Autóápoló szerek

A technika fejlődésével az otthoni autóápolás területén is egyre korszerűbb szerek jelennek meg a piacon. A különféle autóápoló szerek közötti eligazodáshoz lassan már vegyészmérnöki tudás szükséges. Az autó nagyon drága játékszer, ezért körültekintően kell eljárni, ha az utasteret vagy a fényezést ápoljuk. A nem megfelelő anyagok használatával több kárt okozhatunk, mint hasznot.

Az autóápoló szerek között a legnagyobb kínálatot kétségkívül a karosszériaápoló szerekből találjuk. Csak mosószerből rengeteg fajtával találkozhatunk az áruházak polcain. Fontos szabály, hogy agresszív oldószeres mosószereket maximum évi 2-3 alkalommal szabad autómosáskor használni, mert bár nagyon jól leszedik a makacs, zsíros szennyeződéseket, ugyanakkor mattítják a fényezést. Más mosószerek viszont nem csak tisztítják, hanem védelmet is nyújtanak a karosszériának, így egy lépésben megoldható velük az autó külső mosása és védelme. Hátrányuk, hogy az e szerek által képzett védőréteg rendszerint nem tartós.
A vaxok sokkal ellenállóbb védelmet kínálnak. A vaxolás – magyarul viaszolás – lényege, hogy egy vékony viaszréteget hoz létre a lemezek felületén, amely felfogja a porszemcsék és egyéb szennyeződések támadását, és visszaveri a napfény káros sugarainak javát. Ezen csodaszerek hatása a bennük található ún. keményviasznak (ipari származék) köszönhető. A gondosan bevaxolt felület szép fényű, víztaszító, és a szennyeződéseknek is jobban ellenáll.
Amennyiben autónk fényezése megkopott, mattá vált, a fényezésen polír ápolószerek használatával javíthatunk. A polír anyagok a fényezés felső, matt rétegét lecsiszolva varázsolják újszerűvé járművünket. Polírozóképesség szempontjából különböző fokozatú szerek léteznek. A fényezés állapotának megfelelő készítmény kiválasztásához a kísérletezés az egyetlen módszer. A polírozást a barkácsáruházakban kapható polírozógéppel is végezhetjük, de ez inkább csak a nagy rutinnal rendelkezőknek ajánlott, mert szakszerűtlen használat esetén a polírozógéppel több kárt lehet okozni, mint hasznot. Kellő ügyesség hiányában a polírozott fényezés egyenetlen, néhol „égett” lesz. A jól megválasztott polírozószerrel a fényezés felső, apró karcai eltüntethetők. A polírozás főként idősebb autóknál javasolt: a néhány éves, rendszeresen vaxolt karosszériákat nem kell polírozni.
A színfelújító szerek a klasszikus polírozókhoz képest éppen fordítva működnek. Ezek nem lecsiszolják a fényezés felső rétegét, hanem a beléjük kevert finomszemcsés festékadalékkal feltöltik a karcokat. Elméletileg képesek mély karcokat is feltölteni, és láthatatlanná tenni. Ezen ápolószereknél nagyon fontos, hogy az autó színével azonos színűt válasszunk és először kis felületen ellenőrizzük a színazonosságot.
A különféle vaxoknál, polír- és színfelújító szereknél bátran próbáljunk ki több fajtát is, hiszen a fényezés állapota és a színányalat függvényében más és más hatást lehet elérni ugyanazzal a szerrel. Éppen ezért saját autónkon kell kikísérleteznünk, hogy melyik a nekünk legmegfelelőbb ápolószer. A jó minőségű termékek által képzett védőréteg 5-6 mosást is kibír.
Motorbiciklikhez, továbbá az autók króm részeihez külön króm ápolópasztát vegyünk, valamint lényeges, hogy metálfényezéshez csak a kifejezetten metálra alkalmas autóápoló-szert használjuk.
Glicerines vattával vagy gumiápoló szerrel töröljük körbe a szélvédő gumit, az ajtók melletti és a többi gumiszigetelést. Egy kezelés hónapokra megvédi a gumitömítéseket az időjárástól.
Műanyagápoló szerekkel látványos eredményt érhetünk el kifakult műanyag tükörházakon és lökhárítókon, amelyek a kezelés eredményeként tartósan feketéllenek. Ezt régebb glicerinnel végezték, majd jött a szilikon egyeduralma. Manapság selyemfényt adó műanyag ápolószerek a legelterjedtebbek.
Az utastér tisztítására a háztartásban bevált üveg- és kárpittisztítók biztosan jók lesznek. Alapszabály, hogy az utastérbe szilikontartalmú szerek ne jussanak. A műanyag részeket műszerfal-ápoló spray-vel kell befújni, amelyet száraz ronggyal mindenhova egyenletesen kenjünk el.
Az ülések és kárpitok tisztításánál mélyhatású hab bedörzsölésével, majd alapos kiporszívózásával úgy is látványos eredményt lehet elérni, hogy utána ne kelljen a kárpitokat órákig szárítani. Elhanyagoltabb beltér vagy csomagtartó esetén a háztartási tisztítógépet is érdemes bevetni, de mosószerként az autókhoz kapható folyadékot kell használni. A tetőkárpitra a hab bedörzsöléses módszer ajánlott, mert vizes tisztítás esetén még órákig képes csöpögni.
A kenőanyagot vesztett ajtózsanérokhoz, zárakhoz kapható külön zsír is, de a WD-40 univerzális kenőspray ezekre a helyekre is megfelelő.
A különféle párásodás elleni termékek hidegben és nagyon nyirkos időben segítenek, mivel a velük kezelt üvegfelületekre nem fog az utastérből a pára lecsapódni. Mindig győződjünk meg a felhasznált szerek környezetbarátosságáról.
Az ápolószerek hasznossága vitán felül áll. Különösen hasznosak lehetnek autóeladás előtt, amikor az ápolószerekre költött pénz sokszorosan megtérül, ha autónk jól karbantartott jármű benyomását kelti.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Hartwig András


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Karosszéria fényezése, felújítása

Az autók nagy része a szabadban parkol, így fokozottan ki van téve a felületükre károsan ható erős napsugárzásnak, a savas esőknek és a levegőből a felületükre rakódó különféle szemcsés és ragacsos...


Szép és dolgos

Megújult a népszerű kishaszonjármű, a Dyna: friss külsőt, új motort és a kategóriában eddig szokatlannak számító felszereltséget kapott. Mindezt azért, mert a Toyota meggyőződése szerint egy...