Hagyományos akkumulátorok
Ha viszont a hagyományos, gondozást igénylő akkumulátor van gépkocsinkban, rendszeresen ellenőriznünk kell a már említett elektrolit szintet, ugyanis az elektrolit desztillált víz része elpárolog. A nyári nagy melegben gyakrabban kell ellenőriznünk, hogy a folyadék mindig ellepje az akkucellák ólomlemezeit. Az elektrolit szint túlzott csökkenése elsőként teljesítményvesztéssel, majd visszafordíthatatlan károsodással, üzemképtelenséggel jár, ami viszont általában most, a téli hideg beálltával jelentkezik. Amennyiben szükséges a folyadékpótlás, kizárólag desztillált vizet öntsünk a cellákba.
Fontos, hogy legalább évente egyszer ellenőriztessük a jármű elektromos töltését, mert még az is előfordulhat, hogy éppen annak meghibásodása okozza az akkumulátor idő előtti elhasználódását. Ha nem rendszeresen használjuk gépkocsinkat, motorkerékpárunkat, szereljük le a telep kivezetéseinek csatlakozó saruit, hogy az esetleges rejtett fogyasztók ne használják el a tárolt energiát. A használaton kívül helyezett akkumulátort - önkisülése miatt - ajánlatos egy egyszerű akkutöltővel havonta regenerálni. A gondozásmentes akkuk is épp úgy tölthetők, mint hagyományos társaik, azzal a különbséggel, hogy ez utóbbin kitekerhető celladugók láthatók, amik a folyadékellenőrző nyílásokat fedik, és ezeket a töltés megkezdése előtt, a szabad gázáramlás érdekében meg kell lazítani. Az akku használata során keletkező oxidáció és sóképződés elkerülése érdekében kenjük be vékonyan a kivezető pólusokat savmentes zsírral, így a kontakthibák is elkerülhetővé válnak.
Időszakosan használt gépjárműveinkből (pl. motorkerékpár, munkagép, hobbi eszközök) érdemes az akkumulátort a szüneteltetett használat idejére – például teljes téli leállításkor – kikötni, üzemen kívül helyezni.
Az üzemen kívül helyezett akkumulátort száraz, fagymentes helyen kell tárolni. Hosszabb idejű tárolás esetén az akkumulátor kapacitása az önkisülés miatt csökken. Ezért legalább havonta egyszer ellenőrizzük töltöttségi állapotát, szükség esetén töltsük fel. Amennyiben az akkumulátor nyugalmi (terheletlen) kapocsfeszültsége eléri a 12,4 V-ot, a töltést mihamarabb célszerű elvégezni. Erre legmegfelelőbbek a viszonylag olcsón megvásárolható automata töltők, melyek pontosan mérik az üresjárati feszültséget, és akár hosszú ideig is rajta tarthatók az akkun, mert nem fogják túltölteni azt. A megfelelő töltöttségi szintnél automatikusan csepptöltésre állnak át.
A gyakori éjszakai vagy rossz időjárásban megtett rövid utakon – a sűrű téli hidegindításokkal párhuzamosan – a gépkocsi fényszórója, ablaktörlője és fűtőberendezése, és főként maga az indítás több energiát vehet fel az akkumulátorból, mint amennyit a motor generátora pótolni tud. Az akkumulátor ilyenkor annyira kimerülhet, hogy nem képes megforgatni az indítómotort. Ennek megelőző jele, ha az indítómotor csak lassan forgatja a motort. Ez még önmagában nem utal az akkumulátor hibájára. Ilyenkor szerelőműhelyben, vagy ha van módunk, a saját garázsunkban - kiszerelt állapotban - alaposan töltsük fel az akkut. Otthoni körülmények között ehhez is lehetőleg automata töltőt használjunk. A feltöltött indítóakkumulátor üresjárati feszültsége – egy órás pihentetés után – 12,6 V felett van. Ha ez a feszültség 12,4 V alá süllyed, akkor azonnal tölteni kell, ha pedig rendszeresen és gyorsan visszamegy ez utóbbi feszültségérték alá, akkor ez az akku hibájára utal. Valószínűleg cserélni kell.
Mire figyeljünk akkucserénél?
Ha cseréljük az akkumulátort, méretében azonos új típusok között keresgéljünk, aminek a kapacitása vagy megegyezik az eredetivel, vagy kicsit nagyobb annál. Kisebb ne legyen. Ha az akkura a pólusai felől ránézünk, akkor jobbosnak, vagy jobb-pozitívosnak hívjuk azt, amelyiknek jobbra van a + sarka, és értelemszerűen a balosnak, vagy bal-pozitívosnak bal kézre esik a + sarka. Ebben nem térhetünk el az eredetitől, mert a bekötő kábelek nem fognak a helyükre érni.
És hogy milyen típust válasszunk?
Tesztek százai készülnek, és ajánlások fogalmazódnak meg, de egy érdekes adatot azért megemlítünk. A csere akkumulátorok (a gyári, eredetire ez nem vonatkozik) 30%-a éli meg a harmadik telet.