Ha javíttatni kell

2022-02-26 07:58:23 | Módosítva: 2022-02-26 08:01:50

Az elmúlt években többször foglalkoztunk olyan témával, amikor valamilyen meghibásodott tartós használati készülék javíthatóságát taglaltuk. Most egy konkrét eset, egy meghibásodott gázkazán kapcsán vesszük elő újra a témát. Ennek a konkrét esetnek a kielemzése kapcsán gondoljuk végig, de más készülék kapcsán is hasonlóan szükséges mérlegelni a lehetőségeket. Röviden az történt, hogy egy 7 éves gázkazán nem indult el, sem meleg vizet nem adott, sem a fűtés nem működött. A készülék hibakódja szerint az égéstermék elvezető ventilátor nem működött, ezért a kazán biztonsági okok miatt letiltotta saját működését.


A kazán tulajdonosa – egy középkorú hölgy – kihívta a gyártó egyik szakszervizét. A szervizes azt mondta a hölgynek, hogy a kazán vezérlőpanele hibásodott meg, javíthatatlan, ki kell cserélni. A panel ára 85 000 Ft. Ezen felül munkadíjjal és kiszállási díjjal kell kalkulálni, ami még további 45 000 forint. Így tehát 130 000 Ft lesz javítás összköltsége. Azonnal el is kérte a panel árát, mintegy előlegként, mondván azt meg kell rendelni Bécsből, és majd 4-5 nap múlva telefonáljon a hölgy, hogy megérkezett-e a panel, és a beszerelés időpontját is egyeztetni lehessen.

A másik szervizes

Ennél a pontnál került látókörünkbe a történet. Egy közvetlen ismerősünknek, szintén szervizesnek elmesélve a történetet, sok-sok kérdés merült fel, ami igen tanulságossá teszi a történetet. Vegyük sorra:

1. A panelhiba egyáltalán nem egyértelmű, mert több más alkatrész is, pl. a ventilátor nyomáskapcsolója is lehet rossz, vagy csak elszennyeződés miatt nem működik. Ezt ki lehet tisztítani, illetve ha elromlott, ez egy 7000 Ft-os alkatrész.

2. A panelhiba akkor válik csak egyértelművé, ha egy garantáltan jól működő másik panelt próbaként beszerelnek a kazánba, és a jó panellel a kazán tökéletesen működik. A 85 000 Ft-os panel van annyira drága, hogy megrendelés előtt elvárható a szervizestől, hogy meggyőződjön róla: biztosan a panel a hiba oka. Ezt a próbás módszert, a műszakilag nem túl járatos emberek is alkalmazzák, mert hiszen ha pl. nem jó a kép a tv-ben, először megpróbáljuk kicserélni az antennakábelt egy másikra, és nem azzal kezdünk, hogy kidobjuk a tv-t.

3. Ha a próba során kiderül, hogy valóban a panel a hibás, minden szervizes tudja – tudnia kellene –, hogy a paneleket általában meg lehet javíttatni. A legtöbb esetben egy relé használódik el a sok ki-be kapcsolástól. Az internetre beírva meg lehet találni ezeket a cégeket, néhány napos határidővel vállalnak paneljavítást, az új panel árának töredékéért.

4. Végül, ha majd a megrendelt és beszerelt új panellel nem működik a kazán rendeltetésszerűen, mert nem vizsgálta ki a szervizes alaposan a hibát, és mégis más alkatrész pl. nyomáskapcsoló romlott el vagy szennyeződött el, akkor mi fog történni? Visszaadja a panel és az egyéb felszámított költségekre kifizetett 130 000 Ft-ot? Vagy további pénzt kér, mondván a nyomáskapcsoló is elromlott?


A konkrét kazán meghibásodásától távolabb tekintve, számtalan olyan készülék működik otthonainkban, ami, ha meghibásodik, legegyszerűbb a fő alkatrészeket, modulokat kicserélni. De ez aránytalanul drága lehet a készülék értékéhez képest. Sok tv-szerelő is szívesebben cserél egész panelt egy készülékben, pedig többnyire a forrasztással kicserélt alkatrésszel teljes értékűen megjavítható lenne a televízió.

Nem állítjuk, hogy minden esetben, minden készülék meghibásodása esetén járható út az alkatrészcsere, mert a modern készülékek valóban többnyire modulokból állnak, cserélhetetlen alkatrészekkel, de mielőtt sok-sok pénzért megjavíttatunk valamit (hűtőszekrényt, mosógépet, szárítógépet, kazánt, laptopot stb.), nézzünk utána a lehetőségeknek.




Igaz, hideg időben, amikor nincsen fűtés az elromlott kazán miatt, fontos a gyorsaság, de a fenti, konkrét esetben a megrendelt új panelra is min. egy hetet kellett várni, mert Bécsből rendelte meg a szervizes. A mi általunk megkérdezett ismerős szervizes szakember szerint Budapesten is meg lehet vásárolni az adott kazánhoz való vezérlőpanelt, nem egy különleges darab, a gyártó számtalan Magyarországon működő kazánjában ugyanez a panel van. Az ő véleménye szerint az sem ördögtől való, ha hibakeresési célokra van a szakszervizeknek vezérlőpanelje is, pl. egy bontott készülékből.

A hölgy sajnos nem tudott mit tenni, hiszen a 85 000 Ft előleget nem kapta vissza, azt mondta neki a szervizes, hogy mivel már megrendelte a panelt Bécsből, a pénzt nem adja vissza, ha a beszerelést nem kéri, megkaphatja a panelt és azt csinál vele, amit akar. Ez kockázatos lett volna, mert ha mással szerelteti be a készülékbe, és valami gond van, pl. a nyomáskapcsoló az igazi hiba, már nem lehet a garanciát, a felelősséget megállapítani és számon kérni sem, mert ketten is javították ugyanazt a hibát.

A javítási időre visszatérve, a paneljavítás nem tartott volna 1 hétig, akár aznap, de legkésőbb 2-3 nap múlva kifogástalanul működhetett volna a kazán, ha az ismerős szervizeshez fordul elsőként a hölgy. Így tehát nemcsak sokkal drágább, de lassabb is volt a javítási idő.


Az előleg összegének nagyságát is sokkalta ismerősünk, mert egy komoly szakszerviznek nem okozhat gondot megelőlegezni egy 85 000 forintos, amúgy általánosnak mondható panel árát. Ő az előleget mindig úgy határozza meg, hogy indokolatlanul ne tudjon elállni a megrendelő a munkától, de csak akkor kér komolyabb összeget, ha már rendeltetésszerűen működik, amiért odahívták. Ebben az esetben kb. 20-25 000 Ft-ot tartott volna reálisnak.

Az is fontos lenne, hogy kapjunk időt a döntésre. A hiba feltárása és a várható költségek mérlegelése nem mindig dönthető el azonnal, különösen, amikor laikusként kell döntenünk. Kérjünk időt, mert egy túl magas előleggel kényszerhelyzetbe kerülünk.


Még egy fontos tanácsot adott ismerősünk. Ne engedjük, hogy a javítás során kiszerelt, javíthatatlannak minősített alkatrészt, elvigye a szervizes. Konkrét esetünkben a kazánban kicserélt panel, javítás után eladható, hiszen teljes értékű lesz, bár használtnak minősül. Ne adjunk lehetőséget erre a minket kissé „lehúzó” szervizesnek. Konkrét esetünkben a panel meg lett javítva, ismerős szervizesünk megvásárolta a hölgytől, igaz nem tudott 85 000 Ft-ot adni érte, csak 60 000 Ft-ot, de evvel is kissé mérséklődött a kazán javításának túl magas ára.

Általában arra hivatkoznak a szervizes cégek, amikor elvinnék a rossz alkatrészt, hogy le kell adniuk a gyártó hazai képviseletének. Ez csak abban az esetben igaz, amikor garanciális javításról beszélünk. Garanciális javításnál is azért kell leadniuk a rossz alkatrészt, hogy ne tudjanak „álhibákat” generálni, és a gyártó által garanciában, ingyen biztosított alkatrészekkel külön kereskedni.

Az autósok számára nem ismeretlen sajnos, hogy mindig el kell kérni a kicserélt alkatrészeket, mert számtalan esetben nem is tudjuk ellenőrizni, hogy valóban ki lett-e cserélve minden, amit kifizettünk. Azonban az fontos, hogy ne a háztartási hulladékba kerüljenek ezek, amikor már biztosan nem tudunk mit kezdeni a rossz alkatrésszel, vigyük el a legközelebbi hulladékudvarba.


Írásunkban nem azt szeretnénk bizonygatni, hogy minden szervizes szélhámos, és biztosan becsapják a laikus megrendelőt, hanem azt, hogy legyünk körültekintőek. A szélhámosok és kóklerek a saját szakmájuknak is ártanak, mert a sok negatív példa általánosítva a tisztességes, körültekintő és alapos szakemberekre, az egész szakmára is rossz fényt vet.

Az internet is tud segíteni

Az internet nagy segítségünkre lehet akkor is, ha laikusok vagyunk. Ne csak egy szerviz telefonszámát nézzünk meg a neten, hanem keressünk rá a hibakódra – ha kiír ilyen a készülék –, vagy tömören írjuk be a hibát a keresőbe. A találatokban olvassuk el a hibaelhárítási lehetőségeket, más esetleírásokat, keressünk fórumokat, véleményeket is. Igyekezzünk felkészültek lenni, mire a szervizes megnézi a készüléket.

Amikor szervizt keresünk, a Google keresési találatoknál a térkép nézetre menjünk, kattintsuk valamelyik találatra, és gördítsünk lefelé a „Vélemények összegzése”-ig. Itt vannak vélemények, amiket olyan emberek írnak, akik már javíttattak valamit az adott szerviznél. Ne a szerviz saját web-oldalára írt „rólunk írták” véleményeknek higgyünk, mert azt az oldalt maga a szerviz üzemelteti, azt a véleményt engedi csak fel az oldalára, amelyiket ő akarja. A Google vélemények nem szerkesztettek (csak moderáltak, hogy sértő tartalom ne lehessen a világhálón), azt valóban az egyszeri emberek írják a saját tapasztalataik alapján (ilyen Google véleményt bármilyen vállalkozásról találhatunk, akár fodrászunkról is). Ezekből a véleményekből kiderülhet, hogy az adott szerviz mennyire megbízható, mennyire alapos a hibakeresésnél, betartotta-e a szavát, mennyire gyors, mennyire drága stb. Ha a többség jó véleménnyel van a munkájáról, akkor nagyobb biztonsággal hihetünk a szakértelmében és az árképzésében is.



Szervizes szakemberek védelmében

Gyorsan változó világunk miatt is nagyon körültekintőnek kell lennünk. Az autók, kazánok, mosógépek, hűtőszekrények stb. tervezése és gyártása az elmúlt 2 évtizedben hatalmas változáson ment keresztül. Minden tele van vezérlőelektronikákkal, amiknek működését és javítását a 30-40 éve végzett szakemberek nem ismerik, hiszen amikor a szakmájukat tanulták és gyakorlatukat megszerezték, még sokkal egyszerűbbek voltak a készülékek. A gyártók rendszeres tanfolyamaikon próbálják ezt a tudást átadni szerződött szervizeseiknek, de szinte lehetetlen a feladat, mert sokszor olyan elektronikai ismeretre van szükség, amit külön szakmaként kellene oktatni. A szervizes szakembereknek ezért lenne nagyon fontos, hogy mielőtt kimondják a végső szót egy hibáról, és alkatrészt vásároltatnak meg a készüléktulajdonosokkal, hibakizárásos alkatrészcsere próbákkal győződjenek meg állításukról. Nekünk megrendelőknek pedig el kell fogadnunk, hogy nehéz lépést tartani a műszaki fejlődéssel, és amikor a szervizes látszólag kísérletezik a hibakeresésnél, akkor valójában csak alapos, és igyekszik pénztárcakímélők megoldást keresni.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

öreg ház avatarja

öreg ház         "ventilátor hiba"

Hasonló probléma volt nálunk a kondenzációs kazánnal. Egy vihar után a fűtés leállt. Először az eredeti kivitelezőt akartuk hívni,de végül a körzetben lévő beüzemelési szerelőt hívtuk (talán jobban ismeri az automatikát). A ventilátor hiba jelent meg a kijelzőn. A szerelő szerint, lehet,hogy a viharban túlnyomást kapott, de leállni azért állt le, mert túlfeszültséget kapott az egész automatika. (Gondolom külső hálózati hiba miatt.) Végül sikerült elindítania a rendszert. Mi pedig egy túlfeszültségvédő csatlakozó-konnektort tettünk a fali konnektorba.

80 éves az AL-KO

1931-ben a 23 éves Alois Kober a bajorországi Kötzben megalapította vállalkozását, egy lakatos üzemet. A fiatalember javításokkal foglalkozott és elkezdte előállítani a lovaskocsik fékszerkezeteit....


Javítsuk vagy cseréljük?

Sokszor hallhatjuk azt az érvelést, hogy túlságosan gyorsan dobjuk ki használati tárgyainkat, gépeinket, ha a legkisebb gond van velük. Pedig még gond nélkül meg lehetne javítani, és utána újra...