Kicsi a bors, de...

Kress egykezes sarokcsiszolók

Tesztelésünk tárgya ezúttal két 900 W-os, egykezes sarokcsiszoló, a kifejezetten ipari felhasználásra szánt, piros-szürke színű 900 WTS E, és a szakmai iparos programban készülő, kék-szürke színű WTS 900 E. Már a típusszámokból is látszik, hogy itt két majdnem-ikerről van szó. Teljesítményben nincs is különbség közöttük, szolgáltatásokban már van egy kevés, a minőség pedig elég nehezen megfogható. Mi csak azt érzékeljük, hogy a Kress többi gépéhez hasonlóan igen jó minőségű szerszámgépekről van szó, melyeket saját használatunkban nemigen lehet tönkretenni. (Persze nem is próbáltuk.) A gyári ajánlás szerint azonban kifejezetten ipari használatra a piros gépet javasolja, tehát a belsejükben nyílván van eltérés.

Szembetűnő különbség, hogy a piros gépen a Kress univerzális gyorscsatlakozóját találjuk (1), ami lehetővé teszi a szerszámgépek gyors cseréjét a vezeték végén. (Nyilván csak a márkán belül.) Tulajdonképpen ez is egy professzionális felhasználási lehetőség. A kék gépbe fixen kötötték be a csatlakozót. Egy másik különbséget találtunk a tárcsacsere kapcsán. A kék gépen a tárcsát rögzítő gyűrűt a hagyományos szerszámmal lehet meghúzni, oldani, a pirosnál viszont egy új konstrukcióval sikerült a szerszámot teljesen kiiktatni. A menetes rögzítőanya egy kis kihajtható fület kapott, melyet puszta kézzel lehet kezelni (2). Mindkét gépnél hiába keressük viszont a tengelyreteszelő gombot, mert nincs is. Kikapcsolt állapotban ugyanis a tengely automatikusan reteszelődik, és ezt csak a gép bekapcsolása oldja. A bekapcsolás pillanatában érezni lehet azt a pillanatnyi kivárást, amikor a retesz old, és csak ezután pörög fel a tárcsa.
Egy kicsit a szokásostól eltérő a kapcsológomb (3) is, működését az első használat előtt érdemes áram nélkül is elpróbálni. A kapcsolót ugyanis tológombként kell előre nyomnunk a bekapcsoláshoz, a kikapcsoláshoz viszont nem visszahúzni kell, hanem csak rányomni, ettől magától kipattan. Sokkal praktikusabb, mint a hagyományos megoldás, csak meg kell szokni.
Ugyancsak eltér a hagyományostól a tárcsavédő és a markolat megoldása. A tárcsavédőt egyszerűen nem is lehet levenni, ehhez két csavart kell kihajtani (ez nem hátrány, hanem előny, mert a felhasználók sokszor életveszélyesen nagyobb tárcsát tesznek a sarokcsiszolóra, tárcsavédő nélkül), viszont majdnem 180°-ban elforgatható. Egy körmöstárcsás szerkezet kb. 10°-onként bekattanva rögzíti (4). A pótmarkolat ugyancsak teljes félkörívben elforgatható, és ezen belül bármilyen pozícióban rögzíthető (5). Ezt úgy alakították ki, hogy a markolat menete egy - a nyakrészt körbefogó - acélbilincshez csatlakozik (6). A menet meghúzásakor a bilincs rászorít a nyakrészre. Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy nem csak két vagy három pozícióban, hanem tetszőleges helyzetben rögzíthető a pótmarkolat.
A két 900 W-os gépet ún. konstans elektronikával látták el, amely a terheléstől függetlenül állandó értéken igyekszik tartani a fordulatszámot. Ez üresjáratban 9500 f/percet, terheléskor 7500 f/percet jelent. A gépekhez maximum 125 mm-es tárcsák használhatók.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Alufelni polírozás fúrógéppel

Tavasszal éljük a polírozási, fényezési és egyéb más autó-felújítással kapcsolatos munkák szezonját. A következőkben bemutatjuk, hogyan lehet költségtakarékosan tükörfényesre polírozni az autónk...


Vágótárcsák sarok köszörűkhöz

Durva felületű anyagok hatékony lemunkálásához megfelelő gépek és hatékony anyaglehordást biztosító csiszolószerszámok szükségesek. Ilyen feladatokra többnyire sarokköszörűt szokás használni, mivel...