Garázskapuk automatikák

Múlt évi decemberi számunkban a szárnyaskapukról és azok mozgató szerkezeteiről írtunk részletesen. Kaputechnika sorozatunkban haladunk tovább; az évszakhoz kissé igazodva most a garázskapukról ejtünk szót. Segítségül ezúttal is Veréb Pétert, a Kling Kft. szakértőjét kértük fel. Reméljük, sok hasznos gyakorlati tanáccsal tudja kiegészíteni a korábbi cikkeinkben megírtakat. Ismétlésekbe viszont nem szeretnénk bocsátkozni, ezért - ha szükséges - visszahivatkozunk korábbi számainkra. Célunk továbbra is az, hogy a különböző megoldások közötti választási lehetőséget mutassuk be, mert igazán színvonalas kivitelben házilag nem nagyon lehet egy garázskaput elkészíteni. Persze azért a saját kezű munkának is marad szerep; elsősorban a beszerelésben, a tartozékok felszerelésében, de a félig kész garázskapu befejezésében is.

Rögtön a lényegre térve, ez utóbbira elsősorban a billenőkapuknál nyílhat lehetőség. A hazai gyártók között ugyanis van olyan is, aki a komplett szerkezetet - a kerettől a kiegyensúlyozásig - készre gyártja, de a kapu burkolatát, kívánságra, a vásárlóra bízza. Sokszor valóban egyéni ízléshez, már meglévő épületrészekhez kell igazodni, és ekkor a kapu héjalását praktikusabb egyedileg, utólag elkészíteni (1). Az ajtóvázra szerelhetünk különböző faburkolatokat (2), alumínium vagy acéllemez burkolatokat. Persze a hazai kapugyártók is zömmel készre szerelt kapukat árusítanak, a külföldiek (pl. Bremet, Raynor) pedig kizárólag ilyet.
Régebben a legelterjedtebbek a billenőkapuk voltak, és ma is talán ezek a legolcsóbbak. Két leggyakoribb megoldásuk az ellensúlyos (3) és a vízszintes-sínes (4). A vízszintes-sínes kapu egyszerű, könnyen mozgatható szerkezet, hátrányaként azonban felróható, hogy ezek a vezetősínek meglehetősen mélyre benyúlnak a garázs mennyezetén, és erre nem mindig van lehetőség. Ezt a hátrányt mérsékli az ellensúlyos rendszer, melynél a kiegyensúlyozó súlyok a kapuoszlop két oldalánál, függőlegesen mozognak, és a vízszintes vezetősínek elhagyhatók (5). Persze ettől még a kinyitott kapunak fel kell csúsznia a mennyezetre, de talán kevesebb a helyigénye. A billenőkapuk kétségtelenül a legolcsóbbak a különböző megoldások között, ez mindenképpen előnyük. Hátrányuk viszont az elvükből adódó - sokszor kellemetlen - kiegyensúlyozásuk. A kapu tulajdonképpen csak három pozícióban "nyugszik meg"; teljesen nyitva, teljesen zárva, és kb. az alsó 1/3 állásban (6). A legtöbb galibát rendszerint ez utóbbi okozza. Ha például nem vesszük észre, hogy a kapu nincs ütközésig feltolva, és egy kicsit nagyobb súrlódás miatt átmenetileg ugyan megmarad ebben a pozícióban, de aztán - lehetőleg az autó felett - egyszer csak megindul a középső pozíció felé, és bizony alaposan megsértheti a karosszériát. Bizonyos körülmények között zavaró lehet az is, hogy a billenőkapu használat közben 80-100 cm-es sávot igényel a bejárat előtt; a kocsi ezen belül nem állhat, mert a kapu nekiütközne (7).
Ugyancsak hiányosságnak tekinthetjük a billenőkapuk nehezen megoldható résszigetelését. Ez elsősorban a temperált, épület alatti garázsoknál okoz felesleges hőveszteséget, ami nemcsak abban nyilvánul meg, hogy a garázs hűvös, hanem a garázs feletti lakóhelyiség padlója is hidegebb.
Mindkét billenőkapu megoldás utólag is automatizálható, de az ellensúlyos lényegesen drágábban. A vízszintes-síneshez kaphatók a legolcsóbb - mennyezetre szerelhető, láncos vagy szíjas - motorok, amelyek a kapu felső éléhez közvetlenül csatlakoztathatók. Az ellensúlyosnál azonban nem ajánlatos a kaput a felső oldalánál fogva mozgatni, az alsó kapcsolódáshoz viszont egy külön ívkar-mechanizmus szükséges (8). Tulajdonképpen, ha valami speciális szempont nem indokolja, akkor az ellensúlyos billenőkaput már nem igazán ajánljuk. Persze ha valakinek már megvan, akkor a korszerűsítésnél ebből kell elindulni. A billenőkapuk mozgathatók közvetlenül az ajtóra szerelt motorral is (5). Ez praktikus lehet akkor, ha a mennyezeten nincs elég hely a láncos húzómechanizmus számára.
Ma mindenképpen a legkorszerűbbnek és talán a legesztétikusabbnak is a szekcionált garázskapuk tekinthetők. Persze a külcsín relatív fogalom, de az a mérhetetlen nagy választék, amit ez a piac felvonultat, az mindenképpen amellett szól, hogy mindenki megtalálhatja az ízlésének megfelelőt. Vonatkozik ez a borítás anyagaira, mintázatára, a kapuba szerelt különféle ablakokra, a széles méretválasztékra egyaránt. Nagy méretű - akár a szokásosnál (200-210 cm-nél) magasabb, vagy dupla szélességű - kaput billenő változatban gyakorlatilag nem is szabad gyártani, a szekcionált kapuk kiegyensúlyozása azonban olyan tökéletesen megoldható, hogy a kapu még nagy méretben is könnyen mozgatható, és bármilyen közbülső pozícióban megállítható. Kiegyensúlyozására két elterjedt megoldás van; a húzórugós és a torziós rugós; ez utóbbi drágább, és csak egyes esetekben - pl. nagyméretű kapuknál - indokolt a használata. A torziós rugós kapunak nagyobb a helyigénye a kapunyílás felett. Az összehasonlítás miatt fontos tudni, hogy a billenőkapunak mindig van kerete, mely a kapunyílást némileg leszűkíti, a szekcionált megoldásúak viszont a kapunyíláson belül, a fal belső síkjára szerelhetők fel (9). Ez egy adott méretű, és nem változtatható kapunyílásnál igen fontos centimétereket jelenthet. Nagyobb viszont a garázson belüli helyigénye, hiszen legalább 10 cm-t elvesz a garázs mélységi méretéből. Megint csak a szekcionált kapumegoldás mellett szól a precízen kivitelezhető résszigetelés. A szekcionált kapuk gyakorlatilag tökéletesen zárnak, mivel a lamellák egy C acélprofil sínben futnak.
A kapu mechanikája meghatározza a felhasználható motorokat is. A húzórugós kiegyensúlyozású szekcionált kaput a garázsmennyezetre szerelt láncos vagy szíjas húzómotorral mozgathatjuk (9). Ez lényegét tekintve azonos a billenőkapuknál alkalmazott megoldással. A torziós rugós kivitelnél (10) lehetőség van közvetlenül a torziós tengely motoros forgatására is. Megint csak ez a költségesebb, de esetleg praktikusabb motorelhelyezést kínál.
Az ún. redőnykapuk külsőre és működésre hasonlítanak a szekcionált kapukhoz, de a lamellák lényegesen keskenyebbek. Két elterjedt változatuk van. Az egyiknél az ablakredőnyökhöz hasonlóan a redőny egy orsótengelyre csavarodik fel, emiatt nagyon jól alkalmazható olyan garázsokhoz, ahol a mennyezeten - csővezetékek, tartóelemek stb. miatt - nincs hely. A költségek összehasonlításához azonban tudnunk kell, hogy ez a megoldás csak motoros változatban képzelhető el, a redőny kézzel nem tologatható. Van egy másik redőnykapu változat is, ami gyakorlatilag tényleg csak a lamellák méretében különbözik a szekcionált kapuktól. A lamellák a garázs mennyezetére szerelt sínben futnak hátra. Ez ritkán alkalmazott és költséges megoldás, de szükség lehet rá akkor, ha a kapunyílás felett nagyon kicsi a hely. Ez a redőnykapu csak néhány centimétert igényel a kapunyílás felett. Sajnos szilárdság szempontjából a redőnykapuk nem érik el a szekcionált kapukat, és áruk is magasabb, így ez a megoldás akkor jön szóba, amikor a másik kettőt valamilyen műszaki ok, vagy inkább a rendelkezésre álló hely kizárja.
Végül még jelzésszerűen emlékeztetjük olvasóinkat néhány olyan gondolatra, melyeket a szárnyaskapuk kapcsán decemberi lapunkban már megírtunk, de a garázskapuknál is érvényesek. Először is arra, hogy csak egy könnyen mozgó garázskapura szerelhetünk motort. A motor nem arra való, hogy a mechanika hibáit kompenzálja. A garázskapukhoz is ugyanazok a biztonsági kiegészítők - fotocella, világítás (11), hangjelzés, távvezérlés, kulcsos kiegészítés (12) stb. - alkalmazhatók, mint a kertkapuknál. A motorok minden esetben önzárók, így külön zárszerkezetre nincs szükség, sőt nem is ajánlott azok felszerelése. Gondolnunk kell viszont az áramszünet esetén szükséges kireteszelésre (13), különösen akkor, ha a garázsnak csak egy bejárata van. A különböző helyszíneken és az eltérő motorrendszereknél más és más megoldások alkalmazhatók. Erről mindenképpen egy esetleges vásárlás helyén érdemes konzultálni a szakértőkkel.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Távvezérelt szárnyas kapuk

Kapunyitó motor választáselőtt számos kérdés merül fel, amit csak megbízható ésrutinos szakember képes megválaszolni. Nincs két egyforma kapu, és motorizált mozgatásukhoz néhány alapfeltételnek meg...


Gate Control PRO

A Gate Control PRO egy korszerű, akár két különálló kapu vezérlésére is alkalmas intelligens kapuvezérlő, amely mobilinterneten keresztül Android és iOS alkalmazással, vagy hívással vezérelhető....