Hátrányuk, hogy a kapunyílásban vezetősín fut végig, amelyet vagy sekély,
betonozott árokba rögzítenek, vagy a betonozott talajra erősítenek fel. Ez
működésüket tekintve nem kimondottan előnyös, hiszen a mélyedésbe szerelt
vezetősín elszennyeződhet, a talajfelszínből kiálló sín pedig megsérülhet, és e
hibák akadályozhatják a kapu mozgását. A vezetősín téli lefagyása ellen - ami
ugyancsak működtetési zavarokat okozhat - a sínbe húzott fűtőszállal lehet
védekezni. Az vezetősín túlzott elszennyeződését, sérülését az ún. lebegő
kapuval lehet kiküszöbölni, ám ennek ára van. A lebegő tolókapuknak földre
erősített sínre egyáltalán nincs szükségük, zárt állapotukban a kapunyílást a
levegőben lebegve zárják le. Ez csak úgy érhető el, ha a kapuszárny a kapu
nyílásszélességének 1/3-ával hosszabb, s megvezetését teljes egészében a
kapuoszlop, illetve a kerítés mögött, alul két, felül pedig egy görgősoros,
szennyeződéstől védett megvezetés biztosítja. Ez a megoldás természetesen a
kapuszárny meghosszabbodott mérete és a speciális kialakítású görgős
szerelvények miatt költségesebb.
A tolókapuk automatizálása is könnyen megoldható feladat, ha például a
speciálisan e célra kialakított Came meghajtások valamelyikét használjuk fel a
kapu automatizálásához. Két alapváltozat között választhatunk. A 230 V-os
meghajtó motort családi házak, a 24 V-os rendszert pedig az intenzíven használt,
pl. társasházi kapuk meghajtásához célszerű alkalmazni. A meghajtómotort
betonozott alapra kell szilárdan csavarokkal rögzíteni, mégpedig a kapunyílás és
a kapuszárny belső felülete mögé. A 230 V-os kapumozgató motorok a gyakori
használat során túlmelegedhetnek, a 24 V-os feszültséggel működők viszont nem.
Mindkét típusú meghajtómotor elektromechanikus meghajtású, és önreteszelő
hajtásuk miatt biztonságosan zárva tartják a kaput, ezért szükségtelen külön
zárral is biztosítani. A meghajtásukhoz hálózati feszültség szükséges, s ez alól
a 24 V-os meghajtómotorok sem kivételek. Ezekben ugyanis gyárilag beépített
transzformátor van, így legfeljebb csak áramkimaradás esetén van szükség
működtetésükhöz a két sorba kötött akkumulátor áramára. A meghajtómotorok
mindegyikén oldható a reteszelés, és kibiztosításuk után a kapu kézzel
nyitható-zárható. Áramkimaradás esetén a 230 V-os kapumeghajtó motorral hajtott
kapukat viszont - kireteszelésük után - csak kézzel lehet kinyitni.
A kapu mozgatását a rászerelt fogaslécbe csatlakozó meghajtómotor fogaskereke
végzi. A fogasléc az igénybevétel gyakoriságához igazodóan PVC-ből,
szálerősítésű, acélbetétes műanyagból, illetve forgácsolt acélból készült
darabokból állítható össze. A műanyagból készültek csendesebbek az acél
fogasléceknél, ez utóbbiak viszont rendkívül tartósak. A szálerősítésű,
acélbetétes fogaslécek az előző kettő előnyeit egyesítik. A fogaslécek - anyaguk
eltérőségén túl - a felerősíthetőségük tekintetében is különbözőek. A műanyagból
készülteket - a szálerősítésűeket is - csavarokkal szokás a kapukra erősíteni,
míg az acélból készülteknek van csavarral felerősíthető és hegeszthető változata
is.
A fogaslécek hossza változó, a PVC-ből készültek 33,3 cm-es darabokból álló 2 m
hosszú készletben vásárolhatók meg, a szálerősítésűek és az acélból készültek
pedig 1 m-es szálakban szerezhetők be, és egymás mellé fogatva építhető össze a
kapuhoz szükséges léchosszúság. Moduljuk a meghajtó motorhoz igazodóan 4-es. A
fogasléc - egy készlet kivételével - nem tartozéka a komplett készleteknek,
ezért ezekhez a megfelelő fogaslécet külön kell beszerezni, az esetleg igényelt
kulcsos kapcsoló és egyéb, a készleteken kívül igényelt biztonsági
kiegészítőkkel együtt.
A motorok vezérlő paneljei cserélhetők, így a legmegfelelőbb szolgáltatást
biztosító egység kerülhet a meghajtómotorba. A vonóerőt a kapu súlyához igazodva
lehet beállítani. A végállás-kapcsoló is része a motornak, és fogaslécre szerelt
ütközőkkel határolható be a kapu két végső helyzete. Ahol ilyen ütközők
felszerelésére nincs lehetőség, öntanuló elektronikával felszerelt motort lehet
alkalmazni.
A toló kapuknál az is megoldható, hogy csak részben nyissuk ki a kapuszárnyat,
mint egy kiskaput, ám ehhez kétcsatornás vezérlőrendszer szükséges. A komplett
meghajtó készlethez azonban csak egycsatornás vezérlés tartozik, és a kiskapu
funkció csak vezérlőkártya cserével oldható meg. A távkapcsolók azonban két-,
illetve háromcsatornásak, így alkalmasak több funkció ellátására is, amennyiben
a vezérlés ezt lehetővé teszi.
A motoros meghajtást készletben célszerű megvenni, mert így kevesebbe kerül, és
biztosított a tökéletesen összehangolt működés. A kapuszárny hossza csak
annyiban lényeges, hogy súlya ne haladja meg a meghajtómotor vonóerejét. Ha
viszont az intenzív használat miatt 24 V-os motort kívánunk használni, akkor a
200 kg-nál súlyosabb kapuk esetében a komplett készletek helyett egységenként
kell a rendszerelemeket összeválogatni. Az adott tolókapuhoz leginkább megfelelő
motoros készlet kiválasztásakor feltétlenül kérjük ki a szakemberek (Kling
Kft.) tanácsát, hogy biztonsággal elkerülhessük az általuk már ismert
buktatókat, ha nincs megbízható szakemberünk a szerelési munkák elvégzésére,
ebben is számíthatunk a segítségükre.
Hogyan válasszunk? - Tolókapu-motorok
Tolókapukat többnyire olyan esetekben készítünk, amikor a kapuszárnyak
nyitásához nincs elég hely. A tolókapuk másik előnye hogy szerkezetileg kisebb
igénybevételnek vannak kitéve, mert a kerítés mellé gördíthető kapu szerkezetét
sínen futó görgők támasztják alá.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Pillantás a jövőbe
Az innovációra irányuló folyamatos késztetés nyomán jött létre a Chorus Sorozat videó-kaputelefon rendszere, egy minden igényt kielégítő, jól megtervezett technológiai megoldás.
Az úszókapu kiválasztása
Hazánkban egyre jobban elterjedt az úgynevezett úszókapu rendszerek használata. Esztétikus, könnyen nyitható és automatizálható. Mind lakossági mind ipari felhasználásra a Roller Gate Kft....