója, hogy a napjainkban egyre többek által használt elektromos kerékpárok egy kérészéletű divathóbortnak tekinthetők, vagy előnyös tulajdonságuknak köszönhetően hosszú távon...