Ha az akku már legalább 3-5 éves, akkor egyértelműen növekszik a meghibásodás veszélye, vegyük az időt és a fáradságot, hogy felkeressünk egy szakműhelyt, ahol megfelelő műszerekkel pillanatok alatt bemérik az akkumulátor jellemzőit, melyek alapján eldöntik, egy töltéssel vagy szulfátlanító kezeléssel még egy ideig használható állapotra tudják-e hozni a gyengélkedő akkut.
Ha új akkut kell vásárolnunk, akkor meg kell vizsgálnunk, egyáltalán melyik akku szerelhető be autónkba. Meghatározó szempont az akkumulátor mérete és az érintkezők polaritása, magyarul: melyik oldalon van a plusz és a mínusz elektróda. Ez azért fontos, mert a csatlakozó vezetékek hossza így van méretezve. Természetesen akár áruházban, akár szakboltban vásárolunk, találunk a megfelelő akku kiválasztásához katalógusokat, melyekben az autó típusa, motorja, kivitele szerint megtalálhatjuk az ajánlott akkumulátort. Méretbeli gond elsősorban a japán autókkal lehet.
Az autóban kialakított hely rendszerint lehetővé teszi a gyárilag beszereltnél nagyobb akkumulátor elhelyezését is. És itt nem a méret a lényeg, hanem a nagyobb akkumulátor nagyobb kapacitása. Ez az adat jelenti az akkumulátor áramtároló képességének mértékét, értelem szerűen egy 55 Ah-ás akku több áramot képes tárolni egy 44 Ah-ásnál. Ez a tartalék különösen a sok elektromos fogyasztót (autóhifi, GPS-riasztó, hűtődoboz stb.) használó autókban jön jól, de például az autót gyakran napokra-hetekre leállítóknak is előnyös. A nagyobb akku némi felárát garantáltan jóval hosszabb élettartammal fogja meghálálni.
Az indítóáram a kapacitást követő, százas nagyságrendű szám. Ez egyszerűen szólva az akkumulátor erejét fejezi ki, tehát egy nagyobb indítóáramú akku nagy hidegben is gyorsabban képes pörgetni, így biztosabb indítást eredményez, különösen dízelmotoroknál.
A legújabb fejlesztésű, a környezetvédelem érdekében start/stop rendszerrel ellátott gépjárművek olyan extra igényeket támasztanak az indító egységekkel szemben, amelyeket az eddigi akkumulátorok már nem, vagy csak nagyon nehezen tudnak teljesíteni. Ezekhez speciális folyadékos, valamint felitatott síklemezes akkukat kell használni, melyek megfelelnek a fokozott követelményeknek, és akár 900 A indítóáramig biztos indulást garantálnak.
Gondozásmentes, varázsszemes, zselés
Ma már mindegyik akkumulátor „gondozásmentes” vagy legalább „csökkentett gondozási igényű”, tehát beépítés után nem kell velük rendszeresen vesződni. A különböző márkák között nem könnyű eligazodni, mert a nagynevű márkák tucatszám vásárolták fel a kisebb gyárakat, melyek gyakran továbbra is a megszokott termékeiket gyártják, immár az új anyacég neve alatt. De ellenkező esetekre is van bőven példa, amikor ismeretlen nevű gyártók jelentkeznek modern, jó minőségű akkumulátorral. Sőt, gyakran a jó nevű márkák is egymástól vásárolnak akkumulátort, amit aztán a saját matricájukkal hoznak forgalomba. Ma is kapható például Perion akkumulátor, pedig az évszázados múltú gyárat már évekkel korábban lebontották.
Az előzőek alapján világos, hogy a márkák által kínált, különböző kategóriájú akkumulátorok közül a legegyszerűbbek nem feltétlenül nyújtanak többet a kevésbé ismert márkák olcsóbb termékeihez képest. Jobb képességeket inkább az azonos márkanév magasabb kategóriájú, és ennek megfelelően drágább akkumulátoraitól várhatunk. De a legjobb szakember tanácsát kérni az igényeinknek leginkább megfelelő, legjobb ár/érték arányú akku kiválasztásához. Érdemes szakműhelyben vásárolni, mert ott használható eligazítást, tanácsot kaphatunk a döntéshez. Még ha a nagyáruházakban esetleg érezhetően olcsóbb akciós árakkal csábítanak, akkor is jobb specialistánál vásárolni. Egyrészt azért, mert a nagyáruházban kifoghatunk hónapok óta tárolt, többé-kevésbé lemerült akkumulátort, míg a specialistáknál jellemzően frissen töltött akkumulátorok kaphatók. Másrészt a szakműhelyek néhány percet rászánnak az autónk elektromos rendszerének átvizsgálására, így felszínre kerülhetnek olyan hibák, melyek az akku kelleténél gyorsabb elhasználódásáért felelősek. Tény viszont, hogy az áruházakban megvásárolható akku beszerelése sem okoz gondot egy átlagos autósnak.
Bosch Eurobat Silver...
...autó akkumulátorok ideális energiaforrást biztosítanak az induláshoz, köszönhetően a Power Frame technológiának. Ez a technológia a Bosch egy régebbi újítása az autó akku piacon. Lényege, hogy az akkumulátor egy speciális hálót tartalmaz, amely optimalizálja az energia eloszlását, így növeli az autó akkumulátorok teljesítményét, illetve csökkenti az igénybevételt, ami hosszabb élettartamot jelent az akku számára.
A gondozásmentes akkumulátorokat gyakran tévesen zselés akkunak nevezik. Ezek nem igényelnek utántöltést desztillált vízből, emiatt elég masszívan le is vannak zárva.
Árammal azonban tölthetőek, sőt, üzemszerű állapotukban az autó folyamatosan töltés alatt tartja ezeket. Ilyenkor az elektrolit víztartalma folyamatosan párolog, mint a normál akkumulátoroknál. A keletkező gőz elvezetése egy labirint-rendszerű fedélben történik, amely a túlnyomást elengedi, a gőz azonban lecsapódik benne, és lassan visszacsorog az elektrolitba.
Fontos azonban, hogy ezt automata töltővel végezzük a töltést, mert ha a töltőfeszültség eléri a 14.4 voltot, esetleg meg is haladja azt, fokozott buborékképződés lép fel. Ez károsítja a cellákat, tehát kapacitásvesztést eredményez. Emellett olyan túlnyomás léphet fel, amely a fedélen keresztül már nem tud eltávozni. Súlyos esetbe a túlnyomás akkora lehet, hogy lelöki az akkuház fedelét, és kiömlik a sav.