A típusszámban található szám természetesen a Bosch-nál is az akkumulátor feszültségére utal, próbakészülékünket 14,4 V-os NiCd akkumulátor táplálja, igen kitartóan. A gépcsalád új generációjánál az akkumulátorok kissé megváltoztak; feszültségük és kapacitásuk megtartásával méretük és súlyuk jelentősen csökkent, és a kornak megfelelően formatervezettebbé vált.
A gépet kézbe véve először is azt állapítottuk meg, hogy rendkívül finoman működik, csendes és szép hangja van, fordulatszáma szinte a nulláig egyenletesen leszabályozható, miközben nagy nyomatékát megtartja. A fúró állásba kapcsolva - amikor is a nyomatékhatároló kiiktatódik - még induláskor sem lehet lefogni a gyorsbefogós tokmányt. (Ne próbálják ki, mert könnyen leszedi a bőrt az ember tenyeréről.) A fúró álláson kívül - a csavarozáshoz - 5 fokozatban maximálható a nyomaték, a beállított érték feletti terhelésnél a mechanikus kuplung megcsúszik, így védi a csavart és az alapanyagot a roncsolódástól. Erre szükség is van, mert ilyen nagy nyomatékkal könnyű kiszakítani a faanyagot, vagy akár eltörni egy kisebb átmérőjű csavart.
A finom fordulatszám-szabályozásról már említést tettünk, és egy fúrócsavarozóról természetesen nem maradhat el a fordulatirány váltó sem. Az átváltó-gombnak van egy középső állása is, amely a szabályozógombot reteszeli, hogy a véletlen bekapcsolást megakadályozza.
A gép belsejébe kicsit belepillantva megtaláltuk a nagy nyomaték és a csendes járás magyarázatát is. A meghajtómotor egy bolygókerekes hajtóművön keresztül forgatja a kimenő tengelyt, amely nagyon sok előnnyel jár. A fém-műanyag fogaskerékrendszer adja a finom hangot, amihez persze az is kell, hogy a motor önmagában is halk járású. A bolygómű lehetővé teszi, hogy igen kis területen, egy teljesen tengelyszimmetrikus elrendezésben igen nagy áttételt hozzanak létre. Ennek köszönhető a nagy nyomaték, ráadásul a három bolygókerék (egyes típusoknál öt) a nyomaték átvitelét is biztosítja. A bolygókerekes váltómű végzi meg a mechanikus fordulatszámváltást is, így ezt nagyon szellemes és jó megoldásnak találtuk. (Képünk minőségét kissé lerontja, hogy a váltómű zsírban fut, de hát mégsem törölhettük szárazra a fotózás kedvéért.)
Még néhány szó a formáról és a gép fogásáról. A markolat gumival felöntött hátsó támasztórésze kellemes tapintású, csúszásmentes és biztossá teszi a fogást. Érdekes a gép tetején, a fordulatszámváltó mögé beépített kis mágnes-lapocska, amelyre apró vas alkatrészek, csavarok stb. "tapaszthatók" fel, és a motorház oldalába rejtett két csavarbehajtó-bit tartó is. Végül táblázatunk segítségével összefoglaljuk a PSR akkus csavarozó család tagjainak főbb adatait.
Akkus fúrócsavarozók
A szomszédos hirdetési oldalon látható PSR 14,4 VE-2 típusú akkus fúrócsavarozót sikerült néhány hétre megkaparintanunk, hogy alapos kipróbálásnak vessük alá. Tapasztalatainkat most megosztjuk olvasóinkkal is, és egyben bemutatjuk a fúrócsavarozó család további tagjait is.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Elektropower akkutelepek
A lítium akkumulátorok alkalmazása a kedvező Wh/kg energia sűrűségük miatt a kis tömeget igénylő alkalmazásoknál – így elektromos kisgépek és kéziszerszámok, légi- és gépjárművekben –...
Csősajtolásos csatornaépítés
Az Élőduna projekt keretében a főváros több pontján tehermentesítő gyűjtőcsatornák építése zajlik csősajtolásos eljárással. A metróépítéshez hasonló technológia érdekességei bizonyára érdekli...