Fogyasztóvédelem ünnepek után

Akció, leértékelés, ajándék

2011-02-27 20:13:56 |

Közelednek a karácsonyi ünnepek, így nem árt tudni, milyen jogaink és lehetőségeink vannak akciós, leértékelt termékekkel kapcsolatban, illetve mit tehetünk akkor, amikor nem tetszik az ajándékba kapott ruhanemű vagy műszaki cikk, vagy éppen az nem megfelelő számunkra.

Kezdjük mindjárt ez utóbbi kérdéssel, mert az év végi ünnepek táján ezzel kapcsolatban merül fel a legtöbb panasz, kifogás, illetve félreértés, ami aztán nem ritkán bosszankodáshoz vezet. Fontos tudnunk ugyanis azt, hogy jogilag csak akkor illet meg minket az előző lapszámunkban részletezett csere lehetősége - a javítás mellett -, ha a termék ténylegesen hibás, azaz minőségi kifogás merül fel vele kapcsolatban. Ha tehát az áru méretben nem felel meg, vagy a színe, külseje nem tetszik nekünk, esetleg több darabbal is rendelkezünk belőle, de az egyik felesleges, akkor a forgalmazó nem köteles a cserére. Nem árt azonban figyelni az egyes üzletek reklámjait, mert nem egy - különösen ünnepek táján - kínál olyan vásárlási lehetőséget ügyfelei számára, melynek alapján bizonyos időhatáron belül minőségi kifogás hiányában is visszaveszik, vagy kicserélik az árut. Ez azonban üzletfüggő, így - ahogy minden vásárlás során - a tudatosságnak e körben is alaposan kell érvényesülnie már azelőtt, hogy kiválasztjuk az adott terméket.

Akciós terméket nem cserélnek vissza?

Rengetegszer találkozhatunk azzal a kereskedői reakcióval, mely szerint akciós terméket nem váltanak vissza, nem cserélnek, hiszen akciós, leértékelt volt az áru, milyen alapon várja hát el mindezt a fogyasztó? Nos, olyan alapon, hogy erre joga van! Hiszen akciós termék esetén is ugyanazon jogokkal rendelkezünk, mintha nem leértékelt terméket vettünk volna. Azaz ugyanúgy megilletnek bennünket a szavatossági, jótállási jogaink, függetlenül az árcsökkenéstől, mely meglehetősen gyakori Karácsony táján.
Mindez alól egyetlen kivétel azért van: ha azért akciós az áru, mert valamilyen hibája van, és ezt a vásárláskor a tudomásunkra hozzák. Amennyiben ezen hiba miatt reklamálunk, úgy természetesen nem állnak fenn a kereskedők korábban már részletezett kötelezettségei, de minden más hiba miatt igen.

Levásárlás

Szintén gyakorta találkozunk azzal a kereskedői módszerrel, melynek értelmében a hibás termék javítása, vagy ugyanolyan árura történő cseréje helyett egy másik, hasonló árucikket ajánlanak fel részünkre, akár plusz ráfordítás nélkül, akár további ráfizetés mellett. Azaz levásárolhatjuk a hibás termék árát, akár egy kapott kupon, vagy bon segítségével.
Természetesen elfogadhatjuk ezen felkínált lehetőséget, ha szükségünk van erre a másik árura, de a döntésünk szabad. Tehát nem kötelezhet bennünket a kereskedő a levásárlásra, azt nem vagyunk kötelesek elfogadni, és ragaszkodhatunk szavatossági, jótállási jogainkhoz, azaz a javításhoz, cseréhez, illetve az árleszállításhoz, a vételár visszaadásához hiba esetén a korábban részletezettek szerint.

Üzlet vagy szerviz?

És még valami, amit fontos tudnunk jogaink érvényesítésével kapcsolatban. Ha visszavittük a hibás terméket a kereskedőhöz, ő nem küldhet minket tovább a szervizhez. Eldönthetjük ugyanis, hogy a vásárlás helyszínére, vagy közvetlenül a javítószolgálathoz visszük az árut, de amennyiben az előbbibe, akkor annak továbbításáról a forgalmazónak kell gondoskodnia térítésmentesen.
Végül, de nem utolsó sorban, amit minden egyes vásárlást megelőzően gondoljunk át: szükségünk van-e arra az adott termékre, és ha igen, az adott üzletben kinézett áru a legmegfelelőbb számunkra vagy szeretteink számára. Figyeljük az ár-minőség viszonyát is, és végezetül: legyünk tudatosak, ne hagyjuk magunkat átverni, és ne hagyjuk, hogy eltántorítsanak minket jogaink érvényesítésétől. Mert csak így lehet nyugodt, békés és bosszankodásmentes ünnepünk.

Ajándék lónak is nézd a fogát! - akció, bosszankodással

Hiába a tudatosság, ha a velünk szerződést kötő fél nem hajlandó kötelezettségei teljesítésére. Ilyenkor sem szabad azonban feladni, és bizony, bármennyire nem szeretjük, néha muszáj azon jogi lehetőségeket igénybe vennünk, amik rendelkezésünkre állnak.

A fogyasztó esetünkben nyomtatót vásárolt a karácsonyi akció során az egyik nagyobb bevásárlóközpont egy kisebb üzletében. Az árut 25%-os leértékelt áron vette meg, hazavitte a terméket, a Karácsonyfa alá rakta, majd az ajándékátadás utáni napon természetesen nyomtatni próbált a család vele. Ez azonban nem ment, a nyomtató bekapcsolt, a használati útmutatónak megfelelően próbálták beüzemelni, a számítógép érzékelte is, azonban nem sikerült vele nyomtatni.
A Karácsonyt követő pár munkanapon belül visszavitte az üzletbe a fogyasztó, ahol közölték vele, hogy akciós volt az áru, ezért nem kötelesek azt javítani, végképp nem kicserélni, hiába kapott rá jótállási jegyet. A hiba bejelentéséről jegyzőkönyvet kívánt felvetetni, de elutasították igényét. A vásárlók könyvét megkapta, amelybe lejegyezte problémáját, választ azonban Valentin napig sem kapott.

Merre tovább?

Egy ismerősétől érdeklődött jogi lehetőségei iránt, és ezt követően két irányban folytatódott a történet. Mivel a vásárlók könyvébe történő bejegyzésre harminc napon belül válaszolnia kellett volna a fogyasztóvédelmi törvény alapján a kereskedőnek, ezért ennek megsértése miatt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz fordult. A Hatóság később megbírságolta a céget ezen kötelezettsége nem teljesítése miatt.
Egyedi jogvitájával kapcsolatban - mivel nem javították vagy cserélték ki számára a hibás terméket - az ingyenes és gyors eljárást lefolytató békéltető testülethez fordult. A testület előtt a vállalkozás felajánlotta a fogyasztónak, hogy levásárolhatja egy éven belül a termék árát egy hasonló nyomtatóra.

Vissza a vételárat!

A vásárló azonban ezt nem fogadta el, mivel a leértékelt áron kívánt ugyanolyan termékhez hozzájutni, ilyet viszont nem tudott szolgáltatni a cég, ahogy a javítást sem tudta vállalni. Ezért végül a testület ajánlásában arra hívta fel a vállalkozás figyelmét, hogy a javítás, illetve a csere elmaradása miatt adja vissza a teljes vételárat a fogyasztónak a szerződéstől történő elállás miatt.
A vállalkozás utóbb - több levélváltást követően - hajlandó volt visszafizetni a vételárat, így ha nem is könnyen, de a vásárló jogai végül érvényesültek. Az eset pedig jó példaként szolgált arra, hogy nagyon alaposan át kell tekinteni, hol vásárolunk meg egy terméket, és arra, hogy nem mindig a legolcsóbb termék a jó választás ajándékbeszerzés során.

Dr. Eitmann Norbert
Közép-Magyarországi
Fogyasztóvédelmi Egyesület

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Betétdíjasok a PET palackok

2024. január 1-től új italcsomagolás visszaváltási rendszer lesz Magyarországon. Cél a műanyag, az üveg palackok és a fém italos dobozok 90%-os újrahasznosítása 3 éven belül. Jelenleg ezeknek a...


Korlátok nélkül

Karbantartás csak és kizárólag a márkaszervizben. Kerékpár-összeszerelés a vásárlás helyszínén. Üzembe helyezés a vállalkozás által kijelölt szerelő által. Ha elmulasztja, vagy másnál teszi meg,...