Villanymotoros szőlődaráló

A régi mosógépek lassan-lassan kikopnak a háztartásokból, helyüket új masinák foglalják el. Van amelyik még üzemképesen, az új gép árába beszámíthatóan tűnik el a kereskedő cégnél, ám számos mosógép az "utolsó leheletéig" dolgozva megy tönkre. A motorjuk többnyire még használható lenne, egyéb szerelvényei, vagy az elektronikájuk mondja fel a szolgálatot. Aki élelmes, az kimenti a még használható villanymotort az üzemképtelen gépből, s különféle célra hasznosítja, pl. a hagyományos, kézzel hajtott szőlődarálók meghajtására.

A automata mosógép nagy ékszíjtárcsáját a szőlődaráló eredeti hajtókarjának eltávolítása után a hajtótengelyre kell felerősíteni. Ez történhet ékkel, vagy menesztőcsappal, a lényeg az, hogy az ékszíjtárcsa ne csússzon meg a tengelyen. A motor helyét a daráló állványán az ékszíj mérete, pontosabban a hossza alapján határozzuk meg. Ha az eredeti szíjat használva a motor túl közel kerülne a daráló burkolatához, inkább vásároljunk egy hosszabbat. A motor tengelyére ékelt eredeti ékszíjtárcsa alapján határozzuk meg a meghajtómotor pontos helyét.
A daráló csővázán a motor eredeti felfogószemeihez igazodva jelöljük fel a csapos bak helyét a támcsőre. Mivel a motor tárcsájának a hajtott szíjtárcsával egy síkba kell lennie, a két támcső közé hegesszünk egy 5x50 mm-es laposvasból levágott darabot. A két furatos felfogóbak darabját is ebből az anyagból alakítsuk ki, majd hegesszük az összekötővasra. (E célra esetenként az eredeti felfogó lemezeket is felhasználhatjuk, ha azok kiszerelhetők a mosógépből.) A motor felfogása után helyezzük fel az ékszíjat, amelynek a feszességét menetes kitámasztócsővel állíthatjuk be. Ennek egyik végét a támcső belső oldalára, a menetes rudat pedig a motor armatúráján lévő felső felfogószemhez csavarozzuk hozzá. A csőidomot T-alakban hegesszük össze. Az ékszíj feszességét az anya helyzetének változtatásával úgy állítsuk be, hogy ujjunkkal a két tárcsa között 6-7 mm mélyen lehessen csak benyomni.
A motort az indítókondenzátora fölé erősített lemezburkolattal fedjük le, e lemezburkolatra erősítsük fel a kapcsolóját is. Az elektromos szerelést feltétlenül ellenőriztessük le szakemberrel. Próbáljuk ki a mechanizmust, ha a motor simán forgatja a daráló tengelyét, 1,5 mm-es alumíniumlemezből készített burkolattal fedjük le a két szíjtárcsát és az ékszíjat. Ez nagyon fontos, mert a forgató mechanizmus e védőburkolat nélkül balesetveszélyes. Kialakítása nem nehéz, legfeljebb a burkolat rögzítésére néhány 2x20 mm-es laposvasból hajlított szegletre lesz még szükségünk, amelyeket a támcsőre csavarozhatunk fel.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

PLANTEX csiszolókorong

A Münchenhez közeli Geretsried-ben harminc éve működő Eisenblaetter csiszolóanyag-gyár nagy német iparvállalatok állandó beszállítója. A mindenféle csiszolóanyagra kiterjedő termék-palettáját...


Vágótárcsák sarok köszörűkhöz

Durva felületű anyagok hatékony lemunkálásához megfelelő gépek és hatékony anyaglehordást biztosító csiszolószerszámok szükségesek. Ilyen feladatokra többnyire sarokköszörűt szokás használni, mivel...