Kezdjük mindjárt ez utóbbi kérdéssel, mert az év végi ünnepek táján ezzel kapcsolatban merül fel a legtöbb panasz, kifogás, illetve félreértés, ami aztán nem ritkán bosszankodáshoz vezet. Fontos tudnunk ugyanis azt, hogy jogilag csak akkor illet meg minket az előző lapszámunkban részletezett csere lehetősége - a javítás mellett -, ha a termék ténylegesen hibás, azaz minőségi kifogás merül fel vele kapcsolatban. Ha tehát az áru méretben nem felel meg, vagy a színe, külseje nem tetszik nekünk, esetleg több darabbal is rendelkezünk belőle, de az egyik felesleges, akkor a forgalmazó nem köteles a cserére. Nem árt azonban figyelni az egyes üzletek reklámjait, mert nem egy - különösen ünnepek táján - kínál olyan vásárlási lehetőséget ügyfelei számára, melynek alapján bizonyos időhatáron belül minőségi kifogás hiányában is visszaveszik, vagy kicserélik az árut. Ez azonban üzletfüggő, így - ahogy minden vásárlás során - a tudatosságnak e körben is alaposan kell érvényesülnie már azelőtt, hogy kiválasztjuk az adott terméket.
Akciós terméket nem cserélnek vissza?
Rengetegszer találkozhatunk azzal a kereskedői reakcióval, mely szerint akciós terméket nem váltanak vissza, nem cserélnek, hiszen akciós, leértékelt volt az áru, milyen alapon várja hát el mindezt a fogyasztó? Nos, olyan alapon, hogy erre joga van! Hiszen akciós termék esetén is ugyanazon jogokkal rendelkezünk, mintha nem leértékelt terméket vettünk volna. Azaz ugyanúgy megilletnek bennünket a szavatossági, jótállási jogaink, függetlenül az árcsökkenéstől, mely meglehetősen gyakori Karácsony táján.
Mindez alól egyetlen kivétel azért van: ha azért akciós az áru, mert valamilyen hibája van, és ezt a vásárláskor a tudomásunkra hozzák. Amennyiben ezen hiba miatt reklamálunk, úgy természetesen nem állnak fenn a kereskedők korábban már részletezett kötelezettségei, de minden más hiba miatt igen.
Levásárlás
Szintén gyakorta találkozunk azzal a kereskedői módszerrel, melynek értelmében a hibás termék javítása, vagy ugyanolyan árura történő cseréje helyett egy másik, hasonló árucikket ajánlanak fel részünkre, akár plusz ráfordítás nélkül, akár további ráfizetés mellett. Azaz levásárolhatjuk a hibás termék árát, akár egy kapott kupon, vagy bon segítségével.
Természetesen elfogadhatjuk ezen felkínált lehetőséget, ha szükségünk van erre a másik árura, de a döntésünk szabad. Tehát nem kötelezhet bennünket a kereskedő a levásárlásra, azt nem vagyunk kötelesek elfogadni, és ragaszkodhatunk szavatossági, jótállási jogainkhoz, azaz a javításhoz, cseréhez, illetve az árleszállításhoz, a vételár visszaadásához hiba esetén a korábban részletezettek szerint.
Üzlet vagy szerviz?
És még valami, amit fontos tudnunk jogaink érvényesítésével kapcsolatban. Ha visszavittük a hibás terméket a kereskedőhöz, ő nem küldhet minket tovább a szervizhez. Eldönthetjük ugyanis, hogy a vásárlás helyszínére, vagy közvetlenül a javítószolgálathoz visszük az árut, de amennyiben az előbbibe, akkor annak továbbításáról a forgalmazónak kell gondoskodnia térítésmentesen.
Végül, de nem utolsó sorban, amit minden egyes vásárlást megelőzően gondoljunk át: szükségünk van-e arra az adott termékre, és ha igen, az adott üzletben kinézett áru a legmegfelelőbb számunkra vagy szeretteink számára. Figyeljük az ár-minőség viszonyát is, és végezetül: legyünk tudatosak, ne hagyjuk magunkat átverni, és ne hagyjuk, hogy eltántorítsanak minket jogaink érvényesítésétől. Mert csak így lehet nyugodt, békés és bosszankodásmentes ünnepünk.
Ajándék lónak is nézd a fogát! - akció, bosszankodással
Hiába a tudatosság, ha a velünk szerződést kötő fél nem hajlandó kötelezettségei teljesítésére. Ilyenkor sem szabad azonban feladni, és bizony, bármennyire nem szeretjük, néha muszáj azon jogi lehetőségeket igénybe vennünk, amik rendelkezésünkre állnak.
A fogyasztó esetünkben nyomtatót vásárolt a karácsonyi akció során az egyik nagyobb bevásárlóközpont egy kisebb üzletében. Az árut 25%-os leértékelt áron vette meg, hazavitte a terméket, a Karácsonyfa alá rakta, majd az ajándékátadás utáni napon természetesen nyomtatni próbált a család vele. Ez azonban nem ment, a nyomtató bekapcsolt, a használati útmutatónak megfelelően próbálták beüzemelni, a számítógép érzékelte is, azonban nem sikerült vele nyomtatni.
A Karácsonyt követő pár munkanapon belül visszavitte az üzletbe a fogyasztó, ahol közölték vele, hogy akciós volt az áru, ezért nem kötelesek azt javítani, végképp nem kicserélni, hiába kapott rá jótállási jegyet. A hiba bejelentéséről jegyzőkönyvet kívánt felvetetni, de elutasították igényét. A vásárlók könyvét megkapta, amelybe lejegyezte problémáját, választ azonban Valentin napig sem kapott.
Merre tovább?
Egy ismerősétől érdeklődött jogi lehetőségei iránt, és ezt követően két irányban folytatódott a történet. Mivel a vásárlók könyvébe történő bejegyzésre harminc napon belül válaszolnia kellett volna a fogyasztóvédelmi törvény alapján a kereskedőnek, ezért ennek megsértése miatt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz fordult. A Hatóság később megbírságolta a céget ezen kötelezettsége nem teljesítése miatt.
Egyedi jogvitájával kapcsolatban - mivel nem javították vagy cserélték ki számára a hibás terméket - az ingyenes és gyors eljárást lefolytató békéltető testülethez fordult. A testület előtt a vállalkozás felajánlotta a fogyasztónak, hogy levásárolhatja egy éven belül a termék árát egy hasonló nyomtatóra.
Vissza a vételárat!
A vásárló azonban ezt nem fogadta el, mivel a leértékelt áron kívánt ugyanolyan termékhez hozzájutni, ilyet viszont nem tudott szolgáltatni a cég, ahogy a javítást sem tudta vállalni. Ezért végül a testület ajánlásában arra hívta fel a vállalkozás figyelmét, hogy a javítás, illetve a csere elmaradása miatt adja vissza a teljes vételárat a fogyasztónak a szerződéstől történő elállás miatt.
A vállalkozás utóbb - több levélváltást követően - hajlandó volt visszafizetni a vételárat, így ha nem is könnyen, de a vásárló jogai végül érvényesültek. Az eset pedig jó példaként szolgált arra, hogy nagyon alaposan át kell tekinteni, hol vásárolunk meg egy terméket, és arra, hogy nem mindig a legolcsóbb termék a jó választás ajándékbeszerzés során.
Dr. Eitmann Norbert
Közép-Magyarországi
Fogyasztóvédelmi Egyesület